לְךָ

, לזכ', בהפסק' ולנק' לָךְ, —  מלת הגוף מורה יחס שאליו:  נתן לְךָ, אמר לָךְ:  *יש לָךְ, אין לָךְ, במשמ' יש בעולם, אין בעולם:  יש לך קשרים שאין חייבים עליהן כקשר של הגמלים וכקשר הספנין (שבת יה ב).  וכי יש לך אדם שהוא מתבשר בשורה טובה ואינו שמח (מכי' בא ה).  ר"מ אומר כשם שהדעות במאכל כך דעות בנשים יש לך אדם שזבוב נופל לתוך כוסו וזורקו ואינו שותהו וזו היא מדת פפוס בן יהודה שהיה נועל בפני אשתו ויוצא ויש לך אדם שזבוב נופל לתוך כוסו וזורקו ושותהו וזו היא מדת כל אדם שמדברת עם אחיה וקרוביה ומניחה ויש לך אדם שזבוב נופל לתוך תמחוי מוצצו ואוכלו וכו' (גיט' צ.).  אל תהי בז לכל אדם ואל תהי מפליג לכל דבר שאין לך אדם שאין לו שעה ואין לך דבר שאין לו מקום (אבות ד ג).  אין לך בכל השבטים שקצר ימים פחות מיוסף ואין לך בכל השבטים שהאריך ימים יותר מלוי (סעו"ר ג).  אין לך מר בקישות אלא תוכו (ירוש' תרומ' ג מב.).  שאין לך חביב בתורה יותר מפרים הנשרפים (שם ה מג ד).  גדולה תפלה יותר ממעשים טובים שאין לך גדול במעשים טובים יותר ממשה רבינו אעפ"כ לא נענה אלא בתפלה (בבלי ברכ' לב:).  אין לך נאה בישיבה אלא זקן (חגי' יד.).  אין לך דבר שנעשית מצותו ומועלין בו (זבח' מו.).  אין לך גדול משבט יהודה ואין לך ירוד משבט דן (מד"ר שמות מ).  אין לך כל נימא ונימא שלא ברא לה הקב"ה גומה בפני עצמה (שם ויקר' טו).  אין לך מנוול ומשוקץ ומשונה כשור בשעה שאוכל עשב (שם רות, וזאת לפנים). —  ובסהמ"א:  אין לך שמחדד השכל כמוסר וחכמה (מבח' הפנינ', שער החכמה). —  ופעל אחריו:  אין לך צריך כוונה אלא ג' פסוקים הראשונים בלבד (ירוש' ברכ' ב ד.).  אין לך בא למחשבת פטור אלא שלשת המינין בלבד (שם ערל' א ס ג). —  °לָךְ, לטובתך, בנגוד לעָלֶיךָ לרעתך:  ואל תסמוך על דבר שאין לך בו זכות ותנוח דעתך על טענה שהיא עליך ולא לך חו"ה, חשבון הנפ' ב. —  לָךְ, במשמ' אצלך:  האומר לחבירו מודרני ממך מופרשני ממך מרוחקני ממך שאיני אוכל לך שאיני טועם לך (נדר' א א). —  *מַה-לָךְ, עי' מה.

חיפוש במילון: