Naphtali Herz Wessely’s attitude toward the Jewish religion as a mirror of a generation in transition (during the early period of Hebrew Haskalah in Germany) (Beer Sheva : University of the Negev, 1971)
35 pp., mimeographed.
Presented at the 3d International Congress on the Enlightenment, Nancy, France, July 20, 1971.
מבוא לספרות העברית החדשה במאות הי״ח והי״ט : מקורות לשיעור של משה פלאי (ירושלים : האוניברסיטה העברית, הפקולטה למדעי הרוח, החוג לספרות עברית, תשל״ב 1971)
157 עמ׳.
אסופת טכסטים (דפוס צילום) ממקורות שונים.
הסיפור העברי במאה הי״ט / ליקט וערך משה פלאי (באר שבע : אוניברסיטת הנגב - הפאקולטה למדעי הרוח - החוג לסיפרות עברית, תשל״ב 1971/1972)
1 כרך.
אסופת טכסטים (דפוס צילום) ממקורות שונים.
עיונים בסאטירה העברית / ליקט וערך משה פלאי (באר שבע : אוניברסיטת הנגב - הפאקולטה למדעי הרוח - החוג לסיפרות עברית, תשל״ב 1971/1972)
1 כרך.
אסופת טכסטים (דפוס צילום) ממקורות שונים.
משה מנדלסון – בכבלי מסורת (תל אביב : אל״ף, תשל״ב 1972)
156 עמ׳. ביבל׳. מפתח.
עיון מחדש בחלק ממשנתו הדתית-היהודית של משה מנדלסון: בחינת
מחשבתו הדתית על רקע ספרות הדאיזם - דת ההשכלה האירופית, והארה על
אותן שאלות-דת פולמוסניות במשנתו שעמדו במרכז יצירתם של סופרי ההשכלה העבריים
בגרמניה בתקופה הנדונה.
חלקו השני של הספר בוחן את מקומו של מנדלסון במעשה ההשכלה בדורותיו כפי שנראה
בעיני המשכילים העבריים בני זמנו, מתוך ניסיון להתחקות על עולמה הרוחני של
ההשכלה העברית בגרמניה, מניעיה ודחפיה.
The Age of Haskalah : Studies
in Hebrew literature of the Enlightenment in Germany (Leiden : E.J.Brill, 1979)
(Studies in Judaism in Modern Times ; 5) 256 pp. biblio.,
index.
The impact of deism on the Hebrew literature of the Enlightenment in Germany.--Intimations
of religious reform.--An outlook to the past.--Revival of Hebrew and revival
of the people.--From theory to practice.--Naphtali Herz Wessely.--Mordechai
Gumpel Schnaber.--Isaac Satanow.--Saul Berlin.--Isaac Euchel.
Getting by in Hebrew : a quick beginners׳ course for tourists and businesspeople (Woodbury, N.Y. : Barron׳s, 1984)
104 pp. + 2 audiocassetts.
Five-unit crash course in Hebrew for English-speaking
tourists and business people.
במאבקי תמורה : עיונים בהשכלה העברית בגרמניה בשילהי המאה הי״ח (תל-אביב :
מפעלים אוניברסיטאיים להוצאה לאור, תשמ״ח 1988)
194 עמ׳. ביבל׳. מפתח.
עיקרו של ספר זה הריהו עיון בכמה דמויות-מפתח בסיפרות ההשכלה העברית בגרמניה
בשילהי המאה הי״ח ובמישנתם המשכילית. אנשי-רוח ואנשי-עט אלה – סופרים, מחנכים,
ואף רבנים על-פי עיסוקם – נטלו חלק פעיל בהקמת המרכז הסיפרותי ליד הירחון העברי
הראשון המאסף.
בשנות המעבר האלה לעידן המודרני ביהדות אירופה שקדו ראשוני הסופרים העבריים
בגרמניה על הצעת תוכניות לתמורה בקרב אחיהם היהודים. בחיבור זה נבחנים עיקרי
השינויים המוצעים – אם בתחום החינוך (ויזל), הערכים (סאטאנוב), או ההלכה (שאול
ברלין) – והדרך המותווית כנתיב לשינוי (ברסלוי).
התרבות העברית באמריקה : 80 שנות התנועה העברית בארצות הברית, תרע״ו-תשנ״ה
(1916–1995) (תל אביב : רשפים, תשנ״ח 1998)
392 עמ׳. ביבל׳. מפתח. תמצית באנגלית
סוגות וסוגיות בסיפרות ההשכלה העברית : הז׳אנר המשכילי ואביזרייהו (תל אביב
: הקיבוץ המאוחד, 1999)
357 עמ׳. ביבל׳. מפתח. תמצית באנגלית
שער להשכלה : מפתח מוער ל׳המאסף׳, כתב העת העברי הראשון (תקמ״ד-תקע״א)
(ירושלים : הוצאת ספרים ע״ש י״ל מאגנס, תשס״א 2000)
221 עמ׳. ביבל׳. מפתחות. תמצית באנגלית ׳המאסף׳, כתב העת העברי הראשון, יצא
לאור בגרמניה בשנים 1783–1811, ושימש כלי ספרותי ואידאולוגי של ההשכלה העברית בגרמניה.
שער להשכלה הוא מפתח מוער בצירוף מבוא מקיף. המבוא הוא מונוגרפיה הבוחנת
את הרקע להופעת הפריודיקה העברית לאור הפריודיקה הספרותית האירופית במאה השמונה
עשרה, ומנתחת את התופעות הספרותיות, העיתונאיות, התרבותיות והחברתיות הקשורות בהופעת
׳המאסף׳ וכן את סגנונו ואת דרכו הספרותית.
׳המאסף׳ משקף את תקופת המעבר לזמנים החדשים בתולדות ישראל ואת ראשיתה של הספרות
העברית החדשה. הוא היה המפעל הראשון שריכז את מאמציהם של המשכילים בכיוון התחייה
העברית הנכספת. נתפרסמו בו כמה מן היצירות העבריות הראשונות בספרות ובהגות. בכרכיו
נדפסו יצירות שירה, פרוזה, משלים, מחזות, סטירות, ביוגרפיות וכן מאמרים בנושאי
יהדות, לשון עברית, פרשנות המקרא, חינוך, מדע וענייני דיומא.
לרשות הקורא עומד עתה כלי עזר חיוני ויסודי – מפתח מסודר לפי שמות מחברים ונושאים.
הנושאים כוללים מושגים, מאורעות, מוסדות וארגונים, אישים וסופרים, ז׳אנרים ספרותיים,
כותרי ספרים, מקצועות לימודי היהדות ולימודים כלליים ועוד. המפתח מאפשר עיון
נוח ומקיף בנושאים המרכזיים שעמדו בפני עורכי ׳המאסף׳ ובחינת מהותו, כמותו
ואיכות החומר שפורסם בו. ניתן לעמוד בעזרתו על הערכים הספרותיים שאימצו עורכיו
ולזהות סוגות ספרותיות שעמדו לנגד עיניהם. כמו כן אפשר למנות עתה את יצירותיו של
כל אחד מסופרי ההשכלה שפורסמו ב׳המאסף׳ ולבחון את תרומתו לספרות ההשכלה.
דור המאספים בשחר ההשכלה : תרומתם הסיפרותית של חלוצי המאסף, כתב-העת העברי
הראשון, להשכלה העברית בראשיתה (תקמ״ד-תקע״א) (תל-אביב : הקיבוץ המאוחד, תשס״א
2001) 223, xii עמ׳. ביבל׳. מפתחות. תקציר באנגלית.
כותר באנגלית –
The circle of Hame׳asef writers at the dawn of Haskalah :
the literary contribution of Hame׳asef writers to Haskalah, 1783-1811 דור המאספים בשחר ההשכלה, הוא מחקר ראשוני על תחילתה של סיפרות
ההשכלה העברית בגרמניה בשילהי המאה הי״ח, מאת אחד מחוקריה המובהקים של סיפרות
ההשכלה העברית. המאסף הופיע בגרמניה בשנים 1783–1811 ושימש ביטאונה של סיפרות ההשכלה
בשנותיה הראשונות. הוא משקף את היצירה ואת חבלי היצירה של ׳המאספים׳ – סופרי
המאסף, שמשאת נפשם הייתה לחדש את הסיפרות העברית כחלק מתחיית התרבות
והעם.
חידושו של הספר בדיון בחמישה תחומי ז׳אנרים סיפרותיים ותופעותיהם בכתב-העת
העברי, שטרם נידונו בביקורת ההשכלה העברית : שירת המאסף לענפיה השונים,
הסיפורת לגוניה והמכתם (אפיגרם), וכן המשל והביוגראפיה. סוגות אלו מופו, נותחו
והוערכו תוך פירוט תת-סוגותיהן, ונידונו גם השפעות פנים וחוץ עליהן. נוסף על כך
הוקדש פרק למדיום הלשוני של הסיפרות העברית – הלשון העברית המתחדשת, שלדעת
המחבר תחייתה החלה בהשכלה.
דיון זה מתווה לראשונה בביקורת ההשכלה את המירקם הסיפרותי הז׳אנרי של סיפרות
המאסף על שלוחותיה הראשיות, ומציגה כיצירה מורכבת, מתוחכמת ובת-קיימא. הספר
מעלה עולם סיפרותי עשיר ומגוון, שכמעט לא הוכר בכלל עד כה ושנידון רק בחלקו
בתולדות סיפרות ההשכלה, ובכך הריהי פותחת את השער לסיפרות העברית החדשה
בראשיתה. דור המאספים בשחר ההשכלה תורם לראייה חדשה של סיפרות ההשכלה ובמידה רבה
ממשיך את שני ספריו הקודמים של המחבר: סוגות וסוגיות בסיפרות ההשכלה העברית:
הז׳אנר המשכילי ואביזרייהו, שיצא לאור בהוצאת הקיבוץ המאוחד (תשנ״ט) – הספר
דן בעשרה ז׳אנרים סיפרותיים בהשכלה העברית המוקדמת שהיו מקובלים בסיפרויות
אירופיות באותה מאה ובמורשת הסיפרותית העברית; והספר שהוקדש לפרוייקט המאסף,
שער להשכלה מפתח מוער וממוחשב להמאסף, כתב-העת העברי המודרני
הראשון, ובו מונוגראפיה על המאסף ועל התופעות הסיפרותיות, העיתונאיות
והתרבותיות הקשורות בהופעתו, שיצא לאור בתחילת שנת תשס״א בהוצאת מאגנס.
בכורי העתים - ביכורי ההשכלה : מפתח מוער לבכורי העתים, כתב-העת העברי
של ההשכלה בגליציה (תקפ״א-תקצ״ב) (ירושלים : הוצאת ספרים ע״ש י״ל מאגנס, תשס״ה
2005)
379, xxiv עמ׳. ביבלי׳. מפתחות. תקציר באנגלית.
הספר הוא מפתח מוּער ל׳בכורי העתים׳, כתב-העת העברי של ההשכלה בגליציה,
שיצא לאור בווינה בשנים 1820–1831 (תקפ״א–תקצ״ב). פרויקט זה הוא המשך מִפתוח כתבי-העת
של ההשכלה העברית שראשיתו ב׳שער להשכלה׳: מפתח מוּער ל׳המאסף׳, כתב-העת העברי הראשון
(תקמ״ד–תקע״א), שיצא לאור בהוצאת מאגנס בשנת תשס״א. הספר נפתח במבוא שהוא
מונוגרפיה מקיפה הבוחנת את מעבר ההשכלה מגרמניה לאוסטריה ולגליציה לאחר סגירת ׳המאסף׳
ב-1811. נידונה בו תופעת הפריודיקה היהודית בגרמניה (׳שולמית׳, 1809; ׳ידידיה׳,
1818), הלוחות והאלמנכים שפרסם יוסף פרל (1814–1816), והפריודיקה העברית בהולנד
(׳בכורי תועלת׳, 1820), שעל פיהם עוצבה הקונצפציה של ׳בכורי העתים׳ כאלמנך ספרותי.
כתב-העת ׳בכורי העתים׳ שימש כלי ספרותי ואידאולוגי של ההשכלה העברית באימפריה האוסטרו-הונגרית.
הוא משקף את התפתחות רעיונות ההשכלה מהשכלת ברלין עד השכלת וינה והתאמתם לקהל היעד
בגליציה. ההשכלה העברית, שהייתה תנועה ספרותית, תרבותית וחברתית, ציינה מהפכה רבת-משמעות
בתולדות העם היהודי, שאחד מהיבטיה היה מאמציה לחדש את השפה העברית ואת הספרות העברית
מתוך מגמה להחיות את העם היהודי ואת תרבותו.
כתב-העת ׳בכורי העתים׳ שימש במה ראשונה לפרסום דברי יצירה והגות של סופרים וניתן
לעקוב בו אחר תהליכי ההתגבשות של כתיבתם. נתפרסמו בו כמה מיצירות ההגות והספרות
הראשונות של יוצרי ההשכלה בגליציה. בכרכיו נדפסו שירים, פרוזה, משלים, מחזות, ביוגרפיות,
וכן מאמרים בנושאי היהדות, הלשון העברית, פרשנות המקרא והתלמוד, חינוך, מדע וענייני
דיומא. עם הסופרים הנודעים שפרסמו ב׳בכורי העתים׳, חלקם אף ערכו את השנתון, נמנים
יצחק ארטר, שלום הכהן, יהודה ייטלש, שמואל דוד לוצאטו, מאיר לטריס, שלמה יהודה
ראפופורט ויצחק שמואל ריג׳יו.
ה׳מפתח׳ המוער מעמיד לרשות הקורא כלי-עזר חיוני ויסודי - הוא ערוך לפי שמות מחברים
ולפי נושאים. הנושאים כוללים מושגים, מאורעות, מוסדות וארגונים, אישים וסופרים,
ז׳אנרים ספרותיים, כותרי ספרים, מקצועות לימודי היהדות ולימודים כלליים, ועוד.
ה׳מפתח׳ מאפשר עיון נוח ומקיף בנושאים המרכזיים שעמדו בפני עורכי ׳בכורי העתים׳
ובחינת מהות החומר שפורסם בו, כמותו ואיכותו. באמצעותו ניתן לעמוד על הערכים הספרותיים,
התרבותיים והחברתיים שאימצו עורכיו ולזהות סוגות ספרותיות שעמדו לנגד עיניהם. כמו
כן אפשר למנות בו את יצירותיו של כל אחד מסופרי ההשכלה שפורסמו ב׳בכורי העתים׳
ולבחון את תרומתו לספרות ההשכלה ולהגותה.
In search of Genre : Hebrew Enlightenment
and Modernity (Lanham, Maryland : University Press of America, 2005)
336 pp. Bibliography. Index. In Search of Genre is an innovative study of the beginning of modernity
in Hebrew and Jewish letters, which reflected the emerging changes in Jewish
society toward the end of the 18th century in Germany. Young intellectual Jews
aspired to revitalize the Jewish people by reviving the Hebrew language and
Jewish culture through literature. Their use of new and renewed literary genres
mark the transition from traditional Hebrew letters to modern Hebrew literature.
Modernity in Hebrew letters is thus defined as the endeavor to emulate the contemporary
European literatures and their prevailing aesthetics and poetics. This study
also explores major criteria for identifying and evaluating Hebrew modernism
exemplified by attempts to redefine Judaism
Contents: Introduction: Haskalah, rebirth of Hebrew letters: revival of Hebrew
and the rejuvenation of the Jewish people -- Haskalah in search of genre: beginning
of Haskalah and modernity -- Epistolary story: Isaac Euchel׳s ״Igrot Meshulam״:
the Maskil as a young Jew in search of his identity -- Fable: The phenomena
of the fable in Hameʼasef: a fabulous moral for the enlightened -- Satire: Saul
Berlin׳s Ktav Yosher: criticism of traditional Judaism -- Dialogues of the dead:
Tuvyah Feder׳s Kol Meḥazezim: an early Maskilic inner-conflict on the translation
of the Hebrew Bible -- Travelogue: Shmuel Romanelli׳s Masa Baʼrav: a Maskil׳s
׳grand tour׳ to a Jewry in distress in Morocco -- Autobiography: Mordechai Aharon
Günzburg׳s Aviezer: the process of becoming a Maskil -- The satiric novel:
Peretz Smolenskin׳s Kevurat Ḥamor: Jewish reality as mirrored in a Haskalah
satire -- Postscript.
The Age of Haskalah : Studies in Hebrew literature of the Enlightenment in Germany (Lanham, Maryland : University Press of America, 2006)
xi, 280 pp., biblio., index. Updated and revised of the 1979 edition. The impact of deism on the Hebrew literature of the Enlightenment in Germany – Intimations of religious reform – An outlook to the past – Revival of Hebrew and revival of the people – From theory to practice – Naphtali Herz Wessely – Mordechai Gumpel Schnaber – Isaac Satanow – Saul Berlin – Isaac Euchel
השכלה ומודרניזם : התחלות והמשכים - התקבלות ההשכלה המוקדמת במאה הי״ט ובשילהי
התקופה (בני ברק : הקיבוץ המאוחד : ספריית הילל בן חיים, תשס״ח 2007)
370 עמ׳. ביבל׳. מפתחות. תמצית באנגלית.
דיון בראשיתה של ספרות ההשכלה העברית בגרמניה, בתחילת המודרניזם
בספרות העברית והגדרתו, ובהתקבלותה של ההשכלה המוקדמת והשפעתה לאורך המאה הי״ט
עם התפתחות ההשכלה באימפריה האוסטרו-הונגרית, ברוסיה, ליטא ופולין. מאבקי ההשכלה
המוקדמת להחלת תמורות בתחומי התרבות, החינוך, הדת והספרות ביהדות אירופה חדרו אל
הספרות המאוחרת. נושאים ומוטיבים שרווחו בספרות ההשכלה המוקדמת הועתקו לתחומי הספרות
היפה המאוחרת הן ברומאן ההשכלה והן בסיפור הקצר, והם נידונים לראשונה בביקורת העברית
בספר זה, הממשיך את המחקר הראשוני בספרות ההשכלה של המחבר. בדיון על ראשיתה של
ההשכלה העברית קובע המחבר קריטריונים להגדרת המודרניזם העברי בספרות העברית על
פי מגמות-על המתייחסות לעולמה של היהדות ולערכיה, שנמצאו בספרות ההשכלה המוקדמת.
בין השאר דן המחבר במפעל החייאת השפה והספרות של המשכילים הראשונים תוך בחינת מודעותם
ותדמיתם העצמית כמחוללי החידוש, וכן ברוויזיה שהציעו המשכילים בהערכת ספרות הדורות
על-פי הפואטיקה החדשה, ובפריודיזציה המסכמת של מורשת העבר.
The shadow of death : letters
in flames (Lanham, Maryland. : University Press of
America, 2008)
140 pp. Bibliography.
״The Shadow of Death: Letters in Flames
is an analytical study of eight major Jewish and Israeli writers who wrote about
the experience of the Shoah (Holocaust). The book is divided into two main sections.
The first section ״The Holocaust Experience from Within״ analyzes literary works
by the writers Aharon Appelfeld, Elie Wiesel, Primo Levi, Ka-tzetnik, and Jerzy
Kosinski - who experienced the Holocaust firsthand. The second section is devoted
to ״After the Holocaust - Experience from Without,״ concentrating mainly on
the literary analysis of works by writers who responded to the Holocaust
after the event. They are the Israeli writers Hanoch Bartov, Hayim Gouri,
and Yehuda Amichai. The book is literary oriented with a prominent focus on
textual and literary analysis of major examples of Holocaust literature. It
purports to examine the texts under study and analyze them by pointing out
literary devices that indicate the writers׳ perception of the Holocaust and
their attempt to convey the meaning and significance of the Holocaust to the
modern reader.״
כרם חמד - חכמת ישראל : היא יבנה החדשה : מפתח מוער לכרם חמד, כתב-העת העברי
של ההשכלה בגליציה ובאיטליה (תקצ״ג-תרט״ז) (ירושלים : הוצאת ספרים ע״ש י״ל מאגנס,
האוניברסיטה העברית, תשס״ט 2009)
404 עמ׳. ביבלי׳. מפתחות. תמצית באנגלית. כרם חמד – חכמת ישראל היא ׳יבנה החדשה׳
הוא מונוגרפיה ומפתח מוּער ל׳כרם חמד׳, כתב-העת העברי של ההשכלה בגליציה ובאיטליה, שיצא לאור בווינה ובפראג בתשעה
כרכים בשנים תקצ״ג–תרט״ז (1833–1856). ׳כרם חמד׳ היה ביטאונה של חכמת ישראל
העברית (בעקבות ה-Wissenschaft des Judentums – חכמת ישראל בגרמניה) כפי
שהתגבשה בשליש השני של המאה התשע עשרה בגליציה ובאיטליה. הוא משקף את התפתחות
ההשכלה העברית בכיוון מגמת מחקר והגות. השתתפו בו גדולי ההוגים והחוקרים: שלמה
יהודה ראפופורט (שי״ר), נחמן קרוכמל (רנ״ק) ושמואל דוד לוצאטו (שד״ל), וכן
סופרים וביניהם יוסף פרל ויצחק ארטר, ואף חוקרי חכמת ישראל בגרמניה שכתבו
בעברית - אברהם גייגר ויום טוב צונץ.
הספר כולל מונוגרפיה ובה דיון מקיף בכתב-העת ובנושאים שנידונו בו, הרקע
להוצאתו, בעיות עריכתו, הפורמט המיוחד של מאמרים כמכתבים, החוקרים והסופרים
שהשתתפו בו והאידאולוגיה המשכילית שהובעה בו. כמו כן נידונה בספר התפתחות חכמת
ישראל בעברית ותרומתו המחקרית והמדעית של ׳כרם חמד׳ לחכמת ישראל ולמדעי היהדות.
לרשות הקורא עומד עתה גם כלי-עזר חיוני ויסודי –מפתח ממוין ומוּער המסודר לפי
שמות מחברים ולפי נושאים. התחומים שבהם דנו חוקרי חכמת ישראל כוללים מקצועות
לימודי היהדות בבחינה חדשה: פרקים לא ידועים בתולדות ישראל והארתם, פרשנות
המקרא וביקורת המקרא, פרשנות התלמוד ועיון במשנתם של חכמיו ושיטתם בהלכה
וביהדות, עיון מחודש בכתביהם של הוגי ימי הביניים, ופרסום כתבי יד עבריים בלתי
ידועים וחקירתם.
המפתח מאפשר עיון נוח וממוקד בנושאים המרכזיים שעמדו בפני חוקרי חכמת ישראל
שהשתתפו ב׳כרם חמד׳, ובעמדתם בשאלות יסוד בתפיסת היהדות. נמצאים בו רפרורים
ביבליוגרפיים על הספרים המבוקרים בכתב-העת ועל המאמרים שנתפרסמו בו ואזכור
ספרות המחקר המודרנית בנושאים אלה.
ספר זה הוא השלישי בפרויקט מִפתוח כתבי-העת של ההשכלה העברית. ראשיתו ב׳שער
להשכלה: מפתח מוּער להמאסף, כתב-העת העברי הראשון׳, תשס״א, והמשכו ב׳בכורי
העתים – ביכורי ההשכלה: מפתח מוּער לבכורי העתים, כתב-העת העברי של ההשכלה
בגליציה׳, שיצא לאור בשנת תשס״ה, שניהם בהוצאת מאגנס.
Haskalah and beyond : the reception of the Hebrew Enlightenment
and the emergence of Haskalah Judaism (Lanham, Maryland : University Press of
America, 2010) 266 pp. Bibliography. Index. Haskalah and Beyond deals with the Hebrew Haskalah (Enlightenment) — the literary,
cultural, and social movement in the 18th and 19th centuries in Europe. It represents
the emergence of modernism and perhaps the budding of some aspects of secularism
in Jewish society, following the efforts of the Hebrew and Jewish enlighteners
to introduce changes into Jewish culture and Jewish life, and to revitalize
the Hebrew language and literature. The author classifies these activities as
a ׳cultural revolution.׳ In effect, the Haskalah was a counter-culture intended
to modify or replace some of the contemporary rabbinic cultural framework, institutions,
and practices and adopt them for its own envisioned ׳Judaism of the Haskalah.׳
The pioneering work of the ׳founding fathers׳ of the early Haskalah had greatly
impacted the later developments of the Haskalah in the 19th century. Its reception
in that century is studied as is the reception of one of the major figures of
the early Haskalah, Isaac Euchel, and of one of the important German Enlightenment
poets and philosophers, Johann Gottfried Herder, in the 19th-century Haskalah.
The study of reception continues on the language of the sublime and the poetic
imagery used in Haskalah, melitzah, as well as on the three major journals of
Haskalah as instruments of change and of disseminating the Haskalah ideology.
Finally, the aftermath of the Haskalah is addressed.
עטרה ליושנה : המאבק ליצירת יהדות ההשכלה (בני ברק : הקיבוץ המאוחד, תשע״ב
2012)
501 עמ׳. ביבל׳. מפתח. תקציר באנגלית.
״הספר בוחן את ראשיתה של ספרות ההשכלה העברית בגרמניה, ואת ההנחה
המקובלת בין חוקרי ההשכלה כסיפרות וכתנועה היסטורית, שהמאפיין אותה הייתה בעיקר
החילוניות ... פרקי הספר הראשונים עוסקים בהגות הדאיזם בשלושת מרכזיה הראשיים באירופה:
באנגליה, בצרפת ובגרמניה מסוף המאה הי״ז ועד אמצע המאה הי״ח, והשפעתה על ההשכלה
העברית. החלק המרכזי של הספר מציע תפיסת יסוד של ׳יהדות ההשכלה׳ - תפיסה חדשה של
היהדות, כפי שהתבטאה בכתביהם של המשכילים העבריים הראשונים, מהם מתונים בגישתם,
מהם קיצוניים יותר, שדרשו תיקונים מסוייגים במסגרת המורשת הדתית של היהדות. מקביל
להם החלק השלישי ׳חכמים בתקנתם׳, הדן במשכילים היהודיים, שעיקר כתיבתם הייתה בשפה
הגרמנית. דרישותיהם הופנו לתיקונים ולריפורמה נרחבת ביהדות, בעיקר בעקבות הדאיזם
האירופי, מונחים בשאיפתם להשיג שיוויון זכויות ליהודים ולעדכן את הדת היהודית ברוח
הזמן. החלק הרביעי של הספר, ׳ריפורמה - הלכה למעשה׳, מעלה את מאבקי הריפורמה -
עוד לפני הופעת הרפורמה הדתית - לתיקונים בסדרי בית הכנסת, בסידור התפילה ובמנהגים,
שהגיעו לשיאם בפולמוס ההיכל הריפורמי בהמבורג ב-1818. פולמוס זה התנהל בחלקו בעברית
והשתתפו בו משכילים קיצוניים ולמולם רבנים חרדיים״.
מכתבי העתים : עיתונות ההשכלה מ-1820 עד 1845 : מפתחות מוערים לכתבי-העת העבריים
של ההשכלה בהולנד, גליציה, גרמניה וליטא (תק״פ-תר״ו) (ירושלים : הוצאת ספרים ע״ש
י״ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, תשע״ג 2013)
422, XVII עמ׳. ביבל׳. מפתח. תקציר באנגלית.
תוכן העניינים
[עברית], אקדמות, תוכן עניינים [אנגלית], תקציר [אנגלית]
הספר כולל מפתחות מוּערים ומונוגרפיות על שמונה כתבי-עת עבריים
של ההשכלה בהולנד, גליציה, גרמניה וליטא שיצאו לאור במחצית הראשונה של המאה הי״ט
(תק״פ-תר״ו). הספר דן בכתבי-העת ׳בכורי תועלת׳ (1820), ׳פרי תועלת׳ (1825), בעריכת
שמואל מולדר, ו׳בכורי השנה׳ (1844), בעריכת גבריאל פולק, שיצאו לאור על ידי מרכז
ההשכלה באמשטרדם, ׳הצפירה׳ (1823–1824) בעריכת מאיר הלוי לטריס, הירחון העברי ׳ציון׳
(1841–1842) שפרסמו שני מלומדים מהאסכולה הגרמנית, מרדכי יוסט ומיכאל קרייצנאך,
׳פרחי צפון׳ (1841, 1844), שהוציאו שני משכילים בווילנה, שמואל יוסף פין ואליעזר
ליפמן הורוויץ, וניסיונות לחדש את ׳בכורי העתים׳ בידי מנדל שטרן שערך את ׳ספר בכורי
העתים׳, וכן ב-1844, וב-1845 הוציאו יצחק שמואל ריג׳יו (יש״ר) וישראל בוש את ׳בכורי
העתים החדשים׳. המונוגרפיות מנתחות את תופעת הפריודיקה המשכילית העברית, המציינת
התפתחויות חשובות בתולדות ההשכלה העברית, כהתפתחות חכמת ישראל בעברית והתפתחות
מרכזי ההשכלה בהולנד, בגליציה, ובליטא. הן דנות בנושאים שהועלו בכתבי-העת, הרקע
להוצאתם, בעיות עריכתם, אזכור החוקרים והסופרים שהשתתפו בהם, והאידאולוגיה המשכילית
שהובעה בהם.
השתתפו בכתבי-העת הללו גדולי ההוגים והחוקרים בהשכלה העברית: שלמה יהודה ראפופורט
(שי״ר), נחמן קרוכמל (רנ״ק), שמואל דוד לוצאטו (שד״ל), ומרדכי יוסט, וכן סופרים
ומשוררים כיצחק ארטר, שמואל מולדר, מאיר הלוי לטריס, אד״ם הכהן לבנזון, ואחרים.
החומר שנדפס בכרכים אלה מייצג את מכלול הסוגות הספרותיות ונושאי המחקר של המשכילים
וההוגים במחצית הראשונה של המאה הי״ט: שירים, סיפורים, משלים, מכתמים, ביקורת ספרים,
סאטירות, ביוגרפיות, מסות ומחקרים בנושאי המקרא, התלמוד והלשון העברית, הגות יהודית
בימי הביניים, ופרסום וחקר כתבי-יד עתיקים. לרשות הקורא עומד עתה כלי-עזר חיוני
- מפתחות ממוחשבים ומוערים המסודרים לפי שמות מחברים ולפי נושאים, ומאפשרים גישה
ישירה לרשימות מוּערות וממויינות, הניתנות ל׳שליפה׳ אלקטרונית לחתומים, של כל החומר
המדעי, ההגותי והספרותי. הספר הוא הרביעי בפרויקט המפתוח והמונוגרפיות של כתבי-העת
של ההשכלה העברית, ׳המאסף׳, ׳בכורי העתים׳ ו׳כרם חמד׳, שהופיעו בהוצאת מאגנס.
כתבי-העת של ההשכלה במחצית המאה הי״ט : החלוץ: מלחמת הדת והתושיה, תרי״ב-תרמ״ט
(1852–1889) ; בכורים: חכמת ישראל, תרכ״ד-תרכ״ה (1864–1865) (ירושלים :
הוצאת ספרים ע״ש י״ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, תשע״ה 2015)
483, xvi עמ׳. ביבל׳. מפתח. תקציר באנגלית. הספר כולל מפתחות
מוּערים ומונוגרפיות על שני כתבי-העת העבריים של ההשכלה העברית במחצית המאה הי״ט:
׳החלוץ׳ (תרי״ב-תרמ״ט, 1852–1889) ו׳בכורים׳ (תרכ״ד-תרכ״ה, 1864–1865).
הספר דן בכתב-העת ׳החלוץ׳ בעריכת יהושע השל שור (יה״ש) ו׳בכורים׳ בעריכת נפתלי
קלר. ׳החלוץ׳ הופיע ב-13 כרכים לאורך תקופה ארוכה, והוא מייצג את ההשכלה הרדיקלית
בגליציה בדרישות התיקונים בדת ובמנהגים. המשתתפים ב׳החלוץ׳ היו מעטים בששת הכרכים
הראשונים. ביניהם היו י. ה. שור, י. ארטר, א. קרוכמאל, א. גייגר ומ. שטיינשניידר.
ואילו יתרת הכרכים (7–13) כללו את מאמריו של העורך בלבד. התפרסמו ב׳החלוץ׳ מחקרים
בתלמוד, במשנה ובמקרא, בהלכה וביוגרפיות, ומחקרים בהשפעת הדת הפרסית והשפה היוונית
על ספרות חז״ל. בספר נידונו התופעה של ׳החלוץ׳ ככתב-עת יוצא דופן בפריודיקה העברית,
אישיותו של העורך, שור, השקפת עולמו, מחקריו, ומאמריו נגד הממסד הדתי.
׳בכורים׳, שהופיע בשני כרכים, ייצג את ההשכלה המתונה. השתתפו בו 26 סופרים שפעלו
בתחומי הספרות היפה וחכמת ישראל. ביניהם היו מ. ה. לטריס, א. ב. גוטלובר, א. ה.
ווייס, א. ילינק וד. גורדון. התפרסמו בו מאמרים בנושאי התלמוד, מקרא, היסטוריה
יהודית, חינוך יהודי, לשון עברית. ובספרות יפה: שירים, סיפורים וסאטירה. המונוגרפיות
כוללות דיון מקיף על כתבי-העת, נושאים שנידונו בהם, הרקע להוצאתם, עריכתם, ודיון
בתרומתם של החוקרים והסופרים שהשתתפו בהם לחכמת ישראל ולהשכלה.
כוכבי יצחק, כתב-העת של ההשכלה באימפריה האוסטרו-הונגרית (1845–1873) :
מפתח מוער לכתב-העת העברי של ההשכלה (ירושלים : הוצאת ספרים ע״ש י״ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, תשע״ו 2016)
609, xix עמ׳. ביבל׳. מפתח. תקציר באנגלית.
כותר באנגלית - Kochvei Yitzhak, the Hebrew journal of the Haskalah in the Austrian-Hungarian Empire (1845-1873) : monograph and annotated indice
״כולל פרי מחקר וילדי מליצה מחכמי הדור ומנעימי השיר בזמננו״.
״הספר כולל מפתחות מוערים ומונוגרפיה על כתב-העת העברי של ההשכלה העברית מסביבות מחצית המאה הי״ט עד שנות ה-60 וה-70 לאותה מאה. הספר דן בכתב-העת
׳כוכבי יצחק׳ בעריכת מנדל שטרן, שהופיע ב-37 חוברות לאורך תקופה ארוכה, והוא מייצג את ההשכלה המתונה באימפריה האוסטרו-הונגרית, במאבקה על הפצת ערכי ההשכלה ההומאניים, הטפתה לתיקונים בחינוך היהודי, ולפתיחות תרבותית לסביבה, ולמודרניזציה של היהודים. מטרתם הייתה לעודד את היצירה העברית בשירה ופרוזה. בין המשתתפים ב׳כוכבי יצחק׳ היו גם סופרים ידועים כגון ש״ד לוצאטו, ש״י ראפופורט, י״ש ריג׳יו, א״ב גוטלובר, וי״ל גורדון; וכן חוקרים, מורים רבנים, רופאים, פרופסורים ומשכילים מן השורה. החומר שהתפרסם בכתב העת כלל ז׳אנרים רבים בספרות יפה: סיפורים ושירים, משלים, מכתמים, סאטירות, חזיונות, שיחות בשאול, תיאורי מסע ותרגומי שירה ופרוזה. וכן נדפסו פרשנות במקרא ובתלמוד, מאמרים בלשון העברית, בהיסטוריה ישראלית, במדע, מחקרי כתבי-היד וההדרתם ופובליציסטיקה בענייני השעה והזמן. המונוגרפיה כוללת דיון מקיף על כתב-העת, החומר שהתפרסם בו, נושאים שנידונו בו ותרומתו להשכלה ולחכמת ישראל״.
ספרות יפה (רומאנים)
על דאטפת : רומן (ניו יורק : עליל, תשכ״א 1961)
242 עמ׳.
אלוהים במהפכת (תל אביב : הוצאת ספרים ״אל״ף״, תשכ״ו 1965)
160 עמ׳.
רומן.
כותר באנגלית: God imprisoned
ספרות ילדים
גבורי הגטו (ניו יורק : הוצאת הַחֹדֶש הָעִבְרִי מטעם ההסתדרות העברית
באמריקה וקרן התרבות העברית בקנדה, 1963)
22 עמ׳.
״פרקי קריאה לכתות נמוכות״.
גבורי הגטו : פרקי קריאה (ניו יורק : הוצאת הַחֹדֶש הָעִבְרִי מטעם ההסתדרות
העברית באמריקה וקרן התרבות העברית בקנדה, תשכ״ג 1963)
66 עמ׳.
״פרקי קריאה לכתות הגבוהות״.
בשיתוף
ירחמיאל וינגרטן.
העירה (ניו
יורק : הוצאת הַחֹדֶש הָעִבְרִי מטעם ההסתדרות העברית באמריקה וקרן התרבות
העברית בקנדה, 1964)
21 עמ׳.
״פרקי קריאה לכתות הנמוכות״.
העירה : פרקי קריאה (ניו יורק : הוצאת הַחֹדֶש הָעִבְרִי מטעם ההסתדרות העברית באמריקה וקרן התרבות העברית בקנדה, 1964)
34 עמ׳.
בשיתוף ירחמיאל וינגרטן. ״פרקי קריאה לכתות הגבוהות״.
עברית בעולם החדש (ניו יורק : הוצאת הַחֹדֶש הָעִבְרִי מטעם ההסתדרות העברית באמריקה וקרן התרבות העברית
בקנדה, תשכ״ה 1965).
34 עמ׳.
שלום עליכם (ניו יורק : הוצאת הַחֹדֶש הָעִבְרִי מטעם ההסתדרות העברית באמריקה וקרן התרבות העברית
בקנדה, תשכ״ו 1966).
30 עמ׳.
יצחק בן צבי (ניו יורק : משרד החינוך היהודי, 1971)
48 עמ׳.
ביוגרפיה.
שלום (ניו יורק,
הוצאת הַחֹדֶש הָעִבְרִי מטעם ההסתדרות העברית באמריקה וקרן התרבות העברית
בקנדה, תש״ם 1980)
38 עמ׳.
מוטיב השנאה העצמית
בספור ישראלי חדש.הדואר, שנה 43, גל׳ ל׳ (ט׳ בתמוז
תשכ״ד, 19 ביוני 1964), עמ׳ 538–539.
על ספרו של אהרן מגדהבריחה: שלושה מסעות (תל אביב : הקיבוץ המאוחד, תשכ״ב 1962)
דמותו
של משה מנדלסון כפי שהיא משתקפת בראשיתה של ספרות ההשכלה העברית בגרמניה (״המאסף״,
תקמ״ד-תקנ״ז).דברי הקונגרס העולמי החמישי למדעי היהדות
(אב תשכ״ט, אוגוסט 1969), חטיבה ג׳, כרך ג׳ (1972), עמ׳ 269–282
*
על דמותו ותדמיתו של משה מנדלסון, כפי שהיא משתקפת בראשיתה של ספרות ההשכלה העברית בגרמניה: בשבעת הכרכים הראשונים של
״המאסף״, שיצאו לסירוגין משנת 1783 עד שלהי המאה. סקירה זו שופכת אור גם על גישותיהם ותפיסותיהם של המשכילים בכלל, ושל עורכי כתב-העת
״המאסף״, בהקשר לסוגיות שונות.
עמדתם של הסופרים העבריים
המתונים בשאלות הדת בראשית ההשכלה. בתוך:
חסד לאברהם : ספר היובל לאברהם גולומב : צו זיין אכציקסטן
געבוירן-יאָר / רעדאקטירט פון משה חזקוני-שטארקמאן (לאָס אנדזשעלעס : ארויסגעגעבן
פון אברהם גאָלאָמב יובל-קאָמיטעט ביים ייוואָ אין לאָס אנדזשעלעס, תש״ל 1969–1970),
עמ׳ 717–730.
מיהו
הרב משה י״ץ?תרביץ, שנה מ״א, חוב׳ ג׳ (ניסן-סיון תשל״ב,
אפריל-יוני 1972), עמ׳ 345–347
* דיון בשאלת זהותו של הרב י״ץ (ישמרהו צורו), הידוע (או: לא ידוע) לנו משני מכתביו של
ר׳ שאול ברלין אליו, בהקשר עם פולמוס ׳מצפה יקתאל׳. ייתכן שהשם בדוי וקשור למערכת היחסים שהיתה לר׳ שאול ברלין עם אביו, ר׳ צבי הירש לווין, רבה של ברלין. הוא אמנם יצא להגנת בנו בפולמוס
׳מצפה יקתאל׳, אך זה לא עזר לר׳ שאול ואת משרתו כרב בפרנקפורט איבד, גלה ממקומו ונפטר כעבור זמן קצר בלונדון.
השקפתו של משה מנדלסון
על דת אבותיו. בתוך: הגות עברית
באמריקה, כרך שני / בעריכת מנחם זהרי, אריה טרטקובר, חיים אורמיאן (תל אביב
: הוצאת ברית עברית עולמית ע״י הוצאת יבנה, תשל״ג 1973), עמ׳ 158–175.
כרוז ראשון של משכיל עברי לכינוס אסיפת רבנים לשם תיקונים בדת.תרביץ, שנה מ״ב, חוב׳ ג׳-ד׳ (ניסן-אלול תשל״ג, אפריל-ספטמבר 1973), עמ׳ 484–491.
* מנדל ברסלוי, מעורכיו הראשונים של ׳המאסף׳, ביטאון ההשכלה העברית בגרמניה,
״היה המשכיל העברי הראשון בהשכלה של גרמניה אשר יצא בפומבי בקריאה ישירה אל הרבנים בדורו, בכרוז מעל דפיו של
׳המאסף׳, ודרש מהם לכנס אספת רבנים לשם הקלת עול הדת. מאמרו של ברסלוי קשור לספרו של הדאיסט האנגלי יוסף פריסטלי
׳איגרות אל היהודים׳, שבו קרא ליהודים לקבל עליהם את הדת הנוצרית. ׳המאסף׳ ואף לא ברסלוי לא זכו לתשובת הרבנים, ועורכיו השיבו על קריאה זו של המשכיל העברי בעצמם - בהגברת המלחמה נגד המסורת ונגד הרבנים״.
מדרכי הסאטירה של ארטר בסיפור
״גלגול נפש״ (150 שנה לראשית יצירתו).
בתוך:
דברי הקונגרס העולמי השישי למדעי היהדות
(ט״ו-כ״א באב תשל״ג, 13–19 באוגוסט 1973), כרך ג׳, חטיבה ג׳ (ירושלים :
האיגוד העולמי למדעי היהדות, תשל״ז 1977), עמ׳ 337–348.
נוסח מאוחר יותר פורסם בבצרון (טבת-שבט תשל״ח)
שתי הקצוות של ״הדת והחיים״. הדואר, שנה 55, גל׳ ב׳ (י׳ בכסלו תשל״ו, 14 בנובמבר 1975), עמ׳ 26–27.
על ״הדת והחיים״, רומן מאת ראובן אשר ברודס, הקדים מבוא גרשון שקד (ירושלים : מוסד ביאליק, תשל״ד).
Altmann׳s Moses Mendelssohn.Jewish Quarterly Review (New series), vol. 67, no. 2/3 (October 1976-January 1977), pp. 163-167.
On Alexander Altmann’s ״Moses Mendelssohn: a Biographical Study (1973).
אמנות הסיפור בספר יונה. הדואר, שנה 57, גל׳ ל״ט
(י״ב בתשרי תשל״ט, 13 באוקטובר 1978), עמ׳ 682–684.
חזר ונדפס ב׳ספר
הדואר׳: מבחר מאמרים ליובל השישים /
בעריכת יעקב ק. מיקלישנסקי ויעקב קבקוב (ניו יורק, תשמ״ב), עמ׳ 253–256.
ערב השואה ברומן חדש של בשביס-זינגר.הדואר, שנה 58, גל׳ ד׳ (כ״ד בחשון תשל״ט, 24 בנובמבר 1978), עמ׳ 58–59.
על הרומן ״שושה״ מאת יצחק בשביס זינגר.
הנפש המפוצלת במציאות חצויה לאחר השואה : עיון ברומן של יהודה עמיחי. הדואר, שנה 58, גל׳ ל׳ (כ״ז בסיון תשל״ט, 22 ביוני 1979), עמ׳
492; גל׳ ל״א (ד׳ בתמוז תשל״ט, 29 ביוני 1979), עמ׳ 509.
עיון ברומן של יהודה עמיחי ״לא
מעכשיו, לא מכאן״.
הסיפרות העברית
באמריקה - אז ועתה.שבילי החינוך, כרך 39, חוב׳ א׳ (תשרי
תש״ם, ספטמבר 1979), עמ׳ 41–43.
על ספרו של יעקב קבקובשוחרים ונאמנים : מסות ומחקרים על הספרות והתרבות העברית באמריקה (ירושלים : ראובן מס, תשל״ח 1978)
דרכים בהבנת ספר יונה כיצירה אמנותית.הדואר, שנה 59,
גל׳ י״ז (י״ט באדר תש״ם, 7 במארס 1980), עמ׳ 267; גל׳ י״ח (כ״ו באדר תש״ם, 14 במארס
1980), עמ׳ 282. הגיב על מאמר זה
צבי מתיסון במכתב למערכת
׳הדואר׳, שנה 59, גל׳
כ״א (ב׳ באייר תש״ם, 18 באפריל 1980), עמ׳ 349.
בסימן קריאה.בצרון: רבעון לספרות, הגות ומחקר, כרך א׳ (סדרה חדשה), חוב׳ 5–6 (336–337) (ניסן
תש״ם, מארס-אפריל 1980), עמ׳ 108–109, 110. א. אסופת מאמרים על אלי ויזל ועל השואה -
Confronting the
Holocaust : the impact of Elie Wiesel / edited by Alvin H. Rosenfeld and
Irving Greenberg (Bloomington : Indiana University Press, 1978) ב. עת כנוס - אנתולוגיה לשירה העברית בהונגאריה - ילקוט המשוררים העבריים
מהונגאריה : מן המאה ה-18 ועד ימינו עם מבוא וביו-ביבליוגרפיה / בעריכת משה
כרמלי-ויינברגר (תל אביב : הוצאת עקד, תשל״ח 1977).
״קהלת מוסר״ - כתב-העת העברי הראשון. הדואר, שנה 59, גל׳
כ״א (ב׳ באייר תש״ם, 18 באפריל 1980), עמ׳ 347–348.
על ספרו של מאיר גילון ״קהלת מוסר למנדלסון על רקע תקופתו״ (ירושלים
: האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בהשתתפות מכון ליאו בק, תשל״ט 1979)
תורה עם דרך ארץ.הארץ, תרבות וספרות, כ״ב בסיון תש״ם, 6 ביוני 1980, עמ׳ 18, 19.
על ספרו של מאיר גילון ״׳קהלת מוסר׳ למנדלסון על רקע תקופתו״ (1979).
בסימן קריאה.בצרון: רבעון לספרות, הגות ומחקר, כרך ב׳
(סדרה חדשה),
חוב׳ 7–8 (338–339) (תשרי
תשמ״א, ספטמבר-אוקטובר 1980), עמ׳ 103–105, 106. א. מחקר היסטורי בסיפרות-הילדים העברית -
ספרות-הילדים העברית - ההתחלה / אוריאל אופק (תל אביב : הוצאת מפעלים אוניברסיטאיים להוצאה לאור, 1979) ב. ילקוט מאמריו של יהודה פילטש
- ילקוט : מאמרים ורשימות / יהודה פילטש (ניו יורק : הוצאת עוגן ע״י
ההסתדרות העברית באמריקה, תשל״ט 1979).
מפתח ל׳שבילי החנוך׳, כרכים ל׳-ל״ט, תש״ל-תש״ם. שבילי החינוך, כרך
40, חוב׳ א׳ (חשון תשמ״א, אוקטובר 1980), עמ׳ 7–61.
חידלון ואשליה בטרם שואה.הדואר, שנה 60, גל׳ כ׳ (כ״א
באדר ב׳ תשמ״א, 27 במארס 1981), עמ׳ 312–313. דיון ב׳באדנהיים עיר נופש׳ מאת אהרן אפלפלד.
נוסח מורחב באנגלית פורסם בספרו The Shadow of Death : letters in flames
(Lanham, Maryland : University Press of America, 2008), pp. 23-32.
בסימן קריאה: מונוגראפיה חדשה באנגלית על שד״ל.בצרון, כרך ג׳ (סדרה חדשה), גל׳ 11–12 (342–343) (תשרי תשמ״ב, אוקטובר 1981), עמ׳ 99–102.
על ספרו של מוריס ב. מרגוליס (משה מרגליות) Samuel David Luzzatto, traditionalist scholar
(New York : Ktav Pub. House, 1979)
הז׳אנר של הפולמוס הדתי בסיפרות ההשכלה העברית : 250 שנה
להולדתו של יצחק סאטאנוב. הדואר, שנה 61, גל׳ י״ב (ה׳ בשבט תשמ״ב,
29 בינואר 1982), עמ׳ 188–189; גל׳ י״ג (י״ב בשבט תשמ״ב, 5 בפברואר 1982), עמ׳
204–205; גל׳ י״ד (י״ט בשבט תשמ״ב, 12 בפברואר 1982), עמ׳ 218–219.
נוסח מורחב נדפס ב״דברי הקונגרס העולמי התשיעי למדעי היהדות״ (תשמ״ה 1985)
- להלן.
יעדים והישגים : מגמות ונטיות בספרות ההשכלה העברית בראשיתה. הדואר, שנה 61, גל׳ ל״ד (כ״ב באלול תשמ״ב, 10 בספטמבר 1982), עמ׳ 558–560; גל׳ ל״ה (ז׳ בתשרי תשמ״ג, 24 בספטמבר 1982), עמ׳ 586–587; גל׳ ל״ו (כ״ח בתשרי תשמ״ג, 15 באוקטובר 1982), עמ׳ 604–605.
היחס לחז״ל בכתבי משכיל עברי. בצרון: רבעון לספרות, הגות ומחקר, כרך ד׳ (סדרה חדשה), גל׳ 16 (347) (תשרי תשמ״ג, ספטמבר 1982), עמ׳ 72–80.
על יחסו של יצחק סאטאנוב אל התלמוד כפי שמשתקף מספרו ספר המדות.
ספרים חדשים: תופעות מבנה בסיפורת ההשכלה העברית.הדואר, שנה 66, גל׳ י״ט (כ״ו באדר תשמ״ז, 27 במארס 1987), עמ׳ 18–19.
על ספרו של יאיר מזור ״השכלה בשום שכל : סיפורת ההשכלה - פניה האחרות״ (תל אביב : פפירוס, תשמ״ו 1986).
הרברט מצ׳רברי : אבי הדאיזם (עיקרי הדת הטבעית במישנתו ויחסו ליהדות. הדואר, שנה 66, גל׳ ל״ו (כ״ט באלול תשמ״ז, 23 בספטמבר 1987), עמ׳ 46–47.
ספרות המסעות כסוגה ספרותית בהשכלה העברית : ׳משא בערב׳ לשמואל רומאנילי.
בתוך: מגוון :
מחקרים בספרות העברית ובגילוייה האמריקניים, מוגשים ליעקב קבקוב במלאות לו שבעים
שנה / ערך שלמה נש (לוד : מכון הברמן למחקרי ספרות, תשמ״ח 1988), עמ׳ 299–322.
אוי(כל) ויי(זל) ...הדואר, שנה 69, גל׳ ז׳ (י״ז בכסלו תש״ן, 15 בדצמבר 1989), עמ׳ 23.
מכתב למערכת בעקבות רשימת ביקורת של יוסי גמזו
״תמורה שאין לה תמורה״,הדואר, שנה 69, גל׳ ב׳ (י״ב בחשון תש״ן, 10 בנובמבר
1989), עמ׳ 15–17
על ספרו של משה פלאי ״במאבקי תמורה״.
1990
The Literary art of Jonah.Journal of the American Association of Rabbis, vol. 6, no.1 (1990), pp. 11-15.
פרק בסאטירה העברית.הדואר, שנה 70, גל׳ ג׳ (כ״ח בחשון תשנ״א, 16 בנובמבר 1990), עמ׳ 19–21.
על ספרו של יהודה פרידלנד ״במסתרי הסאטירה״, פרקים בסאטירה העברית החדשה במאות הי״ח והי״ט (תשמ״ט).
1991
״משא בערב״ לשמואל רומאנילי בתרגום לאנגלית.הדואר, שנה 70, גל׳ ט״ז (ח׳ באדר תשנ״א, 22 בפברואר 1991), עמ׳ 19–21. על Travail in an Arab land /
Samuel Romanelli ; translated from the Hebrew with an introduction and notes by Yedida K. Stillman and Norman A. Stillman (Tuscaloosa : University of Alabama Press, 1989)
האוטופיה בספרות ההשכלה העברית : דמות היהדות המודרנית בחזונו האוטופי של יצחק סאטאנוב.
מדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים, חוב׳ 35 (סְתָיו-חורף תשנ״ב 1991), עמ׳ 119–130.
עברים באמריקה.עת-מול: עתון לתולדות ארץ ישראל ועם ישראל, כרך י״ח, גל׳ 6 (110) (אב תשנ״ג, אוגוסט 1993), עמ׳ 22–23.
סיפורה של ההסתדרות העברית האמריקה ששמה לה למטרה להפיץ בין יהודי ארצות-הברית את התרבות, הלשון והספרות העברית ולהקים מוסדות-חינוך עבריים.
״דגש״ חזק בעברית : אשנב לעידן החלונות.
הדואר, שנה 73, גל׳ ג׳ (כ״ו בכסלו תשנ״ד, 10 בדצמבר 1993), עמ׳ 20–21.
מאמר חמישי בסדרה במלל ממללים: עיבוד
תמלילים בעברית.
אות לאות, קו לקו :
תוכנת סריקה וזיהוי אותיות עברית ולועזית.
הדואר, שנה 73, גל׳ ז׳ (כ״ג בשבט תשנ״ד, 4 בפברואר 1994), עמ׳ 20–22.
מאמר שישי בסדרה במלל ממללים: עיבוד
תמלילים בעברית.
גילויי המשל ב׳המאסף׳.הדואר, שנה 73, גל׳ י״ז (כ״ט בתמוז תשנ״ד, 8 ביולי 1994), עמ׳ 19–22.
גישה אל מקורות היהדות
במקש אצבע.
הדואר, שנה 73, גל׳ י״ט (כ״ח באב תשנ״ד, 5 באוגוסט 1994), עמ׳ 19–20.
מאמר שביעי בסדרה במלל ממללים: עיבוד
תמלילים בעברית.
התנועה העברית באמריקה בעשור הראשון לקיומה (1916–1926) : חזיונות אידיאולוגיים מול אתגרי המציאות - תרבות או חינוך.
מהות: כתב-עת ליצירה יהודית, כרך י״ד (סְתָיו תשנ״ה 1994), עמ׳ 49–58.
נדפס גם ב-Bulletin of Higher Hebrew education, כרך7–8 (1994–1995), עמ׳ 87–92
וכן בהמשכים, ב׳הדואר׳, שנה 74, גל׳ כ״ב (ערב ראש
השנה תשנ״ו, 24 בספטמבר 1995), עמ׳ 30–31 ובגל׳ כ״ג (כ״ו בתשרי תשנ״ו, 20
באוקטובר 1995), עמ׳ 19–21.
1995
התרבות העברית באמריקה : חיפוש אחר מודלים של תרבות. עם וספר, חוב׳
ט׳ (חורף תשנ״ה 1995), עמ׳ 161–171.
בית הגנזים של מורשת הספר העברי : תקליטור הביבליוגרפיה העברית.
הדואר, שנה 75, גל׳ ג׳ (כ״ב בכסלו תשנ״ו, 15 בדצמבר 1995), עמ׳ 20–21, 23.
מאמר שמיני בסדרה במלל ממללים. על הביבליוגרפיה של
הספר העברי ר״ל-תש״ך, 1470–1960 של מפעל הביבליוגרפיה העברית.
שנת תרפ״ז : חיפושי-דרך ושאלת האמריקניות.
הדואר, שנה 75, גל׳ כ׳ (ערב ראש השנה תשנ״ז, 6 בספטמבר 1996), עמ׳ 28–31; גל׳ כ״א (ז׳ בתשרי תשנ״ז, 20 בספטמבר 1996), עמ׳ 22–23.
תוכנית ׳דגש׳ חזק 2.הדואר, שנה
76, גל׳ ו׳ (ט״ז בשבט תשנ״ז, 24 בינואר 1997), עמ׳ 21–22.
מאמר בסדרה ״במלל ממללים״.
הסאטירה ׳גלגול נפש׳ ליצחק ארטר.הדואר, שנה
76, גל׳ ח׳ (י״ד באדר א׳ תשנ״ז, 21 בפברואר 1997), עמ׳ 22–23;
גל׳ ט׳ (כ״ח באדר א׳ תשנ״ז, 7 במארס 1997), עמ׳ 21–23; גל׳ י׳ (י״ב באדר ב׳
תשנ״ז, 21 במארס 1997), עמ׳ 20–21. להופעת מהדורה חדשה של ״הצופה לבית ישראל״ ליצחק ארטר, ההדיר והוסיף מבוא והערות - יהודה פרידלנדר.
שנות ה-40: בצל שואת יהודי אירופה - חורבן ובניין : התנועה העברית לפני יובל שנים.
הדואר, שנה 76, גל׳ י״ב (י״ד בניסן תשנ״ז, 21 באפריל 1997), עמ׳ 29–31; גל׳ י״ג (ב׳ באייר תשנ״ז, 9 במאי 1997), עמ׳ 22–23; גל׳ י״ד (ט״ז באייר תשנ״ז, 23 במאי 1997), עמ׳ 23.
קטעים נבחרים מתוך הספר התרבות העברית באמריקה
: 80 שנות התנועה העברית בארצות הברית.
התנועה העברית באמריקה עם הקמת המדינה. הדואר, שנה 77, גל׳ י״ג (י״ב באייר תשנ״ח, 8 במאי 1998), עמ׳ 21–23; גל׳ י״ד (כ״ו באייר תשנ״ח, 22 במאי 1998), עמ׳ 22–23.
״המאסף״ - ״הקדמה
ופתיחת מכתב אשר יצֵא לאור״ : מנשר של כתב העת העברי הראשון
ודרכו. קשר: כתב-עת לחקר תולדות העיתונות והתקשורת בעולם היהודי
ובישראל, חוב׳ 24 (נובמבר 1998), עמ׳ 48–56.
״המאסף״ - כתב-העת העברי הראשון :
״יאסוף לכל מחנות המדע והמוסר
... דברים מועילים ומשמחים את הנפש החומדת לשבת בצל החכמה״.
מחקרים בלשון העברית ובספרותה : כנס מילנו : דברי הכנס המדעי העברי החמישה-עשר באירופה, אוניברסיטה מילנו, אלול תש״ס, ספטמבר 2000 / העורך - מנחם זהרי (ירושלים : ברית עברית עולמית, תשס״ב 2002), עמ׳ 86–96.
המכתם המשכילי ב׳המאסף׳, כתב-העת העברי הראשון :
״שיר או משל קטן ערוך בדברים אחדים על ענין רב״.
הדואר, שנה 81, גל׳ ב׳ (ח׳ בכסלו תשס״ב, 23 בנובמבר 2001), עמ׳ 22–23; גל׳ ג׳ (כ״ב בכסלו תשס״ב, 7 בדצמבר 2001), עמ׳ 21–23; גל׳ ד׳ (ו׳ בטבת תשס״ב, 21 בדצמבר 2001), עמ׳ 22–23.
The genre of the fable in Haskalah literature in Germany.
In:
Preußens Himmel breitet seine Sterne... : Beiträge zur Kultur-, Politik- und Geistesgeschichte der Neuzeit / Willi Jasper, Joachim H. Knoll
(Hrsg.) (Hildesheim: Georg Olms Verlag, 2002), Bd. 1, pp. 229-257.
״הקיצה עמי״ : מחקרים חדשים בספרות ההשכלה.הדואר, שנה 81, גל׳ ז׳ (י״ט בשבט תשס״ב, 1 בפברואר 2002), עמ׳ 20–21.
על ספרו של שמואל ורסס ״הקיצה עמי״, ספרות ההשכלה בעידן המודרניזציה (ירושלים : הוצאת ספרים ע״ש י״ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, תשס״א)
מחקר ההשכלה.הדואר, שנה 82, גל׳ 2 (טבת תשס״ג, ינואר 2003), עמ׳ 22–28.
על מפתח כתב-העת ׳בכורי העתים׳ שבהכנה.
The Epistolary
Story in Haskalah Literature:Isaac Euchel׳s ״Igrot
Meshulam״. Jewish Quarterly Review, vol. 93, no. 3/4 (January-April
2003), pp. 431-469. Also published in his In search of Genre
: Hebrew enlightenment
and modernity (Lanham, Maryland : University Press of America, 2005), pp. 83-118.
״קיום הלשון בקיום
אומתה״ : פריודיזציה בתפיסת השפה והספרות של סופר ההשכלה
יהודה ליב בן-זאב. לשוננו לעם, מחזור נ״ד, חוב׳
ד (התשס״ג-התשס״ד), עמ׳ 170–178. על פועלו של בן זאב בחקר תולדות הלשון והספרות העברית, ועל חלוקתו את תולדות הלשון העברית לשש תקופות.
“בשורת מאספים חדשים” - מינשר בלתי ידוע לחידוש הוצאת
׳המאסף׳, כתב-העת העברי הראשון, בתקס״ט : ראייה חדשה של ההיסטוריה היהודית.
דפים למחקר בספרות, כרך 14–15 (תשס״ו 2005), עמ׳ 57–88.
המחבר מתחקה אחר מנשר אבוד שצורף כנראה לגיליון ״המאסף״ ועורר שאלות הקשורות בכתב העת, סגירתו וחידושו על רקע התמורות שחלו ביהדות גרמניה בשלהי המאה ה-18 ותחילת המאה
ה-19.
כתב העת ״המאסף״ בטרם שקיעת ההשכלה בגרמניה - פרוספקט בלתי ידוע על חידוש
״המאסף״ בתקס״ט : תמונת מצב של ספרות ההשכלה בתחילת המאה הי״ט.
קשר: כתב-עת לחקר תולדות העיתונות והתקשורת בעולם היהודי ובישראל, חוב׳ מס׳ 35 (חורף 2007), עמ׳
55–62 *
אחד המפעלים החשובים ביותר שהשפיעו על ראשיתה ועל התקדמותה של ההשכלה העברית היה
״המאסף״, כתב העת העברי הראשון וביטאונה של ההשכלה העברית בגרמניה. בשנת 1797 נסגר כתב העת, אולם שלוש-עשרה שנים לאחר מכן (1809) חודשה הופעת
״המאסף״ בעריכת המשורר שלום הכהן, והוצאתו נמשכה שלוש שנים נוספות. המאמר דן ברקע לחידוש הוצאתו של
״המאסף״ ובאופן הודעת העורך על הופעתו המחודשת בציבור, וכן מציג את תמונת מצבה של ספרות ההשכלה הגרמנית ומצבה של העברית המתחדשות בעשור הראשון של המאה הי״ט.
״להודיע ולבשר ולהורות כל דבר הנדרש לאיש יהודי לדעת באשר הוא יהודי וחבר לחברת האדם״: לתולדות העיתונות העברית באירופה במאה התשע-עשרה״.
קשר: כתב-עת לחקר תולדות העיתונות והתקשורת בעולם היהודי ובישראל, חוב׳ מס׳ 36 (סְתָיו 2007), עמ׳ 179–181
*
על ספרו של גדעון קוץ: Kouts, Gideon. The Hebrew and Jewish press in Europe: Select problems in its history (Paris-London : Sugar Press, 2006)
ההשכלה העברית בגרמניה: תנועה ספרותית שיצרה ספרות חדשה : חידוש השפה בזיקתו לחידוש הספרות העברית.לשוננו לעם, מחזור נ״ו, חוב׳ ב׳ (התשס״ז 2007), עמ׳ 57–70.
יוזמי המרכז הספרותי בגרמניה של המאה הי״ח, ניגשו לספרות העברית
בגישה חדשה, שהתרכזה במעשה הכתיבה עצמו, בסגנון חדש או מחודש ובנושאים
אקטואליים. שאיפתם הייתה להפיץ את הספרות החדשה לשם הנחלה של אידיאולוגיית
ההשכלה, חידוש התרבות העברית ושיקומו של העם היהודי.
דיון בנפתלי הרץ ויזל וכתב העת ״המאסף״
שיצא לאור בקניגסברג.
מאסף בלתי ידוע שבא בעקבות
׳המאסף׳ - כתב יד ׳כתר תורה המאסף׳: 1815–1816.איגוד : מבחר מאמרים במדעי היהדות, כרך ג׳ (תשס״ח 2007), עמ׳ 117–136
* בעקבות
״המאסף״, כתב העת העברי הראשון בהשכלה הגרמנית, שיצא לאור לסירוגין בשנים 1783–1811, ובהשפעתו, היו משכילים אחדים שעשו ניסיונות לחקות אותו ולכתוב כתב עת בסגנון דומה, ואף בכותרת זהה, דהיינו
״המאסף״. אחד הניסיונות הללו, שלא יצא לאור, נעשה בשנים 1815–1816 בהולנד, תחת השם
״כתר תורה המאסף״, ובו דן מאמר זה.
שפה ויצירה : חידוש הספרות העברית ותודעת השפה בתפיסת ההשכלה.
בתוך:
שערי לשון : מחקרים בלשון העברית, בארמית ובלשונות היהודים מוגשים למשה בר-אשר / בעריכת אהרן ממן, שמואל פסברג, יוחנן ברויאר (ירושלים : מוסד ביאליק, תשס״ח 2007), כרך ג׳, עמ׳ 173–186.
התקבלותה של ספרות ההשכלה הגרמנית בתקופת ההשכלה המאוחרת: מהוקרה והכרה לביקורת ודחייה.
מחקרי ירושלים בספרות עברית, כרך כ״ב (תשס״ח 2008), עמ׳
307–342 *
המאמר בוחן את התקבלותה של ספרות ההשכלה הגרמנית המוקדמת עפ״י ארבעה קריטריונים: הדפסות חוזרות ומהדורות חדשות של ספרים וכתבי עת מן התקופה הראשונה, השפעות: חיקויים של סגנונות וסוגות מהספרות המוקדמת, זכרונות של סופרים על ההתקבלות של ספרות ההשכלה וסופרי ההשכלה כעבור זמן, הערכות מעמיקות של סופרים ומבקרים והיגדים ישירים המשבחים או מבקרים ספרות זו. המשכו של המאמר מתרכז בהדגמת מגמות עיקריות בהיסטוריוגרפיה ובביקורת של הספרות במאה התשע עשרה, מגמות שביטאו את היחס לספרות ההשכלה המוקדמת.
״כרם חמד״, כתב העת העברי של חכמת ישראל בגליציה ובאיטליה.קשר: כתב-עת לחקר תולדות העיתונות והתקשורת בעולם היהודי ובישראל, חוב׳ מס׳ 38 (אביב 2009), עמ׳
77–86 *
כרם חמד, שנתון שיצא לאור לסירוגין בין השנים 1833-1856, היה תופעה חדשה ומיוחדת במאה התשע עשרה. הופעתו מיד עם הפסקת צאתו לאור של ביכורי העיתים קושרת אותו בזיקת המשך לקודמו כפי שהניחו היסטוריוני הספרות והמבקרים. אך עיון מדוקדק באופיים של שני השנתונים ובמהותם, מביא למסקנה כי קיימים הבדלים מהותיים ביניהם. המאמר סוקר את תולדות כתב העת, את מפעלו של יוזם כתב העת החדש שמואל ליב גולדנברג ואת פועלו של העורך שלמה יהודה ראפופורט.
2010
Euchel׳s reception throughout the 19th century Haskalah.
In: Isaac Euchel : der Kulturrevolutionär der jüdischen Aufklärung / herausgegeben von Marion Aptroot, Andreas Kennecke und Christoph Schulte (Hannover : Wehrhahn
Verlag, 2010), pp. 215-238.
פריודיזציה ורוויזיה של ספרות הדורות בתפיסת ההשכלה. בתוך:
הספרות והחיים : פואטיקה ואידיאולוגיה בספרות העברית החדשה : למנחם ברינקר, ביובלו / עורכות איריס פרוש, חמוטל צמיר, חנה סוקר-שווגר (ירושלים : כרמל
; [באר שבע] : מרכז הקשרים, המרכז לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית, תשע״א 2011), עמ׳ 107–135.
מדף הספרים של ההשכלה בראי ביקורת הספרים ב״המאסף״: מקור למידע ביבליוגרפי ואידיאולוגי על ההשכלה העברית.
קשר: כתב-עת לחקר תולדות העיתונות והתקשורת בעולם היהודי ובישראל, חוב׳ מס׳ 42 (סְתָיו 2011), עמ׳ 91–99.
פרויקט המונוגרפיות והמפתחות של כתבי העת הראשונים של ההשכלה העברית, שעד כה כלל את
המאסף, בכורי העתים וכרם חמד, מיקד את הדיון בחשיבותם של כתבי העת הללו להבנת הרקע שהביא ליצירת מרכז ספרותי ותרבותי בגרמניה בשלהי המאה השמונה-עשרה והעתקת הפעילות לגליציה במחצית הראשונה של המאה התשע-עשרה. המונוגרפיות דנו בין השאר בפעילות הספרותית, התרבותית והחינוכית סביב כתבי העת האלה, בראשיתה של הספרות העברית החדשה ובתחילת חידושה של השפה העברית. ההתמודדות עם החומר שנדפס בשלושת כתבי העת הנזכרים, בהיקפי זמן של למעלה מחמישים שנה, סידרה ומיינה את קורפוס היצירה העברית באותן שנים לפי נושאים, סופרים, סוגות ותחומי סיווג אחרים. סידורו של החומר וסיווגו הראה מגוון תחומים ומכלול מקצועות שעניינו את המשכילים, ונחשפו בו פרטים על התפתחותה של הספרות העברית וכמובן של ההשכלה העברית והיהודית. כמו כן חשף החומר את האוריינטציה של כתבי העת הללו בתחומי הדת, התרבות והחברה, החינוך והספרות.
2012
בכורי תועלת: ״התועלת והתושיה המושגות מפעולה ההיא... הנחת אשר ישיגו כל נבוני דבר... החדוה והגיל אשר ימצאו גם המה״.
קשר: כתב-עת לחקר תולדות העיתונות והתקשורת בעולם היהודי ובישראל, חוב׳ מס׳ 43 (קיץ 2012), עמ׳ 119–127.
המאמר עוסק בכתב העת ״בכורי תועלת״, כתב העת של ההשכלה העברית באמסטרדם, שיצא לאור בשנת תק״פ (1820), ובסיפורה של קבוצת משכילים שהקימה את חברת תועלת בשנת 1815.
2013
הצפירה (1823/4) בעריכת מאיר הלוי לטריס
״הוא המאסף החדש לבני ישראל״.קשר: כתב-עת לחקר תולדות העיתונות והתקשורת בעולם היהודי ובישראל, חוב׳ מס׳ 44 (חורף 2013), עמ׳ 29–38.
בעת ש״בכורי העתים״, כתב העת של ההשכלה בגליציה ובאיטליה, יצא לאור בווינה בשנתו הרביעית (1823), הוציא
מאיר הלוי לעטעריס כתב עת חדש בשם ״הצפירה״ כתב העת נועד לפי כיתוב השער להיות
״המאסף החדש״, דהיינו המשך לכתב העת המשכילי הראשון ״המאסף״ (1783–1811), שיצא בגרמניה והשפעתו ניכרת על כתבי עת שבאו אחריו.
2014
בכורים (1864–1865) ״לתועלת ולשעשועי נפש כל אוהב חכמת ישראל ושפתנו הקדושה״.קשר: כתב-עת לחקר תולדות העיתונות והתקשורת בעולם היהודי ובישראל, חוב׳
מס׳ 46 (אביב 2014), עמ׳ 76–87; חוב׳ מס׳ 47 (חורף 2015), עמ׳ 104–113 .
כעשרים שנה לאחר הופעתם של כתבי העת המשכילים ״בכורי השנה״,
״ספר בכורי העיתים״, ו״בכורי העיתים החדשים״ שחקקו את השם ״בכורי...״ ככותר המבטא את דרכם ואת שאיפתם לחדש את כתב העת
״בכורי העיתים״ שחדל לצאת, יצא לאור בווינה כתב עת עברי בשם ״בכורים״ בעריכת
נפתלי קעללער. בהשוואה לכמה נסיונות מהעבר להוציא כתב עת עברי באופן סדיר,
״בכורים״ הופיע בשני כרכים בשנים: 1864–1865 בהיקף עמודי מרשים. המאמר עוסק בתוכנו של העיתון, מספר על על עורכו ומפרט על מאמריו.
המלבה״ד הנכרי אנטון שמיד : מדפיס ספרי קודש וספרי השכלה.
בתוך: הספרייה של תנועת ההשכלה : יצירתה של רפובליקת הספרים בחברה היהודית במרחב הדובר גרמנית / שמואל פיינר, זהר שביט, נטלי ניימרק-גולדברג, טל קוגמן (עורכים) (תל-אביב: הוצאת עם עובד, תשע״ה
2014), עמ׳
130–151.