כֶּלֶב

ש"ז, בהפס' כָּלֶב, מ"ר כְּלָבִים, בכנ' כְּלָבֶיךָ, — א) חַיַּת בית הידועה, שמֶרֶת על הבית בקול נביחה שתרים כשאנשים זרים נגשים להבית, Hund; chien; dog: ולכל בני ישראל לא יחרץ כֶּלֶב לשנו למאיש ועד בהמה שמות יא ז.  כלם כְּלָבִים אלמים לא יוכלו לנבח הזים שכבים אהבי לנום ישע' נו י.  ובשר בשדה טרפה לא תאכלו לַכֶּלֶב תשלכון אתו שמות כב ל.  המת לירבעם בעיר ייאכלו הַכְּלָבִים מ"א יד יא.  ופקדתי עליהם ארבע משפחות נאם יי' את החרב להרג ואת הַכְּלָבִים לסחב ואת עוף השמים ואת בהמת הארץ לאכל ולהשחית ירמ' יה ג.  וְהַכְּלָבִים עזי נפש לא ידעו שבעה ישע' נו יא.  כל אשר ילק בלשונו מן המים כאשר ילק הַכֶּלֶב שופט'  ז ה.  במקום אשר לקקו הַכְּלָבִים את דם נבות ילקו הכלבים את דמך גם אתה מ"א כא יט.  וישטף את הרכב (שהיתה מלאה דם) על ברכת שמרון וילקו הַכְּלָבִים את דמו שם כב לח.  כְּכֶלֶב שב על קאו כסיל שונה באולתו משלי כו יא.  ישובו לערב יהמו כַכֶּלֶב ויסובבו עיר תהל' נט ז.  למען תמחץ רגלך בדם לשון כְּלָבֶיךָ מאויבים מנהו שם סח כד.  —  ובתור שומר העדר: ועתה שחקו עלי צעירים ממני לימים אשר מאסתי אבותם לשית עם כַּלְבֵי צאני איוב ל א.  — ואמר המשורר: עם נמאסו לי אבותם מהיות כלבים לצאני, לא יאדימו פניהם כי אם צבעום בשני רשב"ג, נחר בקראי.  —  החזיק באזני כלב, משל למתגרה בדבר שאינו נוגע לו: מחזיק באזני כֶלֶב עבר מתעבר על ריב לא לו משלי כו יז.  —  וכמו חיה בזויה: ויאמר הפלשתי אל דוד הֲכֶלֶב אנכי כי אתה בא אלי במקלות ש"א יז מג.  כי לְכֶלֶב חי הוא טוב מן האריה המת קהל' ט ד.  — וראשׁ כֶּלֶב, כנוי לדבר נבזה: הראש כֶּלֶב אנכי ש"ב ג ח.  — *וכמו חיה שפרנסתה בצמצום: מה יש שלום צבוע אל כלב מאין שלום עשיר אל רש ב"ס גני' יג יח.  — וכנוי של זלזול לאדם: ויאמר חזהאל כי מה עבדך הַכֶּלֶב כי יעשה הדבר הגדול הזה מ"ב ח יג.  — וכֶלֶב מת: אחרי מי אתה רודף אחרי כֶּלֶב מת אחרי פרעש אחד ש"א כד יד.  מה עבדך כי פנית אל הַכֶּלֶב המת אשר כמוני ש"ב ט ח.  למה יקלל הַכֶּלֶב המת הזה את אדני המלך שם יו ט.  — וכנוי לאדם רע, רשע: הצילה מחרב נפשי מיד כֶּלֶב יחידתי תהל' כב כא.  כי סבבוני כְּלָבִים עדת מרעים הקיפוני שם יז.  — ובתו"מ: הזאב והכלב וכו' החמור והערוד אף על פי שדומין זה לזה כלאים זה בזה כלא' א ו.  כלב מין חיה שם ח ו.  חמץ שנפלה עליו מפולת וכו' כל שאין הכלב יכול לחפש אחריו פסח' ב ג.  קונם לבית זה שאיני נכנס שכלב רע בתוכו וכו' אמרו לו מת הכלב או שנהרג וכו' נדר' ט ג.  הכלב והגדי שקפצו מראש הגג ושברו את הכלים ב"ק ב ג.  הכלב שנטל חררה והלך לגדיש אכל החררה והדליק הגדיש שם.  הכניס שורו לחצר בעל הבית שלא ברשות ונגחו שורו של בעה"ב או שנשכו כלבו של בעל הבית שם ה ג.  לא יגדל אדם את הכלב אלא אם כן קשור בשלשלת שם ז ז.  שהיו המצרים מקוברים בבתיהם והיו כלבים באין לשם ומחטטין ומוציאין את הבכורות מתוך כוכיהן מכי' בא יג.  לשני כלבים שהיו בעדר והיו צווחים זה עם זה וכו' ספרי במד' קנז.  אמר רבי יעקב אני ראיתי גוי אחד שכפתו לאביו והניחו לפני כלבו ואכלו שם דבר' פא.  משל לאחד ששילח את חמורו ואת כלבו לגורן והטעינו לחמורו לתך ולכלבו ג' סאים והיה החמור מהלך והכלב מלחית פרק ממנו סאה ונתן על החמור שם שמג.  (משיכיר) בין זאב לכלב בין חמור לערוד ירוש' ברכ' א ג..  משמרת ראשונה (בלילה) חמור נוער שניה כלבים צועקים שלישית תינוק יונק משדי אמו ואשה מספרת עם בעלה בבלי שם ג..  כל המגדל כלב רע בתוך ביתו מונע חסד מתוך ביתו שבת סג..  שלשה עזין הן ישראל באומות כלב בחיות תרנגול בעופות ביצ' כה:.  שכל הנכנס לביתו רעב ככלב יוצא כשהוא שבע גיט' נו..  כלבים בוכים מלאך המות בא לעיר כלבים משחקים אליהו הנביא בא לעיר ב"ק ס:.  שלשה שמשו בתיבה וכולם לקו כלב ועורב וחם כלב נקשר עורב רק חם לקה בעורו סנה' קח:.  הכלב מכיר את קונו וחתול אינו מכיר את קונו הור' יג..  הכלב שהיה משמר צאנו של הבל הוא היה שומרו מכל חית השדה פרקי דר"א כא.  למלך שהיה לו פרדס אחד וקשר המלך בפתח הפרדס כלב והמלך יושב בעליתו צופה ומביט כל מה שבפרדס נכנס אוהבו של מלך לגנוב מן הפרדס ושסה בו הכלב וקרע בגדי אוהבו שם מד.  מה טיבו של כלב זה אדם משליך לו פרוסה סוכר את פיו וכו' ערוך, ערך אלם.  — ומשל להעדר בושה: פני הדור כפני הכלב הבן אינו מתבייש מאביו סוט' ט יה.  — ונַחַשׁ: איזהו מנחש האומר נפלה מקלי מידי וכו' וקרא לי עורב ונבח בי כלב ועבר נחש לימיני ושועל לשמאלי תוספתא שבת ז יג.  — *כֶּלֶב שׁוֹטֶה, שנטרפה דעתו, toller Hund; chien enragé; mad dog: מי שנשכו כלב שוטה אין מאכילין אותו מחצר כבד שלו יומ' ח ו.  נשוכת נחש ונשוכת כלב שוטה תוספתא חול' ג יט.  חמשה נהרגין בשבת זבוב מצרי וכו' ונחש שבארץ ישראל וכלב שוטה שבכל מקום ירוש' שבת יג יד:.  אל יאמר לך אדם שנשכו כלב שוטה וחיה שם יומ' ח מה:.  חמשה דברים נאמרו בכלב שוטה פיו פתוח ורירו נוטף ואזניו סרוחות וזנבו מונח לו על ירכותיו ומהלך בצידי דרכים בבלי שם פג:.  — ומשלים: *מכלב1 רע לא יצא גור טוב סעו"ר כה.  *כלב2 לא בעירו שבע שנים אינו נובח ערוב' סא..  *אומרים3 אנשים נבח בך כלב הכנס (הביתה) נבחה בך גורית (כלבה קטנה) צא שם פו..  *אל4 תדור בעיר שאין סוס צונף בה ואין כלב נובח בהפסח' קיג..  *אומרים5 אנשים כלב רעב גללים בולע ב"ק צב..  °מעיר הכלב הישן מלמ' התלמיד', וארא, משל יאמרוהו בני אדם למי שמתגרה באויב נח ושותק.  — °השליך עצם לכלב, פייס האויב במתנה קטנה: אל יצא התובע והמקטרג ריקם כמה פעמים מלפני השליכו עצם לכלב ויוצא מלפני ובעוד שהוא מתעסק וגורר אותו העצם תכנסו אתם ואתעסק אני עמכם ר"מ די ליאון, הנפש החכמה, סוד הלולב.  — °רָעָב הַכֶּלֶב, חלי, רעב חזק מאד: ועל הרוב יקרה לו רעב הכלב נתן פלקירא, צרי הגוף ה.  — °תאות כלבים: ומחלה תכונה בתאות הכלבים ותקרה לאישים חרוזי אבן סיגא, כ"י ברלין.  — *כּלב כֹּפרי6, כלב דומה במראיתו לשועל: כלב הכופרי והשועל וכו' אע"פ שדומין זה לזה כלאים זה בזה כלא' א ה.  כלב כופרי מין חיה תוספתא שם ה ח.  לא יהא מביא כלבים כופרים וחולדות הסנאין וחתולין וקופות למוכרן לגוי שם שביע' ה ט.  רבי ישמעאל אומר מגדלין כלבים כופרין וחתולים וקופים וחולדות סנאים מפני שעשויים לנקר את הבית ב"ק פ..  — ב) כמו קָדֵשׁ, כנוי לנער מיוחד למשכב זכור שהיה נהוג לפנים במקדש עשתרת וכדומה7: לא תהיה קדשה מבנות ישראל ולא יהיה קדש מבני ישראל לא תביא אתנן זונה ומחיר כֶלֶב8 בית יי' אלהיך לכל נדר כי תועבת יי' אלהיך גם שניהם דבר' כג יח-יט.  — ג) *כֶּלֶב הַיָּם9, דג גדול דומה בצורתו לכלב, Haifisch; requin: כל הולך להביא את הקפוד ואת חולדת הסנאים ואת אדני השדה ואת כלב הים ספרא שמיני ד ו.  יש דברים הרבה מרבים הבל כגון מגדלי קופות וחתולות וחולדות הסנאין ואת אדני השדה וכלב הים מד"ר קהל', כי יש.  כלב הים משכנו במדינות הצפוני באירופא אזיא ואמריקא וכו' ארכו משנים עד ארבע אמות גופו עב כאמה וחצי האמה ראשו דומה לכלב וזנבו הקצר דומה לזנב דג ראש' למודים א ו.  בכל אחד משני צדי לחיי כלב הים יש שן קיצונית אחת ואיננה יוצאת החוצה מפיו הסגור מאכלו דגים והסרטן וכו' עת יחם כלבי הים היא בימי הבציר והנקבה תלד בחדש ניסן ולד אחד לרוב תוה"ט לאברמויץ א, כלב הים.  — *כֶּלֶב הַמַּיִם10, כמו כלב הים: כל שבים טהור חוץ מכלב המים מפני שהוא בורח ליבשה כלים יז יג.  כללו של דבר כל שאינו בצורת הדגים לא דג טמא ולא דג טהור כגון כלב המים והדלפון והצפרדע וכיוצא בהן רמב"ם, מאכ' אסור' ב'.  מררת כלב המים אמרו קצתם כי כל מררת כלב המים כשעור עדשה תמית אחר שבוע קאנון ד ו ב יד.  — ובמשמ' אחרת, °כנוי לכלב אוהב לשחות במים: וכלב ארך השער יכונה גם כן כלב המים מפני שהוא משתוקק מאד לשחות במים תוה"ט, מפלגת היונק'.  — ד) °כלב הגדול, °כלב הקטן, שמות לכוכבים: ה' (הצורה החמשית) צורת הכלב הגדול ובערבי אלשערי אלעבור ו' הכלב הקטן ובערבי אלשערי אלגמייצא ר"א בר"ח הנשיא, חשבון המהלכ' יז, כ"י בריט"מ.  והחמישית הכלב הגדול וכוכביו שמונה עשר והששית הכלב הקטן ושם שני כוכבים והשביעית הספינה וכוכביו חמשה וארבעים ראב"ע, ראשית חכמה א.  הצמחים רובם נוטעים אותם באביב ומיעוטם בחורף ובסתו ודרך זרות בקיץ בעת עלות הכלב רשב"צ דוראן, מג"א, ח"י ד.  — °כֶּלֶב הגבור: והצורה השנית הכלב הגבור וכוכביו שמנה ושלשים והשלישית הנהר וכוכביו ארבע ושלשים ראב"ע, ראש' חכמ' א.  והיתה מפורסמת ביניהם חכמת הכוכבים והערכת שכליהם וכי הם ממונים על העולם כת אחת מהם עבדו הכלב הגבור והוא הנקרא בלשון ערבי אלשארי אלעבור ומהם שעבד כוכב צדק משכי' האורות, בסוף מחב' ש"ש לדוקס.  — °כֶּלֶב נֹבֵחַ: והצורות השמאליות הם אחת ועשרים וכוכביהם ש"ס האחת עיש ובניה וכוכביו ט' וכו' והחמישית הכלב הנובח וכוכביו י"ב ראב"ע, ראש' חכמ' א.  שקראו לקבוץ או מחנה כוכבים אלו דוב הגדול ולמחנה אחרת כלב הנובח או נשר המעופף נחמ' ונעים ג שה.  — ואמר המשורר: אין לתמוה אם מעטו גדולי המעלה ורבו השובבים, יש ברקיע שמש אחד ושני כסילים ושני כלבים עמנ', מחבר' כז.  אחשוב כי הכלב בשמים יהיה, לשמור טלי וגדי מפי אריה שם.  — ורגל הכלב: רגל הכלב הוא הנקרא אל גוזא הוא במזל תאומים ארבע מעלות חמשים ושמנה דקים רמב"ע, כלי נחשת כט.  — ה) °חיה עומדת בשערי הגיהנם: ובפרשת שני דרכים אלו עומדים כמה מיני חיות ובראשם הכלב הנובח בראותו נשמה הראויה לו העוברת משם משנ' חסיד', הפירוד ב ד.  

גוּר. —  גרה, גרה בו את הכלב. —  *כַּלְבָּה.  * לחת. נבח. שׁסה, שסה בו את הכלב.



1 גוף המשל בארמית: מכלבא בישא גורא טבא לא נפיק.  

2 גוף המשל בארמ': כלבא בלא מתיה שב שנין לא נבח.

3 גוף המשל בארמ': אמרי אינשי נבח בך כלבא עול נבח בך נורייתא פוק.

4 גוף המשל בארמ': לא תדור במתא דלא צניף בה סוסיא ולא נבח בה כלבא.

5  גוף המשל בארמ': אמרי אינשי כלבא בכפניה גללי מבלע.

6 פרש גאון: כלבים כפרים כלב כושי הוא וישמעאלים קוראים אותו כלב ציני תשו' גאו', גני', הוצ' גכינזב', דף 249.  וכך הרמב"ם בגוף הערבי: אלכלב אלציני.  וכלב ציני אצל הערבים הוא כלב קטן, קצר הרגלים מלפניו.  הערוך פרש: כלב קטן שצווח בלילה במדבריות.  ע"כ.  ורש"י ב"ק פ. פרש: כלבים כופריים קטנים וננסים הם ל"א כלבים גדולים של ציידים ואין מזיקין.

7 עי' הערה לקמן.

8 הקדמונ' כלם פרשו מלה זו במשמ' הרגילה של כלב.  כך חכמי התלמוד, ואמרו: איזהו מחיר כלב האומר לחבירו הילך טלה זה תחת כלב זה ספרי דבר' רסא.  אך זה דחוק מאד, כי אתנן זונה הסמוך לו מעיד שהכונה כאן בדבר של זנות, ורק לזה נאות התואר תועבה שלאחריו.  וכבר אמרו רוב החדשים כי הכונה במחיר כלב להנערים שהיו מזומנים למשכב זכור אצל הכנענים במקדש עשתרת, שלפי דעת רוב החכמים להם הכונה בהשם כלב כלבם שבקצת כתבות כנעניות, במו בכתב לרנקה: בחדש ירח פעלת לכלבם ולגרם וכו', שהוא רשימת הסכומים הקצובים למשרתי המקדש, ואעפ"י שיש סֹברים כי הכונה לכלבים אמתים, בכ"ז יותר נראה דעת הסֹברים כי הכונה להקדשים שהיו במקדשי הכנענים.

9 כך גם בערב' כלב אלבחר.

10 כך בערב' כלב אלמא'.

חיפוש במילון:
ערכים קשורים