מִקְצֹעַ, מַק-, ש"ז, מ"ר סמי' מִקְצוֹעֵי, מִקְצֹעוֹת, מִקְצֹעֹת, בכנ' מִקְצֹעֹתָיו, קרן זוית, Winkel; coin; corner: לשני הַמִּקְצֹעֹת יהיו (שמות כו כד). כן עשה לשניהם לשני הַמִּקְצֹעֹת (שם לו כט). המזבח עץ שלוש אמות גבה וארכו שתים אמות וּמִקְצֹעוֹתָיו1 לו (יחזק' מא כב). ויוציאני אל החצר החיצונה ויעברני אל ארבעת מִקְצוֹעֵי החצר והנה חצר בְּמִקְצֹעַ החצר חצר בְּמִקְצֹעַ החצר בארבעת מִקְצֹעוֹת החצר חצרות קטרות (שם מו כא-כב). אחריו החרה החזיק (בבנין החומה) ברוך בן זבי מדה שנית מן הַמִּקְצוֹעַ עד פתח בית אלישיב (נחמ' ג כ). מבית עזריה עד הַמִּקְצוֹעַ ועד הפנה פלל בן אוזי מנגד הַמִּקְצוֹעַ והמגדל היוצא מבית המלך (שם כד-כה). ויבן עזיהו מגדלים בירושלם על שער הפנה ועל שער הגיא ועל הַמִּקְצוֹעַ ויחזקם (דהי"ב כ ט). — ובתלמ': והרי המחתה נתונה במקצוע בין הכבש למזבח במערבו של כבש (תמיד א ד). לשכת הטלאים היתה במקצוע צפונית מערבית (שם ג ג). עזרת הנשים היתה אורך מאה ושלשים וחמש על רוחב מאה ושלשים וחמש וארבע לשכות היו בארבע מקצעותיה של ארבעים ארבעים אמה (מדות ב ה). — ובהשאלה, *חלק אחד מחכמה מהחכמות וכיוצא בזה: הרוצה שיחכים יעסוק בדיני ממונות שאין לך מקצוע בתורה גדול מהן שהן כמעין הנובע (ר' ישמעאל, ב"ב י ח). אלו שמונה מקצועי2 תורה גופי הלכות (אבא יוסי בן חנן, תוספת' ערוב יא כד). — °ובמשמ' זוית בחכמת התשברת: משולש שתהא הצלע האחת שתים לא יתכן להיותו כי אם שוה כולו או שוקיו שוות או המקצוע רחב ודע כי משולש מתחלק לשנים חלקים שונים האחד שוה והוא על שנים דרכים שוה כולו או שוקיו ולעולם יהיו כל המקצועים חדים והחלק השני שתהיינה הצלעות משתנות והיא על שלשה דרכים האחד שיהיה המקצוע רחב כי ב' המקצועות לעולם חדים וכו' והדרך השני להיות המקצוע האחד ישר גם השנים המקצועות יהיו חדים וכו' והדרך השלישי יקרא חד המקצוע כי כל מקצעותיו חדים (ראב"ע, ספר האחד 19-22).
1 בקצת ספרים ומקצְעותיו, צ שואית.
2 כך בכ"י וינה ובנדפס. ובכ"י א"פ: מוקצעי.