א. רֶכֶב

ש"ז, בהפסק רָכֶב, כנ' רִכְבִּי, רִכְבּוֹ, רִכְבָּהּ, מ"ר סמיכ' רִכְבֵי, — א) שם כולל למרכבות מלחמה1, Kriegswagen; char (de guerre); chariotויאסר (פרעה) את רִכְבּוֹ ואת עמו לקח עמו ויקח שש מאות רֶכֶב בחור וכל רֶכֶב מצרים (שמות יד ו-ז). ומשכתי אליך אל נחל קישון את סיסרא שר צבא יבין ואת רִכְבּוֹ ואת המונו (שפט' ד ז). וברק רדף אחרי הָרֶכֶב ואחרי המחנה (שם שם יו). בעד החלון נשקפה ותיבב אם סיסרא בעד האשנב מדוע בשש רִכְבּוֹ לבוא מדוע אחרו פעמי מרכבותיו (שם ה כח). והמלך היה מעמד במרכבה נכח ארם וימת בערב ויצק דם המכה אל חיק הָרֶכֶב (מ"א כב לה). וישטף את הָרֶכֶב על ברכת שמרון (שם שם לח). ויאמר יהורם אסר ויאסר רִכְבּוֹ ויצא יהורם מלך ישראל ואחזיהו מלך יהודה איש בְּרִכְבּוֹ (מ"ב ט כא). ויהוא מלא ידו בקשת ויך את יהורם בין זרעיו ויצא החצי מלבו ויכרע בְּרִכְבּוֹ (שם שם כד). וילך (יהוא) משם וימצא את יהונדב בן רכב וכו' ויעלהו אליו אל המרכבה ויאמר לכה אתי וראה בקנאתי ליי' וירכבו אתו בְּרִכְבּוֹ (שם י יה-יו). ביד עבדיך חרפת אדני ותאמר ברב רִכְבִּי אני עליתי מרום הרים (ישע' לז כד; וכעין זה מ"ב יט כג). מקול שעטת פרסות אביריו מרעש לְרִכְבּוֹ המון גלגליו (ירמ' מז ג). ונפצתי בך סוס ורכבו ונפצתי בך רֶכֶב ורכבו (שם נא כא). ובאו עליך הצן רֶכֶב וגלגל (יחזק' כג כד). מגן גבריהו מאדם אנשי חיל מתלעים באש פלדת הָרֶכֶב ביום הכינו בחוצות יתהוללו הָרֶכֶב ישתקשקון ברחבות (נחום ב ד-ה). הנני אליך נאם יי' צבאות והבערתי בעשן רִכְבָּהּ (שם שם יד). רֶכֶב2 אלהים רבתים אלפי שנאן (תהל' סח יח). לסוסתי בְּרִכְבֵי פרעה דמיתיך רעיתי (שה"ש א ט). — ובצרופים סוס ורכב, רכב וסוסים וכדו': וירדפו מצרים אחריהם וישיגו אותם חנים על הים כל סוס רֶכֶב פרעה ופרשיו וחילו (שמות יד ט). ואשר עשה לחיל מצרים לסוסיו וּלְרִכְבּוֹ (דבר' יא ד). כי תצא למלחמה על איבך וראית סוס וָרֶכֶב עם רב ממך (שם כ א). ויצאו הם וכל מחניהם עמם עם רב כחול אשר על שפת הים לרב וסוס וָרֶכֶב רב מאד (יהוש' יא ד). ויצא מלך ישראל ויך את הסוס ואת הָרֶכֶב (מ"א כ כא). ואתה תמנה לך חיל כחיל הנפל מאותך וסוס כסוס וָרֶכֶב כָּרֶכֶב ונלחמה אותם במישור (שם שם כה). וישלח שמה סוסים וְרֶכֶב וחיל כבד וכו' וישכם משרת איש האלהים לקום ויצא והנה חיל סובב את העיר וסוס וָרֶכֶב וכו' ויפקח יי' את עיני הנער וירא והנה ההר מלא סוסים וְרֶכֶב אש סביבת אלישע (מ"ב ו יד-יז). המוציא רֶכֶב וסוס חיל ועזוז (ישע' מג יז). והביאו את כל אחיכם מכל הגוים מנחה ליי' בסוסים וּבָרֶכֶב ובצבים ובפרדים ובכרכרות (שם סו כ). ובאו בשערי העיר הזאת מלכים ושרים ישבים על כסא דוד רכבים בָּרֶכֶב ובסוסים (ירמ' יז כה). עלו הסוסים והתהללו הָרֶכֶב ויצאו הגבורים (שם מו ט). ושבעתם על שלחני סוס וָרֶכֶב גבור וכל איש מלחמה (יחזק' לט כ). והכרתי רֶכֶב מאפרים וסוס מירושלם (זכר' ט י). אלה בָרֶכֶב ואלה בסוסים ואנחנו בשם יי' אלהינו נזכיר (תהל' כ ח). מגערתך אלהי יעקב נרדם וְרֶכֶב וסוס (שם עו ז). — ורכב ופרשים, פרש ורכב, סוס ורכב ופרשים: ויעל יוסף לקבר את אביו וכו' ויעל עמו גם רֶכֶב גם פרשים (בראש' נ ט). וירדפו מצרים ויבאו אחריהם כל סוס פרעו רִכְבּוֹ ופרשיו (שמות יד כג). ויאמר יי' אל משה נטה את ידך על הים וישבו המים על מצרים על רִכְבּוֹ ועל פרשיו (שם שם כו). וישבו המים ויכסו את הָרֶכֶב ואת הפרשים לכל חיל פרעה (שם שם כח). כי בא סוס פרעה בְּרִכְבּוֹ ובפרשיו בים (שם יה יט). וירדפו מצרים אחרי אבותיכם בְּרֶכֶב ובפרשים ים סוף (יהוש' כד ו). ויעש לו (אדניה) רֶכֶב ופרשים וחמשים איש רצים לפניו (מ"א א ה). ויאסף שלמה רֶכֶב ופרשים ויהי לו אלף וארבע מאות רֶכֶב ושנים עשר אלף פרשים (שם י כו). ועתה התערב נא את אדני את מלך אשור ואתנה לך אלפים סוסים אם תוכל לתת לך רכבים עליהם ואיך תשיב את פני פחת אחד עבדי אדני הקטנים ותבטח לך על מצרים לָרֶכֶב ולפרשים (מ"ב יח כג-כד; וכעין זה ישע' לו ח-ט). ויבטחו על רֶכֶב כי רב ועל פרשים כי עצמו מאד (ישע' לא א). הנני מביא אל צר נבוכדראצר מלך בבל מצפון מלך מלכים בסוס וּבְרֶכֶב ובפרשים וקהל ועם רב (יחזק' כו ז). משפעת סוסיו יכסך אבקם מקול פרש וגלגל וָרֶכֶב תרעשנה חומותיך (שם שם י). ובעת קץ יתנגח עמו מלך הנגב וישתער עליו מלך הצפון בְּרֶכֶב ובפרשים ובאניות רבות (דנ' יא מ). וישלח חנון ובני עמון אלף ככר כסף לשכר להם וכו' רֶכֶב ופרשים ושכרו להם שנים ושלשים אלף רכב (דהי"א יט ו-ז). — ורכב צמד פרשים, רכב חמור, רכב גמל: לך העמד המצפה אשר יראה יגיד וראה רֶכֶב צמד פרשים רֶכֶב חמור רֶכֶב גמל (ישע' כא ו-ז). —  ורכב איש: והנה זה בא רֶכֶב איש צמד פרשים (שם שם ט). — ורכב אדם פרשים: ועילם נשא אשפה בְּרֶכֶב אדם פרשים (שם כב ו). — הרכב ובעלי הפרשים: נקרא נקראתי בהר הגלבע והנה שאול נשען על חניתו והנה הָרֶכֶב ובעלי הפרשים הדביקהו (ש"ב א ו). — ורכב ברזל: ויאמרו בני יוסף לא ימצא לנו ההר וְרֶכֶב ברזל בכל הכנעני הישב בארץ העמק וכו' ויאמר יהושע אל בית יוסף לאפרים ולמנשה לאמר עם רב אתה וכו' כי תוריש את הכנעני כי רֶכֶב ברזל לו כי חזק הוא (יהוש' יז יו-יח). ויהי יי' את יהודה וירש את ההר כי לא להוריש את ישבי העמק כי רֶכֶב ברזל להם (שופט' א יט). ויצעקו בני ישראל אל יי' כי תשע מאות רֶכֶב ברזל לו (ליבין) (שם ד ג). ויזעק סיסרא את כל רכבו תשע מאות רֶכֶב ברזל (שם שם יג). — ובחזון, רכב אש: ויהי המה הולכים הלוך ודבר והנה רֶכֶב אש וסוסי אש ויפרדו בין שניהם (מ"ב ב יא). ויפקח יי' את עיני הנער וירא והנה ההר מלא סוסים וְרֶכֶב אש סביבת אלישע (שם ו יז). —  ורכב המשנה, כמו מרכבת המשנה: ויעבירהו עבדיו (את יאשיהו) מן המרכבה וירכיבהו על רֶכֶב המשנה אשר לו ויוליכהו ירושלם (דהי"ב לה כד). —  וככנוי לנביא איש האלהים, רכב ישראל ופרשיו: ואלישע ראה והוא מצעק אבי אבי רֶכֶב ישראל ופרשיו (מ"ב ב יב). ואלישע חלה את חליו אשר ימות בו וירד אליו יואש מלך ישראל ויבך על פניו ויאמר אבי אבי רֶכֶב ישראל ופרשיו (שם יג יד). — ושר הרכב, שרי הרכב, שר מחצית הרכב, קצין מפקד על הרכב: ויקשר עליו עבדו זמרי שר מחצית הָרֶכֶב (מ"א יו ט). ומלך ארם צוה את שרי הָרֶכֶב אשר לו שלשים ושנים לאמר לא תלחמו את קטן ואת גדול כי אם את מלך ישראל לבדו ויהי כראות שרי הָרֶכֶב את יהושפט וכו' ויסרו עליו להלחם ויזעק יהושפט ויהי כראות שרי הָרֶכֶב כי לא מלך ישראל הוא וישובו מאחריו (שם כב לא-לג; וכעין זה דהי"ב יח ל-לב). ויעבר יורם צעירה וכל הרכב עמו ויהיה הוא קם לילה ויכה את אדום הסביב אליו ואת שרי הָרֶכֶב (מ"ב ח כא; וכעין זה דהי"ב כא ט). — וערי רכב, ערים שנשמרו שם המרכבות: ואת כל המסכנות אשר היו לשלמה ואת ערי הָרֶכֶב ואת ערי הפרשים (מ"א ט יט). יואסף שלמה רכב ופרשים וכו' וינחם בערי הָרֶכֶב ועם המלך בירושלם (שם י כו; וכעין זה דהי"ב א יד, שם ט כה). — ואמר הפיטן: למען ציר עלה ונתעלה ברכב וסוסי אש (למען איתן, הושענות). — ואמר המשורר: טרם נטות אהלי יצען לנודי ועד לא אחנה ירתמו רכבי נסיעתי (יהודה אבן גיאת, מבין עפאים, שעה"ש 124). — °ובמליצה על הרַכֶּבֶת: רככ אש המתגלגל על גפי מסלול ברזל (שד"ל, הליכות קדם, 10). הכלבים נובחים לקראת רכב אש (שם).



1 [אין רֶכֶב בא במקרא אלא למרכבות מלחמה בלבד, וכן יש להבין רכב ופרשים גם בבראש' ג ט, כלוּוּי צבאי היוצא עם יוסף.]

2 [אמנם לפי טורטשינר בספרו על ארון הקדש עמ' 6 וכו' הכונה: רְכַב (או רָכַב) אלהים רִבֹּתַיִם כצורת הפעל רָכַב ובהמשך לענין פס' ב: יקום אלהים יפצו אויביו.]

חיפוש במילון: