שְׂעוֹרָה

1, שְׂעֹרָה, ש"נ, מ"ר שְׂעֹרִים, שְׂעוֹרִים, — אחד ממיני הדגן, אחד משבעת המינים שנתרכה בהם א"י Gerste; orge: barley: והפשתה וְהַשְּׂעֹרָה נכתה כי הַשְׂעֹרָה אביב והפשתה גבעל שמות ט לא. ארץ חטה וּשְׂעֹרָה וגפן ותאנה ורמון (דבר' ח ח). הבישו אכרים הילילו כרמים על חטה ועל שְׂעוֹרָה2 כי אבד קציר שדה (יואל א יא). תחת חטה יצא חוח ותחת שְׂערָה באשה (איוב לא מ). — ובמ"ר: ויאמר אל עבדיו ראו חלקת יואב אל ידי ולו שם שְֹעֹרִים (שמ"ב יד ל). ותהי חלקת השדה מלאה שְֹעוֹרִים3 (דהי"א יא יג). — ובמש' גרגרי השעורה המֻפרשים מן השבלים, במקרא רק במ"ר; וחטים וּשְׂעֹרִים וקמח וקלי וכו' הגישו לדוד ולעם אשר אתי לאכל (ש"ב יז כח). סאת סֹלת בשקל וסאתים שְׂעֹרִים בשקל בשער שמרון (מ"ב ז א). ואתה קח לך חטין וּשְׂעֹרִים ופול ועדשים וכו' ונתתה אותם בכלי אחד (יחזק' ד ט). ותחבֹט את אשר לקטה ויהי כאיפה שְׂעֹרִים (רות ב יז). — וימד שש שְׂעֹרִים4 וישת עליה (שם ג יה  ובצרופים, לחם שעורים: ויאמר הנה חלום חלמתי והנה צליל לחם שְׂעֹרִים5 מתהפך במחנה מדין (שופ' ז יג). ואיש בא מבעל שלִשה ויבא לאיש האלהים לחם בכורים עשרים לחם שְׂעֹרִים (מ"ב ד מב). ועוגת שעורים: ועגת שְׂעֹרִים תאכלנה (יחז' ד יב). — וקמח שעורים: והביא האיש את אשתו אל הכהן והביא את קרבנה עליה עשירת האיפה קמח שְׂעֹרִים (במד' ה יה). — וקציר שעורים:והם הֻמתו בימי קציר בראשנים תחלת קציר שְׂעֹרִים (ש"ב כא ט). והמה (נעמי ורות) באו בית לחם בתחלת קציר שְׂעֹרִים (רות א כב). ובלוח מגזר: ירח קצר שערם. ועי' קציר. — ובתו"מ: הזורע חטה ושעורה כאחת הרי זה כלאים, ר' יהודה אומר אינו כלאים עד שיהו שתי חטים ושעורה או חטה ושתי שעורים או חוה ושעורה וכוסמת (כלא' א ט). הרודה פת חטה ונתנה על פי חבית של יין תרומה וכו', ר' יוסי מתיר בשל חטין ואוסר בשל שעורים מפני שהשעורים שואבות (תרומ' י ג). המקלף שעורים מקלף אחת אחת ואוכל (מעשר' ד ה). אוכלים עראי מן העסה עד שתתגלגל בחטים ותטמטם בשעורים, גלגלה בחטים וטמטמה בשעורים, האוכל ממנה חיב מיתה (חלה ג א). עד הקציר, עד שיתחיל העם לקצור קציר חטין אבל לא קציר שעורים (נדר' ח ד). שבועה שלא אוכל ואכל פת חטין ופת שעורין ופת כוסמין וכו' (שבו' ג ב). טענו חטין והודה לו בשעורים פטור (שם ו ג). ראה ריב"ז ריבה אחת שהיתה מלקטת שעורים מבין גללי בהמתן של ערביים (כתוב' סו :). — *כשעורה, שעור שנתנו חכמים, כגֹדל גרגיר השעורה: על אלו טומאות הנזיר מגלח על המת וכו' ועל עצם כשעורה, על מגעו ועל משאו (נזיר ז ב). עצם כשעורה, הפורש מאבר מן החי, ר' נחוניא מטמא וכו' (עדי' ו ג). כשעורה שאמרו לא גדולה ולא קטנה אלא בינונית זו מדברית (כלים יז ח). ועל הנוגע בעצם זו עצם כשעורה, אתה אומר זו עצם כשעורה או אינו אלא אבר מן החי וכו' (ספרי חקת קכט). מיכן שאין השד יכול לבראות בריה פחות מכשעורה (ר' אליעזר, סנהד' סז:). — *ובתמונה, על כן אדם: ופלשתים נאספים וכו' ר' יעקב דכפר חנן אמר עדשין היו אלא שהיתה ענבה שלהן יפה כשל  שעורים, אמר ר' לוי אילו הן הפלשתים שהיו באין זקופין כשעורים והולכין להן נמוכים כעדשים6 (ירוש' סנהד' ב ה). ועי' ענבה. — *שעורה של אֹרז, צרוף לא ברור כל צרכו7: נאמנין על החטין ואין נאמנין על הקמה ולא על הפת, נאמנין על השעורה של אורז ואין נאמנין עליו בין חי בין מבושל (פאה ח ג). מהו מפני גזל השבט, א"ר חנניא נפני הטורח הגע עצמך שהיתה שעורה של אורז נחת רוח הוא לאדם להיות כותש כל שהוא הגע עצמך שהיתה שבולים וכו' (ירוש' תרומ' א ד). —  ובסהמ"א: ואלו נוטלין אחד מששים וכו' ותרומת הקצח והקליסין והחרובין והגמזיות והתורמוסין ושעורים אדומיות וכיוצא בהן (רמב"ם תרומ' ג ג). וכמה היא פרוטה משקל חצי שעורה של כסף נקי, וכמה הם שתי מעין משקל שתים ושלשים שעורות כסף מזוקק (הוא טוען ונטען ג א). ורבותי הודו שכפירת הטענה הוא משקל תשע עשרה שעורות וחצי שעורה מן הכסף (שם ב). השעורים קרים בגופו של אדם מעוררים את הרוחות טובים לריאה דוחים חום הקדחת (אסף הרופא, כ"י 32). — °והאכילוהו שעורים, לגנאי, האכילוהו כבהמה: על הצועקת או כנוס או פטור, האמת נכופנו לכנוס, שעד שנכופנו לפטור שלא כהלכה נכופנו לכנוס כהלכה וכו'. ואלו באנו לכוף ליתן גט יאמרו אחרינו האכילום קמח שעורים8 (תשוב' ר"ת, הוצ מק"נ צ' 165). — °ובהשאלה, מֻרסה שעל עפעף העין כדמות שעורה: Gerstenkorn; grain d'orge; sty השעורה היא מורסה ארוכה נראית על שפת העפעף דומה לשעורה בתבניתה (קאנון ג ג ג יא).



