ש"ז, סמי' נְשִׂיא, מ"ר נשׂיאים, נְשִׂאִים, סמי' נְשִׂיאֵי, כנ' נְשִׂיאַי, נְשִׂיאֶיהָ, נְשִׂיאֵיהֶם, — א) אדם רם המעלה ונכבד, Fürst; prince: ויענו בני חת את אברהם לאמר לו שמענו אדני נְשִׂיא אלהים אתה בתוכנו (בראש' כג ה-ו). — ב) נָשִׂיא על עם, על ארץ, השליט עליה: וירא אתה שכם בן חמור החוי נְשִׂיא הארץ (שם לד ב). כזבי בת נְשִׂיא מדין (במד' כה יח). ואת נְשִׂיאֵי מדין (יהוש' יג כא). ולא אקח את כל הממלכה מידו (של בן דוד) כי נָשִׂיא אשתנו כל ימי חייו (מ"א יא לד). וירדו מעל כסאותם כל נְשִׂיאֵי הים (יחזק' כו יו). ערב וכל נְשִׂיאֵי קדר המה סחרי ידך (שם כז כא). שמה אדום מלכיה וכל נְשִׂיאֶיהָ אשר נתנו בגבורתם את חללי חרב (שם לב כט). בשר גבורים תאכלו ודם נְשִׂיאֵי הארץ תשתו (שם לט יח). ויוציאם כורש מלך פרס על ידי מתרדת הגזבר ויספרם לששבצר הַנָּשִׂיא ליהודה (עזר' א ח). — ג) נְשִׂיא השבט, בית אב, העדה וכדומ': אלהים לא תקלל וְנָשִׂיא בעמך לא תאר (שמות כב כז; גם שם יו כב). וישבו אליו אהרן וכל הַנְּשִׂיאִים בעדה (שם לד לא; גם שם לה כז). אשר נָשִׂיא יחטא (ויקר' ד כב). איש אחד איש אחד למטה אבותיו תשלחו כל נָשִׂיא בהם (במד' יג ב). נָשִׂיא אחד ליום נָשִׂיא אחד ליום יקריבו את קרבנם לחנכת המזבח (שם ז יא). זמרי בן סלוא נְשִׂיא בית אב לשמעוני (שם כה יד). ועשרה נְשִׂאִים עמו נָשִׂיא אחד נָשִׂיא אחד לבית אב לכל מטות ישראל (יהוש' כב יד). ומצוי ביחוד אצל יחזקאל בשמושים שונים: מלך יהודה (יחזק' יב י; שם יב; שם יט א1; שם כא ל), ראשי יהודה (שם כא יז; שם כב ו; שם מה ח-ט), המלך המשיח (שם לד כד; שם לז כה; שם מד ג; שם מה יו-יז; שם מו ב; שם ד, ועוד), וגם למושלים נכרים, (שם ל יג; שם לח ב-ג; שם לט א, ובפסוקים המובאים למעלה). — ובתו"מ: כהן המשיח שחטא ואח"כ עבר ממשיחותו וכן נשיא שחטא ואח"כ עבר מגדולתו (הור' ג א). לנשיא שנכנס למדינה וראו אותו בני המדינה וברחו נכנס לשניה וברחו מלפניו נכנס לעיר חריבה וקדמו אותו והיו מקלסין אותו אמר הנשיא זו העיר טובה היא מכל המדינות (מד"ר במד' א). אתה מוצא שלא מנה נשיא לשבט לוי בשעה שמנה נשיאי השבטים (שם). — ד) תאר כבוד לראש: וּנְשִׂיא נְשִׂיאֵי הלוי אלעזר בן אהרן הכהן (במד' ג לב). — ובתו"מ: בו ביום מינו את הילל נשיא והיה מורה להן הילכות הפסח (תוספת' פסח' ד ב). שמעון בן שטח היה נשיא ויהודה בן טבאי אב בית דין (שם חגי' ב ה). כשהנשיא נכנס כל העם עומדים ולא ישבו עד שיאמר להם שבו (שם סנה' ז ח). סנהדרין היתה כחצי גורן עגולה כדי שיהיו רואין זה את זה הנשיא יושב באמצע וזקנים יושבין מימינו ומשמאלו (שם, ח א). הראשונים (שנזכרו בכל הזוגות שמנו שם) היו נשיאים ושניים להם אבות בתי דין (חגי' ב ב). סדר תענית כיצד מוציאין את התיבה לרחובה של עיר ונותנין אפר מקלה על גבי התיבה ובראש הנשיא ובראש אב בית דין (תענ' ב ה). מיד הושיבוהו (את הלל הבבלי) בראש ומינוהו נשיא עליהן וכו' התחיל מקנטרן בדברים אמר להן מי גרם לכם שאעלה מבבל ואהיה נשיא עליכם עצלות שהיתה בכם שלא שמשתם שני גדולי הדור שמעיה ואבטליון (פסח' סו.). נשיא שמחל על כבודו אין כבודו מחול (קדוש' לב:). רבן שמעון בן גמליאל נשיא רבי מאיר חכם רבי נתן אב בית דין (הורי' יג:). אמר להן (רבי לחכמי ישראל בשעת פטירתו) אל תספידוני בעיירות והושיבו ישיבה לאחר שלושים יום שמעון בני חכם גמליאל בני נשיא חנינא בר חמא ישב ראש (כתוב' קג.). ר' יהודה הנשיא (ברכ' יג:, שבת לב:). — ובסהמ"א: סנהדרי גדולה ומניינם שבעים ואחד וכו' הגדול בחכמה שבכולן מושיבין אותו ראש עליהן והוא ראש הישיבה והוא שקורין אותו החכמים נשיא בכל מקום והוא העומד תחת משה רבינו ומושיבין הגדול בשבעים משנה לראש ויושב מימינו והוא הנקרא אב בית דין (רמב"ם, סנה' א ג).
1 נְשִׂיא ישראל במקום נְשִׂיאֵי ישראל.