1, ממנו *בְּרֵאשִׁית, מַרְאָשָׁה, מְרַאֲשׁוֹת, א. רֹאשׁ, רִאשָׁה, א. רִאשׁוֹן, רִאשׁוֹנָה, °ראשׁוֹנוּת, ראשׁוֹני, °ראשׁוֹנִיּוֹת, *רָאשׁוּת2, °רָאשִׁי, °רָאשִׁיּוּת, רֵאשִׁית3.
1 [עי' בהערה לערך א. רֹאשׁ.]
2 [ועי' גם רָשׁוּת.]
3 [ומזה נגזר היום גם רֵאשִׁיתִי, ת"ז, מי שהוא במצב בראשית primitiv; -if; -ive, רֵאשִׁיתִיּוּת, ש"נ, Primitivität; primitivité; -ty.
על דברי הבבלי (סוטה מה:): מהיכן הולד נוצר מראשו וכן הוא אומר ממעי אמי אתה גוזי ואומר גזי נזרך והשליכי, ע"כ מעיר רש"י (המפרש כאן את כונת הדרש שלא כפרושו בכתוב בתהלים עא ו ובירמיה ז כט): אתה גוזי אתה מראשי (כך הנוסחה הנכונה בדפוס וילנה, ורשה תרכ"ו, ברדיטשוב, עין יעקב וילנה, יעוד. ונ"א מראש כי, ובשבוש מכאן מראשני), וצרת ראשי תחלה, ע"כ; במלים אלו מסביר רש"י, כיצד מצא הדורש בכתוב את הרעיון כי נוצר הולד מראשו, שכאלו פרוש שתי המלים אתה גוזי הוא: אתה מֵרֹאשִׁי, כלו' מראש התחלתָּ יצירתי, וכן גזי נזרך פרושו בפי הדורש: ראש נזרך. ואין להניח שיצר כאן רש"י פעל ראש, כדעת אבינרי, היכל רש"י א, קסד.]