סַמָאֵל

* 1, —  שם מלאך רע, השטן:  היא מוצאת היא מיתוצאת מבעיא ליה א"ר אלעזר לאחר שנמצאו סימניה בא סמאל וריחקן בא גבריאל וקרבן2 סוט' י:.  בא לו סמאל אצל אבינו אברהם אמר ליה סבא סבא איבדת לבך מדר' בראש' נו.  למה מיכאל וסמאל דומין לסניגור וקטיגור וכו' כך מיכאל  וסמאל עומדים לפני השכינה והשטן מקטרג ומיכאל מלמד זכותן של ישראל שם שמות יח.  בשעה שיצאו ישראל ממצרים עמד סמאל המלאך לקטרג אותן ר' חמא בר' חנינא שם כא.  אמרו ישראל לפני הקב"ה אם תחנה עלי מחנה של סמאל לא יירא לבי שהבטחתני בזאת יבא אהרן אל הקדש שם ויקרא כא.  מלאך סמאל הרשע ראש כל השטנים הוא וכו' אין לך רשע בכל השטנים כולן כסמאל ואין לך צדיק בכל הנביאים כמשה שם דבר' יא.  ואחר כך אמר לסמאל הרשע צא והבא נשמה של משה שם.  וטרם שהראה סמאל את עצמו למשה היה משה יודע שבא סמאל וכיון שראה סמאל את משה אחזתו רעדה וחיל כיולדה ולא מצא פתחון פה לדבר עם משה וכו' שם.  א"ל הקב"ה לסמאל בא והבא נשמתו של משה מיד שלף חרבו מתערו ועמד על משה מיד קצף עליו משה ונטל את המטה בידו שחקוק בו שם המפורש ופגע בו בסמאל בכל כחו עד שנס מלפניו וכו' שם.  והיה סמאל השר הגדול שבשמים וחיות ושרפים משש כנפים וסמאל משתים עשרה כנפים לקח את הכת שלו וירדו והיתה התורה צווחת ואומרת סמאל עכשיו נברא העולם ועת למרוד במקו' פדר"א יג.  והפיל את סמאל ואת הכת שלו ממקום קדושתן מן השמים שם יד.  ולמה נקרא שמו פליט לפי שבשעה שהפיל הקב"ה את סמאל וכת שלו ממקום קדושתם אחז בכנפו של מיכאל להורידו ולהפילו ופלטו הקב"ה מידו לפיכך נקרא שמו פליט שם כו.  אותו האיל שנברא בין השמשות היה רץ ובא להתקרב תחת יצחק והיה סמאל עומד ומשטה אותו כדי לבטל קרבנו של אברהם אבינו ר' זכריה, שם לא.  וכשבא אברהם מהר המוריה חרה אפו של סמאל שראה שלא עלתה בידו תאות לבו ובטל קרבנו של אברהם שם לב.  לא יבריחנו בן קשת זה סמא"ל שמקטרג וזורק חצים לישראל וישחק לרעש כידון זה לילית הרשעה אחריו יאיר נתיב מלמד שסמאל ושבעים שריו אין נהנין מאור של מעלה אלא מאחוריו של מטטרון וכו' הוא מלך על כל בני שחץ הם סמא"ל וגו' שריו שהם שחיצים ויהירים מסכת אצילות.  עשרה נכתבו ונתנו לסמא"ל שר של רומי ברייתא מפרקי מרכבה.  אמר לו הקב"ה למיכאל נשתתקתה ואני אלמד סנוגריא על בני וכל מעשיו של סמאל לא יועילו ספ' אליה' ופרקי משיח, ביהמ"ד ילינק ג.  וכיון שראה ר' נחוניא בן הקנה גזירה זו של מעלה ונתנו לסמאל שרה של רומי לומר לך והכחד מאבירי ישראל כל נתח טוב היכל' רבתי שם. —  ובסהמ"א:  ועל זה יסדו אמונתם ופרשו בו הפרשה שנאמרה על סנחריב  ואמרו שסמאל נקרא הילל בן שחר ר"י בר' אנטולי, מלמד התלמידים, קפב:.  ובדרך זו פשטה אמונה במציאות השדים הם סמאל וכת שלו שם.  ולדברי התועים שהוא (השעיר לעזאזל) שחד לסמאל שר השדים הנה הכתוב אומר לא יזבחו עוד את זבחיהם לשעירים ר"א הקראי, ספ' ג"ע, סא:..   ואז מלאך סמאל ראש כל השטנים באותה השעה היה מצפה למיתתו של משה לחטוף נשמתו כשטנים ר"י הדסי, אשה"כ שסד, עלינו.  שאלו תלמידיו במקור נדפס "תלמידוי" עובדא היכי הוה אמר להם סמאל הרשע קשר עם כל צבאות מעלה על רבו השמט' לס' הבהיר סוף זהר בראש' רסג:.  ומאדים משמש בשעה הראשונה של ליל שבת ומלאך שלו סמאל שמו וזהו מלאך רע סד' מעריב של שבת ופירושה, אבודרהם נד:.  ויהי כאשר נברא האדם ויפח באפיו נשמת רוח חיים וברא ממנו זוגו ויצו המלאכים אשר היו בארץ להאמין לו ויכנעו אליו במצות השם זולתי סמא"ל ר' קלונימ', בע"ח ב ב, יג:.  ויהי ברית ושלום ביניהם זמן ארוך אבל כל מה שיזכרו בני האד' מערמת סמא"ל אובלי"ס המקולל והבגידה אשר עשה אל אביה' ימלאו לבותיה' חמה ושנאה על בני השדים שם יד:.  ובעבור זה נכתב כל הספור ההוא שקרה לאדם עם הנחש וחוה כדי שיהיה לו רמז על מה שקרה לו בעולם הזה שהנחש הנקרא בלשון רבותינו ז"ל סמאל הוא יצר הרע המטריד את האדם באמצעות האשה מהשיג שלמותו ר"י אלבו, העקר' א יא.  וראוי לך לבלתי תשכח השנאה הקדמונית מהנחש אשר סבב העדר החיים באמצעות חוה ניזוק האדם ולפי שהוא רע סוגי נחלק למינים רבים אתאר אותם אליך יען תזהר מאד כי סמאל רוכב והוא כדמות גמל כל ימי הגמל האדם והוא ישוף עקב נרבוני או"ח, בסמי מות, כ"י ביהמ"ד שכתר.  כי האשה סבת העדר הקניינים היא מרכב סמאל מלך השטנים עמנו', מחב' א.  כי שבעת ימים קודם ראיית הלבנה מדת רחמים במקור נדפס "תחמים" עורכת מלחמה עם סמאל וחייליו רמ"ע מפאנו, אמר' טהור', אם כל חי, א יט.  ששר המדברות והחרבות הוא מאדים ומה שאמר תדע סודו והוא שהיו עושים אותו לשר מאדים שהוא סמאל רי"ץ, תולדות יצחק, פט:.  המלאכים שפגעו בו האחד היה מיכאל שר שלו והאחד סמאל שרו של עשו ובשביל כך ויירא יעקב שכשם שמיכאל בא לעזרו כך סמאל בא לעזור לעשו חזקוני, בראש' לב ז.  כי כמה מחבלים רוצים לחבל כעין סמאל ותני נעור ולילית הבאים מחוץ דין עיר הנדחת, ספ' הקנה, יא.  מה עשה סמאל הרשע הלך ונגע באילן והיה באילן צווח ואומר אל תבואני רגל גאוה ויד רשעים אל תנידני רשע אל תגע בי הרקנטי, בראש' יג..  וכשירד סמאל משמי מרום ראה מעלתו של אדם ומלאכי השרת משמשין לפניו בחופתו וירע לפניו שם טו..  כך הנחש כל מעשים שעשה וכל דברים שדבר לא דיבר אלא מדעתו של סמאל עליו הכתוב אומר ברעתו ידחה רשע שם טו::.  ובפרקי ר"א הגדול ז"ל אמר סמאל לפני הקב"ה רבונו של עולם על כל אומות העולם נתת לי רשות ועל ישראל אי אתה נותן לי רשות וכו' ושים לבך בשם סמא"ל כי הוא ממונה על פשע וחטאת והרהורים רעים והצבע שלו אדם שם ב, כד::.  ולפי הנראה לי מספר הזהר אשר אין כוונת השילוח לסמא"ל רק למ"ה אשר משם מקבל שפע סמא"ל שם כה..  וכן נמצא בשמוש הגאונים והקדמונים כי סמא"ל ולילית הם מזדווגים ונקרא חשך ואפלה רש"ט, ספ' האמונות ה ב, נב:.  וכבר  כתבתי איך מוסכם כי סמאל הוא מלאכו של יום שלישי שם ו י, עא:.  סמאל הוא שר גדול בשמים ולו י"ב כנפים רמז לי"ב צורות כוללות שם.  מה עשה סמאל לקח כתו וירד וראה כל הבריות בעולמו ולא מצא בהם חכם להרע שם.  צדיקאל על רקיע צדק סמאל על רקיע מאדים ר"י מפיסא, מנח' קנא' 34.  וענין העזאזל לעד כי ידוע שכמו נפש גלגל מאדים שהוא מלאך סמאל שרו של עשו והנה לא נקריב הקרבן אליו רק לה' ית' שם 50.  אמרו ג"כ על הנחש שהיה סמא"ל רוכב במקור נדפס "לרוכב" עליו והוא היה המסית ר' דוד מרוקא, זכות אדם, הוצ' בריל 14וסמאל אשר רוכב בנחש בתי הנפש והלחשים שער ג', כ"י פריז.  וזהו מה שהבין המורה בשני פ' ל"ו ממדרש חז"ל שהנחש היה כשעור גמל ורוכבו שהיה סמאל הוא אשר השיא את חוה שרמזו בזה כי הכח המתעורר המכונה נחש ושיעור קומתו גדול מאד ורוכבו הוא הדמיון המכונה סמאל ר"י מוסקאטו, קול יהודה להכוזרי ג ה, ה:.  וידע גם כן השי"ת כמה גדול כחן של ישראל ביום זה לעמוד על נפשם ולהשיב אחור מחשבת אויב ועל ידי כן ביום הזה יאבדו עשתנותיו של סמאל ותקהינה שניו בהיותו מוכרח לענות אמן אחר שלמותן של ישראל הוא, נפוצ' יהודה כ, נב::.  ועל כונה זו בארו ז"ל במדרש רות באורים כבדו ה' על יצה"ר שהוא כעין זכר ונקבה כנגד סמאל ולילית בת זוגתו וראוי לאדם שיכבד בהם את קונו שם לו, צט:.  סמאל לא ידעו עיט תר' דלא חכימי סמאל דפרה היך עופא וכן אמרו תנו שוחד לסמאל ביום הכיפורים מלון צמח דוד, נכריות קנ..  ואז יפיל הקב"ה את סמאל למטה שהוא שרו של אדום אבקת רוכל, יא:.  ומה שאמר באדום אן תגביה כנשר לפי שיש לו שר הנק' סמאל והוא נותן הכח לשעירים והנפש לגלגל מאדים גיקאטיליה, שערי אורה, כג..  וראש כל הכחות הרעות הוא סמאל ואלו כלם בעלי קטטה ומשטמה שם נב..  וסמאל שהיה בשמים ונתגאה ומרד בבוראו השליכו הקב"ה לארץ ר' אליהו, שבט מוסר ב.  ובהיות שלא כל אדם מתעורר לעשות תשובה בראות עצמו בריא אולם רק בבא ימי הזקנה ורוב' עד דכדוכה של מות וכיון שנשתרשו כל חייהם בהבלי הזמן בעצת המסית סמאל הרשע הוא יצר הרע בעת יציאת הנשמה מפתהו שיכפר בקונו וינצל שם כז.  ואתה בני שמע מה עושים בני השחיט' לוקחי' הסכין ביד רמה ועומדי' על הבהמה בקומה זקופה והבהמ' מוטה ובוכה ומוסרה עצמה כי אין כח בידה ואותו אכזרי אינו מביט בכפיי' הבהמה אבל הוא מביט בנשים ובהדיוטים ראוני שאני הרב הגדול שקול אני כסמאל הלוקח נפשות ואח"כ רואה המנות הנתונות לו ומנענע זנבו ושמח בהם ואשתו מקבלתם בסבר פנים יפות ומתיהרת בשכנות ראו מעלתינו ומעלת הרב הגדול סמאל שם לו.  והמלך השפל הוא סמאל הרשע דמרד ברבו ועליו נאמר לא תשתחוה לאל אחר דא סמאל כדאיתא בזוהר המפתה לאדם למרוד במלך האמת ויתחבר עמו והוא רשע וטוב לו דכיון שפירש מהקדוש ב"ה ומתחבר עם סמאל שם נב.  ותחת מרכבה זאת כנגד עולם היצירה יש לה מרכבה שנית והיא כמין חתיכה מרובעת ושולט עליה כח הקליפה ואשמדאי יוצא ממנו ותחת החתיכה כלפי סופה יש עקרב ושתי צורות תחתיה ועליהן סמאל שנותן בהן רוח דוגמת הקדוש' וצורת הימין יש אסימון רוכב על נעמה ר"נ בר' יעקב אלחנן, עמק המלך, שער תקוני התשובה ו.  והתנין העור הזה עושה שושבינות בין סמאל ולילית כי התנין שבים אין לו עינים שם, שער קרית ארבע יג.  וכל התחתונים והעליונים השמאליים כלם תחת ממשלת סמאל מלך מלכוון שם טז.  ס"ר היו מכבים אש של גהינם והוא היה צועק שסר המרירות מהשוק של הוד שקלקל סמאל שנ' ותקע כף ירך יעקב ונמתק השוק שם צב.  ביום רעה ראה שלא יתפוס אותך המקטרג אשמדאי שיש לו רשות לקטרג ביום שני וסמאל ביום חמישי שם קכו.  ביום ההוא יפקוד יי' בחרבו הקשה על לויתן נחש בריח זה סמאל ועל לויתן נחש עקלתון זהו לילית שם קנא.  ומי שהוא  בקי בעניינים אלו דבריו יעידון ויגידון שהוא אמת כאשר כתבתי ועל כל פנים יש להם מום אחד ועל זה נאמר נמשל כבהמות נדמו והראיה סמאל נראה כשור למעל' או כחזיר שם, שער רישא דזעיר אנפין יא.  ונא' ענבימו ענבי רוש ונאמר חמת תנינם יינם וראש פתנים אכזר שהוא השור שהוא סמאל והם אכלו ושתו מן הענבים ומן היין הזה ונפלו ברשתו ונגזרה עליהם מר המות שם סה.  וכנגדו מבחוץ מצד שמאל סמאל ובידו כל שמות הכישוף של אדם בליעל שם, שער עולם היצירה א.  ותחת החתיכה כלפי סופה יש עקרב ושתי צורות תחתיה ועליהן סמאל הרשע שנותן בהם רוח דוגמת הקדושה שם, שער הקלפות.  וכללות כל הס"א כולה נקרא אדם בליעל וכללות הפרצופים שבהם נקרא סמא"ל וחז"א שבהם נקרא ג"כ סמא"ל רמח"ל, פתחי חכמה ב, יז:.



1 [גזרו אותו מן סַם, ארס וסם המות, בחבור עם אֵל, עי' Scwab, Angeologie 199, אבל זה דרוש.  ויש סוברים שהוא כמו שׂמאל, ראש סטרא דסמאלא; או ארץ הצפון מקום מושב של האלים ישע' יד יג. ואח"כ של השדים.  ובין הארמיים המאוחרים היה אל בשם שׂמאל, עי' לידזבר' ZAW., 22, 335.]

2 [דרשו מוצאת מן מצא, עי' רש"י, שם.]

חיפוש במילון: