* 1, עכשיו, — א) תה"פ של הזמן, עתה, בזמן זה, jetztä nun; maintenent, àprésent; now, at present: מפני בטול עניים כיצד שלא יהו עניים יושבין ומשמרין כל הים ויאמרו עכשיו נותן פאה ועכשיו נותן פאה ר' שמעון, תוספת' פאה א ו.  שאין עגלה ערופה באה אלא על הספק ועכשיו בגלוי רוצחין שם סוט' יד א.  אמר להן ר' יהושע (לאנשי אלכסנדריא) עכשיו שאלתם דבר של חכמה שם נגע' ט ט.  עכשיו יהו אומות העולם מקישות עליו כזוג מכי' בשלח א.  שר' יהודה פסול שנה לי וחזרתי על תלמידיו ובקשתי לי חבר ולא מצאתי עכשיו ששנית לי פסול החזרת לי אבדתי יוסף הבבלי, מנח' יח..  בג' מקומות בא הקדוש ב"ה להתחכו עם ישראל ושמחו אומות העולם ואמרו כלום אינון יכולין להתוכח עם בוראן עכשיו הוא מכלן מן העולם ר' שמואל בר נחמן, מד"ר ויקר' כז.  התחיל משה מיצר אמר עכשיו עתידה המחלוקת להנתן בין השבטים שם במד' ב.  מהו ועתה אלא שאמר לו הקב"ה אפי' עכשיו עשה תשובה ואני מקבלך ר' אבא בר כהנא, שם יג.  כיון שראה עכן כך אמר עכשיו אני נלכד בגורל איני מאמין ונחשב כזבן לפני יהושע שם כג.  וכששמע יעקב נתיירא הרבה מאד שאמר עכשיו יצאו כל עמי הארץ ויאספו עלי פדר"א לח. —  ובסהמ"א:  עכשיו אם שאלו שנים חלוק אחד זה לילך בו שחרית לבית המדרש וזה לילך בו ערבית לבית הכנסת לרוח מערב וכו' אלפסי, ביצ' תתקכז.  וידיעת שני מינים הללו בזמן העובר ובזמן הבינוני שבין העובר והעתיד הנקרא עכשיו ידיעתנו בהן שוה ר"י אבן עקנין, ספ' מוס' ב טז. —  עַכְשָׁיו יאמרו:  אמר משה לפני הקב"ה עכשיו יאמרו אומות העולם תשש כחו כנקבה ואינו יכול להציל ר' אלעזר, ברכ' לב..  עכשו יאמרו הרב בכעס ותלמיד בכעס ישראל מה תהא עליהם שם סג:.  הכל ידעים שאביך ירא שמים הוא עכשיו יאמרו אמו גרמה לו משום רשב"י, סנה' ע:]].  אמר לו הקב"ה למשה. שבחך הוא שהוצאת ששים רבוא וקברתם במדבר ואתה מכניס דור אחר עכשיו יאמרו אין לדור המדבר חלק בעולם הבא [[מקור: תנחומ' חקת לב, בובר. —  *מֵעַכְשָׁיו:  זה גטך לאחר מיתה לא אמר כלום מהיום אם מתי מעכשיו אם מתי הרי זה גט גיט' ז ג.  בת ישראל לכהן תאכל בתרומה מעכשיו ולאחר שלשים יום ובא אחר וקדשה בתוך שלשים יום מקודשת קדוש' ג א.  השכיר לו את חצרו ואמר לו אם מעכשיו אתה נותן לי הרי היא שלך בעשרה סלעים לשנה ואם של חדש בחדש בסלע לחדש מותר ב"מ ה ב.  כתבו מעכשיו ותנו אם לא באתי גיט' עז..  מי מקבל עליו מעכשיו לילך בשליחותי פסיק' רבת' לג. —  ובסהמ"א:  כי ידע מעכשיו כי נסתמו לפניו הגדולות והנוראות האלה בכוונת מכוון ורצון העושה רש"פ, ד' כוסות, כוס ביד ה' ב. —  *עד עַכְשָׁיו:  א"ל בעלה היכן היית עד עכשיו אמרה לו שמועת הייתי לר' מאיר דורש מד"ר דבר' ה.  ובסהמ"א:  עד עכשיו אין אומרים בארץ ישראל קדוש ושמע אלא בשבת או בימים טובים בלבד בן באבוי, גנזי שכטר ב, גינצבורג 556.  ולא שכחו תורה שבעל פה ולא הלכה למעשה שתי ישיבות מימות עולם ועד עכשיו שם 563. —  של עַכְשָׁיו:  צא ועשה עלי כשער של עכשיו ואני אעלה לך כל שנים עשר חדש אסור ב"מ סב:. —  ובנגוד לזמן העבר בראשונה, בתחלה... עַכְשָׁיו:  בראשונה היה חומץ שביהודה פטור מן המעשרות וכו' ועכשיו שהיין מחמיץ חייב רבי יודה, ירוש' דמאי ד ד.  אין מעבירין על האוכלין רבי יעקב בר זבדי בשם רבי אבהו הא דמר בראשונה כשהיו השנים כתיקנן אבל עכשיו שאין השנים כתיקנן היא שביעית היא שאר שני השבוע ר' מניא, שם שקל' א, גני' 121.  הדה דאת אמר בראשונה אבל עכשיו אפי' הלכות ר' יוסי, שם מו"ק ג ז.   בראשונה שהיו מתכוונין לשם מצוה עכשיו שאין מתכוונין לשם מצוה אמרו מצות חליצה קודמת למצות ייבום יבמ' לט:.  בתחלה שבאו עלי אנשים שאינם מהוגנים אמרתי מקודשת אני עכשיו שבאו עלי אנשים מהוגנים עמדתי וקדשתי את עצמי כתוב' כב.. —  עד ש..., עד שלא... ועַכְשָׁיו:  עד שנכנסנו לתוך הבית את היית מלוה אותי ועכשיו אתה אומר לי הדלק את הנר הזה והאיר לי מד"ר במד' טו.  זכרי יום שהחזירך הקב"ה על כל אומה ולשון ולא רצו לקבלך עד שבאו בני להר סיני וקבלו אותך וכבדוך ועכשיו את באה להעיד בהם ביום צרתם שם איכ' פתיח'. —  רבא בתר צלותיה אמר הכי אלהי עד שלא נוצרתי איני כדאי ועכשיו שנוצרתי כאלו לא נוצרתי ברכ' יז..  הוי יודע שעד שלא באת למדה זו אכלת חלב אי אתה ענוש כרת וחללת שבת אי אתה ענוש סקילה ועכשיו אכלת חלב ענוש כרת חללת שבת ענוש סקילה יבמ' מז..  צרפית אמרה עד שלא באתה אצלי היה הקב"ה רואה מעשיי ומעשה עירי ווהיו מעשי רבים ע למעשה עירי עכשיו שבאת אצלי הזכרתה עוני והמתה את בני בשם ר' חמא בר' חנינא, מד"ר בראש' נ, תיאוד'.  שפייסו הקב"ה א"ל למשה מה לשעבר הייתי נוהג עמהם במדת רחמים עד שלא עשו אותו המעשה כך עכשיו במדת רחמים אנהוג עמהם ר' סימון, שם במד' יב.  ועי' עד. —  מפני מה אשתקד של כל העולם כלו לקה ושלך לא לקה ועכשיו של כל העולם כלו נשדף ושלך לא נשדף ברכ' יח:.  כל ימי וכו' אמרתי מתי יבא לידי ואקיימנו ועכשיו שבא לידי לא אקיימנו שם סא:.  כל השנים הללו הוא עמה ועכשיו הוא אומר לה הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את מד"ר בראש' מ.  כך א"ל הקב"ה למשה כשרציתי לא רצית עכשיו שאתה רוצה איני רוצה משמו של ר' יהושע בן קרחה, ברכ' ז..  אמר הקב"ה אני אמרתי יהיו כמלאכי השרת עכשיו אני מטריח אותם שלש פרסאות יומ' עה:.  נאכל בשר שממנו מקריבין על גבי מזבח ועכשיו בטל ב"ב ס:. רשע כל הדרך הוא רץ בשבילה ועכשיו אין אתה נותנה לפניו מדר' תנא' כד טו, הופמן. —  ובסהמ"א:  לא תאמר לו אמש היית עובד ע"ז ועכשיו אתה בא ללמוד תורה שנתנה מפי הגבור' רש"י, ויקר' יט לג. —  *כמדומה אני שאתם נכוים בפושרים עכשיו אי אתם נכוים אפילו בחמי חמין ברכ' טז:.  דומה שאשתי מעוברת עכשיו שאין אשתי מעוברת נכסי לפלוני ב"ב קמז..  דאמרה ]]סבורה אני שאני יכולה לקבל עכשיו אין אני יכולה לקבל [[מקור: כתוב' ע:.  כסבורה הייתי שאבא נותן עלי ועכשיו שאין אבא נותן עלי מה אני יכולה לעשות אדמון, שם קט.. —  כְּעַכְשָׁיו:  כשהייתם שם (במצרים) היתה מתברכת בשבילכם ולא כעכשיו שאין ברכה עליה ספרי דבר' לח. —  ובנגוד לזמן — עתיד:  אם אין אני לי מי לי וכשאני לעצמי מה אני ואם לא עכשיו אימתי הלל, אבו' א יד.  ר' יהודה אומר נפרעין מהן מפני שהוא מצר אמרו לו אף על פי שהוא מצר עכשיו שמח הוא לאחר זמן ע"ז א א.  ויש מהן שילדו עכשיו ויש מהן שילדו לאחר זמן ירוש' נדה א ג.  באו להם (בני ישראל) אל משה אמרו לו משה רבינו לוואי יגלה לו פעם שניה לוואי ישקני מנשיקות פיהו וכו' אמר להם אין זו עכשיו לעתיד לבא הוא ר' נחמיה, מד"ר שה"ש, ישקני. —  ובסהמ"א:  גנס פטר חמור קודם שנפדה משלם כפל אעפ"י שעכשיו אינו שלו ראוי להיות שלו אחר שיפדה טוחו"מ גניבה שנ כג. —  ב)  במאמר של תנאי להציע את הסיפה:  אוי לי אם אומר אוי לי אם לא אומר עכשיו מלמד אני את הרמאין לרמות אם לא אומר עכשיו אני מונע את התלמוד תוספת' כלים ב"מ ז ט.  אילו לפני מלך בשר ודם היו מוליכין אותי וכו' הייתי בוכה ועכשיו שמוליכין אותי לפני ממ"ה הקב"ה וכו' ולא אבכה ר' יוחנן בן זכאי, ברכ' כח:.  עכשיו שאנו יושבים ועוסקים בתורה וכו' כך אם אנו הולכים ומבטלים ממנה עאכו"כ ר"ע, ברכ' סא:.  אילו זה לגדל וזה לגדל זה להעביר וזה להעביר יפה אתם אומרים עכשיו נזיר להעביר ומצורע לגדל רשב"י, נזיר ס:.  יודע אני בכם שאם אני מבקש מכם כל ממון שבעולם אתם נותנין לי עכשיו איני מבקש מכם אל אותו ממון שהפסדתי בשביל אבא ר"א, ע"ז כד..  אמר הקב"ה אם נכנס נח לתיבה בלילה עכשיו יהיו כל דורו אומרים כך לא היינו יודעים בו מד"ר בראש' לב.  אם אהרוג אותו עכשיו אני מלחייב מיתה למלך שם מא, תיאוד'.  אמר הקב"ה אם רודה אני אותם ביום עכשיו הן אומרין אלו היתה לבנה שם היתה מתקיימת שם נ.  אלצלא אתם שמעתם לבדכם והם לא שמעו הייתם אומרים עכשיו כולם שמעו ומדוע תתנשאו שם במד' יח.  אם אני משיבו יודע אני בו שהוא חכם גדול ועכשיו יקפחני בדבריו ואני מתרצה לו בעל כרחי שם. —  ובסהמ"א:  ממתנו מאשר נמות ואם היה נקוד מלאפום היה נבאר ממיתנו עכשיו שנקוד בשורק נבאר מאשר נמות רש"י, שמו' יד יב.  שאלו היה רפה הייתי מפרשו וכו' עכשיו הוא משמע תלינו את אחרים שם טז ז.



1 [לא נתברר מקורו, אבל ברור שהוא מלה מָרכבת. גיגר שער שהוא מרכב מן עד בשעה, לוי: עד כשעה היא, יסטר': עתה כמו שהוא. ואולי מן עד כשהו, ונשתנה ל-ָו, כמו בסיום לנסתר יחדו, בניו. על הכתיב החסר כי' בתשבי. ובנקוד העליון מנֻקד עַכְשָׁו, גם עַכְשׁוֹ.]

חיפוש במילון:
ערכים קשורים