1, ש"נ שֵׂיבַת-, שֵׂיבָתִי, שֵׂיבָתֵךְ, שֵׂיבָתוֹ, — שער לבן, graues Haar; cheveu(h)gris; grey hair(s), ובהשאלה במשמ' זקנה, שהשיבה סימן לה: ועד זקנה אני הוא ועד שֵׂיבָה אני אסבל (ישע' מו ד) . וגם עד זקנה וְשֵׂיבָה אלהים אל תעזבני (תהל' עא יח). עוד ינובון בְּשֵׂיבָה דשנים ורעננים יהיו (שם צב יה)2. עטרת תפארת שֵׂיבָה בדרך צדקה תמצא (משלי טז לא). תפארת בחורים כחם והדר זקנים שֵׂיבָה3 (שם כ כט). והיה לך למשיב נפש ולכלכל את שֵׂיבָתֵךְ (רות ד יה). — ובצרופ', איש שיבה: גם בחור גם בתולה יונק עם איש שֵׂיבָה (דבר' לב כה). — ושיבה טובה: תקבר בְּשֵׂיבָה טובה (בראש' יה יה). ויגוע וימת אברהם בְּשֵׂיבָה טובה זקן ושבע (שם כה ח). — והוריד את שיבתו של (זולתו) ביגון (וכדו') או בשלום, שאול(ה): והורדתם את שֵׂיבָתִי ביגון שאולה (בראש' מב לח). והורדתם את שֵׂיבָתִי ברעה שאלה (שם מד כט). והורידו עבדיך את שֵׂיבַת עבדך אבינו ביגון שאֹלה (שם שם לא). ולא תורד שֵׂיבָתוֹ בשלֹם שאֹל (מ"א ב ו). והורדת את שֵׂיבָתוֹ בדם שאול (שם שם ט). — ובצרוף שֵׂיבָה זָרְקָה בו4: אפרים בעמים הוא יתבולל וכו', אכלו זרים כחו והוא לא ידע גם שֵׂיבָה זרקה בו והוא לא ידע (הושע ז ח-ט). — ואמר ב"ס: ויתן לכָלב עצמה ועד שיבה עמדה עמו (ב"ס מו ט). — ובמגלות ממדבר יהודה: ומה יצר חמר להגדיל פלאות והוא בעוון מרחם ועד שבה (מגל' גנוזות, סוקניק ב, מז) . — ובתו"מ: הנודר משחורי הראש אסור בקרחין ובעלי שיבות וכו' שאין נקראין שחורי הראש אלא אנשים (נדר' ג ח). בן ששים לזקנה בן שבעים לשיבה (אבות ה כא). הנוי הכח והעשר והכבוד והחכמה הזקנה והשיבה והבנים נאה לצדיקים ונאה לעולם שנא' עטרת תפארת שיבה וכו' (שם ו ח). — ובסהמ"א, גם מ"ר שֵׂיבוֹת: ואני כבר זקנתי והתחילו שיבות לצמוח בראשי (יוסיפון, גינצבורג, של). — ואמרו פיטנים ומשוררים: הבט שיבות יום זרקו בך5 כי המה לך צנים פחים (רמב"ע, הענק ה, ברודי, שנט). שיבות בפני שחקו ופני עלמות רעמו (הוא, שם). ישֵׁנה בחיק ילדות למתי תשכבי וכו' ראי מלאכי שיבה במוסר שחרו (ר"י הלוי, ישנת בחיק, זמורה י, 646). יש עם באבלם ילבשו לבן וכו' ועל אבדן ימי עולי לחיי ילבשו שיבתי (ראב"ע, יש עם, כהנא א, 35).
1 [כאמור בהערה לשרש שׂיב, בא שבת באותה משמ' באוגרית', וכאמור בדברי העורך, הלשון והספר א, מהד' ב, עמ' 78, יש להבין במשמ' שיבה טובה את הבטוי שבת נעמת החוזר כמה פעמים בכתבת הכנענית מקארא — טפה, שכנגדו גם בשאת (ז"א זקנה, כבכוש') נעמת.]
2 [באיוב מא, כד: אחריו יאיר נתיב יחשב תהום לְשֵׂיבָה, הכונה: אחריו יְאוֹר (הופך) נתיב, וחשב תהום לְיַבָּשָׁה, ועי' בדברי הערוך בפרושו.]
3 [אמנם הצלע השניה סתומה היא, ואולי צ"ל לפי הענין: והדר זקנים תֻּשִׁיָּה. ואין הדבר דומה לנאמר שם יה לא: עטרת תפארת (לכל אדם) שיבה בדרך צדקה תמצא.]
4 [בטוי זה נוהג בדבור ובספרות במשמ' התחילו שערותיו של אדם להלבין, כאילו נזרק עליהן פה ושם מן השׂיבה, אך אין פרוש כזה יוצא כלל ידי הענין והלשון, ועי' בהמשך ההערה. אמנם גם השבעים תרגמו: ϰαἰ πολιαἰ ἐξήνϑησαν αύτᾦ (ויפרחו לו שערות שיבה), וולג': sed et cani effusi sunt in eo (אבל שערות שיבה נזרקו בו, כאלו בנקוד זֹרְקָה), הסורי: וחורתא נפקו לו (ושערות חורות יצאו וצמחו לו), ואין אף הפעל זרק מתאים לענין צמיחת שערות. ת"י, בטשטוש הקשיים: אף חלישותא מטאתינון (חולשה הגיעתם), וראב"ע ההולך אחר ת"י, מנסה להסיר קשי זה באמרו: וטעם גם שיבה שנתלש כחם ואבד הונם; זרקה בו: התולדה (ז"א הטבע) זרקה בו שיבה, שהשיבה תבא מתולדת האדם ע"כ. ואין ממש אף בתקון זֹרקה או זָרְחָה (אהרליך), והעורך בטל אף את נסיונו (הלשון והספר א, עמ' 95) לראות כאן מילת שֵׂיבָה אחרת במשמ' סֵאוּב. כי לפי הענין מדֻבר כאן על אכלו זרים כחו והוא לא ידע , יש לראות גם בהמשך: גם שיבה זרקה בו והוא לא ידע באותיות זרקה שתי מלים, כלומר: גם איש שיבה זָר קָא (ז"א שם בו קיא וצואה וזלזל בו) בו (באפרים) והוא (אפרים) לא ידע, לא שם לב לכך, כי כל זה בא לו בגלל עונותיו, וצ"ע.]
5 [ע"פ הבנה זו בהושע ז ט, ועי' בהערה שלפני זו.]