° 1, ש"נ, ― דבר קשה, ענין קשה: את הדבר הקשה יביאון אל משה, אמר לו הקב"ה, משה, אתה דן את הקושיות2 הרי בנות צלפחד באות לשאל בדין שאפילו תינוקות של בית רבן משיבין עליו ואין אתה יודיע מה להשיב (מדה"ג שמות יח כו, הופמן, 198). ― ובמשמ' ענין שמתקשים בו בלמוד, התקשות ותמיהה בדבר תורה, שאלה על דבר קשה: וכשאתה מסיר מן האמצע סתם גוי אנס הוא נתפרקו כל הקושיות כאשר פירשנו (תשו' הגאו' הרכבי, 262). פרשה זו אליהו עתיד לדורשה כלומר שיש בה קושיות (רגמ"ה, מנח' מה.). ועמדו הקושיות הללו בלא פירוק (ר"ח, שבת צז:). פי' ברברבתא כלומר בקושיות ( הוא, ביצה כה.). דבר קטן הויא דאביי ורבא, סי' הקושיות שהיו נושאין ונותנין בהן אביי ורבא פשוטות וסדורות ומכוונות היו ביד רבן יוחנן בן זכאי וכך היו מתעסקין בהן (ערוך ערך הוייא). שכן דרך הש"ס, המקשן מהפך הסברא כאן כדי שיקשה ובמקום אחר מהפכן לפי הקושיא (רש"י, שבת קד.). ואמוראין שבארץ ישראל לא היו בני מחלוקת וכו' ומיישבין את הטעמים בלא קושיות ופירוקין (הוא, ב"מ פה.). ורב אשי ורבינא סידרו שמועות אמוראין שלפניהן וכו' והקשו קושיות שיש להשיב ופירוקים שראויים לתרץ וכו' וקבעו הכל בגמרא וכו' ואותן שאמרו לפניהם הקושיות והתירוצין שעליהם לא קבעום בגמרא וכו' (הוא, שם פו.). קושיותי תירוץ הן ואינן צריכות תירוץ (ס' הישר לר"ה, שו"ת נו א). הז', אנשים שהוסיפו על כל מה שזכרנו בעיון התלמוד והשתדלו בגרסתו וקריאת הלכותיו מבלי ספוק קושיותיו ופתח סתומותיו (ר"י א"ת, חו"ה, עבודת האלהים ד). וחזרנו לקושיות שהקשינו קודם לכן מבטול המחשבות וההכנות (ר"י עקנין, פי' אבות ב טז, 69). ותשובת אלו הקושיות כבר פירשום אחרונים וכו' (שם שם). למוד תשובות לפרק בהם הקושיות שמקשין המינין ומשיבין עלינו (שם שם יח, 82). לפיכך צריך אתה להשתדל לדעת פירוק הקושיות וסילוק הספקות ביגיעת התלמוד עד שתדע דרך האמת (שם שם, 83). כי האדם יתחדשו לו ספקות רובת בעת הדרישה מהרה ויבין ג"כ הקושיות במהרה, ר"ל סתירת מאמר מן המאמרים (ר"ש א"ת, מו"נ א לד). ומשם נסעתי אל קלעה ושם ר' יוסף מקור הקשיות ולשונו כחרב פיות (ר"י חריזי, שער מו, בכ"י ביה"ס ציריך, מחברת אברהם שכטר, ידיעות ביבליוגרפיות וכו'). כשם שנפלאה פיסקה זו שלנו בעיניכם, כך נפלאה קושיא זו בעיני הרבה (תשו' רמב"ם קמג, א"ח פרימן, 138). מצאנו קושיא גדולה בראש פרק אלו נערות וכו' יורנו מורנו ורבינו תרוץ הקושיא (שאלה שם קנב, 146). זאת השאלה והקושיא ודאי ראויה היא לעיין בה הרבה וחכמים גדולים ככם הם שיקשה עליהם דבר זה (תשו' שם שם). ותסור קושית צדיק ורע לו (רמב"ן, הקד' איוב). שרבן המחלוקות והדעות והקושיות (רש"ט פלקירא, המבקש, סח). שחכמינו ע"ה עיינו בדברי זה האיש במה שרצה להעזר מן המקראות ואיך דברי רבותינו סוברים דעתו והקשיות שהעמיס לנמשכים אחרי הראייה (ר"א הקראי, גן עדן קדה"ח ד, ה:). ואלו הם פוגותיו וקושיותיו ושבושיו וכו' (שם שם). ועוד הקשה וכו' ולפי קשיתו הנה האליה תקרא בשם חלב וכו' ואלו קשיות ראויות לתינוקות (שם שחיטה כא, צז.). ויש בזה הפסוק שתי קשיות (שם טמאה וטהרה ז, קב.). וכן התלמיד לפי רשולו פעמים יצאו לו בלבולים וקושיות בפרשה או בהלכה (ר"י אנטולי, מלמד התלמידים, שופטים, קסח.). ולפי שחכמי העיון חולקים על זה ומקשים מדרך השינוי והרבוי הנמשכים לידיעת הפרטים, אמר כמתרץ קושייתם זה הפסוק וכו' (שם, נצבים, קעט:). שעל פי דרכו זאת ישיגוהו קושיות עצומות אם היה כפשוטו (רשב"ץ דורן, אוהב משפט, באורים לאיוב א א, מו.). ובזה אתם רוצים לרפאות קושייתי ולא תוכלו להרפא בזאת הטענה כי אני יודע שהיא שקר (שם שם, פח.). לעת עתה לא דברתי רק בענין האצילות לבד, ואם נבא לבריאה יצירה עשיה ירבו למעלה קושיות ותמיהות עד אין קץ (רמח"ל, חוקר ומקבל, 3). ― °וארבע הקשיות הפותחות במה נשתנה בסדר ליל פסח.
1 [ע"פ הארמ' קֻשְׁיָא במק' קְשִׁי בעבר'.
בדבור היהודי נוהג גם המבטא קַשְׁיָה והוא ע"פ תזו"נ הארמ' קַשְׁיָא, שמרֻבים שמושיו בתו"מ, כגון: היא גופה קשיא, לא קשיא, ועוד.]
2 [בספרי דבר' יז: אתה דן דין קשה וכו'.]