1, ש"ז, פִּלְאֲךָ, פִּלְאֶךָ, מ"ר פְּלָאִים, פְּלָאוֹת2, — א) דבר תמוה, זר, גדול, קשה, חוץ מהרגיל Wunder; miracle, merveille , miracla: מי כמכה באלים יי' מי כמכה נאדר בקדש נורא תהלות עשה פֶלֶא נטית ימינך תבלעמו ארץ נחית בחסדך עם זו גאלת וכו' שמות יה יא-יג. ויקרא שמו פֶּלֶא יועץ אל גבור3 ישע' ט ח. יי' אלהי אתה ארוממך אודה שמך כי עשית פֶּלֶא שם מה א. אזכיר מעללי יה כי אזכרה מקדם פִּלְאֶךָ והגיתי בכל פעלך וכו' אתה האל עשה פֶלֶא הודעת בעמים עזך תהל' עז יב-יד. נגד אבותם עשה פֶלֶא בארץ מצרים שדה צען בקע ים ויעבירם ויצב מים כמו נד וינחם בענן יומם וכל הלילה באור אש שם עח יב-יג. הלמתים תעשה פֶּלֶא אם רפאים יקומו יודוך וכו' היודע בחושך פִּלְאֶךָ וצדקתך בארץ נשיה שם פח יא-יג. ויודו שמים פִּלְאֲךָ יי' אף אמונתך בקהל קדושים שם פח ו.— ואמר בן סירא: יורדי הים יספרו קצהו לשמע אזננו נשתומם, שם פלאות תמהי מעשהו מין כל חי וגבורות דגה ב"ס גני' מג כד-כה. — ובתו"מ: הרואה פינחס בחלום פלא נעשה לו הרואה פיל בחלום פלאות נעשו לו ברכ' נו:. ג' פלאים נעשו באותו היום בו ביום נבראו בו ביום שמשו בו ביום הוציאו תולדות ר' אלעזר בן עזריה, מד"ר בראש' כב. צפרדע רואה ליהודי והיא בורחת הימנו ורואה למצרי וקופצת עליו בהמתן רועות כאחד והיה הברד מניח לזו והורג לזו ראה פלאים שהיה שם שם במד' ט בא וראה נסיו ופלאיו של הקב"ה העולם היה מים במים אעפי"כ פינה לתוך מלא פסיק' רב', שור או כשב, קלג..— ובסהמ"א: כשם שעשית עמהם כן עשה ה' אלהינו פלא ונסים בעת הזאת סדר חנוכה, סדר רב עמרם השלם ב, פב:. וביום שבעה עשר שהחל המבול נכנס נח וביתו בתיבה והכניס בתוכה החיה והבהמה והרמש והעוף וכו' והפלא שבאו כלם מעצמם שנים שנים ראב"ע, בראש' ז יא. ושהנביאים אמנם היו חכמים מחוכמים ומשיגים הפלאות ההם בהקשתם ר"י א"ת, הכוזרי ג כג. ואלה ג"כ פעמים ישתנו אל בעלי חיים או לצמחים יקפאובחלקי הארץ וילכו מהשתנות אל השתנות ובפלא יפל להם השתנות אל יסוד גמור שם ה יד. כל שכן שראוי למנוע נגינות הערלים שהם כלם זמה ונבלות הפה והם בנויים על יסוד התעות הנשים עד שנראה כפלא מן הפלאים שתרגיל אשה מקטנותה בדברי הזמה ההם ולא תחטא ר' יעקב אנטולי, מלמד התלמידים, נשא, קכו:. והיה בדבר הנערה פלא גדול ונורא כי שלש פעמים השיאוה לאנשים ויהי בה פלא מן הנשים כי כל השוכב עמה היו מוצאים אותו מת מושכב על מטתו ר' זברא, ס' שעשועים, דודזון 59. ואדרבא הצורך הביא אליו להיות כן ממש ודרך פלא כדי שיכירו בו וידעוהו כל עם להגדיל מעלת המעמד הנכבד והתורה שנתנה בו בפרסום רשב"א, דברי חפץ 8. מעונן זה האוחז את העינים וענין זה הוא מין גדול מהתחבולה יחובר אליה קלות היד וגבולות מהירותם עד שיראה לבני אדם שיעשה המהבל ענינים של פלא כלומר שהם חוץ מן הטבע כמו שיעשו תמיד המשתדלים בזה שיקחו חבל וישימו אותו בכנף בגדם לעיני האנשים ואחר יוציאוהו נחש רא"ה, חנוך, מצוה רנ. ופרה בת שנתה לא תתחבר כי אם בענין פלא וחדוש שער השמים לאבי הרלב"ג 7 ב, יט.. כי ההפרש בין הכשוף והפלאים שהכשוף דמיון והפלאים ענין קיים אמו"ר לראב"ד ו א, 94. ושהפלאים אפשריים בחק האל וזה שאעפ"י שאינו מבואר חיות הפלאים שורש משרשי התורה מ"מ רב עניני התורה לא יתאמתו כי אם בהנחת הפלאים אפשריים ר"א דלמידיגו, הקד' בחינת הדת.— ואמר הפיטן: אאמיר מסתתר במעון חביון אערכה פלאותיו זו לזו בהגיון אזמרה שם ה' עליון אאמיר, יוצר שה"ג. — ואמר המשורר: נכסה אולם בפלאך נגלית ורם באין מקום ועולם מלאת ר"י גיאת, יקרו להלל, שעה"ש 24. ואמר לי קומה והנה תרדמה והבט שמימה וברך צור קרם, ראה את צבאותם וספר פלאותם ודע יוצר אותם ודע מספרם ר"ש הנגיד לר"ש בן יוסף, באשמרת ערב, ברודי 23. כתנות פסים לבש הגן וכסות רקמה מדי דשאו ומעיל תשבץ עטה כל עץ ולכל עין הראה פלאו רמב"ע , כתנת פסים, דוקס 97, ושפתי עלגים צחות ינובון לקומם בניני גיל ההרוסים הכי נראו פלאים הצפונים אשר היו בלב ימים כמוסים הוא, הריח מר, שעה"ש 69. זכר ליציאת מצרים ולפלאיו העצמים חבל נחלה לו צוה להפיל חבליו בנעמים ר"י הלוי, אראה היום, דיואן ג, 135. ושם הכרובים ולחת כתבים בעד הרגבים ובמקום סתרים מקום הפלאות ועין הנבואות ובכבוד צבאות פניהם מאירים הוא, היוכלו פגרים, שעה"ש 96. עד כה וכה פלאים ראו עיני גם מחזות נביאים שמעו אזני ראב"ע, שמים מספרים, איגר 99. פלאיך מה גברו אשר דורות יעברו וקמו אחרים ואמרו תמיד יגדל ה' הוא, תמונתך, שם 201. מי כמוך אל בפלאו אשורנו הוא, מי כמוך, שם 229. בעצם העולם אראה פלאים מקרים יתחדשו יוצאים ובאים ואדע באמת כי הם נבראים הוא, ערוגת החכמה ופרדס המזמה, כהנא ב, 56. וצעדת בגבנוני הרריו עדי באת אלי תכלית פלאיו יצחק בנו, שם 125. כי הפלאים מלבבי זרו כי הפלאים רעיוני בחשו בהם ואחרי הטבעים תרו משולם בן שלמה, יהגו מזמותי, שירים מקובלים בס' דברי חכמים, עה. בזאת הפעם תראו פלאות4 נשמעו נודעו אגיד באמרי פי ולא ייגעו שם פה ולשון לאנוש דוברת שלמה אוליוירה, אג' אילת אהבים, ה:.— °וּפִלְאֵי פְּלָאִים, פִּלְאֵי פְלָאוֹת, פלאים גדולים ביותר : הבשר צבא רב הגופים היקרים הם עם פלאי פלאים נעשו במלאכתם הכי נכבדת ר"י מוסקאטו, הקד' נפולות יהודה. והנה יראה הרואה כי פלאי פלאות נעשו ומעשה אלהים המה ר"מ אלשיך, איוב לז יא. — קֵץ הַפְּלָאוֹת, שיבוא בדרך פֶּלֶא, בכח עליון: ויאמר לאיש לבוש הבדים וכו' עד מתי קץ הַפְּלָאוֹת ואשמע את האיש לבוש הבדים וכו' וישבע בחי העולם כי למועד מועדים וחצי וכו' דני' יב ו-ז.— ואמר הפיטן: ואין מופת ואין אות ואין חזון ומראות ואם אשאל לראות מתי קץ הפלאות יענו נבואות הקשית לשאול ר"י הלוי, יונה נשאתה, גאלה שבת לפני שבוע'.— דבר תָּמוּהַּ, שקשה להבינו: לכן הנני יוסף להפליא את העם הזה הפלא וָפֶלֶא5 ואבדה חכמת חכמיו ובינת נבוניו תסתתר ישע' כט יד. ובסהמ"א: ואפילו קרא על פה נפלאתי עליה הפלא ופלא לפי שהקריאה בעצמה שבבית הכנסת לא תקנוה בעל פה אלא בספר תורה אבודרהם, סדר שחרית של חול, מא.. אמנם אני מתפלא בענין זה הפלא ופלא שו"ת ריב"ש קח.— *ובלי הַפְלֵא, פֶּלֶא במשמ' דבר סתום ותמוה, ומ"ר פְּלָאִים,— אוֹת, ואמר כן סירא: פלאות6 ממך אל תדרוש וחזק ממך אל תחקור ב"ס גני' ג כא.— ובסהמ"א: ומכאן מדקדק הר' שמעיה דאין מועיל קנין סודר אלא בפני הקונה וכו' ופלא גדול הוא בעיני שהרי מעשים בכל יום שקונין בסודר שלא בפני הקונה תוס' קידוש' כו:, ד"ה ה"ג. וזה דומה למאמר אסף שנאמר ויזכור כי בשר המה רוח הולך ולא ישוב וזה פלא כי מן הנראה בדבריהם שבני אדם לא יחיו אחר המות ר"י אנטולי, מלמד התלמידים, בא, כב.. — ואמר הפיטן : פנה למזרח העזרה לגלות הסתום וקשטו פלאי סוד קלפי נקרא ומיי' כל משפטו ראב"ע, אזכירה, איגר 233.— °ותמה פְּלָאוֹת, ענה פְלָאוֹת: פלאות התמהת והקשית לשאול למה לא יחיה האדם לעד ולא ירד שאול רסע"ג, תשו' על חוי הבלכי, דודזון, 44. דע כי יש לאדונינו פלאות לענות עבדם לעשות עמם לטובה אות שם 66.— ואמר המשורר: ותבל נאלמת אך בלי פה פלאות תענה לנו ושחה ר"י חריזי, הענק פט. — *ופִלְאֵי פְלָאִים, דברים תמוהים וסתומים ביותר: כשנתן הקדוש ברוך הוא את התורה בסיני הראה בקולו לישראל פלאי פלאים מד"ר שמות ה.. ובסהמ"א וארמוז סודות עמוקים ופלאי פלאים שהיו נעלמים מעיני רוב היחידים הקד' שער השמים לאבן לטיף, השחר ב, 89.— °ופִלְאֵי פְלָאוֹת : שבשלשים ושתים נתיבות האגדה נדרשת וכו' ודרשו בהם פלאי פלאות במקומות רבים ועניניהם מתחלפין אברהם אבולעפיה, שבע נתיבות, Philosophue u. Kabala, ילינק 11. וכי בימי דוד נעשו כל אותן פלאי פלאות שישעיה מתנבא שלמה, טעמים של חומש, כ"י, מובא בREJ XLIX, 232.— °וּפִלְאֵי הַדִּינִים7 דינים קשים וסתימים: ואומרים כי האשה היתה מראה הדם אל הכהן והוא היה מטמא ומטהר והדין נותן שאם יהיה תלוי במאמר כהן אחר רצונן לטמא ולטהר היה תלוי בכהן או אם היה מפלאי הדינין היה תלוי בכהן ר"א הקראי, ג"ע, ענין טמאה וטהרה 7, קיא..— °פֶּלֶא הוא, וְהַפֶּלֶא מִזֶּה, ומן הַפֶּלֶא, כמו נִפְלָא ותמוה הדבר, יש לתמה עליו: מן הפלא שימצא בזמן דבר טוב אמנם רעותיו רבות ומתמידות ר"ש א"ת, מו"נ יב. ופירשו רבינו תם שצריך שיהיה המנעל מבהמה טהורה וכו' ופלא הוא מנין לו זה סמ"ג מ"ע כב. ותנן אי אפשר לעליון לבא עד שיבא התחתון ופלא הוא בעיני שהרי כמה סימנין יש בעליון וכו' שם, שם. והפלא מזה האיש שהוא משתדל לשלול מן העלה הראשונה מה שכל הנמצאות שוללות ממנו נרבוני למו"נ ג כז. והפלא מהרב שאמר על אריסט"ו וכו' שם טוב על מו"נ ב הקד' כו, סוף.