*, ש"נ, — שה"פ מן במקור נדפס 'בן' ב. קָבַל, — א) דברי הקובל, הגוער והמוכיח, דברי קְבָלָה, דברי מוסר מתוכחה שבמקרא, וביחוד בספרי הנביאים והכתובים1 Ermahnung; admonition: סדר תענית כיצד, מוציאין את התיבה לרחובה של עיר ונותנין אפר מקלה על גבי התיבה ובראש הנשיא ובראש אב בית דין, וכל אחד ואחד נוטל ונותן בראשו, הזקן שבהן אומר לפניהן דברי כבושין, אחינו, לא נאמר באנשי נינוה וירא אלהים את שם ואת תעניתם אלא וירא אלהים את מעשיהם כי שבו מדרכם הרעה ובקבלה (יואל ב יג) הוא אומר וקרעו לבבכם ואל בגדיכם (תענ' ב א). וגם צדה לא עשו להם, להודיע שבחן של ישראל שלא אמרו למשה היאך נצא למדבר ואין לנו צדה לדרך אלא האמינו והלכו אחר משה, ועליהם מפורש בקבלה (ירמ' ב ב) הלוך וקראת באזני ירושלים (מכי' מסכתא דפסחא יד). לאדם שנפלה לו בית כור בירושה ומכרה בדבר מועט, הלך הלוקח ופתח בה מעינות ונטע בה גנות ופרדסין והתחיל המוכר ליחנק על שנתן ירושתו בדבר מועט, כך נעשה למצרים ששלחו ולא ידעו מה שלחו, עליהם מפורש בקבלה (שה"ש ד יג) שלחיך פרדס רמונים (שם מסכתא ב א). ומפני מה בכו את אהרן שלשים כל בית ישראל ומשה לא בכו אלא בני ישראל ולא כל בני ישראל, שאהרן לא אמר לאיש ולא לאשה סרחת, אבל משה מפני שהוכיחם נאמר בו ויבכו בני ישראל את משה, וכן הכתוב מפורש על ידי אהרן בקבלה (מלא' ב ה) בריתי היתה אתו החיים והשלום, שהיה רודף שלום בישראל (ספרא ויס, שמיני, מכילתא דמילואים). מנין שאף אהרן שומע מפי משה כשומע מפי הקודש, תלמוד לומר ויעש כאשר צוה ה' את משה, וכן הכתוב משבחו בקבלה (מלא' ב ה-ו). בריתי היתה אתו (וגו'), תורת אמת היתה בפיהו ועולה לא נמצא בשפתיו, בשלום ובמישור הלך אתי ורבים השיב מעון (שם, אחרי, פרק ח). והנפש אשר תעשה ביד רמה, זה המגלה פנים בתורה כמנשה בן חזקיה שהיה יושב ודורש בהגדה של דופי לפני המקום וכו' עליו מפורש בקבלה (תהל' נ כ) תשב באחיך תדבר בבן אמך תתן דופי וכו' בא ישעיה ופירשה בקבלה (ישע' ד יח) הוי מושכי העון בחבלי השוא ובעבותות העגלה חטאה וכו' (ספרי במד' קיב). מה עונשו של זה, בא שלמה ופירש עליו בקבלה (קהל' י ח) ופורץ גדר ישכנו נחש, הא למדת שכל הפורץ גדרים של חכמים לסוף פורעניות באים עליו (שם דבר' מח). כתיב כתונת בד קדש ילבש, בד שהוא עולה יחידי, והרי צמר עולה יחידי, פירש בקבלה (יחזק' מד יז) ולא יעלה עליהם צמר בשרתם בשערי הפנימית וביתה, הא מבחוץ מותר לעלות עליהם (ר' זעירא, ירוש' כלא' ט ה). ושם חטה שורה ושעורה נסמן וכוסמת גבולתו וכו', נסמן, זה השיפון, וכוסמת, זה הכוסמין, גבולתו לחם, עד כאן גבולו של לחם ולמידין מן הקבלה, א"ר סימן מן מה דכתיב ויסר למשפט אלהיו יורנו, כמו שהוא דבר תורה (שם חלה א א). כתוב אחד אומר אך בכור שור או בכור כשב או בכור עז לא תפדה קודש הם את דמם תזרק על המזבח, וכתוב אחד ואמר ודם זבחיך ישפך על מזבח ה' אלהיך, אם שפיכה למה זריקה, ואם זריקה למה שפיכה, תני ישפך לא יטיף, ישפך לא יזה, ישפך לא יזרוק, ופירש בקבלה (דהי"ב ל יו) כהנים זורקין את הדם מיד הלוים (שם פסח' ה ו). יעקב איש כפר נבורייא אזל לצור, אתון שאלון ליה מהו מיגזור ברה דארמייתא בשבתא, וסבר למישרי להין מן הדא ויתיילדו על משפחותם לבית אבותם, שמע ר' חגיי אמר ייתי וילקי, א"ל מהיכן את מלקיני, א"ל מן הָדֵין (עזר' י ג) ועתה נכרות ברית להוציא כל הנשים הנכריות והנולד מהן וגומ', א"ל ומן הקבלה את מלקיני, א"ל (שם שם) ובתורה יעשה, א"ל מן הדין אוריתא, א"ל מן ההיא דא"ר יוחנן בשם ר' שמעון בן יוחי לא תתחתן בם וכו' (שם ירוש' קיד' ג יד2. כתיב (דהי"א ז מ) והתייחשם בצבא המלחמה, זכות יחסיהם עומדת להם במלחמה, עד כדון מן הקבלה, מדברי תורה לא יבא ממזר בקהל יי', לא יבא פצוע דכא וגו' מה כתיב בתריה כי תצא מחנה על אויביך וגו' (רר' שמואל בר נחמן בשם ר' יונתן, שם שם ד ה). רואין שתי זרועותיו כמין שני חוטין על זהורו', ושאר כל איבריו כמין גול' מצומתים, ופיתוח ידים ורגלים אין לו אדיין, ועליו הוא מפורש בקבלה (תהל' קלט יו) גולמי ראו עיניך ועל ספרך כולם יכתבו ימים יוצרו ולא אחד בהם (ר' יונתן, שם נדה ג ג). דבר זה מתורת משה רבינו לא למדנו, מדברי קבלה (זכר' א ז) למדנו, ביום עשרים וארבעה לעשתי עשר חדש הוא חדש שבט (רבינא, ר"ה ז.). גדליה בן אחיקם דברי קבלה (מ"ב כה כה; ירמ' מא ב) הוא, ודברי קבלה כדברי תורה דמי (רב אשי, שם יט.). חגיגות (הרי הם כהררים התלויין בשערה, שהן מקרא מועט והלכות מרובות), מיכתב כתיבן, לא צריכא לכדאמר ליה רב פפא לאביו, ממאי דהאי וחגותם אותו חג לה' זביחה, דילמא חוגו חגא קאמר רחמנא וכו' אלא אתיא מִדְבָּר מדבר, כתיב הכא ויחוגו לי במדבר וכתיב התם (עמוס ה כה) הזבחים ומנחה הגשתם לי במדבר, מה להלן זבחים אף כאן זבחים, מה כהררים התלויין בשערה, דברי תורה מדברי קבלה לא ילפינן (חגי' י:). כי יגח, אין נגיחה אלא בקרן, שנאמר (מ"א כב יא) ויעש לו צדקיה בן כנענה קרני ברזל ויאמר כה אמר ה' באלה תנגח את ארם וגו' ואומר בכור שורו הדר לו וקרני ראם קרניו בהם עמים ינגח, מאי ואומר, וכי תימא דברי תורה מדברי קבלה לא ילפינן ת"ש בכור שורו הדר לו (ב"ק ב:). אלמלא דבריהן דברי תורה ודברי בריבי קבלה, אנן דברי בריבי שומעין, וכל שכן שדבריהם דברי קבלה ודברי בריבי דברי תורה (רבי, חול' קלז.). א"ל רבי אמי (לר' חייא בר אבא) וכו' אלא מעתה המפלת רוח תהא אמו טמאה לידה, הואיל ונאמרה בו בריאה כאדם, דכתיב (עמ' ד יג) ובורא רוח וכו', א"ל דנין דברי תורה מדברי תורה ואין דנין דברי תורה מדברי קבלה (נדה כג.). בט' באב בארבע פסוקים משל ירמיה ירמ' יד יט-כב המאוס מאסת את יהודה עד כי אתה עשית את כל אלה ושני מזמורים הללו אלהים באו גוים בנחלתך (תהל' עט) ועל נהרות בבל (שם קלז), אע"פ שבכל מקום מקדימין דברי קדושה לדברי קבלה, בזה דברי קבלה מקדימין לדברי קדושה3 (סופר' יח ג). — ובסהמ"א: מדוע משדי לא נצפנו עתי, קבלה הוא זה, למה לא נצפנו עתי ימי האדם מן הקב"ה שלא ידע יום מות האדם שמא לא ימהר פורענות ויקדמנו יום המיתה (רש"י, איוב כד א). ולא ערך אלי מלין, קבלה היא אוי שלא ערך מלין (הוא, שם לב יד). מאי ולא עבדוהו, לשון קבלה הוא שהוא קובל עליהם, הקדיחוני והקניטוני שבע פעמים כבשול התורמוס ואחרי כל זאת לא נחשבתי בעיניהם (הוא, ביצה כה:). ואסור באכילה ובשתייה (בתשעה באב) כמו ביום הכפורים, אלא שיום הכפורים עונשו כרת, וזה מדברי קבלה4 מכין אותו מכת מרדות (ר"י אלנקאוה, מנוה"מ ב, 352). כוונת דברי אברהם אשר השיב' הנה שפחתך וגו' שנרא' שקבל קבלת שרי אלא שהוא מתקן מכאן והלא' (אוה"ח, בראש' יו ה).
1 [כל המפרשים והמלונים, וכן חוקרי המֻנחים כגון בלוי בספרו Zar Einleitung, עמ' 30, Buchwesen, עמ' 63, בַּכֶר, Exeg. Term. I, עמ' 165וכו', שם II עמ' 185, הבינו אף מֻנח זה, בשמושו כלפי ספרי הנבואה והכתובים שבמקרא כלשון קַבָּלָה, קַבָּלַת מסורת מפי האבות. ואולם א) דוקא במשמ' יסודית זו של קבלת מסורת, כלשון "קבלה היא בידנו", "אם קבלה נקבל" (במשנה יבמ' ח ג, כרית' ג ט: אם הלכה נקבל), שממנה גוזרים את שמוש המלה לספרי נ"ך, אין השם קבלה כלל בתו"מ, כמו שכבר העיר אף ל. גינצבורג בהערותיו לספרו של אפרת על המונחים הפילוסופיים בס' מורה הנבוכים, ועי' גם בהערה לערך ב. קַבָּלָה. ואשר ב) לשמוש הפעל קִבֵּל במשמ' קִבֵּל בירושה, במסרת וכדו', הרי אינו בא במקורות חז"ל כלפי ספר הנביאים והכתובים, אלא, אדרבה, לגבי התורה (שבכתב ושבע"פ) בלבד: משה קבל תורה מסיני וכו', וכיצד יתכן שלא התורה, אלא רק יתר הספרים, בנגוד לתורה יקָּרְאו דברי קַבָּלָה? ואולם רֹב דברי הספרים האלה, ואף רֹב המקומות המובאים כדברי קבלה מתוכם בתו"מ, הם דברי תוכחה ומוסר, דברי קְבָלָה, שהנביאים ואומרי השירים והמשלים קובלים בהם על ישראל, גוערים בהם ומיסרים אותם בהם, וברור שראשונה שמש שם זה, דברי קְבָלָה, לא כשם לספר זה או זה אלא לדברי הקובלנא והקבילתא, שיש לראותם כתוכחה ומוסר בלבד, ולא באו להורות תורה והלכה ממש. וכונה זאת נראית במפֹרש למשל בתשובת ר' סימן בירוש', חלה א א על השאלה "ולמדין מן הקבלה?" בקשר לדברי ישע' כח כו וְיִסְּרוֹ למשפט אלהיו יורנו: א"ר סימן מן מה דכתיב ויסרו למשפט אלהיו יורנו, כמו שהוא דברי תורה, ע"כ. כלו' אע"פ שאין אלו אלא דברי יִסּוּר, קְבָלָה ומוסר, באים הם אף להורות תורה. ויש אפילו שבאה המלה באותו שמוש לא לגבי דברי הנביאים והכתובים אלא אף לפסוק שבתורה עצמה אם אינו דבר הלכה אלא ענינו קובלנא ותוכחה: עשרה (גזרות נגזרו) על הנחש, האחת שנסתם פיו וכו' התשיעית שהכל מתברכין והוא עומד בקלקולו, העשירית עליו היה רבי מאיר אומר בקבלה (ז"א נאמר בקבלה, בדברי הכתוב ויקר' כו ו) והשבתי חיה רעה מן הארץ (אדר"נ נו"ב מב). ואע"פ שרש"י, חולין קלז.) מבאר: תורת משה קרויה תורה, לפי שנתנה תורה לדורות, ושל נביאים לא קרי אלא קבלה, שקבלו מרוח הקדש כל נבואה ונבואה לפי צורך השעה והדור והמעשה, ע"כ, בדבריו הוא, רגיל הוא להביא קְבָלָה כשה"פ של קָבַל, שהנביא קובל עליו וכדו' (עי' בדגמאות). והשוה הדברים המובאים בתוך הפרוש המיֻחס לרש"י בבבלי תענית טו. על דברי המשנה: ובקבלה הוא אומר וקרעו לבבכם וכו', וז"ל: והקשה תוספות מאן דהו מאי שנא בהאי קרא דכתיב ביונה וירא האלהים את מעשיהם וגו' ולא קרי ליה דברי קבלה ובהאי קרא דוקרעו לבבכם קרי ליה קבלה, ופריק איהו כל מקום שהנביא מצוה ומודיע ומזהיר את ישראל קרי ליה קבלה, ובכל דוכתא דלא איתפקד נביא וכו' שהוא כמספר והולך וכו' לא קרינן ליה קבלה, ע"כ. ואמנם אין לקיים חלוקה זו כך תמיד (עי' הגהות ר' צ"ה חיות למקום), ויש שבא השם (דברי) קבלה גם כלפי דברי ספור, ואולם אין זאת — דבר שלא עמדו עליו הקדמונים בכלל — אלא התפתחות בשמוש הלשוני של השם, שנולד במשמ' העקרית של דברי המוסר והקבלנה בלבד שנמצאו בעקר בספרי הנביאים והכתובים, ואך אחר כך לא דיקו בו וכִנו בו את כל דברי הספרים האלה. ועי' הדגמאות בערך זה. ואף אין ההבדל בין דברי מוסר לדברי ספור, אלא ספרי הנ"ך נחשבים כדברי מוסר בנגוד לדברי תורה והלכה. והרי כך נאמר מפֹרש בל"ב מדות דר' אליעזר (כו), ועי' משנת ר' אליעזר, הוצ' ענלאו, 35: וכן אתה מוצא בנביאים וכתובים שדברו משלים, בד"א בדברי קבלה, אבל בדברי תורה ומצוה אי אתה יכול לדורשן מלשון משל וכו', ע"כ. מכאן שיש בזה הערכת התוכן, אם לחשוב אותו כדבר תורה ומצוה או לראותו כדבר מוסר שאינו תורה והלכה ממש. ורק אחר כך ראו קבלה כשם לספרים, כמו השם נביאים, שגם הוא מתאים בעיקר רק לחלק מהם.
ובמשנה הנזכרת (תענית ב א) בלבד, בנגוד ליתר המקומות, רצה כבר יסטרוב במלונו לבאר ובקְבָלָה, ז"א בצעקה וגערה (outcry; rebuke) הוא אומר, כאלו משפט זה דוקא נקרא קבלה, וכך אין הדבר נכון. אלא בתוך דברי הקבלה, בתוך דברי הנבואה, שהם עקר תכנם של ספרי נ"ך, נאמרו הדברים, והוא הדין לשמוש המלה בכל המקומות. ויש שהשתמשו במלה קבלה לנביאים בלבד, וקראו לכתובים דברי קדושה (Hagiographoi), ואולי יש לראות בכך דרגה קדומה ומדויקת יותר. עי' בהערה שאחר זו.]
2 [וכעין זה שם יבמ' ב ו; מד"ר בראש' ז; שם במד' יט; שם קהל', כל זה; פסיק' ר"כ, פרה בובר, לו.; פסיק' רב', פרה סא:; מדה"ג דבר' ז הסגלה, 78. ועי' ערוך ערך הבט ושם ערך רצף.]
3 [נחלת יעקב: כתובים נקרא דברי קדושה ונביאים נקרא דברי קבלה.]
4 [אולי הכונה: מדברי מסרת.]