א. כַּךְ

*, — מלת הדמיון, א) דומה להמלה כֹּה, כֵּן: כענין שהוא מברך כך עונים אחריו ברכ' ז ג.  כזירודה וכפיסולה של חמישית כך של ששית שבי' ב ג.  כדרך שאין מקלקלין ברשות הרבים כך לא יתקנו שם ג י.  כשם שפחתו החולין כך פחתה התרומה תרומ' ה ט.  וכשם שהוא חייב על קישורן כך הוא חייב על התירן שבת יה א.  כמעשה הראשונה כך1 מעשה השניה והשלישית וכו' פסח' ה ז.  כשם שאין מוליכין את התרומה כך אין מוליכין את המתנות ביצ' א ו.  כשם ששליח ציבור חייב כך כל יחיד ויחיד חייב ר"ה ד ט.  כשם שמלמטה למעלה עשרה טפחים כך מלמעלה למטה עשרה טפחים סוכ' א ט.  כמעשהו בחול כך מעשהו בשבת שם ד ו.  כשם שהיו שופרות במקדש כך היו שופרות במדינה שקל' ב א.  כשם שאין הראשונות בחמישי כך לא שניות ולא אחרונות תענ' ב ט.  באו ואמרו לו כשם שהתפללת עליהם (על הגשמים) שירדו כך התפלל שילכו להן שם ג ח. מעשה שאמרו לו לחוני המעגל התפלל שירדו גשמים וכו' התחילו גשמים מנטפין אמר לא כך שאלתי אלא גשמי בורות שיחין ומערות התחילו לירד בזעף אמר לא כך שאלתי אלא גשמי רצון ברכה ונדבה ירדו כתיקנן שם.  לא כך היה מעשה סוכ' ב ז.  אמר לו בן עזאי כך היה ר' יהושע שונה קרבן מוסף אין בו במנחה תענ' ד ד.  סדר נחלות כך הוא איש כי ימות וכו' ב"ב ח ב.  כך היא דרכה של תורה פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה ועל הארץ תישן וחיי צער תחיה ובתורה אתה עמל אבות ו ד.  וכך הם אומרים אם שלנו הוא הפסח הזה ידיך משוכות משלך פסח' ט י.  וכך היה אומר אנא השם עויתי פשעתי חטאתי לפניך יומ' ג ח.  הוציאו לו את הכף ואת המחתה וכו' וכך היתה מידתה שם ה א.  ומעשה בבתו של נקדימון  בן גוריון שפסקו לה חכמים חמש מאות דינרי זהב וכו' אמרה להם כך תתנו לבנותיכם תוספתא כתוב' ה ט.  כך שמעתי משמעיה ואבטליון ירוש' פסח' ו לג..  בן אמוץ כלה נבואתך וצא כך מקובלני מבית אבי אבא אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים ברכ' י..  אמר ר' יהודה כך היה מנהגו של ר"ע כשהיה מתפלל עם הצבור היה מקצר ועולה שם לא..  ומה אתה שהיית עומד לפני בשר ודם שהיום כאן ומחר בקבר כך אני שהייתי עומד לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה שהוא חי וקים לעד ולעולמי עולמים עאכ"ו שם לג..  עכשיו שאנו יושבין ועוסקין בתורה שכתוב בה כי הוא חייך וארך ימיך כך אם אנו הולכין ומבטלין ממנה עאכ"ו שם סא:.  אמר רב כך היה מנהגו של ר' יהודה בר אלעאי ע"ש מביאים לו עריבה מליאה חמין ורוחץ שבת כה:.  אבא לא כך אמרו חכמים אין עושין סריקין המצויירין בפסח פסח' לז..  מימינו לא ראינו כך שם נא..  קפץ ר' חייא ונשבע העבודה כך שמעתי מרבי (זר ששימש בשבת חייב) שתים קפץ בר קפרא ונשבע העבודה כך שמעתי מרבי (חייב) אחת יבמ' לב:.  