יגאל מוסינזון
נולד בי׳ בטבת תרע״ח, 25 בדצמבר 1917 במושב עין גנים ליד פתח־תקוה להורים אנשי העלייה השנייה.
אחרי פרידת הוריו גדל עם אמו בתל־אביב, נשלח לתקופות לימודים בבית־אלפא
ובבן־שמן, והיה שומר שדות בנהלל. מ-1938 עד 1950 חי בקיבוץ נען, וב-1941
היה מראשוני המצטרפים לפלמ״ח. באותה תקופה החל לכתוב, וסיפורו הראשון שנדפס
הוא ״ליל שרב״ (משמר, 16 ביוני 1944). ב-1945 הצטרף לחבורת ״ילקוט
הרעים״, ההתגבשות הראשונה של סופרי ״דור בארץ״, ופרסם מסיפוריו בחוברות
הילקוט (1945–1946). ב-1946 פרסם קובץ סיפורים ראשון, אפורים כשק,
שעורר רושם רב וקבע לו מקום בולט בסיפורת הצעירה בצד ס׳ יזהר ומשה שמיר.
תריסר הסיפורים שכונסו בו מתרחשים ברובם בקיבוץ. לשונם מערבת פיוט עם עגת
דיבור, והם משקפים בעוצמה דרמטית את אווירת התקופה ואירועיה, בין שלהי
מלחמת העולם השנייה לבין ההיערכות למאבק על עצמאות ישראל. עם זאת בולט בהם
לאו דווקא הממד ההרואי אלא הממד הטרגי, ובעיקר המצוקה העמוקה שכל הדמויות
לכודות בה דווקא בשל התפקיד שנגזר עליהן למלא בעלילת התקומה הלאומית. ״מוסינזון העלה ב׳אפורים כשק׳ – כתב דן מירון
– ״גלריה של אנשים ׳אפורים
כשק׳ שהחיים היכו בהם ומחצו אותם, מי יותר ומי פחות. כל סיפור העלה את
הדמות ברגע ובדרך, המאפשרים חשיפה מיידית של שכבת ההרס בחייה״. תכונות
דומות מסתמנות בסיפוריו הבאים של מוסינזון, שכונסו בקבצים הדרך ליריחו
(1949) וסיפורי יגאל מוסינזון (1954).
ב-1948 פרסם מוסינזון רומן ראשון, מי אמר שהוא שחור,
המגלגל אף הוא בעניינים אקטואליים, אולם הרומן הבא שלו, דרך גבר
(1953), עורר תשומת לב רבה יותר בשל חומריו הסנסציוניים: אהדה גלויה
לארגוני המחתרת ה״פורשים״, ביקורת נוקבת על החברה הקיבוצית ותיאורי מין
נועזים מאוד לזמנם. בעקבותיו אולץ מוסינזון לעזוב את קיבוץ נען, התיישב
במושב בית שערים והועסק כדובר במטה הארצי של המשטרה. בצד הסיפורת הִרבה
לכתוב באותן שנים מחזות־רפורטאז׳ה שנועדו, כמדומה, מראש לעורר שערורייה
בנושאיהם המתריסים. סערה ציבורית פרצה סביב הצגת מחזהו בערבות הנגב
(1949), הניזון מחוויותיו כקצין תרבות באחד הגדודים בחטיבת גבעתי. המחזה
מבוסס על פרשת הקרב על קיבוץ נגבה, ובמרכזו השאלה אם לנטוש את המקום כאשר
כלו כל הקצים (כהצעת הצבא) או להתמיד בקרב גבורה אבוד עד מוות (כדעת אנשי
הקיבוץ). במחזות נוספים השתקפו בעיות אקטואליות אחרות שזכו להמחשה דרמטית
בוטה, וביניהן: מצוקת החיילים המשוחררים אחרי מלחמת העצמאות (יום לאחר
המלחמה, 1950); חבלי קליטתם של ניצולי השואה בארץ (אדם בלי שם,
1953); מצוקותיה של ״ישראל השנייה״ (קזבלן, 1954; אלדורדו,
1955); קלקלות העיתונות הצהובה (זרוק אותו לכלבים, 1957); פרשת
הסזון, הסגרתם של אנשי האצ״ל והלח״י לבריטים (השבת השחורה, 1958).
יוצאים מכלל זה מחזותיו ההיסטוריים־תנ״כיים, המבטאים אף הם את משיכתו
לעלילות מלודרמטיות עזות, אולם מכילים ערכים דרמטיים וספרותיים מורכבים
יותר. תמר אשת ער (1947) מבוסס על פרשת יהודה ותמר המקראית, ומצטיין
באיכות הפיוטית של הלשון הכמו־מקראית שבפי הדמויות. קמביזס (1955)
מתאר את ימיו האחרונים של קמביזס בן כורש, מלך פרס, בעיר מוף שבמצרים אותה
כבש. עוצבה בו להפליא תודעתו המיטרפת והולכת של המלך, המוקף אויבים אמיתיים
ודמיוניים, אשר ככל שגובר כוחו מתחזקות חרדותיו, ועמן גואה צימאונו לדם, עד
שבעל הברית האחרון שנותר לו, ליצן החצר שלו, הוא הנאלץ לנעוץ בו את הסכין.
מתוך העלילה הטרגית צומחים בטבעיות הרהוריהן של הדמויות על גבולות הכוח, על
מקומו של היחיד בהיסטוריה ועל תוקפן של נאמנויות, ידידויות וקשרי דם.
ערוץ אחר שבו ביטא מוסינזון את משיכתו לספרות־פעולה דרמטית הוא סדרת
חסמבה, פרשת עלילותיה של חבורת ילדים נועזים בשירות האומה, המתגבשת
בימי המאבק בבריטים בשלהי תקופת המנדט וממשיכה ופועלת במשימות לאומיות ונגד
פושעים למיניהם במדינת ישראל העצמאית. ראשון ספרי הסדרה הופיע ב-1950,
והפופולריות הרבה שלה בקרב הקוראים הצעירים (שתורגמה לימים גם למדיום
הקולנועי והתיאטרוני) הניעה את מוסינזון לחבר במסגרתה 44 ספרים עד שנתו
האחרונה, ולהציב את גיבוריה בהקשרים אקטואליים מתחלפים עד ימי מלחמת המפרץ
(1992).
בעקבות הסתבכות כלכלית יצא מוסינזון לארצות־הברית ב-1958, ועשה שם כחמש
שנים בעבודות מזדמנות. פרי התקופה הזו הוא הרומן יהודה איש קריות
(1963), הרוקם עלילה בדיונית על יסוד הסיפור שבברית החדשה. חוויית הניכור
האישית של מוסינזון כעקור מארצו נוצקה אל דמותו של יהודה איש קריות, אשר
נותר כביכול בחיים אחרי צליבת ישו ועורך את חשבון חייו באי היווני שגלה
אליו. בתוך כך רוקם מוסינזון עלילה דרמטית המאירה מחדש את פרשת הסגרתו של
ישו לידי הרומאים. זו מתוארת כמעשה מתוכנן־מראש של חבורה מחתרתית שנועד
לעורר התקוממות עממית כנגד השלטון הזר. בזכות עיצובו העלילתי והנפשי המורכב
הוא מתבלט לדעת רבים (כולל לדעת המחבר עצמו) כיצירתו הטובה ביותר.
ואולם יהודה איש קריות מסמן גם את קץ פעולתו של מוסינזון כסופר
קנוני. מאז שובו לישראל התמסר לכתיבת סיפורת פופולרית, שנדפסה בחלקה
בשבועון לאישה, המגלגלת בחומרים פיקנטיים־סנסציוניים בעיקר מן התחום
שבינו לבינה. מבחר מסיפורים אלה כונס בקבצים על נשים ועל גברים
(1970), חפש את האישה (1971), הנשים מצמיחות קרניים (1972),
יחי ההבדל הקטן (1974), מבחר סיפורים לוהטים (1981), מיתת
נשיקה במיטה (1991), ובצידם הרומן טרנטלה (1979). בשנות השבעים
החל לעסוק בהמצאות שונות, שחלקן עוררו עניין, כגון הפקת אנרגיה מגלי ים
ושיטות להתפלת מי ים. במלחמת יום הכיפורים שכל את בנו עידו, שחקן בתיאטרון
הקאמרי.
יגאל מוסינזון
נפטר בכ׳ באייר תשנ״ד, 1 במאי 1994. אחיו הבכור היה הסופר משה מוסנזון
(1909–1979) ואחייניותיו, הסופרות דבורה עומר וורד מוסנזון.
דר, יעל. מה לפירוק הפלמ״ח
ולסיפורי ילדים? : משה שמיר ויגאל מוסינזון
כותבים לילדים על רקע היריבות הפוליטית בין מפא״י למפ״ם במלחמת העצמאות.
בתוך: פוליטיקה במלחמה : קובץ מחקרים על החברה האזרחית במלחמת
העצמאות / עורכים – מרדכי בר־און, מאיר חזן (ירושלים : יד יצחק בן־צבי
; המכון לחקר הציונות וישראל ע״ש חיים וייצמן, אוניברסיטת תל־אביב ;
העמותה לחקר כוח המגן על־שם ישראל גלילי, תשע״ד 2014), עמ׳ 580–598.
מירון, דן. שילם את מחיר תהילת
חסמב״ה. ידיעות אחרונות, המוסף לשבת, כ״ה באייר תשנ״ד, 6 במאי
1994, עמ׳ 28, 31.
נגב, אילת. שבט מוסנזון. ידיעות אחרונות, 7
ימים, ג׳ בסיון תשנ״ד, 13 במאי 1994, עמ׳ 20–23, 74 <על
יגאל מוסינזון ובנו
אביטל, דבורה עומר, ורד, ואביהן משה מוסנזון>
גורפיין, רבקה. ״אפורים כשק״.
דבר הפועלת, 10 בפברואר 1947.
גלבוע, מנוחה. מוסינזון עכשיו. דבר, ט״ז בניסן תשמ״ט, 21 באפריל 1989, עמ׳ 14.
הולצמן, אבנר. מסך אדום, ג׳יפ כחול.
הארץ, כ״ח באייר תשמ״ט, 2
ביוני 1989, עמ׳ ב 8 <חזר ונדפס בספרו: מפת דרכים : סיפורת עברית כיום (תל־אביב : הקיבוץ המאוחד : ספרי סימן קריאה, 2005), עמ׳ 309–312>
הנגבי, דוד [ח. בר].
הערות לבקורת אחת.משמר, כ״ט באלול תש״ו, 25 בספטמבר 1946, עמ׳ 8, 13 <תגובה
לביקורת של דוד כנעני – להלן>
יפה, אברהם ב. ׳אפורים כשק׳
ליגאל מוסינזון. הגלגל, 24 באוקטובר 1946.
יפה, אברהם ב. אנשים בחאקי. על המשמר, ט׳ בניסן תשמ״ט, 14 באפריל 1989, עמ׳ 18.
כנעני, דוד [ד. אחיוסף].
״אפורים כשק״.משמר, ג׳ באלול תש״ו, 30 באוגוסט 1946, עמ׳ 4, 6; י׳ באלול תש״ו, 6
בספטמבר 1946, עמ׳ 4 <הגיב על כך דוד הנגבי – לעיל>
קורצווייל, ברוך.הסיפורים הארצישראליים ליגאל מוסינזון. הארץ,
כ״ט באלול תש״ו, 25 בספטמבר 1946, עמ׳ 13, 12 <כונס בספרו חיפוש הספרות הישראלית : מסות ומאמרים / ערכו צבי לוז וידידיה יצחקי (רמת־גן : אוניברסיטת בר־אילן, תשמ״ב 1982), עמ׳ 157–163>
קורצווייל, ברוך. ״מי אמר שהוא שחור״ (פני הסיפור העברי החדש – לאן? מאמר שני). הארץ, 17 בספטמבר 1948 <כונס בספרו חיפוש הספרות הישראלית : מסות ומאמרים / ערכו צבי לוז וידידיה יצחקי (רמת־גן : אוניברסיטת בר־אילן, תשמ״ב 1982), עמ׳ 163–168>
שאנן, אברהם. לדרכו של הסיפור העברי החדש. מולד, כרך א׳, גל׳ 4 (תמוז תש״ח, יולי 1948), עמ׳ 241–243.
על ״בערבות הנגב״
הולצמן, אבנר. ״מסלמה של אניה אל הקוים הקדמיים״
– לתולדות דימוים הספרותי של הלוחמים העולים.
סדן, כרך ה (תשס״ב 2002), עמ׳ 199–232 <דיון, בין היתר, במחזה
״בערבות הנגב״>
נגיד, חיים. ההולכים בשדות
התיעוד והבידיון : על הוא הלך בשדות ובערבות הנגב. בספרו: בגנות האשליה : הז׳אנר התיעודי בדרמה
העברית (תל אביב : אוניברסיטת תל אביב, הפקולטה לאמנויות ע״ש יולנדה כץ,
החוג לאמנות התאטרון : ספרא, בית ההוצאה לאור של איגוד כללי של סופרים
בישראל, 2009), עמ׳ 113–130.
פיינגולד, בן־עמי. בערבות הנגב.
בספרו: תש״ח בתיאטרון (תל אביב : הקיבוץ
המאוחד, 2001), עמ׳ 43–58.
פלדמן, יעל. של מי הקרבן הזה, לעזאזל? עלייתו ונפילתו של אברהם העוקד בשנות החמישים.
מכאן: כתב־עת לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית, כרך ט (מאי 2008, אביב תשס״ח), עמ׳ 125–157. <דיון, בין היתר, ב״בערבות
הנגב״ ליגאל מוסינזון>
קורצווייל, ברוך. נרקיזם סנטימנטאלי או עיצוב אמנותי? הארץ, 17 בספטמבר 1948 <כונס בספרו חיפוש הספרות הישראלית : מסות ומאמרים / ערכו צבי לוז וידידיה יצחקי (רמת־גן : אוניברסיטת בר־אילן, תשמ״ב 1982), עמ׳ 168–174>
אופק, אוריאל. חבורת סוד
מוחלט בהחלט. בספרו: מטרזן עד חסמבה : איך נכתבו ספרי
הרפתקאות (רמת־גן–גבעתיים : מסדה, תשכ״ט 1969), עמ׳ 219–235.
אופק, אוריאל. בתי חרושת
להרפתקאות ולתעלולים. בספרו: תנו להם ספרים : פרקי ספרות
ילדים (תל אביב : ספרית פועלים, 1978), עמ׳ 193–219.
אשד, אלי.סודי ומוחלט בהחלט
: סדרת חסמב״ה מאת יגאל מוסינזון. בספרו: מטרזן ועד זבנג
: הסיפור של הספרות הפופולרית העברית (תל אביב : בבל, 2002), עמ׳
84–103.