שַׁבְּלוּל

1, ש"ז, —  שבלת מים(?): אלהים הרס שנימו בפימו וכו' ימאסו כמו מים יתהלכו למו וכו' כמו שַׁבְּלוּל תמס יהלך נפל אשת בל חזו שמש (תהל' נח ז–ט). —  ובתו"מ במשמ' בעל חיים קטן2, לא ידוע: שבלול לחזזית3, סממית לעקרב (ירוש' ברכ' ט ג). כל מה שברא הקב"ה בעולמו לא ברא דבר אחד לבטלה, ברא שבלול לכתית, ברא זבוב לצירעה וכו' (שבת עז:). כמו שבלול תמס וכו' כשם ששבלול זה ממסמס והולך ורשומו ניכר, כך לשון הרע ממסמס והולך והיזקו ניכר (מדרש תהלים נח ג).4 —  ובסהמ"א במשמ' חלזון, Schnecke; limaçon; snail: על צואריהן חרוזי שבלולי הים (מעער שנעקען) לבנים מזהירים ויקרים (ר"ש בלוך, שבילי עולם ב, מו:). הן אנכי מצאתי את השבלול תועבת נפשך (מאפו, אהבת ציון י, 82). הדום קטן בעל ארבע רגלים תוכו הנסר אשר נעשה לשבת עליו רצוף קליפת שבלולי מרגליות וחתיכות זכוכית ראי (גוטלובר, ממצרים, 153). —  ואמר המשורר: וילך הזמן אחרי פעמיו כאלו שבלול הלך בתמסו (רשב"ג, בחר מהחלי, ברודי, 7). אראה ירומם את קרניו שבלול, אראה וקרני כל צבי גודעו (יעקב פראנשיס, על מה אדניך, הוספה למתק שפתים, 96). לולי בלבי להבך הרגשתי וכשבלול אלך למאז תמס (הוא, מבחר השירה העברית באיטליה, שירמן, רעו). —  °ובמשמ' גולם הזחל: כמו הרמש הנקרא (אופער אאז) אשר מיד בצאתו מהשבלול (פופע) ישריץ ויטיל ביצים וימות בו ביום (לינדא, ראשית למודים א ו, כג..



1 [השבעים, הוולג' והסור' תרגמו מלה זו כלשון שעוה (cera, ϰηϱός ,שעותא), והתרג' הארמי תיבללא (מלה שאיננה בשום מקום אחר). כשם לבעל חיים הבינו או דרשו חז"ל את השם, ופרוש זה בא אצל הפרשנים שבימי הבינים על יד ההבנה: שבלת מים, וזה לשון מנחם: קבוץ מים; וריב"ג מזכיר פרוש זה וממשיך: ויכשר אצלי שאומר בשבלול עניין אחר והוא שאדמהו לדברי רבותינו ז"ל אמר רב יהודה אמר רב כל שברא הקב"ה בעולמו לא ברא דבר אחד לבטלה ברא שבלול לכתית וראיתי בפרוש לרבנו האיי שהוא ממיני השרץ והכתית היא סמיטה ואין ספק שהוא רמש רך ולח ראוי לרכך הסמטות ע"כ, וראב"ע: והוא כדמות דג במים שימס בהליכתו ויש אומרים כי למ"ד שבלול כפול והוא כמו שבולת מים גם הוא נכון, ע"כ, ובפרושו הראשון הוא מתכון למיני ה־medusa שבים. שמוש המלה במשמ' חלזון, המקֻבל בסהמ"א ביותר, מֻיסד הוא בעקר על פרוש רש"י למקרא (יש פותרין לימצ"א – הוא limax ברומ') ולגמרה (שבת ע"ז:).
פרושה הנכון של המלה תלוי בהבנת כל המשפט, הקשה במבנהו: כמו שבלול תֶּמֶס יהלך. ואולי יש להבין תֶּמֶס לא כש"ע או כפעל בנקבה, אלא כפניה בגוף שני אל אלהים, בהמשך לצווי שבפס' ז: כמו שבלול תָּמֵס את הרשע ויהלך. ולפי זה יהיה הפרוש שבלת מים, זרם מים, הקרוב ביותר, בהמשך אל: ימאסו כמו מים יתהלכו למו שבפס' ח.]

2 [או כדעת ראב"ע, או כדעת ריב"ג ורש"י, שנזכרו בהערה הקודמת.]

3 [נ"א: שבלון לחזיות.]

4 [וכן בארמ' שבתו"מ שבלולה, שבלוליה (ירוש' נדה ג ג).]

חיפוש במילון:
ערכים קשורים