ש"ז, מ"ר מִינִים, -נִין, כנוי לכל אחד מכִתָּה אחת שקמה בקרב היהודים בזמן התנאים שכפרו בעולם הבא ובקצת אמונות אחרות: כל חותמי ברכות שבמקדש היו עד העולם משקלקלו המינין ואמרו אין העולם אלא אחד התקינו שיהו אומרים מן העולם ועד העולם תוספת' ברכ' ז כא. ולמה נברא (האדם) באחרונה שלא יהיו המינין1 אומרין שותף היה עמו במעשהו שם סנה' ח ז. המינין2 והמשומדים והמסורות ואפיקורסין שכפרו בתורה שם יג ה. ובשוק לא יעשה כן (לשחוט אל תוך כלי) מפני שעושה את חוקי מינין3 שם חול' ב יט. בשר שנמצא ביד גוי מותר בהנאה ביד המין אסור בהנאה וכו' מפני שאמרו שחיטת המין ע"ז פתן פת כותי ויינם יין נסך ופירותיהן טבלין וספריהן ספרי קוסמין ובניהן ממזרין שם כ. שמא אחד מן המינין אמר לך דבר של מינות והנאך ר"ע, שם כד. אל תתנו מקום למינין4 לרדף אחריכם הוא, שם פרה ג ג. כל מקום שנאמר קרבן אמור ביו"ד הא שלא ליתן פתחון פה למינין לרדות ר' יוסי, ספרא ויקר', פרש' ב. בדין היה שיהו קורין עשרת הדברות בכל יום ומפני מה אין קורין אותן מפני טענת המינין שלא יהו אומרים אלה לבדם ניתנו למשה בסיני ירוש' ברכ' א ח. אין מחזירין אותו חוץ ממי שלא אמר מחיה המתים ומכניע זדים ובונה ירושלם אני אומר מין הוא שם ה ד. המינין שאלו את ר' שמלאי כמה אלוהות בראו את העולם שם ט א. כל מקום שפקרו המינין5 תשובתן בצידן ר' שמלאי, שם. ולמשנאי אשלם אלו המינים ספרי דבר' שלא. אף בגבולין בקשו לקרות1 כן (לקבוע י' הדברות בק"ש) אל שכבר בטלום מפני תרעומת המינין שמואל, ברכ' יב.. התקינו שיהו אומרים אותו (ברוך שם כבוד מלכותו בק"ש) בקול רם מפני תרעומת המינין ר' אבהו, פסח' נו.. ס"ת שכתבו מין ישרף כתבו נכרי יגנז נמצא ביד מין יגנז גיט' מה:. אוכל נבילות להכעיס מין הוא ע"ז כו:. איזהו מין זה העובד כו"ם שם. אין מינין באומות עובדי כוכבים רב נחמן, חול' יג:. כיון שהגיע (משה) לפסוק זה אמר לפניו רבון העולם מה אתה נותן פתחון פה למינים ר' יונתן, מד"ר בראש' ח. המינים שאלו לר' אבהו אמרו לו אין אנו מוצאין מיתה לחנוך שם כה. כדי שלא יהיו המינין והמשומדין ורשעי ישראל אומרים הואיל ואנו מהולין אין אנו יורדין לגיהנם ר' ברכיה, שם שמות יט. — *סִפְרֵי מִינִים: הגליונים וספרי מינין אין מצילין אותן אלא נשרפים הם במקומם תוספתא שבת יג ה. הגליונים וספרי המינין אינן מטמאין את הידים שם, ידים ב יג. ספרי מינים כיצד הוא עושה קודר את האזכרות ושורף את השאר ר' ישמעאל, ספרי במד' יו. ומה להטיל שלום בין איש לאשתו אמר המקום ספר שנכתב בקדושה ימחה על המים ספרי מינים שמטילים איבה ושנאה וקנאה ועול דבבות עאכ"ו שימחו מן העולם שם. אמרו עליו על אחר בשעה שהיה עומד מבית המדרש הרבה ספרי מינים2 נושרין מחיקו חגי' יה:. הקורא בספרים חיצונים וכו' בספרי מינים3 סנה' ק:. — *בִּרְכַּת הַמִּינִים: אמר להם ר"ג לחכמים כלום יש אדם שיודע לתקן ברכת המינים עמד שמואל הקטן ותקנה ברכ' כח:. ברכת המינים3 ביבנה תקנוה ר' לוי, שם. טעה בכל הברכות כולן אין מעלין אותו בברכת המינים3 מעלין אותו חיישינן שמא מין הוא רב, שם כט.. — ובתפלה: למלשינים ולמינים אל תהי תקוה וכל הזדים כרגע יאבדו תפל' י"ח, למלשינים. — וסהמ"א, בכלל מי שאיננו שומר מצות הדת המקֻבלת: לשבר דברי המינין הממאנין לשמוע ולהאמין לדברי רבותינו ראב"ד, פי' ת"כ, י"ג מדות
5 עוד לא הכריעו החכמים בודאות גמורה מקור שֵׁם זה. קצתם אמרו כי נסתעף מהשֵׁם הפרטי מני, שהוא שמו של אחד החכמים שקם בפרס בזמן ההוא וכפר בהרבה מעקרי האמונות והקים תלמידים רבים. וי"א שזה קצור המלה מאמין, שהנוצרים הראשונים היו מכנים א"ע כך, וי"א עוד שהוא ר"ת: מאמין ישו נוצרי. וזאב בַכר סובר שנגזר מהמלה א. מין, שהצטמצמה משמעותו למין אחד ממיני היהודים של הזמן ההוא. וכל זה דחוק.
1 כך בכ"י א"פ, וכך בגמ', כ"י, סנהד' לח. ובנוסח' הדפוס הצדוקים. ובתוספת' הנדפ' חסר מאמר זה.
2 כך גם בגמ' ר"ה יח.. ובנדפס אין מלה זו.
3 בנדפס עובדי כוכבים.
4 בנדפס אין מלה זו. וגרסת הר"ש במשנה שם ג ב צדוקים.
5 בגמ' בבלי סנהד' לח: הצדוקים.
1 בכ"י: לעשות.
2 כך בכל כ"י ודפוס' ישנ. ובנוסח': ספרי טועין.
3 כך בכל כ"י ודפוס' ישנ'. ובנוסח': צדוקים.