ש"ז, מ"ר מַחֲמַדִּים, דבר שאדם חֹמֵד, דבר יקר, נחמד, מַחְמַד עַיִן, מה שעינו של אדם חֹמדת, כסף, זהב, וכיוצא בזה: כי אם כעת מחר אשלח את עבדי אליך וחפשו את ביתך ואת בתי עבדיך והיה כל מַחְמַד עיניך ישימו בידם ולקחו מ"א כ ו. — ובחורים ובתולות: ויהרג (האויב) כל מַחֲמַדֵּי עין איכ' ב ד. — ואשתו של אדם: בן אדם הנני לקח ממך את מַחְמַד עיניך במגפה וכו' ותמת אשתי בערב יחזק' כד יו-יח. — והילדים: את מַחְמַד עיניהם ואת משא נפשם בניהם ובנותיהם שם כה. — והמִקְדָש: כה אמר אדני יי' הנני מחלל את מקדשי גאון עזכם מַחְמַד עיניכם ומחמל נפשכם שם כא. — מַחֲמַדֵּי הבטן, הילדים: גם כי ילדון והמתי מַחֲמַדֵּי בטנם הוש' ט יו. — וכמו"כ מַחֲמַדִּים בלבד: אשר כספי וזהבי לקחתם וּמַחֲמַדַּי הטבים הבאתם להיכליכם יוא' ד ה, ר"ל החפצים היקרים. ידו פרש צר על כל מַחֲמַדֶּיהָ וכו' נתנו מַחֲמַדֵּיהֶם1 באכל להשיב נפש איכ' ח י-יא. מַחְמַד2 לכספם קימוש יירשם הוש' ט ו. — והארץ, הבנינים היקרים: וכל מַחֲמַדֵּינוּ היה לחרבה ישע' סד י. — כְּלֵי מַחֲמַדִּים: וכל ארמנותיה שרפו באש וכל כלי מַחֲמַדֶּיהָ להשחית דהי"ב לו יט. — הוא מַחֲמַדִּים, הוא נחמד, יפה וטוב: חכו ממתקים וכלו מַחֲמַדִּים זה דודי וזה רעי בנות ירושלם שה"ש ה יו. — ואמר בן סירא: הוד כבוד ותהלת עז מחמד עין ומכלל יופי ב"ס גני' מה יב. טוב לרע יהפך נרגן ובמחמדיך יתן קשר שם יא לא. — ובמדר': אמרה לו כך אמרת לי כל כלי חמדה שיש לי טלי וצאי אין לי מחמד עיני ומשמח נפשי אלא אתה פסיק' רבתי ל. — ומצוי בסהמ"א: כשיזדמן לאדם מחמד3 טוב בלי שיפסיד סדר הגוף הוא מתת אלהים ר"י חריזי, מו"נ ג ח. שלא חשש (שמשון) אל האיסור אבל הלך אחר מחמד עיניו ר"י אברבנאל, שפט' יו. — ואמר המשורר: ויובישו כל לץ נרגן וילאה כל איש מתאנה, ויהי מחמד השיר נגדם כחציר גגות לפני לבנה ר"י בן סהל, איכה יועם. — °מַחֲמַדִּים זמניים, של העוה"ז, שאין בהם ממש: בההבילו עניני עולם הזה והמחמדים הזמניים שאין לבטוח בהם רמב"ח, הקד' פי' בחי"ע.
1 כך הקרי. והכתיב מחמודיהם.
2 המליצה קשה, והגיהו החדשים הגהות מתחלפות.
3 תרגום הערבי: מאדה ג'ידה מתאתיה.