צֶאֱצָא

1, ש"ז, מ"ר צֶאֱצָאִים, -צָאֵי, כנ' -צָאַי, -צָאָיו, -צָאֶיהָ, -צָאֵיהֶם, א) צֶאֱצָאֵי הארץ, צֶאֱצָאֵי תבל, כל הברואים, היצורים, Geschöpf; créature; creature: קרבו גוים לשמע ולאמים הקשיבו תשמע הארץ ומלאה תבל וכל צֶאֱצָאֶיהָ כי קצף ליי' על כל הגוים וחמה על כל צבאם (ישע' לד א-ב). כה אמר האל יי' בורא השמים ונוטיהם רקע הארץ וְצֶאֱצָאֶיהָ נתן נשמה לעם עליה (שם מב ה). — ב) צֶאֱצָאֵי הָאָדָם, ילדיו, Kinder; enfants; children: כי אצק מים על צמא ונוזלים על יבשה אצק רוחי על זרעך וברכתי על צֶאֱצָאֶיךָ וצמחו בבין חציר כערבים על יבלי מים זה יאמר ליי אני וזה יקרא בשם יעקב (שם מד ג-ה). ויהי כחול זרעך וְצֶאֱצָאֵי מעיך כמעותיו (שם מח יט). ונודע בגוים זרעם וְצֶאֱצָאֵיהֶם בתוך העמים (שם סא ט). כי זרע ברוכי יי' המה וְצֶאֱצָאֵיהֶם אתם (שם סה כג). וידעת כי רב זרעך וְצֶאֱצָאֶיךָ כעשב הארץ (איוב ה כה). זרעם נכון לפניהם עמם וְצֶאֱצָאֵיהֶם לעיניהם (שם כא ח). אם ירבו בניו למו חרב וְצֶאֱצָאָיו לא ישבעו לחם (שם כז יד). אם תטה אשרי מני הדרך וכו' אזרעה ואחר יאכל וְצֶאֱצָאַי ישרשו (שם לא ח). — ודבור הַצֶּאֱצָאִים והצפעות, לאמר הַכֹּל, דברים חשובים ופחותים בערך2:  ותקעתיו יתד במקום נאמן וכו' ותלו עליו כל כבוד בית אביו הַצֶּאֱצָאִים והצפעות כל כלי קטן מכלי האגנית ועד כל כלי הנבלים (ישע' כב כג-כד). — ואמר בן סירא: ותתן מים בכבודך ותחלל את יצועיך להביא אף על צאצאיך ואנחה על משכבך (ב"ס גני' מז כ). — ובתו"מ: המברך (על המילה) צריך לומר ברוך אשר קידש ידיד מבטן וחוק בשאירו שם וצאצאיו חתם באות ברית קודש (ירוש' ברכ' ט ד). ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי עמך בית ישראל כלנו יודעי שמך (ר' יוחנן, בבלי שם יא:). יהי רצון שיהו צאצאי מעיך כמותך (תענ' ו.). — ובסהמ"א: ומה מאד המשכילים יזהרו לבלתי שלוח המצות אל התנור על ידי הצאצאים והצפיעות הקטנות וכו' (חמדת הימים ג ב, לישת המצה). היה ראוי ליודעי דעת ומביני מדע לקבל האמת אף מן הצאצאים והצפיעות, יהיה מי שיהיה (שם ג ג, סדר הנהגת הדרוש). תוסיף אונים תרבה עצמה להשביעני מטוב אמריך ולהודיעני ממצב ושלום ביתך הצאצאים והצפיעות להשקיט צמאון רוחנו (קובץ אגרות בוקשטורף ו, 108). — ואמר הפיטן: ראה מעשה ידיו, וישכן גן מחמדיו, ולהרבות צאצאי ילדיו, יתן לו אשה וילדה לו (ראב"ע, מי כמוך, שעה"ש 151). — ואמר המשורר: בצאצאים תברכו נעימים, בבית האל שתולים כברושים (ר' יצחק אבו גיאת, יקר רוח שם 16). 



1 קבע בן זאב היחיד, אעפ"י שלא נמצא במקרא. הקדמו' ורב החדשים סברים שנגזר מן יצא. אך זה דחוק. אך בערב' מלה זו ממש משמשת כמו בעבר', והיא המלה צ'וְצ'ו ضؤضؤ, וו במקום אלף המזה, ומשמ' פרשו המלונים הערב': אלאצל ואלמעדנ או כת'רה אלנשל וברכתה, — ובעבר': השרש ומכרת מתכות, או רב הילדים וברכתם. וגם צ'יצ'י, صئصئ  וכמו"כ צ'יצ'י אלצ'אנ, צאצאי הצאן. וי"א גם צוצו בצאד רפה, במשמ' זו. כל זה בלשאן אלערב. [ועי' בהערה הבאה.]

2 [שתי המלים הצאצאים והצפעות לא תרגמו בתרג' השבעים והוולג', והסור' כותב מיקרא משבחא, כלו' יקר ומשֻבח, ות"י: בניא ובני בניא מרברביא ועד דעדקיא מכהניא לבשי אפודא וכו', ואין בזה תרגום המלים אלא באור הנמשל בלבד. ומנחם (עי' רש"י) בערך צפע חבר הצאצאים והצפעות עם צפועי הבקר (יחזק' ד יה). וקשה להתעלם מקרבת המלים האלה, ביחוד הואיל ונמצא אף צא צא (עי' א. צֵא, והערה שם), בשתי מלים במשמ' צֹאָה, ועי' גם צַו, צו לצו, הערה. ומצד אחר קשה להפריד בין צאצא לצאצא, ואין ענין כאן לבאר במשמ' צפעי בקר, ואף צַו לָצָו (ישע' כח י), שאפשר להבינו כלשון קיא צואה, בא שם בקשר עם בטויים המצינים ילדים קטנים גמולי מחלב עתיקי משדים, ועל כן נראה שגם צאצא במשמ' ילד קטן, הובן בעבר' בצדק או בטעות, בעקר כבטוי גס, הקורא לתינוק לכלכן, טנפן, שעדין לא למד לשמר על טהרת הגוף. ואמנם בפסוק שלפנינו אין ענין לא לילדים ואף לא לצפיעי בקר וכדו', אלא ל"כל כלי הקטן". ומכאן שבהשאלה מן הילדים הקטנים והלכלכנים קראו לכלים קטנים, לגרוטאות וכדו' צאצאים וצפעות, וזאת משמ' המלה כאן, בקרוב להגדרת המחבר.]

חיפוש במילון: