תָּחַל

*, קל לא נמצא במקורות.

— הִפע', *הִתְחיל1, — כמו הֵחֵלbeginnen; commencer; to beginקברו את המת וחזרו אם יכולים להתחיל ולגמור עד שלא יגיעו לשורה יתחילו ואם לאו לא יתחילו (ברכ' ג ב). העובר לפני התיבה וטעה יעבור אחר תחתיו וכו', מנין הוא מתחיל מתחלת הברכה שטעה בה (שם ה ג). שנים שהתחילו מאמצע השורה וכו' יחיד שהתחיל בראש השורה (פאה ו ד). לא ישב אדם לפני הספר סמוך למנחה עד שיתפלל וכו' ואם התחילו אין מפסיקין (שבת א ב). ויצא אל המזבח אשר לפני ה' וכו' מהיכן הוא מתחיל מקרן מזרחית צפונית (יומא ה ה). ממקום שפסק משם הוא מתחיל (שם שם ז). עבור השנה וכו' בשלשה מתחילין וכו' וגומרין בשבעה (סנה' א ב) . דיני (ממונות) הטומאות והטהרות מתחילין מן הגדול דיני נפשות מתחילין מן הצד (שם ד ב). קוצר לשחת ומאכיל לבהמה, אמר ר' יהודה אימתי בזמן שהתחיל עד שלא הביאה שליש (מנח' י ח). מי שזכה בקטורת היה נוטל את הבזך מתוך הכף וכו' ומלמדים אותו הוי זהיר שמא תתחיל לפניך שלא תכוה (תמיד ו ג). היה סתום ונמלך לפותחו, בש"א כשיפתח ארבעה טפחים ובה"א כשיתחיל (אהל' ז ג). בזמן שהתחיל השני עד שלא פסק הראשון (מקו' ג ד). — *התחיל בדבר: זית שיש בו סאתים ושכחו אינו שכחה, במה דברים אמורים בזמן שלא התחיל בו, אבל אם התחיל בו וכו' יש לו שכחה (פאה ז ב). כל מלאכה שהתחיל בה קודם לארבעה עשר גומרה בארבעה עשר, אבל לא יתחיל בה בתחלה בארבעה עשר (ר"מ, פסח' ד ו). מתחיל בגנות ומסים בשבח (שם י ד). מקום שהוא מתחיל בחטאת על מזבח החיצון משם היה גומר על מזבח הפנימי (יומא ה ה). מתחיל בתורה ומשלים בנביא (ר"ה ד ו). הפותח את חביתו והמתחיל בעיסתו על גב הרגל, ר' יהודה אומר יגמור (חגי' ג ז). בירך התחילה בעבירה תחלה ואחר כך הבטן (סוטה א ז). עד שלא יתחילו במלאכה צא ואמור להם על מנת שאין לכם עלי אלא פת וקטנית בלבד (ב"מ ז ג). סבכה שהתחיל בה מפיה טהורה עד שיגמור את קורקורתה, התחיל בה מקורקורתה טהורה עד שיגמור את פיה (כלים כח י). מכיון שהתחיל במצוה אומר לו מרק (ר' יוסי, ירוש' פסח' י ו, ועוד)2. — *התחיל תחלה: הוא התחיל בעצה תחילה לפיכך לקה תחילה (סוטה יא.). — ובצרוף כפֹעל עזר למקור של פעל אחר בלמ"ד היחס, *התחיל לעשות דבר: משישבו במקדש התחילו למשכן (שקל' א ג). עד הקיץ וכו' עד שיתחילו העם להכניס בכלכלות, עד שיעבור הקיץ וכו' עד שיתחיל העם לקצור קציר חטין (נדר' ח ד). ואינו מתחיל למנות אלא עד שיטהר (נזיר ז ב). התחיל לפרק האגוזים ולפקל בבצלים אינו חבור (עקצ' ב ה). והבגד שהוא תפור בכלאים חבור עד שיתחיל להתיר (שם שם ו). התחיל גלגל חמה לשקע (ירוש' ברכ' א א). וכשחלה ר' יוחנן בן זכאי נכנסו תלמידיו לבקרו, כיון שראה אותם התחיל לבכות (ברכ' כח:). התחיל (שלמה) להתפלל לפני הב"ה (מד"ר בראש' ח). — *והתחיל בדבר לעשותו: טלית שהתחיל בה לקרעה, כיון שנקרע רובה אינה חבור (כלים כח ח). — *וכפעל עזר לפני פעל אחר בבינוני: התחילו כל העם שורפים (פסח' א ה). התחיל מחטא ויורד (יומא ה ה). התחילו היחידים מתענין (תענ' א ד). התחילו גשמים מנטפין (שם ג ח). התחיל מונה את שלו (נזיר ב ט). התחיל מרדד ויוצא (תמיד ו ג). התחלתי מביא להם ראיות (נגע' ז ד). התחיל הבן מצטער מפני החמה (מכי' בשלח ד, מא"ש, ל.). התחיל צווח (ספרי במד' קלא). התחיל מספר מעשה הזאב (ירוש' ברכ' א ט). ועמד כל אחד ואחד מהן והתחיל נוטל יראתו בידו וקורא (שם שם ט א). והתחיל מקדמיני ושואל לי שאלות (ר' עקיבא, שם יבמ' טז ג). התחילו הן בוכין ור"ע משחק (סנה' קא.). ישב לו קוץ לאחד מהן התחיל מחרף ומגדף (רב יוסף, נדה לא.). התחילה מטחת דברים כלפי מעלה (ר' ברכיה, מד"ר שמות ג). התחיל פרעה משחק עליהם ומקרקר אחריהם כתרנגולת (שם שם ט). כך ישראל כשהיו במצרים והיו משעבדים בהם התחילו צועקים ותולין עיניהם להקב"ה (שם שם כא). התחילה עושה מריבה כנגדו (שם במד' ב). התחיל בלעם חורק שיניו עליו (שם שם כ). משל לטבח שבא לשחוט פרתו של מלך, התחיל המלך רואה, כיון שהרגיש שהמלך רואה התחיל משליך את הסכין וכו' התחיל לומר תצא נפשי שבאתי לשוחטה וכו' (שם שם). נטל הזקן את הכלכלה מלאה זהובים והתחיל הולך ומשתבח בביתו (תנחומא קדושים ח). — וכן גם בבינוני, *מתחיל עושה: למלך שהיה לו כרם אחד ונזדווג לו ג' שונאים הראשון מתחיל מקטף כעוללות והב' מזנב באשכולות, הג' מעקר בגפנים (מד"ר בראש' מב). לבן מלכים שאמר לו אביו לך לבית הספר, הלך לו לשוק והיה מתחיל משחק עם הנערים (שם במד' ב).

— הָפע', *הֻתְחַל, — שהתחילו בו, שהתחילו לעשותו: אין נותנין חיטים לריחים של מים אלא כדי שיטחנו כל צורכן מבעוד יום וכו' כמה דאינון אמרין תמן משום לא הותחל בכל טפה וטפה כן אינון אמרין הכא משום לא הותחל בכל חטה וחטה (ירוש' שבת א ה)3. לא יקוב אדם שפופרת של ביצה, למה משום שלא הותחל בכל טיפה וטיפה (שם שם ב א). — ובסהמ"א: כי ברגע הראשון הותחל ההפסד אלא שהוא מועט בהתחלה (ס' חינוך, משפט עג). ובינ' °מֻתְחָל: הנראה לי שמעשה סוג גבוה תלוי במעשה האברים וכו' וכולל המותחל והנולד (ר"א הקראי, גן עדן, שבת א, כג:).



1 [עי' בהערה שלפני זו.] בערך הקודם.

2 [מאמר זה בא כידוע בתו"מ  גם בנסחה: מי שהתחיל במצוה הוא גומר אותה, אם התחלת במצוה הוי גומר אותה (עי' פרלא, אוצר לשון חכמים עמ' 56 ועוד). ובדבור נוהגים לומר, בערבוב הנסחאות המתחיל במצוה אומרים לו גמֹר.]

3 [רק בצרוף זה בעקר בא בנין הָפע' בתו"מ  (וגם כאן כותב בעל קרבן העדה: שלא התחיל) , שלא כדרך לשון חז"ל להשתמש בבנין זה בדרך כלל בבינוני בלבד; וכאן אפשר היה לומר הדברים בבטוי פעיל כגון: שלא התחיל(ו) בכל טפה וטפה, וצ"ע.]

חיפוש במילון:
ערכים קשורים