*, ש"ז, מ"ר יִחוּדִים, — א) שה"פ מן יִחֵד דבר בפני עצמו, לבדו, ועם ב *בְּיִחוּד, באופן מיוחד, בדיוק, בודאות, genau; exactement, spécialement; exatly: מעשה בכהן אחד שהיה מתעסק וראה הרצפה שהיא משונה מחברותיה בא ואמר לחבירו לא הספיק לגמור את הדבר עד שיצאתה נשמתו וידעו בייחוד ששם הארון נגנז שקל' ו ב. אבל דבר אשר היתה כונתו של שואל לשאל עליו ביחוד הוא הענין השלישי רסע"ג, שו"ת גאוני מו"מ צ. — °ויחוד דבר לדבר: לא אמרו בגמ' יחוד (פתח) מפקיע שאר הרוחות אלא בחפירה דסופלי והיחוד הוא תיקון כניסה ויציאה אבל בית שיש לו פתחים הרבה מארבע רוחות מה תיקון הם צריכין ראב"ד, רמב"ם שכנ' ב ב. יחוד המעשה לאלהים הוא הכונה בנראה ובנסתר במעשה עבודת האלהים חו"ה, יחוד המעש' א. חשבון האדם עם נפשו במה שהוא חייב בו מיחוד לבו לאלהים יתברך ויחוד הלב על שני פנים שם, חשבון הנפ' ג. וההקדמות אשר ראוי למאמין להקדים לה בנפשו הם שני יחודי הלבבות ושתי כניעות ושני חשבונות ושתי בחינות שם, אהב' ה' ג. — ב) *יִחוּד שנים, היותם לבדם בלי אחר אתם, ובפרט איש ואשה וכדומה, d. Alleinsein; téte à téte; private meeting: נתייחדה עמו בפני שנים וכו' באחד בשחרית ובאחד בין הערבים זה היה מעשה ושאל ר' אלעזר בן תרדיון לחכמים ואמרו אין זה יחוד ירוש' גיט' ז מח ד. אף היא אינה עושה אותן דברים של ייחוד שם כתוב' יא לד.. באותה שעה (של מעשה אמנון ותמר) גזרו על הייחוד ועל הפנויה סנה' כא:. מלקין על היחוד ואין אוסרין על היחוד כתוב' יג., לאמר אם נתיחדו איש ואשה נשואה ושהו זמן מה לבדם מלקין אותם אבל אין אוסרין את האשה על בעלה בשביל זה. — *בְּיִחוּד, שאלתי את פלוני ביחוד1.— *יִחוּד האל, יִחוּד השם, סגולת האלהים שהוא אחד ויחיד ואין עוד אלהים בלעדו, Einigkeit Gottes; unité de dieux; unity of god : ושם אהיה מתפרש א' על יחוד השם ה' חמשה חומשי תורה י' עשרת הדברות וכו' פסיק' זוט', שמות ג טו. ולדבקה בו זה יחוד השם שם, בסוף נצבים. אלוה זה אחד הוא וכו' שאין כיחודו אחד מן האחדים הנמצאים בעולם לא אחד כמין שהוא כולל אחדים הרבה ולא אחד בגוף שהוא נחלק למחלקות ולקצוות אלא יחוד שאין יחוד אחר כמותו בעולם רמב"ם, יסוה"ת א ז. ומאחר שיכנס בקשרי המלחמה ישען על מקוה ישראל ומושיעו בעת צרה וידע שעל יחוד השם הוא עושה מלחמה וישים נפשו בכפו ולא יירא ולא יפחד הוא, מלכ' ז טו. שנאמין כי יש לעולם בורא בראו מאין ושאין כמוהו ושנקבל עלינו יחודו ושנעבדהו בלבנו הקד' חו"ה. כאשר חקרנו על מה שהצורך אליו יותר מפנות דתנו ושרשיה מצאנו יחוד האלהים בלב שלם שרשה ויסודה שהוא השער הראשון משער התורה וביחוד יפרד המאמין מן הכופר שם, היחוד א. מגדר יחוד האלהים בלב שלם הוא שיהיו הלב והלשון שוים ביחוד הבורא יתברך וכו' מפני שיחוד האלהים מתחלק במדברים כפי התחלקות הכרתם והבנותם שם. ויבוא להגשים הבורא ולהמשילהו בצורה ובדמות מפני שאיננו יודע אמתת יחודו וענין מציאותו שם. דע שכל ענין חכמת הקבלה אינו אלא לברר משפטו ית"ש והוא אחד בתכלית היחוד האמתית ואין בו שנוי רמח"ל, חוקר ומקובל. — ואמר המשורר: נשמת דגולה ליחוד שמך בראתה, שגיא כח למצוות וחקים יצרתה ר"י הלוי, נשמת דגולה. דור לדור יחודו יעידון, מעשיו כי יכלון ויאבדון, והוא לבדו ישאר וידון, על מתים בסתר יזידון הוא, שם אלהים. גם אנחנו אותך לבדך נעבוד כבן אב ונכבדך, והננו על יחודך יומם ולילה עדיך שהי"ח ליום ב. אף כל טנופת לא תטנפך, אש אוכלה אש לא תשרפך, להויותך אין חסרון, וליחודך אין יתרון שם, יום ג. — ד) °בלשון המקובלים, מעשים וכוָנות להתיחד ולהתחבר עם האלהות: שכך היה דרכו (של האר"י) תמיד כל אימתי שהיה מצטרך לדבר עם נביא או תנא היה הולך על קברו ומשתטח עליו בפישוט הידים והרגלים ושם פיו על פיו וכו' ומקשר נר"ו (נפש רוח ונשמה) שלו עם נר"ו של הצדיק וגורם יחוד העליון וכו' וכל אלה היחודים הם אצלי כתובים מהרח"ו, כתבי שבח יקר האר"י, בספר תעלומ' חכמה ליש"ר מקנדיה. ונתן להם (האר"י להחוטאים) כונות ויחודים משונים זה מזה כ"א לפי פגמו וכפי נשמתו שם. ובזו השנה מסר לי מורי יחוד אחד ושלחני למערת אבי ולמדתי שם ביחוד ההוא ונדבקתי בנפשו ודיבר עמי אותם הדברים שכתבתי בקונטרס אחד שבחי מהרח"ו, שנת השל"א. גם בזה הזהירני שלא אמנע מליחד היחודים שמסר לי ושאם אלך להשתטח על קברי הצדיקים יהיה בערב ר"ח שם, שנת הש"מ. וכן פעם אחת אירע מעשה שמסר למהר"ר חיים נר"ו יחוד אחד לילך לכפר עכבוריא ששם קבורים אביי ורבא עמה"מ, הקד' שער תיק' התשו'. באותה הפעם שהלכתי להשתטח על ציון אביי ורבא קודם לכן ישבתי בכאן בזה המקום ממש והייתי חוזר על הייחוד שמסרת לי כדי שיהיה רגיל בפי שם. עד שהודו לו על הכל ונתן להם כוונות ויחודים משונים זה מזה שם. וזה הוא דרך היחוד לאדם שיש לו התעוררות מצד נשמתו המדברת עמו ואין בו כח להוציא הדבור מהכח אל הפועל קודם שיעשה היחוד שרוצה לעשות משנ' חסידים, מס' היחוד' ג. לגרש החצונים יעשה עוד יחוד לאלפים הידוע ויכוין נוצר חסד שם, טבת ושבט ב. וכל מעשה המצות שאעשה היום כאלו אתכוין בכל צרופי שמות הקדושים העולים מתוכם ובכל היחודים וזווגי מדות הקדושות העליונות הראויות לבא על ידיהם שבט מוסר מא. עיקר עבודתו של יעקב אע"ה היה תמיד ביחודים והדבקות נועם אלימלך, וישלח. וידוע שהלוים כאסף והימן וחבריו היו מזמרים ברוח הקדש בכוונות עוסקות בסודות יחודים עליונים בכל מה שהיו אומרים בפה בניגון מאמר' יקרים, ברכ' חתנים טז.
1 בסגנון ארמי: אמר רב שאילית את רבי בייחוד ומנו רבינו הקדוש מאי פת עבה פת מרובה פסח' לז., ביצ' כב:, ר"ל ביני לבינו.