ומה אני שלא נטלתי ואם נטלתי שלי נטלתי כך מקבלי שוחד עאכ"ו כתוב' קה:.  אם לעוברי רצונו כך לעושי רצונו עאכ"ו נדר' נ:.  אמר לו ר' אליעזר כך אני בעיניך ב"ק מא:.  אילו כך הייתי אומר וכו' שם סד..  אני איני כדיי ששלחתם לי אלא כך היא דעת תלמידכם נוטה ב"ב קסה:.  כך היא חובתנו וכך יפה לנו סנה' סז..  אמרו לו רבינו תן לנו אות אמר להם ולא כך אמרתם לי שאין אתם מבקשין ממני אות שם צח..  מה לשעבר הייתי נוהג עמהם במדת רחמים עד שלא עשו אותו המעשה כך עכשיו במדת רחמים אנהוג עמהם מד"ר במד' יא.  מה הנשבע באמת כך הנשבע על השקר עאכ"ו שם כב.  באותה שעה שמח משה אמר כך שבטי חביב לפני הקב"ה שם קהל', טוב שם.  — ובשבועה וקללה: שיהיו הכל נשבעות כך תגיע לי כמו שאירע לפלונית מד"ר במד' ט.  שכל הנשים לוטות כך תגיע ליך כשם שהגיע לפלונית שם.  אמרו לה מה מעשים טובים יש בידך אמרה להם כך יעזרו עלי אם ראו קורות ביתי שערות ראשי שם ב.  — כַּךְ וְכַךְ, בְּכַּךְ וְכַךְ, ר"ל נשבעתי בכך וכך, שיבא עלי כך וכך: אלו הוכיח מקצתם הרי אלו שבשוק היו אומרים כך הייתם שומעים מבן עמרם ולא הייתם משיבים לו דבר כך וכך אם היינו יושבים בהם היינו משיבים לו ד' וה' פעמים על כל דבר ודבר ספרי דבר' א.  אמר לה בכך וכך אין את נכנסת לביתי עד שתלכי ותרוקי בפניו של ר' מאיר מד"ר דבר' ה.  שהיו בני דורו (של נח) אומרים בכך וכך אם אנו מרגישין בו אין אנו מניחין אותו ליכנס בתיבה רש"י דבר' לב מח.  — שֶׁכַּךְ: אילו היה משה יודע שכך אנו מרויחין (מהרבית) לא היה כותבה תוספתא ב"מ ו יז.  ברוך שכך לו בריות נאות בעולמו ירוש' ע"ז א מ:.  לאחד שהיה לו שדה והיה בה גל של צרורות עמד ומכרה לאחר עמד אותו האיש שקנאה והעביר את הגל מתוכה ומצא תחתיו מים חיים וכו' עבר עליה אותו האיש שמכרה ראה אותה מליאה כל טוב אמר אוי לי שכך מכרתי אוי לי שכך הוצאתי מידי מד"ר שמות כ.  אשרי ילוד אשה שכך ראה שם במד' כ.  ארורות הידים שכך זורקות שם דבר' א.  אשרי ילוד אשה שכך מובטח שהשכינה תכנס אחריו לפתח אהלו רש"י במד' לג ח.  — בין כַּךְ ובין כַּךְ, עי' בֵּין, והוסיפה: פקק החלון ר"א אומר בזמן שהוא קשור ותלוי פוקקין בו ואם לאו אין פוקקין בו וחכ"א בין כך ובין כך פוקקין בו שבת יז ז.  הכונס את יבמתו זוכה בנכסים של אחיו ר"י אומר בין כך ובין כך אם יש שם אב הנכסים של אב יבמ' ד ז.  הרואה נחש ועקרב וכו' אם הרגן לא נראו לו אלא (בשביל) שיהרגם וחכ"א בין כך ובין כך לא נראו לו אלא בזכות ירוש' שבת יד יד ג.  יין עד שלא נתן לתוכו מים אין מברכין עליו ב"פ הגפן וכו' דברי ר"א וחכ"א בין כך ובין כך מברכין עליו ב"פ הגפן ברכ' נ:.  השוכר  את הפועל ילקט בנו אחריו (אבל אם קבל הפועל את השדה) למחצה לשליש ולרביע לא ילקט בנו אחריו ר' יוסי אומר בין כך ובין כך ילקט בנו ואשתו אחריו ב"מ יב..  — ב) במשמ' דבר זה: אין מדליקין אלא בשמן זית בלבד וכו' מה יעשו אנשי מדי שאין להן אלא שמן אגוזים וכו' מה יעשו אנשי קפודקיא שאין להן לא כך ולא כך ירוש' שבת ב ד ד.  — מתוך כַּךְ, מתוך הדבר הזה האמור שם: מתוך כך עשו שלום ירוש' ערוב' ג כ ד.  אל יפטר אדם מחברו אלא מתוך דבר הלכה שמתוך כך זוכרהו בבלי ברכ' לא..  — כַּךְ וְכַךְ: באומר כך וכך עשיתי ירוש' תרומ' א מ:.  למלך שנשבה בנו והלך אביו והצילו מן הלסטים והרגן והיה הבן אומר לאביו כך  וכך עשו לי כך וכך הכו אותי ושעבדו אותי וכו' מד"ר שמות כ.  אמר (משה) אפשר לי לעשות דבר עד שאמלך בהקב"ה הלך ונמלך אמר לו כך וכך בניך מבקשים שם במד' טז.  אחד מהם עומד עם חבירו בבקר ואומר לו אין אתה יודע מה היה לי הלילה הזה כך וכך הגיעני ואותו אומר לו אף אני כך פסיק' רבתי מב.  — אַחַר כַּךְ, אחר הדבר הזה, עי' אַחַר, והוסיפה: (היתה שדהו) זרועה ונמלך לנוטעה לא יאמר אטע ואחר כך אופך אלא הופך ואחר כך נוטע כלא' ב ד.  בת ישראל שאכלה תרומה ואחר כך נשאת לכהן תרומ' ו ב.  הקדישתה (את העיסה) עד שלא גלגלה וגלגלה הגזבר ואחר כך פדאתה חלה ג ג.  סאה תרומה שנפלה למאה ואחר כך נפלו ג' קבין ערלה ערל' ב ב.  זוג (עדים) שבא ראשון בודקין אותו ראשון ומכניסין את הגדול שבהן וכו' ואחר כך היו מכניסין את השני ר"ה ב ו.  מי שבירך ואחר כך נתמנה לו שופר שם ד ט.  — וגם במלה אחת: התאינה הזו בתחילה אורים אותה אחת אחת ואחרכך2 שתים שתים ואחרכך  שלש שלש מד"ר בראש' מו.  בתחילה היה סוד ליראים ואחרכך2 לישרים שם מט.  — כָּל כַּךְ, עי' כָּל.  — בְּכַךְ, בדבר זה: מי שנתמנה לו לפי דרכו לוקח ומוכר ובלבד שלא תהא אומנתו בכך שבי' ז ד.  אם הקדים מעשר שני לראשון אין בכך כלום דמאי א ד.  שאפילו הוא (לחם הפנים) על השלחן ימים רבים אין בכך כלום מנח' יא ח.  והשרוי בתענית טועם ואין בכך כלום ברכ' יד. כל המלין את מתו ה"ז מנוולו וכו' (ואם) כדי שיבואו קרוביו ממקום אחר מלינו ואין בכך כלום שמחות יא.  — ובמשמ' במעמד זה: אוי לי שראיתיך בכך א"ל אשריך שראיתני בכך שאילמלא לא ראיתני בכך לא מצאת בי כך שבת לג:.  — מַה=בְּכַךְ, דברים של מה בכך, עי' מה.  — לְכַךְ, לדבר זה: העשוי לאוכלין שעורו בזיתים העשוי למשקין שעורו במשקים העשוי לכך וכך מטילין אותו לחומרו בכונס משקה כלים ח ב.  הבקעה בימות החמה רשות היחיד לשבת ורה"ר לטומאה ובימות הגשמים רשות היחיד לכך וכך טהר' ו ז.  פיאה מצלת בסוכה וכו' אין סוף סכך מציל בסוכה מה בין זה לזה זה נעשה לכך וזה אינו נעשה לכך ירוש' כלא' ד כט:. לכך נתכוין מתחלה נדר' סט:. — שֶׁלְּכַךְ: ושולי קוסים הצדונים אעפ"י שאינם יכולין לישב שלא מסומכין טמאין שלכך נעשו מתחילתן כלים ד ג.  — ובמשמ' בשביל דבר זה: לכך הקדים הכתוב לקיחתו של פסח לשחיטתו ד' ימים שאין נוטלין שכר אלא על ידי מעשה מכי' בא ה.  תאמר בפדייה שאינה שקולה כנגד הכל לכך אם לא פדאו אביו הוא לא יפדה את עצמו שם יח.  התשועה העתידית להיות אין אחריה שעבוד לכך קרואה בלשון זכר שם בשלח, שיר' א.  אמר להם (ר"ע לחכמים) אף אני לכך צחקתי אם כן עשה למכעיסיו ק"ו לעושי רצונו ספרי דבר' מג.  וכל המייסר את בנו מוסיף הבן אהבה על אביו וכו' שנאמר ואוהבו שיחרו מוסר לפי ששחרו מוסר לכך אוהבו מד"ר שמות א.  הוא (פרעה) התחיל בעצה תחלה לכך לקה תחלה שם.  בת פרעה מצורעת היתה לפיכך ירדה לרחוץ כיון שנגעה בתיבה (שהיה בה משה) נתרפאת לכך חמלה על משה ואהבה אותו אהבה יתירה שם.  בלוים היו שם שלש מאות בכורות שלכך הוציא בפרטם כ"ב אלף וג' מאות שם במד' ד.  שבקש (המן) להרוג את כל היהודים הם ובניהם ולבוז את ממונם ובקש לתלות את מרדכי לכך הגיע לו מדה כנגד מדה שם י.  לפי שהיה (סיסרא) מחרפם (את ישראל) ומגדפם בנחיצה לכך מת מיתה גדופה שמסרו ביד אשה שם.  הבכורות הם ריחקו עצמן מן הקב"ה והם הקריבו לפני העגל לכך ריחק הקב"ה מניינם שם.  — לפי כך, עי' לְפִיכַךְ.  — ג) להורות הכמות של דבר, כַּךְ וְכַךְ, בְּכַךְ וְכַךְ, ר"ל כמות מה שאין צרך לנקב אותו בפרוש: מניח את המעות ואומר כל הנלקט מזה מחולל על המעות האלו בכך וכך סלים בסלע מע"ש ה ד.  היה מצטער היכן מעשר שני של אבא ובא איש החלום ואמר לו כך וכך הן במקום פלוני הן תוספתא שם ה ט.  כמה אתה נותן לבנך כך וכך וכמה אתה נותן לבתך כך וכך ירוש' כתוב' ה כט ג.  תן בתך לפלוני ואני אתן לך כך וכך קח שדה פלוני ואני נותן לך כך וכך שם.  ויכתוב שנתקבלתי ממך כם וכך שם שם ד.  פרתך בכמה בכך וכך חמורך בכמה בכך וכך ב"מ מז..  אמר לו מה שעזי חולבות כך וכך מכור לך מה שרחלי גוזזות כך וכך מכור לך מה שכוורתי רודה כך וכך מכור לך שם סד..  — ובסהמ"א: מיניתיו על פלוני בן פלוני ליקח לי ממנו כך וכך זהובים תשו' הגא', הרכבי קצט.  כגון שקצץ (מוכר) בחפץ שלו דמים כך וכך ממטבע פלונית רי"ף ב"מ כז..  היה לראובן שטר עליו מסך כך וכך ר"י ברצלוני, השטר' יח.  ונעשיתי לו קבלן גמור בעבור פלוני בן פלוני שלוה ממנו כך וכך דינרין שם מו.  — ובענין הזמן, בשנת כַּךְ וְכַךְ, בְּכַךְ וְכַךְ לחדש: וכך היו כותבין בשנת כך וכך ליוחנן כהן גדול ר"ה יח:.  — ובסהמ"א: שהוציא לפנינו פלוני ופלוני שטר חוב מקויים כראוי על פלוני מכך וכך ממון ומזמן כך וכך השטר' לר"י ברצלוני א.  בכך וכך בשבת בכך וכך לירח פלוני בשנת כך וכך לבריאת העולם שם יב.  ואח"כ כותבין בשיטה שלישית בירח פלוני בכך וכך בו ערוך, ערך גט.  בחדש פלוני בכך וכך בחדש ברביעי בשבת רמב"ם עדות ב א.  בכך וכך בשבת בכך וכך ימים לירח פלוני וכו' נוסח שטר של הרי"ף.



1 בקצת ספרים כן.

2 כך, במלה אחת, בהוצ' דר' תיאודור, ובנוסח' הספר': ואח"כ.

חיפוש במילון: