בֶּרֶךְ

1 ,ש"נ, מ"ז בִּרְכַּיִם, בִּרְכַּי, בִּרְכָּיו, בִּרְכֵּיהֶם, —  בִּרְכֵיהֶם, — א) כמו אַרְכּוּבָה, והוא פרק החבור בין הפחד, שהוא עצם הירך והשוק, Knie; genou; knee: כי לי תכרע כל בֶּרֶךְ תשבע כל לשון ישע' מה כג.  והשארתי בישראל שבעת אלפים כל הַבִּרְכַּיִם אשר לא כרעו לבעל מ"א יט יח.  יככה יי' בשחין רע על הַבִּרְכַּיִם ועל השקים דבר' כח לה.  ולב נמס ופק בִּרְכַּיִם  וחלחלה בכל מתנים נחו' ב יא.  על צד תנשאו ועל בִּרְכַּיִם תשעשעו ישע' סו יב.  מדוע קדמוני בִרְכּים ומה שדים כי אינק איוב ג יב.  גם בני מכיר בן מנשה ילדו על בִּרְכֵּי יוסף בראש' נ כג.  בא אליה ותלד על בִּרְכַּי שם ל ג.  ואכרעה על בִּרְכַּי  ואפרשה כפי אל יי' אלהי עזרא ט ה.  וכל אשר יכרע על בִּרְכָּיו לשתות שופט' ז ה.  ותישנהו (דלילה את שמשון) על בִּרְכֶּיהָ שם יו יט.  וכל יתר העם כרעו על בִרְכֵיהֶם 2 לשתות מים שם ז ו. — כִּשְׁלוֹן בִּרְכַּיִם: חזקו ידם רפות וּבִרְכַּיִם כשלות אמצו ישע' לה ג.  בִּרְכַּי כשלו מצום ובשרי כחש משמן תהל' קט כד.  כושל יקימון מליך וּבִרְכַּיִם כרעות תאמץ איוב ד ד.  רפיון ידים וכשלון ברכים אשה לא תאשר את בעלה ב"ס גני' כה כג.  —  *שְׁפַל בֶּרֶךְ, עָנָו: ופרקו נאה ושפל ברך ומרוצה לעם תענ' יו.  — ב) *בֶּרֶךְ המחרשה, כמו בֹרך עי' זה: כמלא ברך המחרישה תענ' כה:.



1 עי' שרש א. בָּרַךְ וצורתו הקדומה היתה בַּרְךְ וגם בִּרְךְ, באשור' בִרְכֻ, בער' רֹכְבַה رُکْبَة, אך הפעל הוא ברכ, בארמ' ברכא ארכבתא.

2 הפעם האחת שנמצא זה  הכנוי רפה, וכך מסור במסורת: כל לישנא דגושים בר משנים רפים: ברכיהם על ברכיה.  ולא עמדו החכמים על טעם השנוי מדוע בכל הכנ' כּ דגושה, זולתי ברבים נסתרים רפה.  וסוברים Olsh. וכמו"כ .St כי זה מן מ"ז אחר שהיה לפנים והוא בְּרָכַיִם.