* 1, ש"נ, — מעמד מי שהוא עומד בראש המדינה וכדו', שלטון בראש, Herrschafr; autorité; authority: לא נתנדה ר"ע אלא ראש גדר היה ושלח רבן גמליאל והעבירו מראשותו2 (ר' יהוד' הנחתום, ירוש' ר"ה א ו). — ובסהמ"א: מאס בראשות3 ובחל ברבנות (ארח צדיקים של הקראים). שיהיו הפעלים והמנהגות השלמים מונחים באומות והמדינות על סדר שלם וכו' זה לא יתכן אלא בראשות שיהיה מחזק ומיטיב אלו הפעלים והמנהגות וכו' ושזה הראשות לא ישלם אלא במלאכה וקניין וכו' והראשות על שני פנים, ראשות מוחזק במדינות הפעלים והמנהגות והקניינים הבחירים וכו' והוא הראשות השלם והאומות המשועבדות לזה הראשות הם המדינות החסידות, והשני ראשות מוחזק במדינות הפעלים והיצירות אשר יושג בהם מה שיחשבו שהוא הצלחה מבלתי שיהיה כן והוא הראשות הסכלית, וזה הראשות נחלק לחלקים רבים ויקרא כל אחד בכוונה אשר יכוין אותה ויהיו על מספר הדברים אשר הם התכליות והכוונות אשר בעבורם יבוקש זה הראשות, ואם יבוקש בעבור הממון יקרא ראשות השפלות ואם יבוקש בעבור הכבוד יקרא ראשות הכבוד (רש"ט פלקירא, ראשית חכמת ב ט, 57-56). ואחר כך אספר כמה הסבות והדרכים אשר בעבורם איפשר שיתהפכו הראשיות השלימים וחוקי המדינות החשובות אל המנהגות והקניינים הסכליים וימנה עמהם מיני הפעלים אשר עמם ישמרו המדינות הראשיות השלימות (שם, 57). כי אותם אשר ראשותם סכלית אין צריך שיקראו אותם מלכים בשום פנים (שם, 58). ואלה ההנהגות כלם המכוון בנימוסים המונחים בהם הוא המדינה והכל לא האיש אם המדינה הקבוצית הנה היא אשר תהיה הראשות בה בהזדמן לא בחק ראוי אחר שאין בזאת המדינה יתרון לאחד על האחד ואם פחיתות הראשות הוא אשר יתמנו בו הממונים על המדינה בהנחת המסים והעלות על צד שיגיע קבוץ הממון לראש הראשון וכו' ואם חננם חלק מקבוץ הממון היה ראשיות קבוץ הממון ואם לא היה ראשיות הנצחון והיו במדרגת העבד לראש הראשון וכו' (ר"י מסיר ליאון, נפת צופים ב יז, 105). שכאשר אחז אחד הראשות והעושר חשב שהוא טוב אחר שהיו שני אלו מן הדברים הראוים לטובים (שם ג יד, 131). אינו רשאי שום אחד מהם לנהוג ראשות וטובות עד שיבררו כסדר הקהל (פנקס קראקא, שנת שמג).
1 [היא המלה רָשׁוּת שבתו"מ, עי' שם, וכתב רש"ט פלקירא, ראשית חכמה ב, 27: ואני אומר כי אל תתודע לראשות (אבות א י) שהוא מראש ויצטרך להיותו באל"ף והענין מורה על זה כי הוא כמו אל הממשלה.]
2 [כצ"ל. בדפוס: מראשיתו.]
3 [מנקד: ברֹאשׁוּת.]