ש"נ, — סמ' תְּשׁוּבַת, כנ' תְּשֻׁבָתוֹ, מ"ר תְּשׁוּבוֹת, תְּשׁוּבֹתֵיכֶם, שה"פ מן שוב, — א). מעשה השב והחוזר למקום Rückkehr; retour, rentrée; return: וּתְשֻׁבָתוֹ הרמתה כי שם ביתו (ש"א ז יז). ואיך תנחמוני הבל וּתְשׁוּבֹתֵיכֶם נשאר מעל1 (איוב כא לד). — ותשובת השנה, במשמ' עת התחדשות הטבע באביב בסוף ימות הגשמים ובתחלת ימות החמה: ויהי לִתְשׁוּבַת השנה2 לעת צאת המלאכים וישלח דוד את יואב וכו' וישחתו את בני עמון (שב יא א). וראה את אשר תעשה כי לִתְשׁוּבַת השנה מלך ארם עלה עליך (מ"א כ כב). ויהי לִתְשׁוּבַת השנה ויפקד בן הדד את ארם ויעל אפקה למלחמה עם ישראל (שם שם כו). וְלִתְשׁוּבַת השנה שלח המלך נבוכדנאצר ויבאהו בבלה (דהי"ב לו י). — ובמגלות מדבר יהודה3: [מעפר] קורץ ולעפר תשובתו (מגי' ההודי' 10 4, ליכט, 151). ותשובת אנוש [לעפר ופקודתו] לחטאה וכו' (שם 11 20-21, שם, 166). ותשובת עפר ליצר חמר (שם 12 26, שם, 177). ואין תשובת חושך (שם קטע 2 11, שם, 223). — ב) ובתו"מ במשמ' השבת דבור, כמו מענה, Antwort; réponse; reply: תדע לך שכן שמתוך תשובה שאמר לו אתה לֹמד שנא' ויאמר ה' אל משה עתה תראה (מכיל' דרשב"י, אפשטין-מלמד, 6). שמתשובה שאמר להם הוי יודע מה אמרו לו (שם, 134). אמר לו הקב"ה למשה, בן עמרם החזיר להם תשובה4 (שם, 247). אמר לו החזק בכסא והחזיר להם תשובה (שם, 248). עשירים היו בתשובות5 (ירוש' כלא' ב ה). ק"ו שאמרת יש לו תשובה (שם פסח' ו א). מה תשובה השיבתו בת קול לאותו רשע וכו' (פסח' צד.). וחכמי אומות העולם אומרים וכו' א"ר תשובה לדבריהם מעולם לא מצינו עגלה בדרום ועקרב בצפון (שם צד:). שתי תשובות בדבר, חדא וכו' (יומא יב.). מכאן ואילך כי הוה אמר רבי יש לי להשיב אמר ליה רבי אלעזר ברבי שמעון כך וכך יש לך להשיב זו היא תשובתך השתא היקפתנו תשובות חבילות6 שאין בהן ממש (ב"מ פד:). אמר להם אלכסנדרוס מלכא החזירו לו תשובה , אמרו לו תנו לנו זמן שלשה ימים, נתן להם זמן, בדקו ולא מצאו תשובה (סנה' צא.). כשיצא אמר לו אין משיבין במרחץ, א"ר חמא בר יוסף ב"ר א"ר אושעיא תשובה גנובה השיבו7 (ע"ז מד:). נחש זה רשע בעל תשובות הוא, אם אני אומר לו הוא אומר לי אתה צויתם ואני ציויתים למה הניחו ציוויך והלכו אחר ציוויי (מד"ר בראש' כ). — *ותשובה נצחת: מדוע שובבה העם הזה ירושלים משובה נצחת וגו' אמר רב תשובה נצחת השיבה כנסת ישראל לנביא (סנה' קה.). תשובה ניצחת השיבו עורב לנח אמר לו רבך שונאנו ואת שנאתנו וכו' (שם קח:). — ובצרוף *תשובתו בצדו וכד': רביעי מקל וחומר כדאמרן א"ר יוחנן טעם בריבי אינו יודע שהרי תשובתו בצדו (סוטה כט:). כל מקום שפקרו הצדוקים תשובתן בצידן (סנה' לח:). — ועי' צַד. — ובסהמ"א בפרט במשמ' תשובת חכם גדול על שאלה בהלכה, Responsum: ובין תשובות הגאונים מצא רבינו הקדוש זצ"ל תשובה משובשת ואומרת כיון ששתה כוס שגמרו עליו את ההלל אסור לשתות (אוצה"ג, פסח', תשובות, 156). כאשר מצאתם בתשובה שהזכרתם (תשו' הגא', הרכבי, 140). פצעילי תמרה לר"ש מהו, פי' בתשובות פגי תמרה שהכניסן וכו' (ערוך, ערך פצעל). ראיתי בפירושי רבותינו הגאונים ז"ל ובתשובות שאמרו אין אומרים ענינו אלא במנח' בלבד (שם, ערך קבל, בשם ר' נסים ב"ר יעקב). בתשובות רב שר שלום משמיה דרב יהודאי גאון אמר וכו' (שם, ערך שברא). שואלין לו דברים שהוא ראוי להשיב עליהן אם ראו דעתו מיושבת שמרמז על תשובת לאו הרכנה, שדרך בני אדם להרכין על לאו ועל הין וכו' (רש"י, גיט' סז:, ד"ה בודקין). לבשרם ביופי בשורות וקיבול תשובות (אגרות ר' שמאול בן עלי ובני דורו, תרביץ א ב, 46). וע' שְׁאֵלָה. — ואמר המשורר: ובתשובות עזות השבתי על זאת (תשו' תלמידי מנחם, לגבור בתעודה). — °וכמו במקרא, במשמ' העקרית, חזרה למקום: וההוא אשר יסב גלילו ביום פעם למערב שהות לאל ועדיו תשובותיו (רמב"ע, בשם אל, דיואן, ברודי, רלח). — ג) מצוי ביחוד במשמ' שיבת האדם מדרכו הרעה, עזיבת החטא ועשית הטוב והישר, Einkehr; recueillement; repentance, ועם פעלים כגון *חזר בתשובה, *עשה תשובה: האומר אחטא ואשוב אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה (יומא ח ט). תשובה ומעשים טובים כתרים בפני הפורענות (אבות ד יא). יפה שעה אחת בתשובה ובמעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא (שם שם יז). וכל המחטיא את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה (שם ה יח). כשאין ישראל עושין רצונו שלמקום גזירה יוצא מלפניו וכו' עשו תשובה הוא מחזירה (מכי' דרשב"י, אפשטין-מלמד, 82). מצדיקו אני בתשובה (שם 216). לרחקן אי איפשר, שעשו תשובה (ירוש' ברכ' ט ב). דומה שמתוך תשובה נפטר (שם חגי' ב א). אדם שעבד עבודה זרה והעמיד צלם בהיכל אתה מקבלו בתשובה (שם סנה' י ב). אמר יונה יודע אני שהגוים קרובי תשובה הן (שם שם יא ז). תכלית חכמה תשובה ומעשים טובים (ברכ' יז.). אם ראית תלמיד חכם שעבר עבירה בלילה אל תהרהר אחריו ביום שמא עשה תשובה (שם יט.). ואלו הן פרקליטין של אדם תשובה ומעשים טובים (שבת לב.). שוב יום אחד לפני מיתתך, שאלו תלמידיו את ר"א וכי אדם יודע איזהו יום ימות, אמר להו וכל שכן ישוב היום שמא ימות למחר ונמצא כל ימיו בתשובה (שם קנג.). שבעה דברים נבראו קודם שנברא העולם ואלו הן תורה ותשובה וכו' (פסח' נד.). גדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד (יומא פו.). גדולה תשובה שמקרבת את הגאולה (שם פו:). גדולה תשובה שזדונות נעשות לו כשגגות וכו' שזדונות נעשות לו כזכיות (שם שם). גדולה תשובה שבשביל יחיד שעשה תשובה מוחלין לכל העולם כולו (שם שם). תשובת (הרשעים) המוחלטין מעכבת הפורענות (שם שם). אחינו לא שק ותענית גורמין אלא תשובה ומעשים טובים גורמין שכן מצינו באנשי נינוה וכו' (תענ' טז.). ואפילו רשע גמור כל ימיו ועשה תשובה באחרונה אין מזכירים לו שוב רשעו (קדוש' מ:). מעשה באדם אחד שבקש לעשות תשובה אמר' ליה אשתו, ריקה אם אתה עושה תשובה אפילו אבנט אינו שלך, ונמנע (תניא, ב"ק צד:). כלו כל הקיצין ואין הדבר תלוי אלא בתשובה ומעשים טובים וכו' אם ישראל עושין תשובה נגאלין ואם לאו אין נגאלין וכו' אלא הקב"ה מעמיד להן מלך שגזרותיו קשות כהמן וישראל עושין תשובה ומחזירן למוטב (סנה' צז:). כך הוא כוחה של תשובה ואני לא הייתי יודע (מד"ר בראש' כב). ר"י אמר תשובה עושה מחצה ותפלה עושה הכל, ריב"ל אמר תשובה עשתה את הכל ותפלה עשתה מחצה (שם ויק' י). גדול הוא כחה של תשובה שמבטלת גזירה ומבטל שבועה (שם שם). ואבדיל אתכם מן העמים וכו' כך הקב"ה מצפה לאו"ה שמא יעשו תשובה ויקרבן לתחת כנפיו (שם במד' י). גדול השלום שניתן לעושי תשובה וכו' (שם שם יא). ושבת עד ה' אלהיך, אין לך דבר גדול מן התשובה (שם דבר' ב). מה השמן הזה אין משתכח אלא ע"י כתישה, כך ישראל אין עושין תשובה אלא ע"י יסורין (שם שה"ש א, לריח שמניך טובים). אילו היו ישראל עושין תשובה אפילו יום אחד מיד הם נגאלין ומיד בן דוד בא (שם שם ה, קול דודי דופק). בוא וראה שאין מכה בעולם שאין לה רפואה, ומה היא רפואתו של יצה"ר תשובה (תנח' נח ח). התשובה מבטלת כל הגזירה והתפילה חצי הגזירה (פסיק' רב', אחרי מות, מא"ש, קפח:). שהקב"ה יושב ומצפה להן לישראל יותר ממה שמצפה האב לבנו והאשה לבעלה שיעשו תשובה כדי שיגאל אותם (תדבא"ר לא). — ובצרופים, *בעל תשובה, מי שעושה תשובה: מקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינם עומדין (ברכ' לד:). זה ידו של הקב"ה שפרוסה תחת כנפי החיות כדי לקבל בעלי תשובה (פסח' קיט.). אם היה בעל תשובה אל יאמר לו זכור מעשיך הראשונים (ב"מ נח:). כנגדו שבט ראובן שהוא בעל תשובה ותשובה מדה טובה (מד"ר במד' ב). זה שכר בעל תשובה שהוא נקרא סר מרע (שם שם י). שבאותו זמן היה ראובן בעל תשובה ולבש שק ומתענה ומתפלל וכו' (שם שם יג). — *ופתח של תשובה: מלמד שפתח להם הקב"ה פתח של תשובה (מד"ר בראש' לח). אמר הקב"ה לישראל, בני פתחו לי פתח אחד של תשובה כחודה של מחט, ואני פותח לכם פתחי' שיהיו עגלות וקרניות נכנסות בו (שם שה"ש ה, קול דודי דופק). — *ושערי תשובה: שערי תפלה פעמים פתוחים פעמים נעולים, אבל שערי תשובה לעולם פתוחים (שם דבר' ב). — *והדריך בתשובה: בן מ"ח שנה הכיר אברהם את בוראו ומה מקיים בו היה מותקן להדריך פני כל העולם בתשובה (שם בראש' ל)8. — *ותלתה התשובה: עבר על מצות לא תעשה ושב מיד התשובה תולה ויום הכיפורים מכפר וכו' אבל מי שנתחלל שם שמים על ידו אין כח לא לתשובה לתלות ולא לי"ה לכפר ולא לייסורין למרק אלא תשובה וי"ה תולין וכו' (ירוש' שבוע' א ט)9. — *ואִבּר עצמו מעשות תשובה: אבירם, שאיבר עצמו מעשות תשובה (סנה' קט:). — ובתפלה: והחזירנו בתשובה שלמה לפניך, ברוך אתה ה' הרוצה בתשובה (תפלת י"ח). ורוצה אתה בתשובת השבים ואי אתה חפץ במיתתם (מה נאמר לפניך יושב במרום, סדור רסע"ג, רס"ב). — ובסהמ"א: שיהא לו כפרה שהיה בעל תשובה (ערוך, ערך נתן). ואין מקבלים אותם בתשובה לעולם (רמב"ם, עבודת כוכבים ב ה). התשובה בשני הכתובים נאמרת על הצדיק ועל הרשע (ראב"ח, הגיון הנפש, ט:). דרכן של בעלי תשובה להיות שפלים וענוים ביותר (ר"י אלנקאוה, מנוה"מ, ענלאו ג, 74). וארבעה ענייני תשובה , תשובת הגדר וכו' תשובת הכתוב, תשובת הבאה וכו' (שם, שם, 113). — ואמר הפיטן: ותשובה ותפלה וצדקה מעבירין את רע הגזרה (ונתנה תקף, מוסף ר"ה). הורית דרך תשובה לבת השובבה (הורית, סליח' צו"ג). תמיהתו משובתו תחייהו תשובתו (ראב"ע, אמונתך, איגר 201). — °תשובת המשקל, תשובה על ידי סגופים השקולים כנגד הנאת החטא: תשובת המשקל, ישקול צערו כנגד מה שנהנה (מנוה"מ לר"י אלנקאוה, ענלאו ג, 114). ועי' ערך מִשְׁקָל.
1 [כאמור בפרושו של העורך משנת תשי"ד עמ' 295 וכו' אין תשובה במשמ' מענה, כשה"פ מן השיב (דבר), במקרא, והכונה כאן: וגם כשתשובו אלי עוד פעם ועוד פעם, נשאר בפיכם ובידכם עמל ומעל, בדומה לכתובים כגון שם ו כט: שֻבוּ נא אל תהי עולה וְשֻבוּ עוד צדקי בה, ועוד. ואלו שם לד לו: אבי יבחן איוב עד נצח על תְּשֻׁבֹת באנשי און, הכונה כנראה, כאמור בהערה לערך תּוֹשָׁבוּת: על תֹּשָׁבֻת.]
2 [בדה"א כ א: ויהי לעת תְּשׁוּבַת השנה לעת צאת המלכים.]
3 [במגלות ממדבר יהודה משמש במשמ' זו תכופות: משוב, ז"א מָשׁוֹב.]
4 [מעין זה בבבלי (שבת פח:).]
5 [כלומר הרבה תשובות היה להם להראשונים לשואליהן (דברי פני משה).]
6 [כנראה אין כאן אלא ט"ס במק' תשובות הַבְלוּת, ע"פ שמוש המלה הזאת בארמ' שבתו"מ, כגון חיי הבלותך כתרג' של חיי-הבלך (קהלת ט ט), וטעה המעתיק ע"פ דמיון הצרוף הקיפוהו בהבילי זמורות (ע"ז יח.).]
7 [כלומר דחהו בקש (רש"י) .]
8 [עי' בהערת תיאודור שם, עמ' 274.]
9 [והשוה יומא פו.]