°, ת"ז, נק' עֶלְיוֹנִית,— כמו עֶלְיוֹן: וכבר שנה ר"א זה הענין בעצמו וגלה בו ר"ל היותם שני חמרים עליוני ותחתוני (ר"ש א"ת, מו"נ ב כו). כי רכב האבן העליונית הרוכבת על התחתונית הנקראת שכב (ר"י קמחי, ספ' הגלוי 152). ואולי הסבה בזה עליונית כוכבית (ר' הלל מוירונא, תגמ' הנפ', מו.). ומן המבואר כי היושר בריאות הנפש ויש לו יתרון על בריאות הגוף כפי מעלת הנפש על הגוף ובאמצעות הנפש שיהיה למושל בה אשר הוא העליוני יתרון על המשועבד אשר הוא שפלי (רש"ט פלקירא, המעלות ב, 45). שהנפש המשכלת והיודעת היא דבר נשגב ועליוני מאד אין לשתפה עם שאר הנבראי' (ר"י מפיסא, מנח' קנא' 72). וזה הדבר תלוי בכוונת החבור איש ואשתו בעת הזווג וכו' ולזה ענין החבור הוא נשגב ועליוני מאד כשהוא בקדושה ובטהרה (שם 83). הנה נשארה בו עדין זאת התשוקה כי היא עליונית ואלהית (שם 78). ולא יוכלו לשנות הגזרה העליונית ונתיעץ עם משנהו ושריו שיהרג כל נולד באותה שנה (ר"י קלונימוס, בע"ח ה ד). ועל דרך השכל ענין הסנה ירמוז למציאת החומר השפל הבוער באש העליונית והיה ראוי וכו' (רבנו בחיי, שמות, ח:). כי כל דבר עליוני יש לו דוגמה וענין בזה העולם (הרקנטי, פי' התורה ב, כ:). האמונה ההיא סותרת התורה לגמרי שאם אין השגחה עליונית אין תורה עליונית (ר"ש א"ת, יקוו המים יב). אשר אברי גופם יתהפכו לדבר רוחני בענין מנוח ואליהו וישיגו השגה עליונית יותר ויותר ממה שהיו משיגים בעה"ז (ר' מפיסא, מנח' קנא' 80). עם הדעת הזו (אמונת גלגול הנפש) יתחילו בודאי ליחס יסוריו לרשעת נפשו הקדומה בגוף אחר ויתחיל להאשי' בתוך צערו ההנהגה העליונית (שם 94). ודע שיסוד האש נחלק לשני חלקים החלק העליוני הוא יותר חם מן התחתון (ר"י א"ת, רוח חן ז). ותענוגות הגוף בדבר ניתך ועל כן תענוגות נפש הפילוסוף יותר מפני ששני חלקי נפשו השפליים משועבדים אל החלק העליוני (רש"ט פלקירא, המעלות 9). בהיות הנפש המדברת שבאדם חלק עליוני וכו' נתן בה כח רב לפעול אפילו במה שהוא חוץ ממנה (ר"א הלוי מברצלונה, ספ' החנוך רלא). יען היות השכל האנושי שהוא נשמת האדם חלק עליוני (ר"א הקראי, ג"ע, ענין עריות, פתיח', קכח:.). איה עטרת הפרישות הרבני ואיה זמרת הישות העליוני איך מכרת הקיים והנעלה ופרי עץ חיים בעלה (עמנו', מחב' ג). כי התלמיד ימצא בלבו כשהוא משתדל בחכמה כח עליוני רוחני אין בכח אדם להועילו בו (ר"י א"ת, חו"ה, חשבון הנפש). ויתחדש לך כח עליוני נכרי לא ידעתו בכל אשר הרגלת בו מכחותיך (שם ד). והוא כח עליוני הנאחז מן הש' היא הבינה (הקנה הקדמ' ה.). וזה פרי התורה ומצותיה וכוונת הבריאה ובזה משלים הכוונה ומוציא הכח העליוני הרשום והנטוע בנפש לפועל (ר"מ אבן גבאי, עבודת הקדש, הקדמ' 6). כי כל כח עליוני אף כי הוא רוחני המציא דוגמה למטה ומשם אצילות הברכה למכריע שני הרמוז בברית (הרקנטי, פי' התורה, בראש', ה:). למה ישראל בשעה שעוסקין בתורה הם מתנועעים לפי שנשמתן בא מכח עליוני נשגב אשר אינו משתכך לעולם כמו אור הנר אשר לעולם מתנועע לכאן ולכאן (ר"י מפיסא, מנח' קנא' 89). וכשנפלו (עזא ועזאל) מן השמים שהוא חלק אחד מן האויר שזכרנו נתלבשו בכח זה האויר אשר עלינו ונתגשמו גשמיות בני אדם ממש ונחלש הכח העליוני וקבלו הכח התחתוני (ר"ן בר"י אלחנן, עה"מ, קרית ארבע טז, פה.). לי כתר התורה העליוני וכתר המלכות הרוחני ותפארת העולם הרבני (עמנו', מחב' א). או במדת רחמים עליונית שתעשה בהם אותות ומופתים (רמב"ן, שמות ג יג, ד"ה ואמרו לו מה שמו). אמור מעט ועשה הרבה זו מדה עליונית היא (רשב"ץ דוראן, מגן אבות א טו). ויהיה אופן המישור חולק את המחצית העליונית בנתים חציו לצפון וחציו לדרום (ראב"ח הנשיא, צורת הארץ, פתח ז). שיגיע לקנין החכמות והשגת האמתיות וידמה למערכה העליונית בהקש אליו והיא מערכת המלאכים (ראב"ח, מאזני צדק לאלגזלי 98). יודוך אחיך ובית אביך כי בך בחר השכל לתתך סגולה לסגולה וכו' ולמלאת משבצות ההכנות מטוב מציאות העליוני ומזמרת הישות ללמד בני יהודה (עמנו' מחב' יב). ואחר כך נפח בו (באדם) נפש עליונית (רמב"ן, בראש' א כד). ומפני כן אמרו שכורכין חוט התכלת על הלבן שהנפש היא העליונית והגוף תחתון (ר"א הלוי מברצלונה, ספ' החנוך שפו). והוא שיתדבק בנפש העליונית לקבל אורה מאור הידיעה (נסים בר שלמה רי"ת, תרג' חבור יצחק הרופא הישראלי, ספר החג לשטינשנידר 133). המעלה היתרה והזהר העליוני להכנס בבית האמת (שם). כי מי שיש בו נשמה עליונית באפו והלך אחר הגוף לא יעשה טוב (ר"י קמחי, ספ' הגלוי 49). ואם לא זכתה נסתלק ממנו כח הנשמה העליונית ותשאר הנפש לקבל ענשה (ר"י מפיסא, מנח' קנא' 76). וכן פירש אדוני אבי ז"ל לא יהיה רוחי העליוני שנפחתי באדם במריבה עוד לעולם עם הגוף (רד"ק, השרש' דון).
עֶלְיוֹנִי