תֹּרֶן

1, ש"ז כנ' תָּרְנָם, — מוט מורם באניה כאילן, שהקלעים תלוים בו, Mast(baum); mêt; mast: נטשו חבליך בל יחזקו כן תָּרְנָם בל פרשו נס (ישע' לג כג). ברושים משניר בנו לך את בל לחתים ארז מלבנון לקחו לעשות תֹּרֶן עליך אלונים מבשן עשו משוטיך קרשך עשו שן וכו' (יחזק' כז ה-ו). — ובמשמ' מוט המורם כנס על ההר לסימן: עד אם נותרתם כַּתֹּרֶן על ראש ההר וכנס על הגבעה (ישע' ל יז)2. — ובתו"מ: המוכר את הספינה מכר את התורן ואת הנס ואת העוגין וכו' (ב"ב ה א). מה ספינה זו עושים לה תורן ממקום אחד והוגנין ממקום אחר וכו' (מד"ר בראש' פג). — ובסהמ"א: קרח ועדתו נמצאו בניו עומדין כתורן הזה של ספינה (שו"ט א טו, בובר, 14; ועי' ילק"ש במד' כו, שם תהל' תרי"ד)3. ויתלו את הקורה בין שתי תורנים בחבלים וראשי התורנים נדבקים איש באחיו וכו' (יוסיפון, גינצבורג, ת). — ואמרו פיטנים ומשוררים: היה יקותיאל כתרן העלה על הר אשר במקור נדפס 'ארש' בו עברים אשרו (רשב"ג, בימי יקותיאל, ביאליק-רבניצקי א, 57). אם הכל נשאוהו עלי כל ודרים כתרנים להשמיע כבודו בארצות עדי אפסי שבאים ודדנים (הוא, נשוי קדקד, שירי דוקס). שהה קרנם ונבהל סרנם ונלאה תרנם לפרש כנפיו (ר"י הלוי, יעץ ומקים, שער השיר, 97). לא מכל נוזל מים ולא מכל אהל שמים, ולא מכל חרון יולד אהרן, ולא מכל אורן יעשה תורן (ר"י הלוי, מכתב לר"א אלעמני).



1 [לא התברר מקור המלה, ואין לקבל את הצעת הגזירה מן אֹרֶן במשמ' עץ ארז. ואמנם יש משוים אתרם בפונית חדשה, ללא משמ' ברורה.]

2 [יתכן הדבר, שמלה זו או צורת הנקבה תרנה מסתתרת באותיות אניות רנתם (צ"ל באני תָרנֹתם?) בישע' מג יד. ועי' רִנָּה, הערות.]

3בכור' מה: נאמר: גבוה לא ישא גבוהית שמא יצא מהן תורן, ננס לא ישא ננסת שמא יצא מהם אצבעי, ע"כ, ולכאורה אותה מלה תֹּרֶן היא המשמשת כאן במשמ' אדם גבה מאד, כתֹרֶן של ספינה. ואולם מה רע מצאו חז"ל באדם גבה כזה, וכלום, אדרבה, לא היה להם לראות בזה מעלה, שיהיה אדם כזה גבה משכמו ומעלה מכל העם? והרי שם לפני כן נאמר במפֹרש שאף הקב"ה משתבח בבעלי קומה, אפלו ברמז לאמורי אשר כגבה ארזים גבהו וחסן הוא כאלונים! מן הענין ברור שאין כאן הכונה לאדם ענקי ממש (ואף לא במלת אצבעי לאדם קטן בלבד) אלא ללקוי הכרוך בגבה כזה, ועל כן לא ש"ע במשמ' תֹּרֶן מצֻפה כאן אלא תֹאר, אשר האות ן שבסופו מורה על סיום התאר (כדגמת הכילון והלפתן והמקבון (בכורות ז א), ונראה שהכונה למלת תּוֹתְרָן המשמשת במשמ' מתאימה כאן, וע' בנאמר לעיל, ערך תּוֹתְרָן, על מלה זו ועל הוראתה.]

חיפוש במילון: