תֹּךְ

תּוֹךְ1, ש"ז, — מרמה ועֹשק, Betrug, Bedrückung; fraude, oppression; deceit, oppression: אלה פיהו מלא ומרמות וָתֹךְ תחת לשונו עמל ואון (תהל' י ז).הוות בקרבה ולא ימיש מרחבה תֹּךְ ומרמה (שם נה יב). מִתּוֹךְ ומחמס יגאל נפשם (שם עב יד)2. — ואמר המשורר: לכן מתך ומחמס לבבי ימס וכים יהמה (מנחם, אגרת אל חסדאי אבן שפרוט, תשו' תלמידי מנחם XXVI). והלך על נתיב מרי באישיו וגלות תוך בתוך לבב כמסתם (רמב"ע, הלמד מזמן, ברודי, רנב). ומום יש בו ואין תוכו כברו, ויש בו תוך וגם מרמה כשועל (רמב"ע, הפוך החן, איגר 49). — ומ"ר °תּוֹכְכִים: יען לא נאמנה רוחך ביראת ה' ולבך מלא תוככים (ב"ז, ב"ס א לג). — ועי' תכך.



1 [יש משוים בארמ' ובסור' תַּךְ, וגם תָּךְ (מן תוך) ו-נתך במשמ' הזיק, קפח (עי' בתרג' למשלי יז כו נתך במק' ענש), ולפי הכתיב המתחלף אין לקבע את שרש המלה, שאין על ידה פעל בעבר'. המלה באה כמעט תמיד על יד מרמה (עי' גם בהערה שאחר זו), ולפי זה יש לקבע את הוראתה. על צורת תְּכָכִים, שרבים חושבים אותה כמ"ר מן תֹּךְ, תוך, ועי'תְּכָכִים.]

2 [השבעים מצאו מלה זו, כנראה בצדק, גם בירמ' ט ד-ה במק' המלים הסתומות (למדו לשונם דבר שקר) העוה נלאו שבתך בתוך מרמה במרמה מאנו דעת אותי, והם גורסים שם: נִלְאוּ שֻׁב, תֹּךְ בְּתֹךְ, מרמה במרמה, מאנו דעת אותי.]