חָלָק

א) ת"ז, לנק' חֲלָקָה, מ"ר חֲלָקִים, חֲלָקוֹת, —  שאין עליו שערות, kahl, unbehaart; glabre; bald: הן עשו אחי איש שער ואנכי איש חָלָק (בראש' כז יא). — ומשל, °חָלָק כדלעת: שיהא כל גופו חלק כדלעת (רש"י סוט' טז.). — ובלי צמח, הר חָלָק וכדומה: מן ההר הֶחָלָק העלה שעיר (יהוש' יא יז). — ובלי בנין וכדומה: וחלקה היתה (עזרת הנשים) בראשונה והקיפוה כצוצרה שהנשים רואות מלמעלן והאנשים מלמטן כדי שלא יהו מעורבין (מדות ב ה). — *הוציא את פלוני חָָלק, לא נתן לו שום תשובה על שאלתו: פילוסופוס שאל את רבי אם חביבה המילה למה לא ניתנה לאדם הראשון וכו' א"ל להוציאך חלק אי אפשר אלא כל מה שנברא בששת ימי בראשית צריך תיקון (פסיק' רבתי כג). שאל גוי אחד את ר"י בן קרחה מה ראה הקב"ה לדבר עם משה מתוך הסנה א"ל אלו מתוך חרוב או מתוך שקמה כך הייתה שואלני אלא להוציאך חלק א"א אלא למה מתוך הסנה ללמדך שאין מקום פנוי בלא שכינה אפילו סנה (מד"ר שמות ב). נתעלמה הלכה מעיניו של אבנר לשעה אמר לו שאול הלכה שנתעלמה מעיניך צא ושאל לשמואל ובית דינו כיון שבא אצל שמואל בבית דינו אמר לו וכו' להוציאך חלק אי אפשר דכתיב כל כבודה בת מלך פנימה לאשה שלא להוציא ולאיש להוציא (שם רות, ויאמר בעז). – ובהרחבה, *כל דבר שאין על פני שטחו שום חַדּוּד, glatt; lisse; smoot: ערבה קנה שלה אדום ועלה שלה משוך ופיה חלק (סוכ' לד.). אבוב היה במקדש חלק היה דק היה של קנה היה (ערכ' י:). מקלות דקים חלקים היו שם (פסח' ה ט). – ואמר הפיטן: כן הערבה מינה רבֵה על הנחל או במדבר, סימניה פי עלה חָלָק אודם עצה יגבר (סמא"צ, פזמ' לסכות, ארבעת). – *ניר חָלָק, שלא כתוב עליו שום דבר: מביא נייר חלק ומקרע לפניהן וחותמין (ירוש' גטי' ב מד:). אמר לה נייר חלק היה (שם מג:). הביא נייר חלק ונטל קולמוס וכתב עליו (מד"ר בראש' סג). מה עשה (משה) בירר ששה ששה והביא שבעים ושנים פיתקין על שבעים כתב זקן ושנים הניח חלק בללן ונתנן בקלפי אמר להם בואו וטלו פיתקכם כל מי שעלה בידו זקן אמר כבר קידשך שמים מי שעלה בידו חלק אמר המקום לא חפץ בך (סנה' יז.). – *פנקס חלקה, לא כתובה: וחלקה טהורה מכלום (כלים כד ז). —  וכמו"כ שהוא משתמט על נקלה, כמו שׁמן וכיוצא בזה, schlüpferig; glissant; slippery: ובהשאלה להפה, להחך, במשמ' מְפַתֶּה, מַטעה: כי נפת תטפנה שפתי זרה וְחָלָק משמן חכה (משלי ה ג). לשון שקר ישנא דכיו ופה חָלָק יעשה מדחה (שם כו כח). וברוב לקחה וחלק שפתיה והעדויות ההם הטתה אזנו וגזר גירוש כולל בכל ממשלתו (שבט יהודה יד). – °ואדם חָלָק: לשון בני אדם כי החלקים והערבים אשר דבריהם מתוקים יוסיפו לקנות ולקחת הלבבות (ר"א בדרשי, חות"כ, אחז). – ומקסם חָלָק: כי לא יהיה עוד כל חזון שוא ומקסם חָלָק בתוך בית ישראל (יחזק' יב כד). —  ב) *ש"ז, מקום חלק, שלא כתוב עליו: אם יש בו חלק כדי לכתוב שתי אותיות (ירוש' שבת ח יא:). שטר על החלק ועדים על המחק (שם גיט' ב מד:).