* 1, ת"ז, נק' פְּנוּיָה, מ"ר פְּנוּיִים, פְּנוּיוֹת, — חפשי וריק, frei, leer; libre, vide; free, vacant: שאלו את בן זומא מפני מה אמרו בא להם יין בתוך המזון כל אחד ואחד מברך לעצמו לאח' המזון אחד מברך לכולם אמ' להם הואיל ואין בית הבליעה פנוי (ברכ' מג.). אחד יחיד ואחד שיירא נותנין להן כל צרכן ובלבד שלא יהא בית סאתים פנוי (ערוב' טז:). בעת שנכנס (יוסף) לבית לעשות מלאכתו והיה הבית פנוי שלא היה שם אדם שיראהו וכו' (מד"ר במדב' יד). — ובסהמ"א: וכולן כשמתנבאים אבריהן מזדעזעין וכח הגוף כשל ועשתונותיהם מתטרפות ותשאר הדעת פנויה להבין מה שתראה (רמב"ם, יסודי התורה ז ב). — ובמשמ' הזמן. שעה פְּנוּיָה, שעת פנאי: שדה שניטייבה אין מקיימין אותה בשביעית וכו' שמאי הזקן אומר אילו היתה שעה פנויה גוזר אני עליה שלא תיזרע (תוספת' שביע' ג י). שלא יראה בעה"ב שעה פנויה ויאמר לקרובו עני הרי זו פאה (שבת כג.). — °ופנוי לדבר, חפשי להשתמש בו לדבר זה או זה: ולא ירשה לו (המלך) סוסים אלא כדי מרכבתו אפילו סוס אחד פנוי להיות רץ לפניו כדרך שעושין שאר המלכים אסור (רמב"ם, מלכים ג ג). ד"א הנה יוצא המימה לטייל ולצוד שם עופות ע"י גוונין שנושא על ידו כשאר מלכים ושם תמצאנו פנוי לדבר עמו (חזקוני על התורה, שמות ז טו). — ופָּנוּי מדבר, חפשי וריק ממנו: לא הייתי מביט באיסטרולוגי אלא בשעה שהייתי פנוי מן התורה אימתי כשהייתי נכנס לבית המים (שמואל, מד"ר דבר' ח). — ובסהמ"א: וכאשר יהיה לב המאמין ריק מאהבת העולם ופנוי מתאוותיו מצד הכרה ובינה תתישב אהבת הבורא בלבו (ר"י א"ת, חו"ה, אהבת ה', פתיח'). דברי צורכך ומחשבות חפצך וכו' כשתלך בבית המרחץ או בבית הכסא אז תחשוב בם כדי וכו' שלבך יהיה פנוי מהירהורי צורכך ותלמוד בלב שלם (ספר חסידים תתתתשעד). — ופָּנוּי מעבודה וכדו' במשמ' פטור ממנה, לא חיב בה: שבטו של לוי פנוי היה מעבודת פרך אמר להם פרעה בשביל שאתם פנויים אתם אומרים נלכה נזבחה לאלהינו לכו לסבלותיכם (מד"ר שמות ה). — ופָּנוּי מעבודה במשמ' לא עסוק: אמר לו השאילני פרתך אמר לו אינה פנויה (נדר' ד ו). — ופָּנוּי מאשה, לא נשוי, רַוָּק, ledig, unverheiratet; non marié, célibataire; single, unmarried: שלשה אחין ושנים מהן נשואין שתי אחיות ואחד פנוי מת אחד מבעלי אחיות עמד פנוי הזה ולא הספיק לעשות בה מאמר ביבמתו עד שמתה אשתו של קיים ואחר כך מת וכו' הרי זו פטורה מן החליצה ומן הייבום (תוספת' יבמ' ה ד). לא ישא אדם אשה עד שתגדל בת אחותו או עד שימצא את ההוגנה לו שנ' ומלאה הארץ זמה ומה היא ר' אליע' או' זה הפנוי הבא על הפנויה שלא לשם אישות (שם קידוש' א ד). לפי שהיה יצר הרע יושב ומצערו (לבעז) כל הלילה ואומר אתה פנוי ומבקש אשה והיא פנויה ומבקשת איש (ספרי במדב' פח). כאן בפנוייה וכאן באשת איש (ירוש' שבת יד ד). האשה שאמרה א"א אני וחזרה ואמרה פנויה אני נאמנת (כתוב' כב.). ונשמרת מכל דבר רע שלא יסתכל אדם באשה נאה ואפילו פנויה, באשת איש ואפילו מכוערת (פ"ז כ.). באותה שעה גזרו על הייחוד ועל הפנויה (רב יהודה בשם רב, סנה' כא:). גן נעול אלו הבתולות גל נעול אלו נשי האנשים מעין חתום אלו הפנויות (מד"ר במדב' ג). אימתי מכיר אמו בזמן שהממזר הוא מניאוף אשת איש לפי שהנואפת תולה אותה בבעלה אבל בשאר עריות פנויות הן משליכות את בניהן בשווקים מפני הבושה ואחרים מגדלים אותם ואותם ממזרים אינן מכירין לא אביהם ולא אמותיהם (שם שם ט). אמר לה (בעז לרות) מי את רוח או אשה אמר' אשה, פנויה את או אשת איש אמר' לו פנויה (שם רות, חצות לילה, ראש פרש' ו). אמר לה (יוסף לאשת פוטיפר) השתא הפנויות שלכם אסורות לנו, ביותר שאת אשת איש (תנחו' וישב ח). — ובסהמ"א: והלכה מלקין על הייחוד ואין אוסרין על הייחוד במה דברים אמורים בפנויה אבל באשת איש לאו (הלכות פסוקות לרב יהודאי גאון). — °וּפָּנוּי, ש"ז, מקום פנוי, חלל ריק: והם כדורים רבים אחד תוך השני אין פנוי ביניהם ולא דקות כלל (ר"ש א"ת, מו"נ א עב). והנה רחקים נבדלים ענינם המקום הפנוי לקבל רחקי גשם ואמרנו המקום פנוי שהמקום האמתי לגשם הוא הפנוי השוה לגשם אשר יטרידנו הגשם (ר"ח קרשקש, אור ה' א ב). ומהנה יראה כי המקום אינו הפנוי והרוחק אשר בין התכליות המקיפות וכו' והוא אשר יורו עליו בשם הרקות (קיצורי אבן רשד על שמע טבעי לאריסטו, יג:).
1 [עי' גם ערך פָּנָה.]