נִצּוּחַ

*, ניצוח ש"ז, שה"פ מן נִצַּח, נצחון, Triumph; triomphe: בעשרה מאמרות של שבח נאמר ספר תהלים בניצוח1 בניגון במשכיל במזמור בשיר באשרי בתהלה בתפלה בהודאה בהללויה ריב"ל, פסח' קיז.;  ירוש' סוכ' ג יב; מגי' א יא. ניצוח וניגון לעתיד לבוא שם. (כתוב) כי לא לעולם אריב ולא לנצח אקצוף אל תהי קורא כן אלא לניצוח אריב פסיק' רבתי ט. למי שניצוחו לנצח נצחים מדרש תהל' ד ו, הוצ' בובר. — ואמר הפיטן: ידעו כח נצוח נחילי רחצו והזכו כל קהלי ר"א קליר, אצילי עם, יוצ' לשבת פרה. קמתי נצוח קדושתו מספרת פתחתי סגוב תהלתו מזמרת שמעון בר יצחק, שני שדיך, יוצ' לשבת חוהמ"פ. מאזרי זקות חלצון מראה בזק כידודיך נגידי פנים וחיצון נצוח עוז ידידיך מנחם בר מכיר, יוצ' לשבת הפסקה א, מלאכי לבאות. בחקת אור שחריך זרוע לאם משחריך באי בנצוח לשחריך משולם בר' קלוני', אפיק רנן, יוצ' ליום ב פסח. — ומצוי הרבה בסהמ"א: הלא ידעת כי הנצוח אינו מרוב חיל יוסיפון סז. הנני מבשרך אדני בסתר הנצוח והגבורה אשר נתן לי אלהים בראשית מלחמתי שם פ"ב. שנותן ניצוח לבריותיו שינצחוהו רשב"ם, פסח' קיט.. גם פעמים רבות יבחר לו האדם לעזוב מזון יום או יומים בשביל שיגיע בו אל ענג הנצוח לנצח חברו בשחוק הקוביא ר"א בר חסדאי הלוי, מאזני צדק לאלגזלי, 13. התבונן כי זה העולם בנוי על הנצוח וכל דאלים גבר ואל ההויה והנצוח יכסוף כל דבר ודבר רש"ט פלקירא, המבקש כו. ואמר יש גבורה והיא המצרכת האדם לכעוס ולבקש הנצוח ולהחזיק כבהמה וכחיה שם סה. וכמו הניצוח הפלגת הזריזות כן החשק הפלגת האהבה מ. אלדבי, ש"א, הנתיב , השביל השמיני. — וגם בדברים מפשטים: לא היה נראה הלובן מני נצוח השחרות מקור חיים לרשב"ג ד. — ובפרט נצוח בוכוח דברים, בטענות ותשובות אדות ענין מהענינים אדות שאלה עיונית וכדומ': שאין ראוי למעיין בדברינו שירדפנו תחת אהבתנו אותו וכוונתנו להועילו לטעון על דברינו בסבות הנצוח רלב"ג הקד' מלחמ' ה. איש חכם מתוכח עם האויל וזה האויל כיון שאינו יודע כל כך עושה צורות מעצמו לרמות ההמון ששם וזהו ורגז ושחק האויל ואין לו נחת והם מדרכי הניצוח ר"י בן נחמיאש, פי' משלי כט ט. אם תכיר צדק מלי ותכחישני דרך ניצוח לומר כי שקר הם רשב"ץ דוראן, אוהב משפט לאיוב לו ד קסח:. הטענות האלה כלנה עם היות בהן קצת מדרכי הנצוח אינן מופתיות ולא יתנו האמת מכל צד ר"י אברבנאל, ספ' מפעלות אלהים מאמר ט ח. שלא יהיה חלוק בדעתו בקדוש החדש מדעת הקראים לפי אחת מן הדעות וכו' או שמבקש להשתרר במעלת הנצוח ר' אהרן הקראי, ג"ע, קדוש החדש י. לא לכונת נצוח המאירי, פי' על משלי י. ולהיות כל הדברים הנאמרים בזה הספר בנויים על יסודות מוסכליים כתוביים ומקובליים הנעלים הניצוח והראיות אולם חזקים בעז"ה כמופתי הלמודיים ריב"ל, תעודה בישראל, הקדמ' XVIII. וילנא. — אוהב הַנִּצּוּחַ, אהבת הַנִּצּוּחַ התשוקה לנצח את זולתו בטענות ותשובות: וחבר החכמה צריך שלא יהיה מקנא ולא אוהב הנצוח ולא רוע הטבע וכו' וחבר המנוחה צריך שיהיה קל הנפש והתנועה ובעל סוד ונקי מקנאה והנצוח ועוזר את חברו רש"ט פלקירא, ראשית חכמה 17. מי שם מגמת עיונו לתאוות הענינים החמריים ואהב הנצוח ולא יביט במחקרי החכמות ר"י פרובינצלי, שו"ת בלמוד החכמות ד"ח 10. אמר המלך הלואי שתדעו להשיב כי לא לאהבת נצוח באתי ר"ש אבן וירגה, שבט יהודה ח. אמנם הנצוח לא בלבד יערב לאוהבי הנצוח לבד אמנם יערב לכל בני אדם בכלל וזה כי הנצוח הוא תשוקה אל ההתנשאות אשר הוא הנכסף מכל בני אדם יהודה מסיר ליאון, נפת צופים, ב ה 67. כי אני ירא לנפשי פן תעירו ותעוררו בנפשי מדת הנצוח או האיבה א"י סטנוב, דברי ריבות ח"ב ה ג. — ומלאכת הַנִּצּוּחַ, בחכמת ההגיון: ואניח הלשון העמוק והמלות הנכריות והמופתים ההולכים על דרך מלאכת הנצוח שקורין אותו אנשי חכמת הדבר בלשון ערב אלגדאל ר"י א"ת, הקד' חו"ה לר' בחיי. וכאשר תהיינה הקדמות ההקש או אחת מהן מהמפורסמות נקראוהו הקש הנצוח ועשית אלו ההקשים וידיעת תנאיהם היא מלאכת הנצוח מלות הגיון ח. ישתמשו בן עד שתשלם מלאכת הנצוח רש"ט אבן פלקירא, ראשית חכמה 30. כל סדרי הדברים אשר בהם תשלם מלאכת הנצוח ובלשון יון טוביקי שם 38. — ספר הנצוח: וזוכרם ארסטו בספר הנצוח הראב"ד, אמו"ר 65. ובספר הנצוח ביאר ההקש אשר שתי הקדמותיו או אחת מהן לקוחה על צד הפרסום רמב"ח, דרכי נעם ד:.



1 [דרש מן "למנצח".]

חיפוש במילון:
ערכים קשורים