1 [גם בארמ' שבכתבות שערה, מ"ר שערן, ובארמ' שאחר המקרא ובסור' סערתא (ומזה סרתא), מ"ר סערין, סערי , באוגרית' שערמ, שבא' שׁער, ערב' שַׁעִיר شعير,  ובכוש' בא שָׁרנָי במשמ' דגן וחטה. באשור' אין המלה (שלא כדעת לֵו I Flora  734 וכו', שסמך על השערה המובאת אצל  Kl. Beiträge, Holma,  ,64 ושנתבדתה), ובמקומה שם שַאֻ, שֵאֹת, השאול משומרית, ועל כן אין יסוד לשוני לדעה (שלֵו נוקט בה), שבא גדול השעורה למערב מבבל. גם גזירת המלה מלשון שערות (הראש וכד') אין לראותה אלא כגזירה עממית בלבד, לא מצינו שנקראו מלין של שבלים באיזה מקור קדום שערות, ועוד ששם השעורה הבא באוגרית' קדום הוא למלה שערות, שאינה בלשון זו כשם שאינה באשור'.  טבעי הוא לחשב, כנגד זה, שהורה השם ראשונה על תבואה בכלל, כשמוש השם שרני בכוש', ושאין שערה אלא שִׂכול הגאים מן שרני, ונתיחד, אח"כ למין השעורים, ושקבל שם זה את צורתו שבערב', בארמ', בעבר' ובאוגרית' בשׂכול הגאים, ואולי אף בדמיו אל לשון השערות. ולא נמנע הדבר, שהיה השם הקדום, אולי במבטא שרע, שרע' קרוב לשם sorghum (ברומ' של ימי הבינים surgum), כשם לתבואת הדֹחן, גם הוא בשִׂכול הגאים זה שעדות לו בכוש'. והואיל ואין השם בא באשור ובבל, בעוד שהוא נמצא בכל ענפי השמות המערבית, יש להניח, כי עבר שם זה לאֹרך חוף הים מדרום לצפון. במצרית קדומה אין המלה באה בשם לשעורה, שגדלוה גם בארץ זו.]

2 [כך ברֹב הדפוסים  ועי' בהערת גינצבורג למקום.]

3 [אמנם בש"ב כג יא כתוב: ותהי שם חלקת השדה מלאה עֲדָשִׁים. ועי' בדברי חז"ל (ירוש' סנה ב ה) המובאים בהמשך.]

4 [עי' א. שֵׁש, הערות. ויש עי' (מנדלקרן בהיכל הקדש) מפרשים שעורים כאן מן שעור ומדה, אך אין משמ' זו בלשון המקרא.]

5 עי'  בנאמר על צרוף זה על משמעותו בחלום, בדברי העורך, הלשון והספר א 418 וכו', שם מהד' ב עמ' 445 וכו'.]

6 [על הכתוב בש"ב כג יא: ותהי שם חלקת השדה מלאה עדשים, שכנגדו בדהי"א יא יג: מלאה שעורים.)

7 [גם משמ' זו של ארז בלתי קלוף (אשר לו Flora I  734  דוחה אותה) וגם זן של שבלת של ארז אינן יוצאות ידי הענין, שכן בא צרוף זה בירוש' שם בנגוד אל שבלים; ואין טעם גם בתקון כשַׂעֲרָה (בהצעת המלונים) שאין לה יסוד בנסחאות. אמנם הגרסא במדב"ם: שעורה של אורז, והמהדיר מעיר: כך הוא בכתיבת היד. וצ"ע.]

8 [השוה כתוב' עז: "אמר רב האומר איני זן ואיני מפרנס יוציא ויתן כתובה. אזל ר' אלעזר אמרה לשמעתא קמיה דשמואל אמר אכסי שערי לאלעזר, עד שכופין אותו להוציא יכופיהו לזון". ופרש"י: אכסהו שערו, האכילוהו שעורים כבהמה, כל הנאכל שלא כדרכו קרי לי כוסס.]

חיפוש במילון: