ש"נ, סמי' פִּרְדַּת מ"ר פְּרָדּוֹת, Mauleselin; mule; sheßmule: ויאמר המלך להם קחו עמכם את עבדי אדוניכם והרכבתם את שלמה בני על הַפִּרְדָּה אשר לי והורדתם אותו על גחון (מ"א א לג). וירכבו את שלמה על פִּרְדַּת המלך דוד וילכו אתו על גיחון (שם שם לח). — ובתו"מ: לא יקשור סוס לפרד ופרד לחמור וכו' בן סוסיא ובן חמורה כאחד אסורין זה עם זה, וחכ' אומ' כל הפרדות כולן מין אחד הן (תוספת' כלא' ה ה). אסור לרכוב על גבי פירדה מקל וחומר, ומה אם במקום שמותר ללבוש שני חלוקין כאחד הרי זה אסור בתערובתן, מקום שאסור לנהוג שתי בהמות כאחד אינו דין שיהא אסור בתערובתן (איסי הבבלי,שם שם ה ו). וזה אחד מן הדברים שנבראו בערב שבת בין השמשות ואלו הם הקשת והמן והבאר וכו' ר' נחמיה אומר אף האור והפרדה (ספרי דבר' שנה). הוא ענה אשר מצא את הימים במדבר וכו' מה עשה ענה, זימן חמורה והעלה עליה סוס זכר ויצא מהן פרדה (ירוש' ברכ' ח ו). מימיו לא יאמר לך אדם שעקצו חברבר וחיה, נשכו כלב שוטה וחיה, שבעטתו פרדה וחיה, ובלבד פרדה לבנה (שם שם). מעשה בפרדה משל בית רבי שמתה וטיהרו את דמיה משם נבילה (ר' סימון בשם ריב"ל, שם שקל' ח א). מפורד, כפרדה1 זו שאינה עושה פירות (מגי' יג:). פרדה שתבעה אין מרביעין עליה לא סוס ולא חמור (ר' יהודה, חול' עט.). היו אומרים להם רועי לוט (לרועי אברהם) כך אמר הקב"ה לאברהם לזרעך אתן את הארץ הזאת ואברהם פרדה עקרה ואינו מוליד, למחר הוא מת ולוט בן אחיו יורשו (ר' ברכיה בשם ר' יהודה בר ר' סימון, מד"ר בראש' מא). הפרד נא מעלי, אמר רבי חלבו הבדל נא אין כתיב כאן אלא הפרד, מה הפרדה הזו אינה קולטת זרע, כך א"א לאותו האיש (לוט) להתערב בזרעו של אברהם (שם שם). ויגדל האיש וילך הלוך וגדל, אמר ר' חנין עד שהיו אומרים זבל פרדותיו של יצחק ולא כספו וזהבו של אבימלך (שם שם סד).
1 [כך צ"ל. בדפוסים: כפרידה.]