* 1, מחנך תנוקות, אומן ופדגוג, Eryieher; pédagogue; tutor בית רבן, בית האומן, המחנך: אמר רבי שמעון בן לקיש, כל העוסק בתורה יסורין בדילין הימנו שנאמר ובני רשף יגביהו עוף ואין עוף אלא תורה וכו' אמר ליה ר' יוחנן, הא אפילו תינוקות של בית רבן יודעין אותו וכו' (ברכ' ה.). אמר ר"ש בן לקיש לא שנו אלא ששחט ראשון לע"א וכו' אמר ליה רבי יוחנן, זו אפילו תינוקות של בית רבן יודעין אותה (חול' פא:). — מ"ר רַבָּנִים, רַבָּנִין2: ובתורתו יהגה (אברהם), אר"ש אב לא למדו ורב לא היה לו ומהיכן למד את התורה, אלה זימן לו הקב"ה שתי כליותיו כמין שני רבנים3 והיו נובעות ומלמדות אותו תורה וחכמה (מד"ר בראש' סא).
1 [אין למלה זו כל קשר ישיר, לא אל רב ולא אל ב. רַבָּן כתאר האדון והרב הגדול, אלא הוא בעקר הַמְרַבָּן, המְגַדֵּל תינוקות, כדגמת מְרַביָניתָא בסור', תרג' של אֹמֶנֶת, וכן בתרג' הארמי שלנו: והוה מְרַבִּי במק' ויהי אֹמן (אסת' ב ז). ואמנם השתמשו בסהמ"א בצורה רבנים במ"ר מן רב ופסק התלמוד מארץ אפריקה ונשאר מעט מזער וכו' אבל לא נסמכו ברבנות ולא יצא טבעם בעולם, ודורם של שלשה אלה רב חננאל ורב נסים ורב שמואל הלוי הנגיש הוא הדור הראשון ברבנות וחזר כח התלמוד בספרד והיו שם ה' רבנים (ספר הקבלה להראב"ד, סדר החכמים וקורות העתים, ניבואר א, 78). אך אין רבנים במ"ר בתו"מ אלא מן רבן, אוֹמֵן תינוקות.]
2 [בספרי האזינו שו) (כשעירים עלי דשא) כתוב: מה שעירים הללו יורדים על עשבים ומעלים אותם ויש בהם ירוקים ויש בהם אדומים ויש בה שחורים כך דברי תורה יש בהן רבנים יש בהם כשרים יש בהם חכמים ויש בהם צדיקים ויש בהם חסידים, ע"כ, ואולם ברור שאין כאן מקום לרבנים דוקא, אלא לפנינו ט"ס במק' יש בהן לבנים, ומלים אלו מקומן בשורה הקודמת: יש בהן לבנים ויש בהן שחורים. וכן הוסיף בעל הילקוט כאן מלים אלו (וכן מא"ש בהוצאתו) אלא שהשאיר בטעות גם "ויש בהן רבנים".]
3 [וכעין זה גם בילקוט שמעוני, תהלים א: רבנין וכן בנסח אחר במדרש תהלים א יג: רבנן, ובאדר"נ לג כשני חכמים. אך בנוסח אחר במדרש תהלים א יג: כעין שני כדים, וכן במד"ר בראש' צה ובתנחו' סוף ויגש כשני כדים של מים; ומכאן: חכמים.]