יעל פלדמן

<בהכנה>

Yael S. Feldman

מאמרים ורשימות

    1979

  1. הציפור האפורה : "שלוש ציפורים ואחת" לגבריאל פרייל.   הספרות, חוב' 28 (1979), עמ' 113־117.
  2.  

  3. From Dostoyevsky to Brenner.  Hebrew annual review,  vol. 3 (1979), pp. 91-103 *
  4.  

    1980

  5. על חיים הזז ו"הקרע שבלב" : לבעיית הדיאלקטיקה האידיאית והאמנותית במחזה "בקץ הימים" לחיים הזז.  הדואר, שנה 59, גל' י"ג (כ"א בשבט תש"ם, 8 בפברואר 1980), עמ' 200־202.
  6.  

  7. הסיפורת הישראלית במבחן לשון המסורת ולשון הדיבור בצרון: רבעון לספרות הגות ומחקר, כרך א', חוב' 5־6 (336־337) (ניסן תש"ם, מארס-אפריל 1980), עמ' 67־74.
  8.  

  9. קריאה חוזרת בשירי אברהם חלפי (1904־1980)  הדואר, כרך 59, גל' כ"ט (כ"ז בתמוז תש"ם, 11 ביולי 1980), עמ' 472־474.
  10.  

    1981

  11. Gabriel Preil: American Hebrew Poet.  Jewish Book Annual, vol. 38 (1981), pp. 133-140.
  12.  

  13. Bilingualism and Poetic Modernism : the Yiddish sources of the Hebrew imagism of Gabriel Preil. AJS Review, vol. 6 (1981), pp. 137-160.
  14.  

    1982

  15. The romantic Hebraism of Gabriel Preil. Prooftexts, vol. 2, no. 2 (May 1982), pp. 147-162.
  16.  

  17. "הפנטאזיות המזרחיות" של דוד שחר : כמה הערות על אמנות הסיפור של "היכל הכלים השבורים".  בצרון: רבעון לספרות הגות ומחקר, כרך ד', גל' 16 (סתיו 1982), עמ' 14־23.
  18.  

    1983

  19. היה הניב כציפור שבורת-גף : על צמיחתה של פואטיקה מודרניסטית בשירתו המוקדמת של ג' פריילמחקרי ירושלים בספרות עברית, כרך ג' (תשמ"ג 1983), עמ' 95־121.
  20.  

  21. י.ל. טעלאר ומסורת האימאג'יזם היידי.  מאזנים: ירחון לספרות, כרך נ"ז, גל' 4 (1983), עמ' 36־37.
  22.  

  23. גלויה מניו-יורק: "שפע" - 20 השנים הרזות.  במה: רבעון לדרמה, חוב' 95־96 (1983), עמ' 176־179.
    על המחזאי דוד הר.
  24.  

  25. בין מפתח למנעול - קריאה חוזרת באירוניה עגנונית אחת.   הספרות, חוב' 32 (1983), עמ' 148־154.
    על "אורח נטה ללון" לש"י עגנון.
  26.  

  27. על ז'אנר האוטוביאוגרפיה הבדיונית בספרות שנות ה-70.  מעריב, ספרות, אמנות, ביקורת, כ"ג באייר תשמ"ג, 6 במאי 1983, עמ'  39 *
    בעקבות הרצאה על "הסיפורת הישראלית בשנות ה-70" שניתנה בכנס השנתי של  MLA: Modern Languages Association  ב-29 בדצמבר, 1981 בניו יורק.
  28.  

    1984

  29. אנגלית או יידיש? (על המרכיב הדו-לשוני בשירת גבריאל פרייל ותולדות התקבלותו בביקורת).   מאזנים: ירחון לספרות, כרך נ"ז, גל' 8 (1984), עמ' 4־8.
  30.  

  31. בין המיתי לבין הטרגי ('מסביב לנקודה' כתגובה על 'החטא ועונשו').   מחברות לחקר יצירתו ופעלו של י"ח ברנר, כרך ג'-ד' (1984), עמ' 217־238.
    על "מסביב לנקודה" לי"ח ברנר.
  32.  

    1985

  33. How does a convention mean? : a semiotic reading of Agnon's bilingual key-irony in A Guest for the Night. Hebrew Union College Annual, vol. 56 (1985), pp. 251-269 *
  34.  

  35. מבט "יהודי" על הסיפורת הישראליתהדואר, שנה 64, גל' י"ב (ג' בשבט תשמ"ה, 25 בינואר 1985), עמ' 187־188.
    על הספר 1948 and after: aspects of Israeli fiction / by Leon I. Yudkin (University of Manchester, England, 1984)
    חזר ונדפס ב'ידיעות אחרונות', מוסף לשבת, כ"ב באדר תשמ"ה, 15 במארס 1985, עמ' 22.
  36.  

  37. רומן היסטורי או "אוטוביוגראפיה" במסכה? (על "גיא אוני" ובני מינו בסיפורת העכשווית).   הדואר, שנה 65, גל' ב' (כ"ד בחשון תשמ"ו, 8 בנובמבר 1985), עמ' 19־22.
    על ספרה של שולמית לפיד.
    חזר ונדפס ב'סימן קריאה', חוב' 19 (מארס 1986), עמ' 208־213.
  38.  

    1986

  39. הרומאנטיקן האימאז'יסטי: שורשיה הכפולים של שירת גבריאל פרייל.   הספרות, חוב' 35־36 (1986), עמ' 100־121.
  40.  

  41. "בעתיד של לא-אולי" : לגבריאל פרייל במלאת לו 75 שנה.  בצרון, חוב' ח' (31־32) (תשמ"ו-תשמ"ז 1986), עמ' 20־25.
  42.  

    1987

  43. The latent and the manifest : Freudianism in "A Guest for the Night".  Prooftexts, vol. 7, no. 1 (January 1987), pp. 29-40.
  44.  

  45. שירה בשתי לשונות.  הארץ, תרבות וספרות, י"ט באדר תשמ"ז, 20 במארס 1987, עמ' ב 6-ב7.
    מאמר ביקורת על ספרו של גבריאל פרייל: "אפשרויות שקיעה ושירים אחרים" (Sunset possibilities and other poems)
  46.  

  47. Zionsim: neurosis or cure? : the "Historical" drama of Yehoshua SobolProoftexts,  vol. 7, no.2 (May 1987), pp. 145-162.
    על מחזהו של יהושע סובול "נפש יהודי".
  48.  

  49. בין תרגום לעיבוד: על נורמות ואילוצים ז'אנריים בהעברה מאידיש לעברית בשירת גבריאל פרייל וי"ל טלר.  מאזנים: ירחון לספרות, כרך ס', גל' 7 (1987), עמ' 3־7.
  50.  

    1988

  51. האשמה: "התאבנות" (האידיאולוגים של הציונות בעיני הספרות העכשווית).  עתון 77, גל' 100 (מאי 1988), עמ' 142־144.
  52.  

  53. Gender In/Difference in contemporary Hebrew fictional autobiographies. Biography, vol. 11, no. 3 (Summer 1988), pp. 189-209.
  54.  

    1989

  55. שירה מודעת לעצמה : על היבט אחד בשירתו המאוחרת של גבריאל פרייל.  מאזנים, כרך ס"ב, גל' 11 (תשמ"ט, פברואר 1989), עמ' 45־47.
    נדפס גם ב'בצרון', כרך ט', גל' 41־42 (ניסן תשמ"ט 1989), עמ' 33-37.
  56.  

  57. מקור או תרגום? : ספרות עברית באוניברסיטה האמריקנית.  הדואר, שנה 69, גל' א' (ה' בחשון תש"ן, 3 בנובמבר 1989), עמ' 15־20.
  58.  

    1990

  59. Feminism under siege : the vicarious selves of Israeli women writers. Prooftexts,  vol. 10, no. 3 (September 1990), pp. 493-514.
  60.  

  61. The invention of Hebrew prose : modern fiction and the language of realism. MFS - Modern fiction studies, vol. 36, no. 4 (Winter 1990), pp. 692-693.
    Review of Robert Alter's The invention of Hebrew prose : modern fiction and the language of realism (1988)
  62.  

    1991

  63. "Sacred Tongue" or "Foreign Language"? : The American Jewish Student and Contemporary Hebrew Literature. Shofar: An Interdisciplinary Journal of Jewish Studies, vol. 9, no. 3 (Spring 1991), pp. 92-102.
  64.  

    1997

  65. From feminist romance to an anatomy of freedom : Israeli women novelists. In: The boom in contemporary Israeli fiction / edited by Alan Mintz (Hanover and London : Brandeis University Press, published by University Press of New England, 1997), pp. 71-113.
  66.  

    1998

  67. "אנו, אנו הפלמ"ח": מבט חתרני מעזרת הנשים.  מאזנים, כרך ע"ב, גל' 9 (יוני 1998), עמ' 41־44.
    על ספרה של נתיבה בן-יהודה "1948 - בין הספירות".
  68.  

  69. הפלמ"ח אחרי שלושים שנה ויותר: שוויון מיני או אפליה מגדרית? : עיון בטרילוגית הפלמ"ח של נתיבה בן-יהודההדואר, שנה 77, גל' כ"ב (ערב ראש השנה תשנ"ט, 20 בספטמבר 1998), עמ' 32־36.
  70.  

