שִׁיטָה

* 1, ש"נ, — א) דרך שאדם הולך ושט בה בעבודתו ובדעותיו, דרך הלמוד והעיון, Methode, System; méthode, système; method, system: בשיטתן השיבן (ירוש' פאה ז א; מד"ר בראש' יח). אמר רבי יוסי והוא בשיטת בנו, סוריא למדה מארבע עשרה שנה וכו' (ירוש' פאה ז ו). אתרוג הבוסר רבי עקיבה אומר אינו פרי, וחכמים אומרים פרי, רבי אילא רבי יסא בשם רבי לעזר אתיא דרבי שמעון בשיטת ר' עקיבה רבו, כמה דרבי עקיבה אמר אינו פרי כן ר' שמעון אומר אינו פרי (שם מעשר' א ד). ר' יוסי בי ר' בון בשם שמואל בר רב יצחק פתר לה בשיטת אפיוטות (שם מע"ש ד ד). רבנין דקיסרין אמרין אחת בשיטת אביו ואחת בשיטת חכמים, בשיטת אביו משום נותני טעם לפגם מותר, בשיטת חכמים משום שמות מצטרפין (שם ערלה ב י). ירדו לה בשיטת רבי ישמעאל (ר' יוחנן, שם שבת ב א). מחלפה שיטתיה דר' יהודה, תמן הוא אמר אינו כתב והכא הוא אמר כתב הוא, בשיטתו השיבוהו, בשיטתך שאת אומר כתב הוא אינו מן המובחר (שם שם יב ה).  הכין כשיטתו השיבוהו, כשיטתך שאת אומר משום הילכות בהמה גסה אוף אית לן לכשיזקין הוא כודנו בריחיים (שם פסח' ד ג). בשיטתו השיבו, בשיטתך שאת אומר אף שתוקי סתם וכו' (שם כתוב' א ט). וירדו לה בשיטת הפעוטו' דתנינן תמן וכו' (ר' שמואל בר רב יצחק, שם גט' ה ט). הך ר' אליעזר בי ר"ש בשיטת אביו או בשיטת חכמים, אין בשיטת אביו יקרב למעלן, אין בשיטת חכמים לא יקמוץ (ר' בא בר ממל, שם סוטה ג ו). כשיטתו השיבוהו, כשיטתך שאת אומר אין משנין מהו שיקרבו זה בזה וכו' (שם שבוע' א ו). דברי חכמים שהן כשיטת רבי מאיר (רב, שם נדה ב ג). ר' יוסי ור' שמעון אומרים לאוכלין טמאין, לכלים טהורין, אמר רבה בר בר חנה אמר ריש לקיש ר' יוסי בשיטת ר"ע רבו אמרה (פסח' יח.). שמעון הצדיק ור' שמעון ורבי אלעזר הקפר כולן שיטה אחת הן (אביי, נדר' י.). רבי אליעזר בשיטת רבי עקיבא רבו אמרה (ר' יוחנן, זבח' קי:). ירד ר"מ לשיטת עקביא בן מהללאל (הוא, נדה יט:). רב ביבי ברי' דרבי אמי בשיטת רבי אליעזר (מד"ר בראש' כו). אמר הקב"ה, בשיטתו של אדם הראשון הלכתם, שלא עמד בנסיונו שלש שעות ובתשע שעות נקנסה עליו מיתה, אני אמרתי אלהים אתם, והלכתם אחר מדותיו של אדם הראשון (שם שמות לב). ר' אליעזר אומר בה ד' שיטין (שם שם לד). המורים, שיטין הרבה יש בו (שם ויקר' יט). שיטין הרבה יש למקרא הזה (תנחומא אמור ז). — גם בצרוף מֻחלפת השיטה, ביחוד בלשונו של ר' יוחנן: קשיא דרבנן אדרבנן קשיא דרבן שמעון בן גמליאל אדרבן שמעון בן גמליאל, א"ר יוחנן מוחלפת השיטה (ברכ' יז:). עד כמה הם חוזרים ר' מאיר אומר זה וזה בכביצה ור' יהודה אומר זה וזה בכזית, אמר ר' יוחנן מוחלפת השיטה (שם מט:). השוחט חיה ועוף ביום טוב בש"א יהפוך בדקר ויכסה ובה"א לא ישחוט אא"כ היה לו עפר מוכן מבעוד יום, א"ר יוחנן מוחלפת השיטה (ביצ' ט:). ר"מ אומר אם אוחז בקטן וגדול עולה עמו הרי הוא כמוהו ואם לאו אינו כמוהו וא"ר יוחנן מוחלפת השיטה (חול' קכח.). — ובסהמ"א: ואונקלוס שתרגם וכו' לקח לו שטה אחרת (רש"י, שמות כב ב). וטרחתי מנעורי בכל צידי שיטת הש"ס לישבה כפי דבריהם ואיני יכול (הוא, סוכה מ.). ואין זו שטת גמרא שיכחיש המקשה סברת המתרץ בלא טענה אחרת (הוא, ב"ב קי:). אך האומרים לשון המהון לקחו שיטתם מן הקבלה אשר בידם (ר"ת, הכרעות על דונש, 38). וכלם שיטה אחת להם לכל עניניהם (שם, 39). ואין שיטת רבותי בזה מתחוורת בעיני (ריטב"א על ר"ה א, טו:). ויש מקשים לפי שיטה זו (שם שם, כג.). לכל השיטות האלו (שם שם, כה:). מסכת יומא וכו' כוללת שמונה פרקים, וסדרם לפי שיטתנו א' שבעה ימים ב' בראשונה, ג' אמר להם הממונה וכו' (ר"מ המאירי ליומא, פתיח'). יסוד ואבן הראשה בשטת החכם, המה מאמריו והנחותיו בענין הכל והחלקו הכללים והפרטים, המינים ואישיהם (רנ"ק, מורה נבוכי הזמן יז, רבידוביץ, רפה). ושניהם יחד החזיק בשיטת המדינה (קאנטינענטאל-זיסטעם) להחרים את ענגלאנד שרתי בים ואת מסחרה מעל פני האדמה (מ"א גינצבורג, הצרפתים ברוסיא, מבוא). — °ובשם ספר: שיטה מקֻבצת לר' בצלאל אשכנזי. — ב) *במשמ' שורה, גם שורת אותיות שבכתב Linie; ligne; line: אני ראיתיו ברומי ולא היה כתוב עליו אלא שיטה אחת קודש ליי' (ר' אליעזר בי רבי, ירוש' יומא ד א). כתבו על טס של זהב ואמר לה מקום הכתב שליך ובין השיטים שלי (שם גיט' ב ג). חלק מקום שני שיטין (בגט) לעניין אחר אפי' כל שהוא פסול (ר' יוחנן, שם שם ג ב). צריך להרחיק מן המחק (בגט) מקום שתי שיטין (ר' ירמיה, שם ב"ב י א). בין חומש לחומש של תורה ארבעה שיטין וכן בין נביא לנביא, ובנביא של שנים עשר ג' שיטין (בבלי שם יג:) וצריך שיחזור מעניינו של שטר בשיטה אחרונה וכו' לפי שאין למדין משיטה אחרונה (שם שם קסא:-קסב.). הרחיק את העדים שני שיטין מן הכתב פסול, שיטה אחת כשר (שם קסג.). בין דף לדף, בין שיטה לשיטה מאי (רב יהודה בר אבא, נמח' לא:). איזהו פתוחה, כל שלא התחיל בראש השיטה, ואיזהו סתומה, כל שהניח באמצע השיטה (סופר' א יד). מניחין בין שיטה לשיטה כמלא שיטה (שם ב ב). אבל עושין חומשין תורה, אימתי, בזמן שמדתן ושטתן שווין (מס' ס"ת, קירכהיים ג ג). — *ובמשמ' פסקה, קבוץ של פסוקים: זו היא שיטה ראשונה (תנא דבי אליהו רבה ז, 33). — *ובמשמ' תקופה מתקופות העולם: ישב הקב"ה וברא את עולמו שתי שיטות, שיטה ראשונה שני אלפים רבבות כרובים שני אלפים וכו' (שם כט, 160). — ובסהמ"א: שכך שיעור יש בין אלו ג' אילנות שאם היו עוד שבעה סמוכין לאלו בשטה אחת וכו' (רגמ"ה, ב"ב עב.). בראש הקלף היו כותבין שיטה אחת זכרון עדות שהיתה בפנינו וכו' ואחר כך כותבין בשיטה שלישית בירח פלוני בכך וכך בו ומניחין שיטה ד' חלק (ערוך ערך גט). הגידין שבלחיים נופחין ונראית כמליאה גידין וגם בשרה נעשית שיטה שיטה של נפיחה (רש"י, סוטה כ.). והלא תראה אם ישפך לאדם דיו פתאום על נייר חלק שאי אפשר שיצטייר ממנו עליו כתב מסודר ושיטות נקראות כמו שיהיה בקולמוס (ר"י א"ת, חו"ה, היחוד ו). ומדה אחת לאלים מפה ומפה, פירשו בו שטות הבנין כמו גדרים (הוא, סה"ש לריב"ג, איל). וכן מנין השיטות שבדף יבאו לפי הכתב (רמב"ם, ס"ת ט ה). שכח לכתוב את השם כולו תולה אותו בין השטות אבל מקצת השם בשטה ומקצתו תלוי פסול (הוא, תפילין א טז). —  ושיטה של שֵׂעָר: איזהו קרח, כל שאין לו שיטה של שער מקפת מאזן לאזן (בכורות ז ב). שני נתקי זה בצד זה ושיטה של שער מפסקת ביניהן (נגע' י ו). — ואמר הפיטן: צניף הוד שם במצח ועליו הציץ ושיטת שיער בינו למצנפת (יוסי בן יוסי, אזכיר גבורות, עבודה, סדור רסע"ג, רעב). — °ובמשמ' שיטה במים, שְׂחִיָּה: לא מצינו בכל התלמוד שרחיצה בנהר אסורה בשבת אלא שיטה בלבד ואפי' שיטה אין בה אלא משום שבות (שבלי הלקט שבת קי). ענין השיחה היא השיטה על פני הימים (רד"ק, סה"ש, שחה). 



1 [רק כך נכון, ולא שִׁטָּה, ככתוב בספרים רבים בטעות ע"פ שִׁטָּה, שם העץ. וכן שיטתא בארמ' שבתו"מ.]

חיפוש במילון:
ערכים קשורים