מַסְגֵּר

1, ש"ז, — א) כעין מנעול לסגור בו דבר, ובהרחבה מקום שיסגרו שם אסירים, Gefängnis; prison: ואספו אספה אסיר על בור וסגרו על מַסְגֵּר ומרב ימים יפקדו (ישע' כד כב). להוציא מִמַּסְגֵּר אסיר מבית כלא ישבי חשך (שם מב ז). הוציאה מִמַּסְגֵּר נפשי להודות את שמך (תהל' קמב ח). — ואמר הפיטן: חנוניך חלץ ממסגרים, זמרה ננעים וקול נרים (ר"א קליר, תפ' טל, אלים). אל חי מוציאך ממצרים עיר מסגרי, הוא יוציאך מתחת יד אח אכזרי (ר"י נג'ארה, יעלת יקר). — ב) כנוי לכִתָּה מכתות העם בירושלם לפנים2: והגלה את כל ירושלם ואת כל השרים ואת כל גבורי החיל עשרה אלפים גולה וכל החרש וְהַמַּסְגֵּר3 לא נשאר זולת דלת עם הארץ וכו' ואת כל אנשי החיל שבעת אלפים והחרש וְהַמַּסְגֵּר3 אלף הכל גבורים עשי מלחמה (מ"ב כד יד-יו).אחרי הגלות נבוכדראצר מלך בבל את יכניהו בן יהויקים מלך יהודה ואת שרי יהודה ואת החרש ואת הַמַּסְגֵּר מירושלם  (ירמ' כד א). — ואמר המליץ: כי העולם הזה כדמות מסגר, ובו החרש והמסגר כגר (רש"ט פלקירא, צרי היגון 9). — ג) *במשמ' העקרית, נרדף עם מנעול4: כגון בשר ודם שהכניס בהמתו לדיר ונעל המסגר בפניה כדי שלא תצא ותרעה את התבואה (מד"ר שמות יה). — ובסהמ"א: אנך פתר נפץ, ולי אין בו חפץ, ולו בָן שם קפץ, לפיו במסגרים (דונש, לדורש החכמות). בעל הבור ובעל הבית עושין מסגר כל אחד לעצמו על פי הבאר וכל אחד מפתח מסגר שלו בידו (ערוך, ערך פתחת). וסוגרים הדלת וחותמים המסגר (ספר הקנה עט:). — ד) °בנין מיוחד יסגרו בו החיות, בפרט המוכנות למלחמה עם אנשים: ויבן (הורדוס) מסגר אשר לחיות ויתן בתוך המסגר אריות ונמרים וזאבים וחזירים (יוסיפון, פרק נה).



1 מן סגר, עי"ש. ואמר ריב"ג: להוציא ממסגר אסיר אשמ ללשג'נ, ע"כ, ובעבר': שם לבית הסהר.

2 עי' הערה לקמן.

3   לא נתברר בודאות מהותו של המסגר. השבעים תרגמו במשמ' סוגרים, אך לא נתברר מהות הסגירה. יונתן תרגם תרעיא, ר"ל שוערים, אך קשה לחשב שהשוערים היו כתה מיוחדה וחשובה שהיה להם שם מיוחד ונחשבו בפני עצמם. חכמי התלמוד דרשו שהם ת"ח: כיון שסוגרין בהלכה שוב אין פותחין (סנה' לח.). ריב"ג אמר: ומנ הד'א אלמעני ענדי החרש והמסגר יריד רושא' אלג'נד אלד'ינ יקומונ באלחרב, ע"כ, ובעבר': ומזה הענין (של זהב סגור במשמ' חשוב) החרש והמסגר ירצה ראשי החיל אשר ינהגו הצבא במלחמה. ורד"ק מחבר שני ענינים יחד, וז"ל: ואפשר שיהיה מהענין הזה (מענין זהב סגור במשמ' מזֻקק ומטֹהר) החרש והמסגר ר"ל האנשים הגדולים והחשובים וכן יקרא לחשוב מכלי המלחמה סגור כמו שאמר והרק חנית וסגור לקראת רדפי, ע"כ, ויש לחשב שרצה אולי בזה כי הכונה במסגֵר מזֻינים בסגוֹרים, אך נראה יותר כי משמ' מסגר היא דומה לחרש ולא לובש זין מיוחד. גזנ' (.Thes) פרש במשמ' עושה מנעולים, מן סגר, ואחריו נמשכו רב החדשים ומתרגמים בגרמנ' Schlosser, וכן בן זאב: שלאססער-מייסטער. אך כבר ערערו ע"ז קצת החדשים בטענה נכונה שאין שום יסוד לחשב כי היו אצל היהודים בימים ההם אומנים מיוחדים לכלי זה, שהיה עוד פשוט בתכלית הפשיטות, עד שהיה להם אפילו שם מיוחד, ואפילו אם נניח שהכונה היא יותר קצת כללית אין לזה יסוד. Hitzig סבר כי זו מלה מרכבת מַס-גֵּר. .Ew, עושי מכונות מלחמה בכלל. אך כל אלה השערות שאין להן יסוד.

4 כך בארמ': גדישים בשדה ככלים בבית א"ר יוסי בי ר' בון תיפתר בההיא דאית לה מסגר (ירוש' ב"ק ה ה).

חיפוש במילון:
ערכים קשורים