    2000

  71. Hebrew gender and Zionist ideology : the Palmach trilogy of Netiva Ben Yehuda Prooftexts, vol. 20, nos. 1-2 (Winter/Spring 2000), pp. 139-157.
  72.  

  73. From the madwoman in the attic to the women's room : the American roots of literary feminism. Israeli studies, vol. 5, no. 1 (Spring 2000), pp. 266-286.
  74.  

    2001

  75. יצחק או אדיפוס? מגדר ופסיכו-פוליטיקה בגלגולי העקדה.  אלפיים, חוב' 22 (2001), עמ' 53־77.
    על "מר מאני" לא"ב יהושע.
  76.  

    2003

  77. "עובר (ת) לפני המחנה": המרד הנשי בלשון-האב בסיפורת שנות השמונים.   עלי שיח, חוב' 50 (2003), עמ' 36־59.
    עיונים ביצירותיהן של עמליה כהנא-כרמון, שולמית הראבן, רות אלמוג ואחרות.
  78.  

  79. בין מהותנות למגדר במלחמה ובשלום: שרלוט גילמן, וירג'יניה וולף וזיגמונד פרויד.   קשת החדשה, חוב' 4 (יוני 2003), עמ' 51־65.
  80.  

    2004

  81. From Essentialism to Constructivism?: The Gender of Peace and War—Gilman, Woolf, Freud.  Partial answers : Journal of literature and the history of ideas, vol. 2, no. 1 (January 2004), pp. 113-145.
  82.  

  83. "קח נא את בתך": לשון האבות ביצירתן של סופרות ישראליות. עמליה כהנא-כרמון כמקרה-בוחן.  הדואר, שנה 83, גל' 2 (אביב 2004), עמ' 25־29.

  84. גם על נתיבה בן-יהודה ורות אלמוג.

     

  85. "חשבון הנפש היהודי בנושא האלימות": שולמית הראבן והשיח הפסיכו-פוליטי בארץ.  עתון 77, גל' 295 (נובמבר 2004), עמ' 16־21.
  86.  

    2005

  87. מפרויד לבן-גוריון דרך יבנה : "שינוי ערכין" מהופך במחזה  גטו ליהושע סובולבתוך:  ממרכזים למרכז : ספר נורית גוברין / ערך אבנר הולצמן (תל אביב : מכון כץ לחקר הספרות העברית, אוניברסיטת תל-אביב, תשס"ה 2005), עמ' 497־511.
  88.  

  89. של מי הזיכרון הזה, לעזאזל? עקדה, שואה ונצרות ערבית ב"ערבסקות" של אנטון שמאס.   אלפיים, חוב' 29 (2005), עמ' 53־78.
    המחברת מציעה לראות ברומן של אנטון שמאס "ערבסקות" רומן פוליסמי, שמשוקעות בו אידיאולוגיות פוליטיות ברורות כמו הנכבה, אך הוא מושפע משדות סמנטיים נוספים כמו השואה ועולמם של הנוצרים הערבים.
  90.  

  91. האומנם נקראה בת-יפתח "שאילה", ואיך נהפכה למרטירית נוצרית.  הארץ, תרבות וספרות, ה' בסיון תשס"ה, 12 ביוני 2005, עמ' ה 1.
    על יצחק, בת-יפתח, וקורבן אדם ביהדות ובמה שמחוץ לה..
  92.  

    2006

  93. "את קין את בנך אשר אהבת": הבשורה על פי יפתח.   עתון 77, גל' 311 (2006), עמ' 28־29, 35.
    על עיצוב דמותו של יפתח הגלעדי ביצירתו של עמוס עוז "איש פרא".
  94.  

  95. "The most exalted symbol for our time"? Rewriting 'Isaac' in Tel Aviv. Hebrew studies, vol. 47 (2006), pp. 253-273.
  96.  

  97. "במו ידינו"...  עתון 77, גל' 312־313 (תמוז-אב תשס"ו, יולי-אוגוסט 2006), עמ' 26־30
    על העקדה ביצירתם של שולמית הראבן ("אחרי הילדות") ומשה שמיר ("פתיחה לסיפור")
  98.  

  99. את קין, את בנך אשר אהבת.  הארץ, תרבות וספרות, ט' בתשרי תשס"ז, 1 באוקטובר 2006, עמ'
    סיפורו המוקדם והלא-מוכר, "איש הפרא", ניסה עמוס עוז לבקר את רעיון הקורבן והעקידה באמצעות מיתוס גנוסטי דווקא.
  100.  

    2007

  101. למה אהבה רבקה את יעקב? - אחאות, "אנטי אדיפוס" ומגדר יהודי.  קשת החדשה, חוב' 19 (אביב 2007), עמ' 116־124.
    <תמצית> *
    על ההבנייה המיוחדת של האחאות בספר בראשית המפרקת את הדגם האדיפלי ויוצרת פסיכולוגיה יהודית "אחרת", שאינה עולה בקנה אחד עם הנרטיב הפרוידיאני.
  102.  

  103. On the cusp of Christianity: Virgin sacrifice in Pseudo-Philo and Amos Oz. The Jewish quarterly review, vol. 97, no. 3 (Summer 2007), pp. 379-415.
  104.  

  105. מ'מות קדושים' ל'אושר עקדה' או 'המצאת' העקדה כפיגורה הרואית בשיח הציוני.  ישראל, כרך 12 (סתיו תשס"ח 2007), עמ' 107־151.  *
    בספרות ובשירה העברית של שנות העשרים והשלושים נעשה שימוש נרחב בפיגורה העקדתית, ובמיוחד בדמות יצחק העוקד עצמו מרצון. פלדמן מתייחסת לשאלה: מתי החל תהליך חילונה של העקדה כפיגורה הירואית מכוננת באתוס של השיח הציוני, ומה היתה משמעותה בראשית הדרך? האם ראו בה אנשי העליות הראשונות סמל ל"גבורת הקורבן" כמקובל עלינו מאז ספרות דור תש"ח?
  106.  

  107. "ולא נמות כצאן לטבח יובל".  הארץ, תרבות וספרות, כ"ז בכסלו תשס"ח, 7 בדצמבר 2007, עמ'
    בשיתוף סטיבן בומן.
    על הקשר הלשוני בין מרד החשמונאים למרד גטו וילנה.
  108.  

    2008

  109. בת יפתח בדורה כיצחק בדורו? עקדה נשית ב'קדמוניות המקרא' ובסיפורו של עמוס עוז 'איש פרא'.   מחקרי ירושלים בספרות עברית, כרך כ"ב (תשס"ח 2008), עמ'93־130. *
    המאמר מנתח את הסיפור "איש פרא" וממקמו בשיח האתי והמגדרי העכשווי על טופוס הקרבן והמרטיריות במיתולוגיה הפגאנית ובמסורת היהודית-נוצרית כאחד, תוך העלאת שאלות ביקורתיות לגבי חלק מהנחות יסוד השולטות בשיח זה.
  110.  

  111. של מי הקרבן הזה, לעזאזל? עלייתו ונפילתו של אברהם העוקד בשנות החמישים.  מכאן: כתב-עת לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית, כרך ט (מאי 2008, אביב תשס"ח), עמ' 125־157.
    על שיח העקדה והגבורה האידיאולוגי והספרותי, ועל המהפך האידאי-תרבותי בתפיסת אברהם כגיבור מול יצחק כגיבור ועיתויו בתולדות הציונות. דיון ב"בערבות הנגב" ליגאל מוסינזון, "האדמה הזאת" לאהרן אשמן, "בנו" למשה שמיר ו"ימי צקלג" לס. יזהר.
  112.  

    2009

  113. Ruth Almog. Jewish Women: A Comprehensive Historical Encyclopedia. 1 March 2009. Jewish Women's Archive. *
  114.  

  115. Netiva Ben Yehuda. Jewish Women: A Comprehensive Historical Encyclopedia. 1 March 2009. Jewish Women's Archive. *
  116.  

  117. Shulamith Hareven. Jewish Women: A Comprehensive Historical Encyclopedia. 1 March 2009. Jewish Women's Archive. *
  118.  

  119. Amalia Kahana-Carmon. Jewish Women: A Comprehensive Historical Encyclopedia. 1 March 2009. Jewish Women's Archive. *
  120.  

  121. Shulamit Lapid. Jewish Women: A Comprehensive Historical Encyclopedia. 1 March 2009. Jewish Women's Archive. *
  122.  

    2010

  123. יוספוס או יוסיפון?  הארץ, תרבות וספרות, ה' באב תש"ע, 16 ביולי 2010, עמ' 4.
    גלגולי הקורבן הלאומי בספר יוסיפון, ב"מסדה" של יצחק למדן, וב"אשה בורחת מבשורה" לדויד גרוסמן. בעקבות הפולמוס סביב יציאתו לאור של "תולדות מלחמת היהודים ברומאים" בתרגום חדש של ליזה אולמן (ירושלים : כרמל, 2009)
  124.  

    2013

  125. "Not as sheep led to slaughter"? : on trauma, selective memory, and the making of historical consciousness.  Jewish social studies: history, culture, society, n.s. vol. 19, no. 3 (Spring/Summer 2013), pp. 139-169.
  126.  

  127.  

  128.  

  129.  

לראש הדף

 

 

ספרי המחברת

 

על יצירתה

 

קישורים

 

 

לראש הדף