קִדּוּשׁ

* סימן התקופה נשמט במקור., ש"ז, — שה"פ מן קִדֵּשׁ, Heiligung; consecration, sanctification — א) קִדּוּשׁ הַשֵּׁם, קִדּוּשׁ שמו של האלהים, בפרט ע"י נתינת הנפש, ובנגוד אל חִלול השם1: רבי אבונא בעא קומי רבי אימי, גוים מהו שיהו מצווין על קידוש השם, א"ל ונקדשתי בתוך בני ישראל, ישראל מצווין על קידוש השם ואין הגוים מצווין על קידוש השם וכו' ירוש' שביע' ד ב. גדול הוא קידוש השם מחילול השם, בחילול השם כתיב לא תלין נבלתו על העץ, ובקידוש השם כתיב מתחילת הקציר עד נתך מים עליהם וכו' ר' אבא בר זמינא בשם רבי הושעיה, שם קידוש' ד א. תשוח עלי נפשי על אילו שהן עתידין ליתן נפשם על קדוש השם, ואיזה, זה דור השמד פסיק' ר"כ, ויהי בשלח, בובר פ"ז.. אם יאמר לך אדם תן נפשך על קידוש השם אמור אני נותנה וכו' ר' חייא בר אבא, שם שם. — ובסהמ"א: וכן יהא שמיה רבא מברך שעונין אחר הגדה שהדרשן דורש ברבים וכו' ויש כאן תורה וקידוש השם רש"י, סוטה מט., ד"ה אקדושה דסידרא. כל בית ישראל מצווין על קדוש השם הגדול הזה וכו' רמב"ם, יסודי התורה ה א. — °ובשם חבור: מאמר קדוש השם לרמב"ם. — ועי' גם קְדֻשָּׁה. — ב) קִדּוּשׁ ידים ורגלים על ידי רחיצה2: כל המיסך את רגליו טעון טבילה וכל המטיל מים מעין קידוש ידים ורגלים יומא ג ב. חמש טבילות ועשרה קדושין טובל כהן גדול ומקדש בו ביום שם שם ג. כיצד מצות קידוש, מניח ידו הימנית על גבי רגלו הימנית וידו השמאלית על גבי רגלו השמאלית ומקדש וכו' ת"ר, זבח' יט:. — ג) וקִדּוּשׁ מי חטאת3 ע"י תוספת אפר הפרה האדֻמה, וגם עצם האפר4: כאן בשכר הבאה ומלוי, כאן בשכר הזאה וקידוש אביי, בכורות כט.. המקדש ונפל הקדוש על ידו או על הצד ואחר כך נפל לשוקת פסול פרה ו א. היה קדוש צף על פני המים, רבי מאיר ורבי שמעון אומרים נוטל ומקדש וכו', זלף את המים ונמצא קדוש מלמטן רבי מאיר ורבי שמעון אומרים מנגב ומקדש שם שם ב. חמשה שמלאו חמש חביות לקדשן חמשה קדושין ונמלכו לקדשן קדוש אחד, או לקדשן קדוש אחד ונמלכו לקדשן חמשה קדושין, הרי כולן כשרים שם ז א. המצניע החבית וכו' להוליך בה את הקדוש פסול שם שם ח. שנים שהיו ממלאין לחטאת והגביהו זה על זה ונטל זה לזה קוצו בקדוש אחד כשר, בשני קדושין פסול שם שם יא. — ד) וקִדּוּשׁ הַיּוֹם, ובקצור קִדּוּשׁ, קדוש שבת ויו"ט על היין בברכת מקדשי השבת, מקדש ישראל והזמנים וכדו'5: כשם שמפסיקין לקידוש כך מפסיקין להבדלה רב תחליפא בר אבדימי בשם שמואל, פסח' ק.-ק:. אותם בני אדם שקידשו בבית הכנסת, אמר רב, ידי יין לא יצאו, ידי קידוש יצאו, ושמואל אמר אף ידי קידוש לא יצאו וכו' דאמר שמואל אין קידוש אלא במקום סעודה שם ק:-קא.. הבדלה וקידוש חדא מילתא היא, ברכת המזון וקידוש תרי מילי נינהו שם קב:. כשם שהשבת קובעת למעשר כך שבת קובעת לקידוש רב, שם קה.. כבוד יום וכבוד לילה כבוד יום קודם, ואם אין לו אלא כוס אחד אומר עליו קידוש היום מפני שקידוש היום קודם לכבוד יום שם קה.-קה:. סוחט אדם אשכול של ענבים ואומר עליו קידוש היום רבא, ב"ב צז:. — וקִדּוּשׁ הַיּוֹם במשמ' יין לקדוש: נר ביתו וקידוש היום, נר ביתו עדיף משום שלום ביתו הוא, שבת כג:. מימי לא השתנתי מים בתוך ד"א של תפלה וכו' ולא ביטלתי קידוש היום, אמא זקינה היתה לי, פעם אחת מכרה כפה שבראשה והביאה לי קידוש היום רבי זכאי, מגי' כז:. — ובסהמ"א: מצות עשה מן התורה לקדש את יום השבת בדברים שנאמר זכור את יום השבת לקדשו, כלומר זכרהו זכירת שבת וקידוש, וצריך לזכרהו בכניסתו וביציאתו, בכניסתו בקידוש  היום וביציאתו בהבדלה רמב"ם, שבת כט א. וזהו נוסח קידוש היום וכו' שם שם ב. נוסח קידוש יום טוב וכו' שם שם יט. והמקדש בבית הכנסת אין לו לשתות מיין של קידוש טואו"ח רסט. אלא שחובה לשמוע קידוש בלבד וכיון ששמעו הציבור הקידוש יצאו ידי חובתם שם שם. ואחד אנשים ונשים חייבין בקידוש היום ואם אין ידו משגת לקנות יין לקדוש ולהכין צרכי סעודה לכבוד הלילה ולכבוד היום ולקידוש היום מוטב שיקנה יין לקידוש הלילה שם רעא. כתב רב עמרם, כוס של קדוש כל זמן שלא בירך ברכת המזון חייב לברך עליו ברכה אחרונה שם רעב. — ובתפלה: ומי שנותנים נר למאור ויין לקדוש ולהבדלה וכו' הקדוש ברוך הוא ישלם שכרם וכו' מי שברך, שחר' שבת. — ואמר המשורר: ואנה תדרשו לחם ואין בורה ואין בריה, וממי תשברו יין לעת קדוש ולשתיה ר"ש הנגיד, הבמות, ברודי, 9. — ה) קִדּוּשׁ הַחֹדֶשׁ, פרסום ראש החדש ע"י בית דין: קידוש החודש ועיבור שנה בשלשה רבי מאיר, תוספת' סנה' ב א. למעלן הוא מדבר בעיבור שנה וכאן הוא מדבר בקידוש חדש  ספרא ויס, אמור פרק י. לקידוש החדש מתחילין מן הגדול ירוש' ר"ה ב ו. אין קידוש החדש פחות מעשרה שמואל, שם סנה' א ב. חבירים מהו ליכנס לקידוש החדש, אמר רבי הושעיה חבר הוינא ואעלי רבי שמואל בר רב יצחק לקידוש החדש שם שם. — וקִדּוּשׁ בית דין, פרסום שנת היובל ע"י בית דין: קידוש ב"ד ותקיעת שופר והשמטת כספים משמיטין ר' יוחנן, שם ר"ה ג ה. — °קִדּוּשׁ לְבָנָה, כמו ברכת הלבנה, הברכה שמברכין בתחלת כל חדש לאחר שהתחדשה הלבנה: כתב הבחיי וכו' שנוהגין לומר אחר קידוש לבנה6 דוד מלך ישראל חי וקיים רמ"א, דרכי משה לטואו"ח תכו, סי' ג. — °אותיות של קִדּוּשׁ לְבָנָה, אותיות גדולות מאד שבהן נדפסת כרגיל ברכת הלבנה בסדור ושאפשר לקרוא אותן לאור הלבנה בעת שמקדשים אותה. — ו) קִדּוּשׁ אשה, מעשה האיש המקדש לו אשה, נושא לו7, Antrauung;mariage; marriage: לאמה וכו' נמצינו למדין שמקדשה קידוש אחר קידוש וקידוש אחר אמהות, אבל לא אמהות אחר קידוש וכו' רבי יוסי הגלילי, מכי' משפטים ג נכללין בקידוש אחד ונפרטין בשלשה קידושין ירוש' קידוש' ב א. — ובסהמ"א: שני אחים, היה אחד מהם ארוס על בת בתולה על שם קדוש בלא שתיית כוס ולא ראייה תשו' הגאו' מגנזי קמברידג', אסף, 114. — ומ"ר קִדּוּשִׁים קִדּוּשִׁין, במשמ' זו: היה מדבר עם האשה על עסקי גיטה וקדושיה ונתן לה גיטה וקידושיה ולא פירש, ר' יוסי אומר דיו מע"ש ד ז. ואלו כותבין במועד, קדושי נשים וגיטין ושוברים וכו' מו"ק ג ג. וכולן שהיו בהן קדושין או גירושין בספק, הרי אלו צרות חולצות ולא מתייבמות, כיצד ספק קדושין, זרק לה קדושין ספק קרוב לו ספק קרוב לה זהו ספק קדושין יבמ' ג ח. כל תינוקת שאינה יכולה לשמור קידושיה אינה צריכה למאן רבי חנינא בן אנטיגנוס, יבמ' יג ב. האב זכאי בבתו בקידושיה בכסף בשטר ובביאה כתוב' ד ד . כל מקום שיש קידושין ואין עבירה, הולד הולך אחר הזכר וכו' וכל מי שאין לה עליו קידושין אבל יש לה על אחרים קידושין הולד ממזר וכו' קדוש' ג יב. מי שנתן רשות לשלוחו לקדש את בתו והלך הוא וקדשה, אם שלו קדמו קידושיו קידושין ואם של שלוחו קדמו קידושיו קידושין וכו' שם ד ט. טומטום שקידש קידושיו קידושין, נתקדש קידושיו קידושין תוספת' יבמ' יא א. קטנה שקדשה את עצמה או שהשיאה את עצמה בחיי אביה אין קידושיה קידושין ואין נישואיה נישואין שם שם יג ב. גוים אין להם קידושין ירוש' קידוש' א א. ולקחה לו לאשה, הרי הוא כקידושי אשה, מה קידושי אשה קונין קניין גמור ביבמה אף המאמר קונה קניין גמור ביבמה שם שם. סדר קידושין כך הוא, אני פלוני קידשתי בתי לפלוני שם שם א ב. אם החליף לשון מכירה בלשון קידושין או לשון קידושין בלשון מכירה לא עשה כלום שם שם. ש"מ חמש וכו' שהאשה מקבלת קידושיה וקידושי חבירתה וכו' ואין קידושין תופסין בעריות שם שם ב ז. הדא דאת אמר מקודשת בשקידשה בכסף, אבל אם קידשה בשטר, הואיל ולא למדו כתב קידושין אלא מגירושין, מה בגירושין אינה מגורשת, אף בקידושין אינה מקודשת ר' יצחק בר לעזר, שם שם ג א. מעכשיו לאחר שלשים יום, ר' אבהו בשם ר' יוחנן אפי' קידושי מאה תופשין בה, א"ר לעזר לכן צריכה אפי' קידשה השני קידושין גמורין שם שם. המקדש בלא שידוכים לוקה ותופסין קידושין שמואל, שם שם ג י. אין קידושין תופסין בחייבי לאוין ר"ע, יבמ' י:. ואסר לנו את הארוסות והתיר לנו את הנשואות ע"י חופה וקידושין8 וכו' בא"י מקדש ישראל על ידי חופה וקידושין ברכת אירוסין, בשם רב יהודה, כתוב' ז:. כל שאינו יודע בטיב גיטי' וקידושין לא יהא לו עסק עמהן רב יהודה בשם שמואל, קדוש' יג.. הא בקידושי ודאי, הא בקידושי ספק שם ס:קידושין שאין מסורין לביאה הוו קידושין שם סד:.— ובמשמ' משתה הקדושין: למלך שקדש את בתו ועשה לה קידושים גדולים ושלטה בה עין רעה וכו' ר' יהושע דסכנין בשם ר' לוי, מד"ר במד' יב.  — ובסהמ"א: שכל מי שמתקלקל בתנוקת קודם כתובה וקדושין חייב מיתה בידי שמים ר' משה גאון, אוצר הגאונים יבמ', 166. שנהגו בני מקומנו לכתבו (את שטר הקדושין) מזמן קרוב ולקרותו קידושין שם כתוב', 51. ראובן נשא בת שמעון בקירואן וקידשה על ידי אביה וכו' ושלש מאות זהובים קידושים וכו' וכתב בכתובת הכלה אלף זהובים קידושים9 והוצאה כמנהג המקום תשובות הגאונים מגנזי קמברידג', אסף, 12. כל קדושין שהם על תנאי הם קדושין גמורים וכו' שו"ת הרי"ף קיח. ראובן הוציא שטר זה נסחו, נתן לנו אנחנו חתמי מטה ראובן בן יעקב משקל שני גרעינים כסף ואמר לנו קחו אלו השני גרעינין ולכו קדשו לי בהם את פלונית בת פלוני, ולקחנו אותם הקדושין והלכנו אצל פלונית הנזכרת ואמרנו לה היי את מקודשת לראובן בן יעקב באלו השני גרעינים כסף וכו' שו"ת ר"י ן' מיגאש נג. אני שמעון בן יעקב נתחייבתי לראובן בן יעקב וכו' על חתימת ידי שאצלו בשטר הקדושין וכו' שאקיים אותה לו שם שם. וכל חכמי הדור וכו' היו רוצין להפקיע קידושי הראשון בדלא כלום, ראייתן מיהא דמסכת יבמות בפ' ב"ש וההיא עובדא דהוה בגרש דאיקדשה כשהיא קטנה וכו' והפקיעו רבנן לקידושי שני שהיו קדושין גמורין מפני שעשה שלא כהוגן וכו' ס' ראב"ן קלג: שקדושי ביאה ושטר מדאורייתא וקדושי כסף דרבנן תשו' הרמב"ם, א. ח. פריימן, 161. ואמרו העדים במקור נדפס 'הדמים' שאביה לא לקח דינר הקדושים ממנו אבל אמר לו קנה לי בו חפץ פלוני ממצרים שם, 172.10 — °ובפתגם: גט העולם הזה קדושין לעולם הבא בן המלך והנזיר יד. — °וקִדּוּשׁ בית ה': בשמונה לחדש באו לעולם לקדש וכו' סיומו וגומרו של קידוש ביום (מחר של חמשה) עשר לחדש גנזי שכטר א, גינצבורג, 14.  — °וְקדּוּשׁ, תכונת הַקָּדוֹשׁ, כמו קְדֻשָּׁה, ואמר הפיטן: טעם הזהרת לבד לך לכהן, כי אסור לזר להשרת בכהן, יבולע וינוגע כל איש חלקם חומד, כי קידושם עד לעד עומד ינאי, ישועה ילבשו, קרוב' שמות, זולאי, קיג. ואז תתקדש בנו באמצך, בבינתך וכו' בקידושך בריצויך וכו' הוא, מי כמוך, קרוב' ויקר', שם, קס. נקדש בריבבי רבבות, בקידוש קדוש ומקודש וכו' הוא, תקיף ותומך, שם שם, קסד. — °וקִדּוּשׁ, כמו קְדֻשָָּׁה, תפלת קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ שאומרים אותה בתפלת י"ח בחזרת הש"צ, ואמר הפיטן: תקדישנו וננעים קידושינו, והיקדשנו במקדישינו, בקודשי קודשינו, שלוש קודשינו ככ' וקרא הוא, אותותינו תראינו, שם שם, קנד



1 [ועי' קָדַשׁ פִע', הערות.]

2 [וכן בארמ' שבתו"מ קידושא.]

3 [עי' קָדִשׁ, פִע', הערה.]

4 [ואולי במשמ' זו בעקר: קָדוֹשׁ, והקָדוֹשׁ מקדש את המים.]

5 [וכן בארמ' שבתו"מ: קידושא דהכא, קידושא רבה.]

6בחיי, בראש' צח ל: בחדוש הלבנה.]

7 [וכן בארמ' שבתו"מ.]

8 [על שנויי נוסחאות בברכה הנ"ל, חופה בקדושין, קדושין וחופה, עי' הערת בֶּר, סדור, עמ' 565).]

9 [אסף בהערתו למקום: "קידושים" אינם אלא, כנראה, מתנה שהיה הארוס או הבעל כותב לאשה בזמן האירוסין או הנשואין, וכו'.]

10 [ועי' גם בחמר המובא בספר סדר קידושין ונישואין, א. ח. פריימן, ירושלים, תש"ה.]

חיפוש במילון: