1, — שם בריה כמו השטן וכדומ', שֹכן במדבר: ומאת עדת בני ישראל יקח (אהרן) שני שעירי עזים לחטאת וכו' ולקח את שני השעירים והעמיד אתם לפני יי' פתח אהל מועד ונתן אהרן על שני השעירים גרלות גורל אחד ליי' וגורל אחד לַעֲזָאזֵל והקריב אהרן את השעיר אשר עלה עליו הגורל ליי' ועשהו חטאת והשעיר אשר עלה עליו הגורל לַעֲזָאזֵל יעמד חי לפני יי' לכפר עליו לשלח אתו לַעֲזָאזֵל המדברה ויקר' יו ה-י. — ובסהמ"א: וענין העזאזל לעד כי ידוע שכמו נפש גלגל מאדים שהוא מלאך סמאל שרו של עשו ר"י מפיסא, מנח' קנא' 50. ויען נאטיניפו ויאמר אינינו (האלהים) בחור ואינינו זקן אמנם אמצעי הוא בשנים ויש לו קרני עזאזל עמנואל בן יעקב, תרג' תולדות אלכסנדר, REJ. 1881, oct. 268. אין רצונו של הקב"ה לשמוע קטרוג על ישראל והוא אוהב משפט הוא נותן עצה בשעיר המשתלח לעזאזל הוא מלה מורכבת מעזה ועזאל ומחלק אותם כדי שיגיע מיתוק לאחד שלא יקטרג ר"ן בר"י אלחנן, עה"מ, קרית ארבע קיב, קח:.. — ובהשאלה, שלח אותו לַעֲזָאזֵל: כלי זיני עלי חרב חנית קשת נחושה וקרני ברזל על עם עברתי אצום לנתוש ולנתוץ לשלח אותו לעזאזל אבן בחן, וינציה נח:. ואמרתי לו לך לעזאזל המדברה חות יאיר, שו"ת עב. והערל שלא הבין דבורו רקק בפניו ושלח אותו בחרון אפו לעזאזל מנדלי מו"ס, מסעות בנימין השלישי, הפרדס ג, 55. — ואמר המשורר: פקיד אב משמאלו לאות ומימינו סנן קרואיו פליאות שם ועזאזל לראות סוד יי' ליראיו ראב"ע, אזכירה סדר עבודה. כאלו תארך כשעיר עזאזל ואיך נמלטת מארץ גזרה ר"י חריזי, תחכמונ' ו. — ובמשמ' מִדבר: והיית כעזנית עזאזל ודמית קאת מדבר וכוסו רשב"ג, בחר מהחלי.
1 לא נתברר מקור השם ומהות הדבר שהיה מכֻון בהשם הזה [רז"ל יומ' סז: פרשו מקום עז וקשה, קשה שבהרים; וכן רסע"ג (אצל ראב"ע) וכן רש"י. ותנא דבי ר' ישמעאל יומ' שם חברהו עם שם המלאך עזאל, וכן במדרש המאֻחר המובא בערך עזאל ואצל המקֻבלים. ורד"ק בשרשיו פרש, וז"ל: מלה מורכבת מן עֵז ואזל. ונקרא ההר כן לפי שהעז היה הולך לשם, ע"כ. וכן מלמד התלמידים קפד:. וכעין זה רֹב החדשים סֹברים שהוא כמו עזלזל, כפל מן עזל عزل, שפרושו בערב' הסיר והרחיק, עי' אזל הערה, ויהיה פרוש השם עזאזל הרחקה גמורה לחלוטין.]