* 1, ש"נ, מ"ר פֵּאִים, פֵּאין, °פֵּאוֹת , *פִּיפִים, *פִּיפִין — שם האות פ: ויקרא פרעה שם יוסף צפנת פענח אמר ר' יוחנן צפונו' מופיע ונחות לו לאמרם וכו' ורבנן אמרין צד"י צופה פ"א פודה נו"ן נביא תי"ו תומיך (מד"ר בראש' ל). — ומ"ר: שלא יכתוב אלפין עיינין עיינין אלפין וכו' טיתין פיפין פיפין טיתין וכו' (שבת קד:). ובסהמ"א: תשים לעומת האות הראשונה מן הבנין ההוא פא ושים עין לעומת אות השנית (דונש, תשו' על רסע"ג 55). פא כפופה לפי רוב הדעות היא כמין כף כפופה וכו' שראש הוו בתוך הפא ואינה נוגעת אלא במצח הפא למעלה לצד ששמאל (ר"א די בלמש, מקנה אברם א). °פּא הפעל, האות הראשונה של השרש: ובא על פעלית בשבר הפא כמו אשר נתנו חתיתם (ר"י א"ת, הרקמה לריב"ג, 69). וכבר בא הדמיון הזה בעין במקום הפא כמו ככר (שם 60). האות אשר היא תחלתם כמו שין שמר ואלף אמר נקראת פא הפעל כי היא למול פא פעל (ר"מ גיקטליה). — ומ"ר: וכאשר הגיעו העינין נמשכה הקמצות אשר היתה בפאין כאשר היא בקוף קשט אמרי אמת (ר"י א"ת הרקמה לריב"ג 60). ואפשר שיהיה פתחות אלה הפאין בעבור שמקצתם אותיות גרוניות (שם 68). רוב הפאים ההן תבאנה בו נעות (שם 94). — °וסמ': ודע כי רוב פאי הפעלים הנבלעת הם נונין (הוא שה"ש לריב"ג, הקד' 6). שמנהג הלשון להפוך היודין אשר הם פאי הפועלים ווין בנפעל (שם נצב).— °ועם כנ': הנפעל אשר מן הפעלים אשר פאיהם גרוניות וכו' ויש שישיג הרפיות מה שתהיה מהם פאו אלף וכו' אך מה שיהיה מנפעל פאו יוד תהפך היוד ברוב הפעלים ואו (הוא, הרקמה 94). ואלה הם נחי הקצוות שפאיהם אלף ולמדיהם הא (רד"ק, מכלול שדה"פ פו.). — ומ"ר °פֵּאוֹת: ויש שתהיה קצת הפאות הנבלעות [יוד) כמו הציב אשר הוא מן ויתיצב וכו' אלא שמצאתי במקרא פאות נבלעות ואין ראיה (אצלי) על אמתת מהותן, הנונין הנה אם יודין . (ר"י א"ת, שה"ש לריב"ג, הקד' 6). ואמר הפיטן, פא פה של כבד פה וכבד לשון פץ תנה לי שיחה כי לכך נוצר הלשון (אהלל, יוצ' שבת לפני שבוע')). עין ערוך אין לכל דבריו פא פוצחים הודו והדרו (אלף אמלל, רני ושמחי ו.). ואמר המשורר: וכסית פגם הפא כמטלת אשר עשה לכל סלת פסלת (רבי שלמה שרביט הזהב, כהנא, 18). ופא פתח אזי הפה במלה אני לא אחריש זאת הקללה (שם).
1 עי' גם ערך פֵּה. רסע"ג בפרוש יצירה נקד פֵּי, פֵי.