*, ש"נ, — א) שה"פ מן הִכָּה: הכאה האמורה בבהמה וכו' הכאה האמורה באדם (ב"ק פג:). הכהו הכאה שאין בה שוה פרוטה (כתוב' לב:). המכה בפטיש הכאה אחת חייב (רמב"ם שבת י טז). רוצה לומר עם אנשי בית שמש היתה ההכאה כלה חמשים איש (ר"י אברבנאל, ש"א ז יט). והבנין והסתירה וההכאה בפטיש (ג"ע לר"א הקראי, שבת ה). — ובהשאלה, °פגישת האור בגוף: ודעת חכמים שנבראו (השמים והארץ) כאחד הוא שבעת הכאת ניצוץ השמש במים לנגד הארץ לראות היבשה מאותם אידים העולים יתחדש הרקיע והוא שחבר מימי אוקינוס עד קצות השמים (רש"ט שפרוט, פרדס רמונ', סדר מועד). הכונה בזה לשמים הנראים כי הם נעשים בסבת הכאת ניצוץ השמש החם במים (שם). — °ובמחול ורקוד, כוון תנועות הרגלים לפי משקל הנגינה: לכוין לכל פרטי השיר דוקא דהיינו לפי אופן ההתפעלות התמצית המכוון מכל תנועה ותנועה שבניגון ירקד ברגל לגמור לתמצית כוונה זו ע"י הכאה זו שבריקוד נקראת בל"א טאק (מאמ' יקרים, ברכ' חתנ' כא). — ומ"ר: היה בידם להתבזות על קדושת שמך ולקבל על עצמן הכאות מישראל כשם שהיו הנביאים סובלים (תנחומא תזריע יג). והאב התקצף על בנו ויכהו הכאות גדולות ומשונות (ידע' בדרשי, פרדס א, אוצה"ס ג). — ב) °בחכמת החשבון, כמו כֵּפֶל: בכפל וחלוק וגם קניין הכאות מספרים והבדלם (משה ריאטי, מקד' מעט ג). ואולם אם תחפוץ להפטר מטורח החלוקות ותבחר יתר בשתי הכאות תוריד מזוית א' עמוד אד על צלע גב (יש"ר מקנדיה, מעין גנים, סוד היסוד). אחר אשר הודעתי אופן הנחת המספרים צריך להודיע מינים המצטרכים לענינינו והם ארבעה קבוץ חסור הכאה וחלוק וכו' הכאה הוא קבוץ מספרים שוים (עובר לסוחר, פתיח'). ההכאה תחלק לג' חלקים והם הכאת אחדים על אחדים וכו' וכנגדם תראה היוצא מן ההכאה דהיינו המספר המכוון כנגד המכה והמוכה (שם ג א).
הַכָּאָה