הָפַךְ

פיו"ע, עתיד אֶהְפֹּך; יַהֲפֹךְ, צווי הֲפֹךְ, מק' הָפוֹךְ, לַהֲפֹךְ, הָפְכִּי, הָפְכְּכֶם, לְהָפְכָהּ, —  א) עומד, הָפַךְ מצד אל צד, החליף את מעמדו, הסב פניו וגופו מצד לצד בפרט בתנועה סבובית, sich wenden; tourner; turn o.s: ואיש ישראל הָפַךְ ויבהל איש בנימן כי ראה כי נגעה עליו הרעה שופט' כ מא. כאשר הָפַךְ איש מעל מרכבתו לקראתך מ"ב ה כו. בני אפרים נושקי רומי קשת הָפְכוּ ביום קרב תהל' עח ט.  וַיַּהֲפֹךְ איש ישראל במלחמה שופט' כ לט. וַתַּהֲפֹךְ (מלכת שבא) ותלך לארצה היא ועבדיה דהי"ב ט יב.  וַיַּהַפְכוּ נערי דוד לדרכם ש"א כה יב. — וְהָפַךְ השֵׂער לבן וכדומה, נשתנה גונו, שהיה שחור ונהיה לבן, sich werwandeln; être changé; be changed: ושער בנגע הָפַךְ לבן ויקר' יג ג. ושערה הָפַךְ לבן שם כ. — ב) יוצא, עשה שהדבר יהפך, שיסב וישנה מעמדו בתנועה סבובית, umwenden, umkehren; tourner, retourner; to turn: הָפַךְ ישראל ערף לפני איביו יהוש' ז ח. כאשר ימחה את הצלחת מחה וְהָפַךְ על פניה מ"ב כא יג. ויאמר (מלך ישראל) לרכבו הֲפֹךְ ידיך והוציאני מן המחנה מ"א כב לד. וַיַּהֲפֹךְ יהורם ידיו וינס מ"ב ט כג. אך בי ישב יַהֲפֹךְ ידו כל היום איכ' ג ג, מתעסק בי בידיו לרעה.  מי שהפך את זיתיו מו"ק ב א, ר"ל הפכם מצד אל צד במעטן וכדומה. הפכו פניהם כלפי הר גריזים ופתחו בברכה וכו' הפכו פניהם כלפי הר עיבל ופתחו בקללה סוט' ז ה. הופכו (את הנסקל שנדחה לארץ) על מתניו סנה' ו ד. ערכתי לו שלחן והפכו נדר' כ:, כנוי לבעילת אשה שלא כדרכה. — *ובעבודת האדמה: מותר אדם לעשות לתוך שדהו תלמיות קטנות של טפח טפח וליתן לתוכן ארבעה מינין והופכן בארבע רוחותיה וכו' נוטע קישואין ודילועין וכו' הופך אילו לצד אילו ואילו לצד אילו תוספתא כלא' ב י. — ופָעוּל: אפרים היה עגה בלי הֲפוּכָה הוש' ז ח. חמור וכליו הפוכין פרה רצה בין הכרמים הרי זה אבידה ב"מ ב ט. זיתיו (של האבל)  הפוכין טוענין לו מו"ק יא:. עולם הפוך ראיתי עליונים למטה ותחתונים למעלה פסח' נ.. — *והפך פניו: בנוהג שבעולם שני בני אדם נכנסו אצל הדיין אחד עני ואחד עשיר אצל מי הדיין הופך את פניו לא אצל העשיר מד"ר ויקר' ג. שמאחר שעשו צרכיהן זה הופך פניו לכאן וזו הופכת פניה לכאן שם יד. הפכתם פניכם ממני ועכשיו באתם אלי פדר"א לו. אילו היו פני הפוכים לאחורי כמה היה נאה ספרי האזינו שז. — הָפַךְ משכבו של פלוני, הפכו מצד אל צד כדי שיהיה יותר נוח לשכיבה: יי' יסעדנו על ערש דוי כל משכבו הָפַכְתָּ בחליו תהל' מא ד. — והָפַךְ למשל הרוח וכדומה את הָאֹהֶל, וכדומה: ויבא עד האהל ויכהו ויפל וַיַּהַפְכֵהוּ למעלה ונפל האהל שופט' ז יג. — והכסא וכדומה: וְהָפַכְתִּי כסא ממלכות וכו' וְהָפַכְתִּי מרכבה ורכביה חגי ב כב. ארז זה אינו כן יצתה רוח צפונית מערבית עוקרתו מצד דרומית מזרחית עוקרתו והופכתו  על פניו דא"ר ד. — והָפַךְ עיר, ארץ, החריב אותה על ידי רעש וכדומה, שהבנינים כמו נהפכים ונופלים אל בטן האדמה: בַּהֲפֹךְ את הערים אשר ישב בהן לוט בראש' יג כט. הנה נשאתי פניך גם לדבר הזה לבלתי הָפְכִּי את העיר אשר דברת שם כא. וַיַּהֲפֹךְ את הערים האל ואת כל הככר שם כה.  כערים אשר  הָפַךְ יי' ירמ' כ יו. הָפַכְתִּי בכם כמהפכת אלהים את סדם ואת עמרה עמוס ד יא.  הָפוֹךְ רשעים ואינם ובית צדיקים יעמד משלי יב ז. בחלמיש שלח ידו הָפַךְ משרש הרים איוב כח ט. המעתיק הרים ולא ידעו אשר הֲפָכָם באפו שם ט ה. הן יעצר במים ויבשו וישלחם וְיַהַפְכוּ ארץ שם יב יה. — ופָעוּל: ויגדל עון בת עמי מחטאת סדם הַהֲפוּכָה כמו רגע ולא חלו בה ידים איכ' ד ו.  — והָפַךְ עיר במלחמה: בעבור חקר את העיר ולרגלה וּלְהָפְכָהּ שלח דוד את עבדיו אליך ש"ב י ג. — הָפַךְ רוח, הקים רוח אחר: וַיַֹהֲפֹךְ יי' רוח ים חזק מאד שמות י יט. — הָפַךְ גון הדבר, או טיבו ותכונתו, החליפו, שִׁנָּה אותו, עשהו אחר, לא כמו שהיה קודם, verändern; changer; to change: והנה לא הָפַךְ הנגע את עינו ויקר' יג נה. והיא (השאת) הָפְכָה שער לבן שם י. הֲיַהֲפֹךְ כושי עורו ונמר חברברתיו ירמ' יג כג. וַהֲפַכְתֶּם את דברי אלהים חיים יי' צבאות אלהינו שם כג לו. הַהֹפְכִי1 הצור אגם מים חלמיש למעינו מים תהל' קיד ח. כי אז אֶהְפֹּךְ אל עמים שפה ברורה צפנ' ג ט. — ופָעוּל: שער לבן אינו מטמא אלא הפוך אף מחיה לא תטמא אלא הפוכה ספרא תזריע ג ג. — ועפי"ר במשמעה זו עם לְ אחריו, הפך דבר לְדבר: הָפַךְ ים ליבשה תהל' סו ז. הָפַךְ את מימיהם לדם שם קה כט. וַיַּהֲפֹךְ לדם יאריהם שם עח מד. — וגם דברים מפשטים: כי הֲפַכְתֶּם לראש משפט עמו' ו יב. עשה כימה וכסיל וְהֹפֵך לבקר צלמות שם ה ח. וְהָפַכְתִּי חגיכם לאבל וכל שיריכם לקינה שם ח י. הַהֹפְכִים ללענה משפט שם ה ז. אז תשמח בתולה במחול ובחרים וזקנים יחדו וְהָפַכְתִּי אבלם לששון ונחמתים ירמ' לא יג. הָפַכְתָּ מספדי למחול לי תהל' ל יב. ולא אבה יי' אלהיך לשמע אל בלעם וַיַּהֲפֹךְ יי' אלהיך לך את הקללה לברכה דבר' כג ו. וכשם שהפכת קללת בלעם הרשע לברכה כן הפוך כל חלומותי עלי לטובה ברכ' נה:. משל למלך שהפכה המדינה שעבוד' על השבועיי' שבאו עליהם אף הוא הפך עליהם את הדין והרגם כן מצריים הפכו גזרתן על ישראל וכו' אף האלהים הפך עליהם את הדין והרגן בלילה מד"ר שמות יח. אם זכיתם הריני הופך לכם קללות לברכות מד"ר ויקר' לה. — והָפַךְ את הַלֵּב: וַיַּהֲפָךְ לו אלהים לֵב אחר ש"א י ט. — ועם פעל אחריו: הָפַךְ לבם לשנא עמו להתנכל לעבדיו תהל' קה כה. — °הוֹפְכֵי הצואר, מין עוף, עי' צַוָאר

— נִפע' נֶהְפַּךְ, — א) נתחלף מעמדו ממטה למעלה וכדומה, כמו קל א: והנה נתתי עליך עבותים ולא תֵהָפֵךְ מצדך אל צדך יחזק' ד ח. ויסגו ויבגדו כאבותם נֶהְפְּכוּ כקשת רמיה תהל' עח נז. אחד מן העדים דוחפו (את הנסקל) על מתניו נהפך על לבו הופכו על מתניו סנה' ו ד. שמא לא נהפכה (האשה) יפה יפה כתוב' לז.. הלמד שלא לעשות נוח לו שנהפכה שליתו על פניו מד"ר ויקר' לה. — נהפך עליו דבר מה, שב והגיע עדיו: ופחד ורחב לבבך כי יֵהָפֵךְ עליך המון ים חיל גוים יבאו לך ישע' ס ה. — ועם לְ: נחלתנו נֶהֶפְכָה לזרים בתינו  לנכרים איכ' ה ב. — נֶהֶפְכוּ צירי האשה עליה, אחזוה צירים וחבלים ללֵדה: ותכרע ותלד כי נֶהֶפְכוּ עליה צריה ש"א ד יט, ועי' ציר. — והעיר, ברעש וכיוצא בזה: ויקרא (יונה) ויאמר עוד ארבעים יום ונינוה נֶהְפָּכֶת יונה ג ד. ארץ ממנה יצא לחם ותחתיה נֶהְפַּךְ כמו2 אש איוב כז ה. — ובמליצה, °נהפך העולם: כאשר אומרים בימים האלה בארץ ישמעאל בבוא שמועות רעות ממלחמות נהפך העולם ראב"ע חגי ב כא. ואל יאמר מה היה כמו שיאמרו הכסילים אם ירדו מגדולתם שנהפך העולם הוא, קהל' ז י. — ובמשמ' נשתנה ונהיה אחר לא כמו שהיה, או נתחלף טיבו, גונו, וכיוצא בזה, ועפי"ר עם לְ אחריו: והמטה אשר נֶהְפַּךְ לנחש תקח בידך שמות ז יה.  והעם הנס המדבר נֶהְפַּךְ אל הרודף יהוש' ח כ. הנה אנכי מכה במטה אשר בידי על המים אשר ביאר וְנֶהֶפְכוּ לדם שמות ז יז. וַיֵהָפְכוּ כל המים אשר ביאר לדם שם כ. וְנֶהֶפְכוּ נחליה לזפת ועפרה לגפרית ישע' לד ט. לקש נֶהְפְּכוּ לו אבני קלע איוב מא כ. והמה מרו ועצבו את רוח קדשו וַיֵּהָפֵךְ להם לאויב ישע' סג י. וצלחה עליך רוח יי' והתנבית עמם וְנֶהְפַּכְתָּ לאיש אחר ש"א י ו. — והלב: ויגד למלך מצרים כי ברח העם וַיֵּהָפֵךְ לבב פרעה ועבדיו אל העם ויאמרו מה זאת עשינו כי שלחנו את ישראל מעבדנו שמות יד ה. עמדתי ותתבונן בי תֵּהָפֵךְ לאכזר לי איוב ל כ-כא. — והגון: כי ישוב הבשר החי וְנֶהְפַּךְ ללבן ויקר' יג יו. והנה נֶהְפַּךְ הנגע ללבן שם יז. השמש יֵהָפֵךְ לחשך והירח לדם יואל ג ד. וְנֶהֶפְכוּ כל פנים לירקון ירמ' ל ו. באותה שעה נהפכו פני שונאי דוד כשולי קדירה מו"ק ט.. — ובדברים מפשטים: נֶהְפַּךְ לאבל מחולנו איכה ה יה. והחדש אשר נֶהְפַּךְ להם מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב אסת' ט כב. — ובלי לְ: והנה נֶהְפַּךְ שער לבן בבהרת ויקר' יג כה. ואנכי נטעתיך שורק כלה זרע אמת ואיך נֶהְפַּכְתְּ לי סורי הגפן נכריה ירמ' ב כא. — נֶהְפַּךְ בלשונו: עקש לב לא ימצא טוב וְנֶהְפַּךְ בלשונו יפול ברעה משלי יז כ. — ומקו' נַהֲפוֹךְ: ביום אשר שברו איבי היהודים לשלוט בהם וְנַהֲפוֹךְ הוא אשר ישלטו היהודים המה בשנאיהם אסת' ט א.   

— פִע', *הִפֵּךְ, —  כמו הקל בנחץ הפעולה: ל"ש אלא שלא היפך בהן (בהפירות) אבל היפך בהן הרי זה בכי יותן חול' יג.. מה עתר זה מהפך התבואה ממקום למקום כך תפלתם של צדיקים מהפכת מדותיו של הקב"ה ממדת רגזנות למדת רחמנות יבמ' סד.. — °הִפֵּךְ המים, וכדומה:  על שם שמהפכין (המלחים) את המים במשוטות כשמנהיגים את הספינה כאדם המהפך בכף ביצים טרופות לערבן עם המים וכל דבר שאדם רוצה לערב יפה יפה מהפכו באצבע או בבזך רש"י שמות ל לה. — ובהשאלה: איש תהפוכות זה הנחש שהיפך דברים על בוראו מד"ר בראש' כ. חורשי רע ומהפכי דברים ומעמיקי שפה ומחלקלקי לשון עליהם הוא אומר יהי דרכם חשך תד"א טו.. — ובהשאלה, הִפֵּךְ בדבר, עסק בו, השתדל להשיגו: עני מהפך בחררה ובא אחר ונטלה הימנו קדוש' נט.. — הִפֵּךְ בקרקע3, השתדל לקנותו. — °הִפֵּךְ בזכותו של פלוני, חפש והשתדל למצוא לו זכות: השיב המלך אין היהודים הארורים מהפכין בזכותינו4 כמו שאנו מהפכין עליהם שבט יהודה סד.

— הָפע' ההְפּךְ, — כמו נֶהְפַּךְ: תחת שאה התגלגלו הָהְפַּךְ עלי בלהות איוב ל יד-יה, ר"ל יבאו עלי, יתגלגלו עלי.

— הִתפ', הִתְהַפֵּךְ, — הפך את עצמו מצד אל צד: והנה צלול לחם שערים מִתְהַפֵּךְ במחנה מדין ויבא עד האהל ויכהו שופט' ז יג. וישכן מקדם לגן עדן את הכרבים ואת להט החרב הַמִּתְהַפֶּכֶת לשמר את דרך עץ החיים בראש' ג כד. תִּתְהַפֵּךְ כחמר חותם איוב לח יד. והוא מסבות מִתְהַפֵּךְ בתחבולתו שם לז יב. אשה מזנה מתהפכת שלא תתעבר יבמ' לה.. המתהפך משנתו על הצדדין אומר פוקח עורים דא"ר יא. כיון שראה שמתהפכת לכל הצדדים אמר בלבו מתיירא אני שמא ישלוט בי יצר הרע תנחומא, הוספ' לפ' חקת א. — °התהפך החלב5, נחמץ קצת ונתגבן מעט: והמובחר שבחלב הוא הלבן ושיעמד בצפרן ולא יגר ושיקחנו תכף שחולבין אותו כשהוא חם קדם שיתהפך מ' אלדבי, ש"א ה.



1 כמו המגביהי לשבת, המשפילי לראות, ועי' במבוא, בחלק הדקדוק.

2 בקצת ספרים במו, ב במקום כ.

3 בארמית: רב גידל הוה מהפיך בההיא ארעא אזל רבי אבא זבנה קדוש' נט..

4 בסגנון ארמי: מהפיכנא בזכותיה שבת קיט..

5 כמו בצרפתית tourner.