בָּרָא

פ"י, עבר בָּרָאתָ, עת' אֶבְרָא, יִבְרָא, צווי בְּרָא, מקור בְּרֹא, — עשה דבר שלא היה במציאות מקודם, schaffen; créer; to create: בראשית בָּרָא אלהים את השמים ואת הארץ בראש' א א. שאו מרום עיניכם וראו מי בָרָא אלה ישע' מ כו. עד מתי תתחמקין הבת השובבה כי בָרָא יי' חדשה בארץ נקבה תסובב גבר ירמ' לא כב. שני יצרים ברא הקב"ה א' יצר טוב וא' יצר רע ברכ' סא.. ברוך שלא חיסר מעולמו כלום וברא בו בריות טובות ר"ה יא.. בשעה שברא הקב"ה את הים היה מרחיב והולך עד שגער בו הקב"ה חגי' יב..  הן אנכי בָּרָאתִי חרש נפח באש פחם ומוציא כלי למעשהו ואנכי בָּרָאתִי משחית לחבל ישע' נד יו. על מה שוא בָּרָאתָ כל בני אדם תהל' פט מח. כי הנני בוֹרֵא שמים חדשים וארץ חדשה ישע' סה יז. כי הנני בוֹרֵא את ירושלם גילה ועמה משוש שם יח. ואם בריאה יִבְרָא יי' ופצתה האדמה את פיה במדב' יו ל. וַיִּבְרָא אלהים את התנינם הגדלים בראש' א כא. — ומקור: ביום בְּרֹא אלהים אדם על הארץ בראש' ה א. — ועם ת בסוף: בתחלה עלה במחשבה לבראת ב' ברכ' סא.. בשעה שביקש הקב"ה לבראות את האדם סנה' לח:. — וצווי: לב טהור בְרָא לי אלהים ורוח נכון חדש בקרבי תהל' נא יב. — ועם כנוי: זכר ונקבה בְּרָאָם בראש' ה ב. כל הנקרא בשמי ולכבודי בְּרָאתִיו יצרתיו אף עשיתיו ישע' מג ז. צפון וימין אתה בְרָאתָם תהל' פט יג.

— נִפע', נִבְרָא, נִבְרְאוּ, נִבְרֵאתָ, יִבָּרְאוּ, -רֵאוּן, הִבָּרֵא, *הִבָּרְאוּת, *לִבָּרְאוֹת, ליבראות, הִבָּרַאֲךָ, הִבָּרְאָם, — שבראו אותו: ועם נִבְרָא יהלל יה תהל' קב יט. נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא עכשיו שנברא יפשפש במעשיו ערוב' יג:. מציון נברא העולם יומא נד:. נגד כל עמך אעשה נפלאת אשר לא נִבְרְאוּ בכל הארץ ובכל הגוים שמות לד י. עתה נִבְרְאוּ ולא מאז ולפני יום ולא שמעתם ישע' מח ז. יהללו את שם יי' כי הוא צוה וְנִבְרָאוּ תהל' קמח ה. י' דברים נבראו בערב שבת בין השמשות אבות ה ו. לא נבראו רעמים אלא לפשוט עקמומית שבלב ברכ' נט.. שמים נבראו תחלה ואח"כ נבראת הארץ חגי' יב.. נ' שערי בינה נבראו בעולם ר"ה כא:. זה ממקום שנברא וזו ממקום שנבראת (נדה לא:). תשלח רוחך יִבָּרֵאוּן ותחדש פני אדמה תהל' קד ל. ויקרא את שמם אדם ביום הִבָּרְאָם  בראש' ה ב. אלה תולדות השמים והארץ בְּהִבָּרְאָם שם ב ד. — ומקור *הִבָּרְאוֹת: והלא במאמר אחד יכול להבראות אבות ה א. שני דברים עלו במחשבה ליבראות בע"ש ולא נבראו עד מוצאי שבת פסח' נד.