— °דבר יוצא מן הרגיל, נדיר, בלתי מצוי, ; Ausnahme exception: ודון על דרך זו בכל אשר תמצא וכלם פלאים ויוצאים מן העקרים וכל זה לפי צחות הלשון הורית הקורא, דרנבורג, 60. שאלו וכיוצא בה אונס שאינו מצוי הוא ולא עלה על לב המוכר דבר זה הפלא בעת שהתנה וכל אונס שאינו מצוי אינו בכלל התנאי הזה רמב"ם, מכירה יט ה. ויש הורג ותהיה השגגה קרוב לאונס והוא שיארע במיתת זה מאורע פלא שאינו מצוי ברוב מאורעות בני אדם הוא, רוצח ו ג. שאין זה דבר הקרוב להיות ברוב העתים אלא כמו פלא הוא שם שם יב. היה שם אביו או שם רבו כשם אחרים משנה את שמם יראה לי שאין נזהר בכך אלא בשם שהוא פלא שאין הכל דשין בו הוא, ממרים ו ג.— °בְּפֶלֶא, צר הַפֶּלֶא: ויש ליחה רעה והיא אותה שאין דרכה זה (כלומר לשוב חלק מעצם הנזון) או משתנה בפלא אל הליחה המשובחת קאנון א א, פרק במהות הליחה. והשמע יונע בהשמעת הקולות הקלים ובפלא בשמע הקולות הגדולים שם א ג ב ב. וזה המין לא יבריא אלא בנערו' בפלא נרבוני, ארח חיים ג יד, כ"י ביהמ"ד שכטר. ואם ברוב יקרה זה מאדומה ובפלא יהיה מהתולעים הנולדים במוח שם, בחליי הראש ב. אך על צד הפלא נמצא לפעמים לזכרים שדים גדולים ונפוחים כשדי הנקבות שער השמים לאבי הרלב"ג ד א. ראוי שידע כל פותר אמתי ג' מושכלות אשר בהשגחתן יצדק בפתרונותיו ולא יחטא אדם כי אם בפלא ר"ש אלמולי, פתרון חלומות, כב..— וגם וּפלא, במשמ' זו, ואמר המשורר: בני אל חי וכל המאזין לקולי אמת דרשו תהי לכם לסתרה ימותינו גבולם עד לשבעים ופלא יעלו לשני גבורה ר"ז אלצ'אהרי, ספר המוסר, מטמוני מסתרים, כו.— פְּלָאִים, תה"פ, ירד פְּלָאִים, ירד ירידה גדולה שמעוררת תמהון, שהכל תמהים עליה: טמאתה בשוליה לא זכרה אחריתה ותרד פְּלָאִים אין מנחם לה איכ' א ט.— ולטובה, פְּלָאוֹת הוא הדבר, טוב ויפה עד מאד: פְּלָאוֹת עדותיך על כן נצרתם נפשי תהל' קיט קכט.— ואמר המשורר: ושם יוצרה נקביה פלאים אשר בה יהיו מים כלואים ר"י זברא, בתי הנפש, שעשועים, דודזון, 164. ונפליתי במכאובים כאלו אני נפלא בעיני כל פלאות ד"ה של יהודי מצרים וא"י, יעקב מן, ב, 20.
1 [במקרא מצוי שמוש המלה פֶּלֶא עם עָשָֹה בעוד שבתו"מ מרֻבים הספורים על נסים שנתרחשו לאדם. ולפי זה מבדילים היום בדבור בין עשה פלא ובין קרה נס, התרחש נס.]
2 [בארמ' נמצאת אף הצורה פִּלְאָה, פלאתא, בפרט במשמ' חידה ומשל, ואפשר שגם בעבר' פְּלָאוֹת הוא מ"ר מן פִּלְאָה.]
3 [פלא יועץ אל גבור וכו'— הוא משפט אחר, וכונתו: האל הגבור מפליא עצה; וכל המשפט כלו הוא שמו של הבן העתיד להולד לנביא, כמו יתר שמות בניו שאף הם משפטים שלמים המבשרים עתיד העם: שאר ישוב, עמנו אל, מהר שלל חש בו. וכך פרש ראשונה שד"ל.
4 [מנֻקד פְְלֵאוֹת.]
5 [כך, כלשון תמיהה משמש הצרוף הפלא ופלא בלשון המאחרת. אך בכתוב נראה שהוא המשך לפעל להפליא (דגמת יאכל אכול): הנני יוסף להפליא וכו' הפלא ופלא, כאלו נאמר להפליא...הַפְלֵא וְהַפְלֵא; ואין כאן פֶּלֶא שם בפני עצמו אלא צורת מקור מקצרת, כמו כל בֹּגְדֵי בָגֶד, וכדו'.]
6 [עי' גם א. פָּלָא, נִפע' והָפע'.]
7 [מלשון הכתוב: כי יפלא ממך דבר למשפט וכו' בין דין לדין דבר' יז ח.]