*, ריבה1, ש"נ, — נערה, עלמה, Mädchen; fille; girl: מעשה בריבה אחת בהיתלות שהגיע זמנה לראות, הפסיקה שלש עונות ובא מעשה לפני חכמים ואמרו דייה שעתה (ר' אליעזר, תוספת' נדה א ט). כבר היה ר' יוחנן בן זכאי עולה למעון יהודה, ראה ריבה אחת מלקטת שעורים מתחת גללי הסוס, אמר להם רבן יוחנן בן זכאי, ראיתם ריבה זה מה היא, אמרו לו עברית וכו' (מכי' יתרו מסכ' בחדש א; וכעין זה ספרי דבר' שה; כתוב' סו:, ועוד) . אשר ארש אשה, אין לי אלא רובה שנשא ריבה וכו' אלמון שנשא ריבה מנין וכו' (ירוש' סוטה ח ו). לא היו ימים מועטים עד שנפלה קטטה בין אשתו של אותו חסיד ובין אמה של אותה ריבה (ברכ' יא:). מעשה בחסיד אחד שפדה ריבה אחת בת ישראל וכו' (שבת קכז:). מעשה בריבה אחת בהיתלו שהיתה מכבדת את הבית וכו' (יבמ' נט:). זעקת סדום ועמורה כי רבה וכו' על עסקי ריבה (סנה' קט:). פעם אחת היתה בתו (של ר' חנינא בן תרדיון) מהלכת לפני גדולי רומי, אמרו כמה נאות פסיעותיה של ריבה זו, מיד דיקדקה בפסיעותיה (ר' יוחנן, ע"ז יח.). מעשה בריבה אחת שנשבית היא ועשר שפחותיה וכו' (אדר"נ יז). מימי לא נצחני אדם אלא אשה זו ותינוק ותינוקת, תינוקת מאי היא, פעם אחת היה מהלך ר' יהושע בשדה ומצא ריבה אחת, אמרה לו מפני מה אתה מהלך בשדה וכו' (דא"ר ו). (אמר הקב"ה) אפילו אני מבקש לשתוק (מדינה של סדום) דינה של ריבה אינו מניח אותי לשתוק, מעשה בשתי נערות וכו' אמרה אחת לחברתה למה פניך חולניות וכו' דינה של נערה אינו מניח אותי לשתוק (רבי לוי, מד"ר בראש' מט). ולמה חרבו, אי תימה מן הזונות והלא לא היתה אלא ריבה אחת והוציאוה משם וכו' (שם איכה, א"ב תנינא, בלע ה'). — ובסהמ"א: הנה היתה הברזא בחבית של יין תקועה ומהודקת וכו' ובאת ריבה אחת עברייה וכשכשה הברזא להוציא מן היין וכו' (ס' הישר לר"ת, שו"ת נג א).
1 [המקורות שבתו"מ מביאים מלה זו במשמ' ברורה של נערה צעירה, ואף כנגד רֹבֶה, רובה, בזכר (רובה שנשא ריבה) , שהיא תמורת הארמ' רביא, הילד הרָבֶה וגדל. אך לפי זה היה צריך כתיב המלה בתו"מ להיות רובה, ז"א רֹבָה, ואעפ"י שלא מן הנמנע הוא שיש לגרס כך במקום ריבה, אך כתיב זה ביוד נשמר בכל מקום, פרט לנוסח רוביה בעבודים מאֻחרים מתימן כגון במדרש תנאים, הופמן, דבר' לב ל (עי' בהערות לקמן) ובספר המעשיות, גסטר, 124. ועל כן אפשר שיש כאן מלה אחרת, שאך לפי הענין נקשרה עם רֹבֶה בזכר, ושיש לראות רִבָּה כמבטא אחר במקום רַבָּה (כדגמת מבטאם ריבי במקום רַבִּי) , שהוא בעקר כנוי כבוד לעלמה נכבדה, והפך לשמש ככנוי לנערה סתם, כדגמת מלים כגון miss (בעקר mistress, גברת) באנגלית וכדומה. על מקור זה של המלה מורה כנראה גם הדרש: זעקת סדם ועמרה כי רבה, על עסקי ריבה. ועי' ב. רֹבֶה, הערה.]