ת"ז, — שתכונתו לרחם, רחמן, Barmherzig; misericodiex; merciful, בפרט ככנוי לאלהי ישראל: יי' יי' אל רַחוּם וחנון ארך אפים ורב חסד ואמת (שמות לד ו). כי אל רַחוּם יי' אלהיך לא ירפך ולא ישחיתך (דבר' ד לא). ושובו אל יי' אלהיכם כי חנון וְרַחוּם הוא ארך אפים ורב חסד (יוא' ב יג). כי אתה אל חנון וְרַחוּם ארך אפים ורב חסד יונ' ד ב. והוא רַחוּם יכפר עון ולא ישחית (תהל' עח לח). ואתה אדני אל רַחוּם וחנון שם פו יה. רַחוּם וחנון יי' ארך אפים ורב חסד (שם קג ח). זכר עשה לנפלאותיו חנון וּרַחוּם יי' (שם קיא ד). זרח בחשך אור לישרים חנון וְרַחוּם וצדיק (שם קיב ד)1. חנון וְרַחוּם יי' ארך אפים וגדול חסד (שם קמה ח) ואתה אלוה סליחות חנון וְרַחוּם ארך אפים ורב חסד ולא עזבתם (נחמ' ט יז). וברחמיך הרבים לא עשיתם כלה ולא עזבתם כי אל חנון וְרַחוּם אתה (שם שם לא). כי חנון וְרַחוּם יי' אלהיכם ולא יסיר פנים מכם אם תשובו אליו (דהי"ב ל ט). — ובתו"מ" (ואנוהו,) נדמה2 לו, מה הוא רחום וחנון אף אתה רחום וחנון (אבא שאול, מכי', שירה ג). — ובתפלה: כי אליך עינינו כי אל מלך חנון ורחום אתה (אלהינו ואלהי אבותינו יעלה ויבוא). אנא סלח נא אל טוב וסלח כי אל מלך חנון ורחום אתה, אנא מלך חנון ורחום, זכור והבט לברית בין הבתרים וכו' עשה עמנו כחסדך חנון ורחום וכו' אל רחום וחנון רחם עלינו ועל כל מעשיך (והוא רחום, תפלה לשני וחמשי). אין כמוך חנון ורחום ה' אלהינו, אין כמוך אל ארך אפים (שם שם). רחום וחנון חטאתי לפניך, ה' מלא רחמים רחם עלי וקבל תחנוני (תפלת תחנון). — ואמר הפיטן: קדוש הוא, רחום הוא, שדי הוא (אדיר הוא, בסוף הגדה לפסח).
1 [כנראה גם כאן הכונה: חנון ורחום וצדיק הוא האלהים, אם לא שעלינו להבין— בשנוי מה— חנן ורִחם (האל את ה(צדיק.]
2 [בבבלי (שבת קלג:): הוי דומה.]