קֵנֶץ

° 1, ש"ז. — כמו קֵץ, סוף, עי' קִנְצֵי. — ובמשמ' זמן נכון לרע: קנץ, ענין זמן נכון לרע כאומר עד אנה תשימון קנצי למלין ותרגומו יורה באמרם הרפתקי למליא וכו' אבן בוחן, עטרת צבי לגר., 109. — ובמשמ' ראיה ומופת2, argument; Argument: והביא הוא לנפשו קנץ וראיה לדבריו סהל בן מצליח הכהן, לקוטי קדמוניות. דבר ועל מי נסמכת בקנצים והוא אחד מן החצים אשר כל ירויים מחוצים ובזרוע נטויה וביד רמה ר' יפת הלוי, שם, נספח, 20. קנץ העתק3 מפי נביאים אין שם ובכל קהלה מקהלה לא נרשם ואיך יהיה כן והם במדרשם זה יאסור וזה יתיר בפירושם הוא שם שם, 24. נסמכת בקנצים תשובות ר' יפת לריב"ש, לקוטי קדמוניות. אחרי הקנצים האלה יש לי קנצים בפרוש ס' בראשית מתרגם פרוש ס' יצירה לרסע"ג. וכיון שיתמו ויגמרו קנציהם ויחקרו תכליתם בזמן ההוא יפרוש ה' ביניהם ויבדילם זה מזה תרגום או"ד לרסע"ג, ציון תר"א, 79. ואח"כ יאמר (הקפדן) חפשתי ובדקתי ולא מצאתי יותר מזה ולא נגלה לי אמתת שום מדע ולא נתברר לי חוץ מזה הקנץ ר' ברכיה הנקדן, הוצ' גלנץ, 2. בעבור ראיה שבורה או קנץ נפסד ששמעו אותם קצת האנשים המאמינים שם, 3. נבחין אותם (את הדברים) בדרך החכמה, ונצרף אותם בכור השכל כדי לדעת אמתתם ולאלתר יתברר לנו בקנצים חסינים שם ג, 4. וראוי שאפרש מעט מקנצי שמע האמת שם, 13. גלוי וידוע בקנצים חסינים כי אי אפשר בקנצים חסינים להיות פועל אחד משני פעליםשם, 25 נושא זו השאלה אין לו ראיה ולא קנץ שם, 26. וקנץ מלין על כל אלה אמר למעלה בפרק זה ואכלת ושבעת וברכת וכו' ר"י ההדסי, אשכל הכפר, פתיח', יא., ד"ה אף. ואחר שזכרנו ראיותיהם וקנציהם שם שלח. ראייתו וקנצו (של הדין הזה) לא יכשר שלא יתן לה וכו' שם שעג. — ואמר הפיטן: עדותיך למדיני ותורתך הבינני קינצי לקח הלעיטני, עבדך אני הביניני חשפוך סיח, רשות ליוה"כ.  .Stud  Elbog. עמ' 157. בגאון קנציך רמו עיניך כי כשלת בעיניך רי"נ בר ראובן, פחדתי מיוצרי, סליח', אוצר נחמד ב, 190. ויחוד שמך בקנצים אברהם הספרדי, סדור הקראים ב, קמו. — ואמר המשורר: קנצין אם תחפש על אלו ההלכות לשבור וגם על דברי רבותיך עבור תעבור, עתה אתה צריך להביא ראיה על תולדות לבנה כבור חזקה וגבוה כהר תבור  סלמון בן ירוחים, מלחמות ה' דודוזון, 72. רצף זה הדבר  עתה אבאר וכל קנצי זדים עתה אנאר ותואנה לכל בעלי ריב לא אשאר שם, 91. מחמת זה הדבר אריב עמם ואשבר קנצם ואכלימם שם, 95.



1 צורת יחיד חדשה למלה קִנְצֵי שהבינו כמ"ר, עי' שם. 

2 על פי הבנה זו של קִנְצֵי שבמקרא, ועי' קָנַץ.

3 כלו' ראיה שנמסרה.

חיפוש במילון: