או פִּתָּחוֹן, ש"ז, סמי' פִּתְחוֹן, — א) פעֻלת הפותח, פִּתְחוֹן פֶּה: למען תזכרי ובשת ולא יהיה לך עוד פִּתְחוֹן פה מפני כלמתך (יחזק' יו סג). ביום ההוא אצמיח קרן לבית ישראל ולך אתן פִּתְחוֹן פה בתוכם (שם כט כא). — *ובמשמ' תרוץ והתנצלות וטענה, Ausrede; excuse; subterfuge; pretext, excuse: כל מקום שנאמר קרבן אמור ביו"ד ה"א שלא ליתן פתחון פה למינין לרדות (ר' יוסי, ספרא ויס, דיבורא דנדבה, פרסהא ב). ג' כתרים הם כתר תורה וכתר כהונה וכתר מלכות. כתר כהונה זכה אהרן ונטלו, כתר מלכות זכה דוד ונטלו, הרי כתר תורה מונח כדי שלא יתן פתחון פה לבאי העולם לומר אילו היה כתר מלכות וכתר כהונה מונחים הייתי זוכה בהן ונוטלן, הרי כתר תורה מונח לכל באי העולם וכו' (ספרי במד' קיט). שלא יהיה פתחון פה לבאי העולם לומר מעשים מקולקלים היו בהם בסתר לפיכך מתו (שם שם קלז). כדי שלא ליתן פתחון פה לבאי העולם לומר הרי שכר כל המצות, אלא אם בחקתי תלכו וכו' ונתתי גשמיכם בעתם (שם דבר' מב). שלא ליתן פתחון פה לרשעים לומר כל זמן שאנו חוטאים לפניו אנו מצטערים לפניו (שם שם שח). עדיין יש לי פתחון פה עליך שאוציא ממך את מעותי שכבר שקעה חמה וגשמים ברשותי ירדו (תענ' כ.) לא עשו ישראל את העגל אלא ליתן פתחון פה לבעלי תשובה (ריב"ל, ע"ז ד:). למה לא (נברא העולם) באל"ף שלא ליתן פתחון פה למינין לומר היאך העולם יכול לעמוד שהוא נברא בלשון ארירה (מד"ר בראש' א). אני עתיד לעשות אתכם לחן בעיני מצרים כדי שישאילום וילכו מלאים כדי שלא יהיה פתחון פה לאברהם לומר ועבדום וענו אותם קיים בהם, ואחרי כן יצאו ברכוש גדול לא קיים בהם (שם שמות ג). לא תלכו לאכול בסעודתו של אחשורוש שלא הזמין אתכם כי אם ללמד עליכם קטיגוריא כדי שיהיה פתחון פה עם מדת הדין לקטרג עליכם לפני הקב"ה (שם אסתר, אם על המלך טוב). אם תשתק עכשיו שלא ללמד סניגוריא על אומתך סופך לשתוק לעתיד לבא ואין לך פתחון פה למה שאת יכולה לעשות טובה מימיך ולא עשית (שם שם, כי אם החרש תחרישי). אמר איוב אם לא עשיתי כן יתמו דברי ואל יהי לי פתחון פה לומר לפניך בערתי הקדש מן הבית (פסיק' ר"כ, עשר תעשר, בובר, צח:). — ובסהמ"א: אם היו פני האחד (מן הכרובים) נגד העם ופני האחד אל אחיו היה פתחון פה לבעל דין לומר שנעשה לשם יראה, עכשיו כשפני שניהם איש אל אחיו וכו' ידוע כי לא היה שם רק לנוי (חזקוני עה"ת, שמות כה כ). — °פִּתְחוֹן הדברים, מלה או מלים הבאות אך לשם פתיחת השיחה: טעם אַיֶכָּה פתחון הדברים, והלא כן אי הבל אחיך וכו' (ראב"ע, בראש' ג ט). — ב)°שם מלאך: ובפתח הזה מבפנים יש שני מלאכים האחד שמו פתחון והשני שמו סגרון (נפתלי ב"ר יעקב אלחנן, עמק המלך, קע.). ואלו הנקודות הם אופנים פועלים פעולתם ולפי כוונת המתפלל או הפועל בא פתחון שהוא שומר פתח המלך בעולם היצירה (שם קעב:).
פִּתְחוֹן