ש"ז, מ"ר *מַפְתֵּחוֹת, — א) כלי שבו פֹתחים מנעול, Schlüssel; clef; key: ועבדיו באו ויראו והנה דלתות העליה נעלות וכו' ויחילו עד בוש והנה איננו פתח דלתות העליה ויקחו את הַמַּפְתֵּחַ ויפתחו (שפט' ג כד-כה). וסביבות בית האלהים ילינו כי עליהם משמרת והם על הַמַּפְתֵּחַ ולבקר לבקר (דהי"א ט כז). — ובמליצה, נתן את מַפְתֵּחַ בית פלוני עליו, מנה אותו לפקיד וסוכן על הבית: ונתתי מַפְתֵּחַ בית דוד על שכמו ופתח ואין סגר וסגר ואין פתח ישע' כב כב. — ומצוי מאד בתו"מ: פעם אחת בקשו ממנו אבנים לאפוד וכו' והיו מפתחות מונחות תחת מראשותיו של אביו ולא ציערו ר"א, ע"ז כד.. לא תצא אשה במפתח שבאצבעה לרשות הרבים תוספת' שבת ד-ה יא. נתנו בשידה תיבה ומגדל ונעל בפניו ואבד המפתח ואחר כך מצאו שם גיט' ב יא. הציר והצינור והקורה והמעול והמפתח שנשברו מו"ק א י. הלויני (כור חטים) עד שיבא בני או עד שאמצא מפתח ב"מ ה ט. המוכר את הבית מכר את הדת אבל לא את המפתח ב"ב ד ג. וזקני בית אב ישנים שם ומפתחות העזרה בידם מדות א ח. וארבעה כלים בידם הטני והכוז ושתי מפתחות תמיד ג ו. מפתח של ארכובה שנשבר מתוך ארכובתו כלי' יד ח. המוסר מפתחו לעם הארץ טהר' ז א. משחרב הבית בראשונה נתקבצו כיתות כיתות ועלו לגג ההיכל ואמרו לפניו רבש"ע הואיל ולא זכינו להיות גזברין נאמנים יהיו מפתחות מסורות לך וזרקום כלפי מעלה ויצתה כעין פיסת יד וקיבלתן מהם והם קפצו ונפלו לתוך האור תענ' כט.. כל אדם שיש בו תורה ואין בו יראת שמים דומה לגזבר שמסרו לו מפתחות הפנימיות ומפתחות החיצונות לא מסרו לו רבה בר ר"ה, שבת לה:. — ובהשאלה: כשם שמפתח לבית כך מפתח לאשה ר"ע בכור' מה.. ג' מפתחות בידו של הקב"ה שלא נמסרו ביד שליח ואלו הן מפתח של גשמים ומפתח של חיה ומפתח של תחיית המתים וכו' אף מפתח של פרנסה ר' יוחנן תענ' ב.. (רבי ור' יוסי בר"י ירדו לעכו ונתקבלו אצל רבי מנא אמר לו רבי עשה לנו לפס אחד של ירק עשה לו קופד למחר אמר לו עשה לנו לפס אחד של ירק עשה להם תרנגולת) אמר רבי ניכר הוא זה שהוא מפתח של שמואל אמר לו ר' יוסה בר"י אפילו מפתח של שמואל אינו ירוש' שבי' ו ד. — מַפְתֵּחַ הַלֵּב, עצם החזה, sternum1: ושמונה עזרה חוליות בשדרה תשעה בראש שמונה בצואר ששה במפתח2 של לב אהל' א ח. — ב) °מַפְתֵּחַ לסֵפֶר, רשימת הפְּרָקִים ותכנם: וכאשר השלים אדוני את ספרו ויגמור את חבורו וישב לתקן מפתחות אל הפרקים הקד' תלמיד מחבר חזוק אמונה. אמנם במפתחות החלק השני לא מצאתי כ"א שמונה פרקים שם. מפתחות מפותחות פתוחי חותם על סדר ארבעה טורים בסוף ספר המכריע לר"י מטראני.
1 תרגום דר' מזיא.
2 ופרש הרא"ש: מפתח הלב היינו החזה לפי שבנענע החזה מתרפה הריאה מעל הלב נמצא שהחזה כמין מפתח הלב שפותח לו דרך להכניס לו האויר ולהוציא ההבל. ע"כ. וכך הרמב"ם: אלצדר לאג בחרכה אלצדר תרוח אלריה עלי אלקלב פהו לה שבה אלמפתאח לאנה יפתח לה טריק ידח'ל מנה אלהוא ויח'רג' אלדח'אג, ע"כ, ועבר': הוא החזה לפי שבתנועת החזה תנשב הריאה על הלב והוא לו כמו מפתח מפני שהוא פותח לו הדרך אשר ממנו יכנס האויר ויצא ההבל.