1, ת"ז, נק' קַדְמוֹנָה, ― א) שוכן מצד קדים, מזרחי: המים האלה יוצאים אל הגלילה הַקַּדְמוֹנָה וירדו אל הערבה ובאו הימה אל הימה המוצאים ונרפאו המים (יחזק' מז ח). ― °ובמשמ' הצד הקדמי, הצד שלפָנים: והוא כאלו תחשוב כדור שעוה עגולה היטב ותמחוט שני צדדיה מעט, שעתה כשתחשוב הראש כן ידעת בלא ספק שאי אפשר מבלתי היותו מקדמונו ואחרונו יוצא מגדר עגולות הכדור (ר"מ אלדבי, שבילי אמונה ד א). ― ב) *כמו קַדְמוֹנִי, ראשון, שיך לזמן הקדום, לימי הקדם: הסיעו עצמן מקדמונו של עולם (ר' אלעזר בר' שמעון, מד"ר בראש' לח). ― °וביחוד במשמ' שאין לו התחלה, בנגוד אל נִבְרָא, מְחֻדָּשׁ: כי הקדמון לא יצטרך אל עושה לפי שהוא מתאחר ממנו (בראש' רבא לישועה הקראי, שאלה בחדוש העולם, LFDWDJ, Bericht 18, עמ' 29). ובעלי החומר הקדמון הם מכוונים לקיים היולי (ר"י א"ת, או"ד א). כי כל מה שנחשוב שהנמצאות נבראו ממנו כבר חייבנו שהדבר ההוא הוא קדמון , ואם היה קדמון ישתוה הוא והבורא בקדמות (שם שם). ברוך ה' אלהי ישראל אשר לו יאות ענין האחד האמתי הקדמון במציאותו המתמיד טובתו (הוא, חו"ה, הקד'). ומה שיש לו תחלה איננו קדמון , וכל מה שאינו קדמון הוא מחודש, מפני שאין בין הקדמון והמחודש אמצעי שיהיה לא קדמון ולא מחודש, א"כ כל מחובר איננו קדמון ועל כל פנים הוא מחודש (שם, היחוד, ה). שהוא נמצא ושהוא אחד קדמון היה ויהיה (שם שם ז). כי בורא העולם קדמון והוא עלת העלות ותחלת ההתחלות (שם שם). שהוא נמצא ושהוא אחד ושהוא קדמון אין לו ראשית (שם שם י). יתברך האל אחד העיזוז הגבור והנורא וכו' הקדמון הראשון הבורא יתעלה לאין קץ (הוא, תקון מדה"נ, ח). ולא ברא (הבורא לדעת הפילוסופים) מעולם אדם כי העולם קדמון ולא סר האדם נולד מאדם שקדמו (הוא, כוזרי א א). האלהים קיים קדמון לא יחלוף כי אם היה חדש היה צריך אל מחדש וזה משתלשל אל מה שאין לו תכלית ולא יובן עד שיגיע אל מחדש קדמון הוא הראשון והוא אשר אנחנו מבקשים (שם ה יח ד). חפצו יתברך קדמון נאות למדעו, לא יתחדש עליו דבר ולא ישתנה מאצלו (שם ה יח י). קדמון או מחודש ראיתי שיתכן להכחד שימצא הגוף מהחום שיפרד ולא יתכן להיות בו האוסף (ראב"ע, ערוגת החכמה ופרדס המזמה, כהנא ב, 59). הלא תדע כי הוא קדמון , כי לו היה מחודש היה לו מחדש וכו' (שם שם 60). שאין דבר קדמון זולתו (ר"ש א"ת, מו"נ א סח). ולא תאמר איך תתאמת הנבואה אם העולם קדמון עד שתשמע דברינו בנבואה בזה המאמר (שם שם עא). אם היה העולם קדמון יהיו האנשים אשר מתו במה שלא סר אין תכלית למספרם (שם שם עד, הדרך השביעי). ולזה יאמינו שיש חומר אחד נמצא קדמון כקדמות האלוה (שם ב יג, הדעת השני). כי העולם מחודש ואינו קדמון (רש"ט פלקירא, המבקש, סה). ויאמר כי כל העולם קדמון ויביא ראיות ממה שיראה האדם (שם, סו). התאר שיהיה יותר נאות בענייני תארי הבורא ית' מפני שלא יתחייב רבוי יהיה מלת קדמון (ר"מ אלדבי, שבילי אמונה א). תחת מציאות השם הוא שרש היותו קדמון ונצחי ודומיהן (ר"י אלבו, עקרים א ד). וכן אם יהיה לו התלות בזמן שיהיה נמצא בזמן זולת זמן יהיה הזמן קודם לו מתאחר לו כמו שיבא ולא יהיה גם כן קדמון ולא נצחי (שם שם טו). וזה להמשכם אחר דעת הכופרי' האומרי' כי העולם קדמון (מנחת קנאות, קופמן, 86). ― ואמר המשורר: אתה חכם קדמון לכל קדמון והחכמה היתה אצלך אמון (רשב"ג, כתר מלכות, אתה חכם). האל הבונה בשחק מעלותיו ומחליף ומשנה זמניו על בריותיו אשר קדמון יבנה כי הכל תולדותיו (ר"י הלוי, יסד האדמה, דיואן ג, 181). אמת נעלם יחיד עולם באין צלמון והוא קדמון (ראב"ע, שיר בסוף ערוגת החכמה ופרדס המזמה, כהנא ב, 62). כל תארים תמצא יתואר בם קדמון ואין נמצא כקדמותו ראשון ואין ראשית לראשיתו (עמנו' אפתח בכנור, שיר על י"ג עקרים, JQR NS V, עמ' 535). קדמון לכל דבר אשר נברא ראשון ואין ראשית לראשיתו (דניאל בן יהודה, יגדל אלהים חי). תשמח ברב שיערב, צר יחרב, חפץ קרב, אשוב לאיש קדמון2 (שלום שבזי, יום אזכרה, שירי תימן, 110). ― °אָדָם קַדְמוֹן, כמו אדם קַדְמוֹנִי, ובפרט בספרי המקֻבלים ככנוי להשתלשלות האצילות והתגשמותה ע"י האור העליון הנאצל מאין סוף3: אישתמודע דאית אדם קדמון לכל הקדמונים (תקוני זהר, תקון א). דההוא אדם קדמון הוה בני עלמין ומחריבן (שם שם). ותחילה נשתלשל ממנו באמצעיתו אדם קדמון והענין הוא ע"ד שדרשו בזוהר אני ראשון וכו' (נפתלי בר' יעקב אלחנן, עמק המלך, שער אדם קדמאה ט). ― מ"ר קַדְמוֹנִים, עי' בערך הבא.
1 [בעצם קשה להפריד בלשון המקרא ובתו"מ בין קַדְמוֹן לבין קַדְמוֹנִי, כי יש ששמש המשקל פַּעְלוֹנִית, פַּעְלוֹנִים כנק' או מ"ר גם למשקל פַּעְלוֹן, וכן בא בתו"מ פַּעְלָנִי(ת) , ביחוד כלואי (attribure) במקום פַּעְלָן.]
2 [ע"ד הכתוב: אלכה ואשובה אל אישי הראשון (הוש' ב ט). ]
3 [וגם בארמ': אדם קדמאה.]