*, ש"ז, — שה"פ מן נִדְנֵד: נדנוד אחר נדנוד1 טלטול אחר טלטול מד"ר בראש' לט. — ובסהמ"א: ונראה על פני הכעסן כאילו הוא עמוס ומתחמם גופו הרבה ומתנדנד לבו נדנוד גדול ודופק דופקו בחזקה ובמהירות ר"י א"ת, תרג' תקון מדה"נ לרשב"ג ד א. הכותש את הריפות וכיוצא בהן בתוך שלו ובעת שמכה מנדנד לחצר חבירו וכו' ואם הזיק בעת הנדנוד חייב לשלם שהרי מכחו בא הנזק רמב"ם, שכנ' יא ג. העשן וריח בית הכסא והאבק וכיוצא בו ונדנוד הקרקע שכל אחד מאלו אין לו חזקה שם ז. ואל ימנע עצמו כלל מהתנועה והנדנוד ואם נמנע מרבה בגופו ליחת לבנה וחליים רעים ר"י אבן עקנין, ספ' מוסר ב טז. לנדנוד השנים ישים עליהם שבּ ומלח ועפצים שחוקים מ' אלדבי, ש"א ד א. רעש גדול היה בעיר המהוללה פירארה וכו' ונבקעו כותלי הבתים והנידנוד היה יוצא ושב פעם ממזרח למערב ופעם מדרום לצפון ר"ד גנז, צמח דוד, שלא לאלף ו. נדנוד העינים או נדנוד השפה דרך שקרות המאירי על משלי י י. עששיות של ברזל וכו' היו מחמין מבערב ומניחין אותן באש עד למחר ובשעת טבילה מסירין אותם בנחת מעל האור בלי נדנוד גחלים ומטילין אותן לתוך המים להפיג צנתן הוא, יומ' לב:. — ובהשאלה, *נִדְנוּד של דָּבָר, מעט מן המעט ממנו; נִדְנוּד עבֵרה: וכל דבר שיש בו נדנוד עבירה הרי זה שפל ונשכר תוספת' יבמ' ד ח. העושה מלאכה בערבי שבתות וכו' ובמוצאי יום הכיפורים ובכל מקום שיש שם נדנוד עבירה וכו' אינו רואה סימן ברכה לעולם פסח' נ:. — ובסהמ"א: ויש במורים מי שהיו מחמירין ואומרין ילחוש ראובן לשליח את התשובה כדי שיתברר שאין ראובן סמוך על שמועת שמעון ואם עשה כן הרי ודאי נתרחק מנדנוד עבירה רה"ג, תשו' הגא' הרכבי, סי' קעט. כך נראה לי שאין שום איסור ונדנוד עבירה בדבר שבלי הלקט, ימים טובים, סי', רמב. חסידים יש להם לוותר משלהם בכל נדנוד עבירה ר"נ על הרי"ף, שבת מה.. שלפעמים יזכה הצדיק ע"י מעשיו שתבא אליו נשמה בעיבור מנשמת צדיק גדול רק שחיסר איזה נדנוד משלימות המצות נועם אלימלך, כי תצא . שהפליגו לאסור ולהתרחק מכל מה שיש בו נדנוד תאוה וריח הנאה ר"א צויפל, שע"י ג, השקפה לטובה.
1 כך בכ"י הוצ' ד"ר טהודור, ובנוסח' הדפוס אין המלים "אחר נדנוד".