פְּלֹנִי1, פלוני, ש"ז, נק' *פּלוֹנִית, — מלה משמשת לרמֹז על מי שאין רוצה לנקב בשמו, ובאה בצרוף עם המלה אַלְמֹנִי: ובעז עלה השער וישב שם והנה הגואל עבר אשר דבר בעז ויאמר סורה שבה פה פְּלֹנִי אלמני ויסר וישב (רות ד א). — וגם למקום: ואת הנערים יודעתי אל מקם פְּלֹנִי אלמני ועתה מה יש תחת ידך (ש"א כא ג-ד). ויועץ אל עבדיו לאמר אל מקום פְּלֹנִי אלמני תחנתי (מ"ב ו ח). — ובתו"מ: מי שלקט את הפאה ואמר הרי זו לאיש פלוני עני רבי אליעזר אומר זכה לו (פאה ד ט). חבר ועם הארץ שירשו את אביהם עם הארץ יכול הוא לומר לו טול אתה חטים שבמקום פלוני ואני יין שבמקום פלוני (דמאי ו ט). המביא גט בארץ ישראל וחלה הרי זה משלחו ביד אחר ואם אמר לו טול לי הימנה חפץ פלוני לא ישלחנו ביד אחר (גיט' ג ה). בראשונה היה משנה שמו ושמה שם עירו ושם עירה התקין רבן גמליאל הזקן יהא כותב איש פלוני וכל שם שיש לו, אשה פלונית וכל שם שיש לה מפני תקון העולם (שם ד ב). איש פלוני מגרש פלונית ופלוני פלונית והעדים מלמטה כולן כשרין וינתן לכל אחת ואחת (שם ט ה). האומר לשלוחו צא וקדש לי אשה פלונית במקום פלוני והלך וקדשה במקום אחר אינה מקודשת, הרי היא במקום פלוני וקדשה במקום אחר הרי זו מקודשת (קידוש' ב ד). האומר איש פלוני בני בכור לא יטול פי שנים איש פלוני בני לא יירש עם אחיו לא אמר כלום (ב"ב ח ה). מי שנמחק שטר חובו מעמיד עליו עדים ובא לפני בית דין ועושין לו קיום איש פלוני בן פלוני נמחק שטרו ביום פלוני ופלוני ופלוני עדיו (שם י ו). הגדול שבדיינים אומר איש פלוני אתה זכאי איש פלוני אתה חייב (סנה' ג ז). וכרוז יוצא לפניו איש פלוני בן פלוני יוצא ליסקל על שעבר עבירה פלונית ופלוני ופלוני עדיו (שם ו א). לעולם הוא בר חורין עד שיאמר כל נכסי נתתי לפלוני עבדי חוץ מאחד ברבוא שבהם (ר' שמעון, תוספת' פאה א יג). אבל אין נאמן לומר מאיש פלוני גוי לקחתיו מאיש פלוני כותי לקחתיו (שם שם ד א). משל למה הדבר דומה לאחד שטען כלים ויצא מבית חבירו מצאו חבירו וא' לו מה זה פלוני אמ' לו טול חלקך ואל תגיד (שם ב"ק ז יג). גופו של שטר ביום פלוני בשבת פלוני בחדש פל' בשנת פל' ובמלכות פל' (שם ב"ב יא ב). לא יאמר לו היכן אתה שרוי במקום עבודה זרה פלונית אתה ממתין לי אצל עבודה זרה פלונית (מכי' משפטים כ).אני פלוני שמיהודה ונשא אשה מיהודה כופין אותה לצאת (ירוש' כתוב' יג י). פלונית שפחתי עושה אני לה כתב שלא תשתעבד (שם קידוש' א ג). העבדים והשפחות אין קורין אותם אבא פלוני ואמא פלונית ושל ר"ג היו קורין אותם אבא פלוני ואמא פלונית (ברכ' טז:). פלוני זה שפירש מן הציבור אל יראה בנחמת ציבור (תענ' יא.. אני פלוני ופלוני גירשנו נשותינו פלונית ופלונית נמצאו שתי נשים מתגרשות בגט אחד (רבינא גיט' פז.). אבל אומר לו (הרופא שמדר הנאה ממנו) סם פלוני יפה לה סם פלוני רע לה (רב זוטרא בשם רב, נדר' מא:). ארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני בית פלוני לפלוני שדה פלוני לפלוני (רב יהודה בשם רב, סוטה, ב.). האומר לחבירו פרעתיך בפני פלוני ופלוני צריך שיבוא פלוני ופלוני ויעידו (רב אדא בר אהבה בשם רב, ב"ב קע.). לא שנו אלא כגון של בית פלוני שמשמשין מטותיהן בפני עבדיהן ושפחותיהם (ר' שיננא, נדה יז.). היה (אהרן) שומע על שנים שהן מריבין הלך אצל האחד ואמר לו פלוני שלום עליך רבי והוא אמר לו שלום עליך רבי ומורי וכו' (כלה רב' ג). למלך שהיו לו שני איסטרטיגין אחד שליט ביום ואחד שליט בלילה והיו שניהן מדיינין זה עם זה אומר וכו' קרא המלך לראשון ואמר לו פלוני יום יהא תחומך ולשיני אמר לו פלוני לילה יהא תחומך (מד"ר בראש' ג). משל לאדם שנתן עליו משאוי גדול וקורא פלוני פלוני קרובי פרוק מעלי משוי זה (שם שמות ב). שכל הנשים לוטות כך תגיע ליד כשם שהגיע לפלונית וכו' שיהיו הכל נשבעות כך תגיע לי כמו שאירע לפלונית אם לא אעשה כך וכך (שם במד' ט). אוי לו לפלוני ולפלונית ששתו יין ונשתכרו ועברו עבירה ומתו (שם שם י). מעשה בספינה אחת שהיתה כולה של גוים והיה בתוכה יהודי אחד הגיעו לנס אחד אמרו לאותו יהודי פלוני טול מעות ועלה לנס הזה וקח לנו משם מאומה (ר' תנחומא, שם דבר' ב). פעם אחת הייתי עולה באיסטרטא של צפורי ובא אלי אדם אחד ויעקב איש כפר סכניא שמו ואמר לי דבר אחד משום פלוני2 והנאני הדבר וכו' אמר לי כך אמר פלוני מצואה באו ולצואה יצאו (ר' אליעזר, שם קהל' א, כל הדברים). ואמר אברהם אברהם מפני מה קרא ב' פעמים לפי שאברהם אבינו ממהר והמלאך צוח כאדם מצוח ואומר פלוני פלוני (מדרש ויושע, ביהמ"ד ילינק א). — ובסהמ"א: דע שבזמן שהתביר על מלה פלונית ולפני האות שיש עליו התביר יש תחתיו שוא וכו' לפי תנאי זה יהיה המארכה עם התביר על מלה אחת (הורית הקורא, דרנבורג, 100). כאדם האומר לחברו כל עסקיו של פלוני במלאכת פלונית כך כל שעשועיו של הקב"ה בתורה (רש"י, שמות לב טז). ומי שיאמר שאיננו כי אם המשכיל המכיר המצוה המזהיר בארץ פלונית בזמן פלוני על אומה פלונית איננו כוזב ג"כ (ר"י א"ת, הכוזרי ד ג). דע כי אינני רוצה בזה כי אם האלף הסוגית והב' הסוגית וכן שאר האותות אשר אקב בם שם על הדרך הזה וגם כן כאשר אקב שם תחלת כל שער משערי האלף והבית וזולתם מן האותות באמרי האות הפלנית והאות הפלנית והאות הפלנית (הוא, סה"ש לריב"ג, הקד', 4). אנו בית דין החתומין למטה כך היה שהביא לפנינו פלוני בן פלוני שטר חוב או שטר משכונה שהיה לו על פלוני בן פלוני מכך וכך זהובים ופלוני ופלוני עידיו ומזמן ההלואה מזמן פלוני שהוא ביום פלוני לירח פלוני לשנת פלונית ואותו שטר היה מקויים בראובן (ספר השטרות לר"י ברצלוני, 34). ואם ח"ו יפטר זה פל' קודם לזאת פלנית תהא פלנית זו יושבת בביתו וניזונה ומתפרנסת מנכסי בעלה(נוסח כתובה ירושלמית, שריד מעיר, קובץ על יד ה, עמ' ג). וזה מעשה הפלוני שעושה שיצליח לפי שעה ע"י עולה וביטול תפלות (פלא יועץ, ערך פרנסה, רכז.). — ואמר המשורר: אשרי אשר אין מקנאים בלבם בחטאים ומרגיזי אל כי אם ביראת ה' כל היום כפלוני הנחמד בכל מושב וכל מעמד אשר דרכי אל למד בנעוריו עד היום ( ראב"ע, האספו משכילים, איגר 202). — ומ"ר °פְּלוֹנִים , פּלוֹֹנִיים, נק' °פּלוֹנִיִּוֹת: שב הנה עד שיבוא הזקנים הפלונים והם זקני העיר (סלמון בן ירוחם, פרוש רות, ספר זכרון לפוזננסקי, 3). כי כל מה שתמצא לחכמים ז"ל כי השמים הפלוניים בהם כך וכך והשמים הפלוניים בהם כך וכך אין ענינו שבשמים גשמים אחרים בלתי השמים אבל ענינו שהכחות המהוות הענין הפלוני והשומרות סדורו יבואו מן השמים ההם (ר"ש א"ת, מו"נ א ע). שהיה אומר על החטאים הפלוניים שחטאת או על האמונת הדעות הפלונית שהיית מאמין(הוא, יקוו המים טז, 164). והלכו אל צרפת והלשינו את הכת האחרת לפני חכמי צרפת בדברי מינות וכפירה ושהם עוסקים בספרים פלוניים שרובו דברי מינות (אגרת הלל החסיד, חמדה גנוזה יט.; טעם זקנים עא). כפי ההסכמה שהסכימו המדברים לקשר ציוריהם עם מלות ומלות פלוניות ולפיכך ראוי לקצר במלות כשאין בהם צורך עצמיי (פפנהיים, יריעות שלמה. א, ג.). — °הַפְּלוֹנִית של אדם, אשתו, ואמר המליץ: היכן היא הפלונית שלך (ש. אברמוביץ, מסעות בנימין השלישי, 18, הפרדס ג)
1 [בארמ' פְּלָן, בערבי פֻלַאג فلان וגם פֻל فل. ומכאן שהרגישו את הסיום -וֹֹנִי כתוספת אל פל. והואיל ובמקרא באה המלה פְּלוֹֹנִי תמיד על יד אַלְמוֹנִי, שהיא תרכבת שלילית (אולי בעקר אַל־מָן במשמ' אַל ־מִי, במשמ' אל ־מי, לא ידוע מי), אפשר שגם פל במלה פלוני מלת שלילה מרככת היא כגון פַלַא فلا בערב', וְלֹא בעבר'., ולפי זה עקר כל הבטוי כנראה במשפט שלם: פַל ־אָן אַל ־מָן, כלומר': ולא היכן ולא מי (ידוע לי), איני יודע אי ־זה ומי הוא. ולפרוש זה מתאים הענין, כמו שיוצא אף מדברי המפרשים המבארים למשל בדני' ח יג: ועל שלא נודע שמו אמר לפלמוני כמו לפלוני (פרוש רסע"ג). ואמנם יש שמחברים פְּלוֹנִי עם שרש פלא: ותרגם יונתן בן עוזיאל בס' שמואל כסי וטמיר כמו כי יפלא ממך דבר (רש"י, דני' שם). ואפשר שהפעל פלא, פלה עצמו נולד ממלת השלילה פלא, כי כן נולד גם לאה (לא יכל) מן לא. כּלה מן כּל (עד בלתי שמים — עד כלות שמים) וכדו'. ועי' הערה לערך א. פלא ולערך אַלְמֹנִי.]
2 [במקורות תלמודיים אחרים הנוס': ישוע בן פנטירי (תוספת' חולין ב כד), ישו הנוצרי (ע"ז יז:, עי' ד"ס). ויש שמצאו עוד בכמה מקומות במלים פלוני או פלן בארמ' כנוי לישו הנוצרי. עי' קלוזנר, ישו הנוצרי, תרפ"ב, עמ' 37, המעיר על האפשרות שהכנוי פלוני נכתב בזמן ןיותר מאחר לאחר שהתפשטה הנצרות וחששו להזכיר את שם ישו בפרוש.]